Aardbeving in Tokyo

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Aardbeving in Tokyo

Post by Ken » Sun Oct 16, 2005 11:56

Klinkt misschien raar, maar ik vind het persoonlijk vrij fantastisch als de hele boel begint te shaken, vroeg me gisteren nog af wanneer het weer eens feest zou zijn.
Nou vanmiddag werd die vraag weer beantwoord.

TOKYO — An earthquake with a preliminary magnitude of 5.1 jolted Tokyo and its vicinity at 4:05 p.m. on Sunday, the Japan Meteorological Agency said. There were no immediate reports of casualties or damage and no tsunami warnings were issued.

Haneda airport shut its runways for about 10 minutes following the quake which registered 4 on the Japanese scale of 7 in some areas in Ibaraki, Tochigi, Saitama, Tokyo and Kanagawa prefectures. The agency said the quake's focus was about 40 kilometers underground in the southern part of Ibaraki Prefecture.
Gungrave

Post by Gungrave » Sun Oct 16, 2005 12:07

Lijkt me wel gaaf om een keer mee te maken dat alles schud enzo, maar de schade erna is vaak erg klote =P
5.1 is nog best wat, en lees ik daar nou dat de Japanners een andere schaal van aarbevingen meten gebruiken? 'the Japanse scale of 7' ?
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Sun Oct 16, 2005 12:28

En wat heb je er nou van gemerkt?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sun Oct 16, 2005 12:50

Nou het is alsof je in een vliegtuig zit met zware turbulentie.
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Sun Oct 16, 2005 14:31

Ken wrote:Nou het is alsof je in een vliegtuig zit met zware turbulentie.


Werd je d'r wakker van of was je al wakker?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sun Oct 16, 2005 14:37

Je wordt er altijd wakker van.

De eerste keer dat ik een aardbeving meemaakte, was ik net 3 dagen in Japan en dan weet je toch even niet hoe je moet reageren. Want hoe erg is nou eigenlijk dat wat je op dat moment meemaakt?

Het leuke aan aardbevingen is dat het net lijkt alsof 20 miljoen mensen hun leven even neerleggen en alleen maar bezig zijn met die aardbeving. Het leven komt even stil te staan, iedereen is stil en iedereen wacht af hoe erg het gaat worden.

Ze verwachten hier in de komende jaren nog een keer een 'big bang' zoals wel eens eerder is gebeurd en dan ben je minder gefeliciteerd.
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Sun Oct 16, 2005 14:54

Ken wrote:Ze verwachten hier in de komende jaren nog een keer een 'big bang' zoals wel eens eerder is gebeurd en dan ben je minder gefeliciteerd.


Met Aardrijkskunde op de HAVO leerde ik altijd dat San Fransisco ook op zo'n lijn ligt. Gemiddeld elke 75 jaar komt daar een gigantische beving. En het is al ruim 90 jaar geleden dat er een grote beving in SF was. Ticking timebomb..
Gungrave

Post by Gungrave » Sun Oct 16, 2005 15:29

Rano wrote:
Ken wrote:Ze verwachten hier in de komende jaren nog een keer een 'big bang' zoals wel eens eerder is gebeurd en dan ben je minder gefeliciteerd.


Met Aardrijkskunde op de HAVO leerde ik altijd dat San Fransisco ook op zo'n lijn ligt. Gemiddeld elke 75 jaar komt daar een gigantische beving. En het is al ruim 90 jaar geleden dat er een grote beving in SF was. Ticking timebomb..


Dat heb ik vorig jaar nog gehad in 3 Atheneum volgens mij, er ligt een grote breuklijn tussen San Fransisco en Los Angelos. En inderdaad; gemiddeld kwam er elke 75-80 jaar een grote aarbeving vanwege de 2 aardplaten die langs elkaar schuiven, druk opbouwen en opeens losschieten..
Het zou me niks verbazen als iets dergelijks de komende 10 jaar gebeurt, het is inderdaad nogal lang geleden sinds dat is gebeurd... :roll:
ShinRa

Post by ShinRa » Sun Oct 16, 2005 15:42

Rano wrote:
Ken wrote:Ze verwachten hier in de komende jaren nog een keer een 'big bang' zoals wel eens eerder is gebeurd en dan ben je minder gefeliciteerd.


Met Aardrijkskunde op de HAVO leerde ik altijd dat San Fransisco ook op zo'n lijn ligt. Gemiddeld elke 75 jaar komt daar een gigantische beving. En het is al ruim 90 jaar geleden dat er een grote beving in SF was. Ticking timebomb..

Klopt. Volgens mij heette dat ding de San Andreas breuk oid.

Ik heb ooit een aardbeving meegemaakt op Lefkas in Griekenland. Het beestje had een kracht van 7.1 en de naschokken krachten van maximaal 6.7. Op het eerste gezcht was het best spannend, maar dat verandert snel. Geloof me...
Perkunas

Post by Perkunas » Sun Oct 16, 2005 23:54

Als je kijkt wat er in Kobe in 1995 is gebeurd... Niet echt spannend te noemen. Een aardbevind met als epicentrum in Tokyo en een kracht van 7 op de schaal van richter zou een gelijkaardige schade kunnen aanrichten als in Kobe destijds met duizenden doden als gevolg, las ik in National Geographic Magazine.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Oct 17, 2005 00:17

Ik sprak een tijdje geleden met een taxi chauffeur die naar Tokyo was gekomen na de grote aardbeving van Kobe, waar hij alles in was kwijt geraakt.
Ook al zijn de gebouwen er hier op gemaakt, als de natuur echt los gaat doe je er niets tegen. Een vriendin vertelde mij een keer dat zij als kind had meegemaakt dat haar huis niet alleen horizontaal, maar ook verticaal begon te schudden. Dan piep je wel even anders denk ik dan een relatief rustige 5.1 als gisteren.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Mon Oct 17, 2005 13:15

Had destijds ook een aaardbeving meegemaakt op vakantie in Costa Rica. Dat was gelukkig ook geen erg heftige aardbeving, geloof in ons gebied een kracht van 4 op de schaal van richter. wij dachten eerst wat is dit, toen we later op de tv naar het nieuws keken begrepen wij dat het een aarbeving was geweest. Je hoorde tijdens de aardbeving dat in de omringende bungalows paar dingen omvielen, gelukkig dus verder niets. naar mijn weten is nog steeds niet werkelijk gediagnosticeerd wat nu werkelijk aarbevingen veroorzaken. Mogelijk heeft dit te maken met teveel mensen die in een gebied wonen, of bodemonderzoeken door oliemaatschappijen, het zet je wel tot denken.
Keep on Dreaming
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Post by Rano » Mon Oct 17, 2005 13:36

Oorzaken van aardbevingen
Aardbevingen worden meestal veroorzaakt door de langzame beweging van aardschollen, de platentektoniek. De druk tussen twee op elkaar bewegende schollen neemt langzaam toe. Op een gegeven moment worden de krachten op de schollen te groot en breken er stukken af. Dit veroorzaakt een beving. Naschokken zijn kleinere bevingen die binnen enkele uren na de eerste beving voelbaar zijn. In dat geval zijn er kleinere stukken van de schollen afgebroken omdat de eerste beving de druk nog onvoldoende had weten te verminderen.

Aardbevingen als gevolg van platentektoniek komen uitsluitend tot 30 à 40 kilometer diepte voor. De meeste en grootste aardbevingen worden veroorzaakt door opstijgende mantelpluimen, die op 500 tot 40 kilometer diepte exploderen als gevolg van het wegvallen van zeer hoge druk (explosieve aardbeving). Soms stijgt zo'n mantelpluim op in een vulkaanschoorsteen, waarna hij bovenin de vulkaanmond explodeert (vulkanische aardbeving).

Kleine aardbevingen zijn het gevolg van vulkanische activiteit (vulkanische aardbevingen) of ontstaan door instorting van holtes in kalksteenformaties of mijnen (instortingsbevingen). Mogelijke andere oorzaken zijn ondergrondse kernproeven en meteorietinslagen.

Menselijk ingrijpen kan bevingen veroorzaken. De bodemdaling door de winning van aardgas brengt aardschokken teweeg. Dit fenomeen doet zich onder meer voor in de provincie Groningen bij het dorp Loppersum.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Mon Oct 17, 2005 14:01

thaks for the update Rano, het is weer lang geleden die middlebare school. :)
Keep on Dreaming
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Wed Oct 19, 2005 21:09

Vandaag weer een he, 6,5 op de schaal van richter. 2 mensen ook gewond geraakt.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Oct 19, 2005 21:47

Was weer lollig inderdaad...

TOKYO — An earthquake with a preliminary magnitude of 6.2 rocked the Kanto and Tohoku regions Wednesday evening, the Japan Meteorological Agency said. There are no immediate reports of damage or casualties from the 8:44 p.m. quake that registered a lower 5 on the Japanese seismic intensity scale of 7 in southern Ibaraki Prefecture, the agency said.

Part of Fukushima Prefecture in the Tohoku region, and northern Ibaraki Prefecture, southern Tochigi Prefecture and northeastern Chiba Prefecture, all in the Kanto region, marked an intensity of 4, the agency said. The quake's focus was about 40 kilometers below sea off Ibaraki Prefecture, the agency said.
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Oct 19, 2005 22:03

Ik zag het op tv inderdaad! Moest meteen aan Ken denken :)

Erg interessant om te zien hoe die constructies van die gebouwen eruit zien... lijkt me ook erg kostbaar zo' fundering.
Post Reply