[main update: artikel] De Leraar

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] De Leraar

Post by Ken » Tue Oct 04, 2005 03:35

De Leraar

De volgende gebeurtenissen zijn écht waar en hebben gisteren nog ongetwijfeld op één van de honderden scholen van Nederland plaatsgevonden.

Iedere school heeft een leraar met een snorretje die hij op de klassenfoto van 1984 ook al droeg. Elke dag voordat hij de deur uitgaat, snijdt hij zijn sneetje brood met komijnekaas in vier stukjes en geeft een van die stukjes aan de hond. Deze leraar gaat getooid in een overhemd dat hij al zo lang draagt, dat de afdruk van zijn pak peuken duidelijk te zien is. Dit overhemd hangt, in plaats van netjes in, over de blauwe spijkerbroek, sinds hij drie jaar geleden voor het eerst op GroenLinks heeft gestemd. Hij gaat ook gewoon met ‘zijn’ tijd mee namelijk. Altijd op dezelfde saaie bromtoon sprekend, want zo straal je autoriteit uit.

‘Pak je boek en sla deze open op bladzijde X’

Leerlingen sloten van ergernis iedere les de ogen heel eventjes als hij dat zei, want het gooide direct alle hoop weg van een ontspannen les. En iedere leerling die een beetje gezond verstand heeft, hoop op een slap verhaal van een leraar om rustig drie kwartier naar buiten te kunnen staren. Maar zo deed Jan het al twintig jaar, want zo lang in het vak zat hij al. Jan was zo’n leraar die, als twee meisjes naar elkaar fluisterden, zijn hoofd omhoog zou halen, naar de vriendinnen toe zou lopen en zou vragen:

‘Zouden jullie nog eens kunnen herhalen wat jullie net fluisterden, dan kunnen wij allemaal meegenieten’.

Briefjes waren echter zijn favoriete onderschepmateriaal, omdat hij dan naar de leerling kon toestappen zoals ze dat deden in de militaire mars van zijn favoriete Russische propagandafilm. Die had Jan namelijk opgenomen van Discovery Channel, hij houdt namelijk ook wel van ‘een stukje cultuur’. Het gloeide dan in zijn ogen, alsof hij naar de Sint mocht komen om een pakje open te maken. Hij keek zelfs iedere dag om klokslag drie uur als hij naar huis ging in alle prullenbakken die hij tegenkwam, want je weet maar nooit waar de Sint zijn pakjes achterlaat. Jan begaf zich ook graag onder het volk, op het plein tijdens de pauze. Jan mag sinds vorig jaar niet meer in de kantine roken, dus staat hij nu elke dag ‘pleindienst’ te doen en kinderen om de haverklap een vierkant rooster* te geven voor zijn eigen genoegdoening. Half nonchalant, maar eigenlijk zichzelf na twintig jaar nog steeds geen houding wetend te geven, staat hij dan zijn peukie te roken.
Als een leerling dan kwam zeggen dat de bal op het dak ligt, blaast Jan eerst de rook in het gezicht van het kind, om vervolgens de schouders op te halen. ‘Ga maar naar Clarence’. ‘Heeft die luie neger ook een keer wat te doen’, denkt hij dan. De conciërge is namelijk de enige werknemer op school die met de voornaam mag worden aangesproken.
Dit komt omdat leerlingen altijd de beste band op school hebben met een conciërge, omdat die van alle werknemers op school meestal het beste met kinderen kunnen omgaan.

Hij werd door zijn collega’s een echte vakman genoemd, want iemand die zo lang op deze helse school kon blijven moest je te vriend houden. Honderden sneeuwballen, duizenden papieren vliegtuigjes en minstens acht stoelen per jaar moet Jan al om zijn oren hebben gehad. En maar klagen dat leraar zijn (want leraar, dat ‘ben’ je) zo’n ondankbaar vak is. Het jaarlijkse hoogtepunt waren de drie dagen verregen op Terschelling met de derde klas. De groene kaplaarzen aan, verrekijker om de nek en een kratje Heineken in de auto. Met de bus mee deed hij niet meer sinds die keer dat hij langs de berm had staan kotsen. Jan gaat gewoon met zijn eigen Ford Mondeo. Wat zou die autoverkoper gedacht hebben, voor hij de Ford Mondeo aan Jan voorstelde. De verkoper heeft het blijkbaar bij het rechte eind gehad om te denken dat Jan een burgerlijke man is, want hij rijdt er inmiddels nog steeds in. Voor het kratje bier naar het schiereiland nam hij een klein kluisje mee, nadat vorig jaar drie belhamels alles hadden opgezopen terwijl Jan met een groepje griezels was gaan wadlopen. Dat kan namelijk best spannend zijn, wadlopen.

Jan doet altijd twee uitspraken per jaar tegen twee verschillende leerlingen. Er is er altijd één die een kansloze toekomst tegemoet gaat en een ander die wel eens minister van Milieu zou kunnen worden. Als dat dan zou uitkomen , zou Jan het al die jaren al hebben zien aankomen en zou hij wel eens een plekje in het plaatselijke dagblad kunnen krijgen. Misschien wel met foto, maar alleen op de voorwaarde dat het de foto uit 1990 is dan, toen de minister bij Jan wiskunde ‘studeerde’ en Jan nog haar had. Want leren wordt dan studeren, wiskunde wordt meetkunde en de pauze wordt het middagreces, met een dikke knipoog naar de minister. De dagelijkse sleur is Jan nooit teveel geworden omdat hij vanaf de eerste dag tot op heden elke dag het gezeik van zijn geëmancipeerde vrouw botvierde op weerloze kinderen. Ik wou dat er eens een schooldirecteur kwam die tegen hem dát zou zeggen wat al zijn collega’s en de ruim vijfhonderd kinderen op school ook al die jaren al denken: Jan, je bent een lul van een vent.

* vierkant rooster: Nazistische straf waarbij een slachtoffer een week lang van het eerste tot het laatste uur op school dient te zijn.
Gungrave

Re: [main update: artikel] De Leraar

Post by Gungrave » Tue Oct 04, 2005 07:00

Ken wrote:Jan, je bent een lul van een vent.


Prachtig einde, klopt helemaal :)
Alweer een goed verhaal, en het doet me denken aan de leraar die mij afgelopen week nog strafwerk gaf. Ik zat bij Duits en we waren bezig met wat teksten(deze keer een songtekst), en iedereen moest wel ff een stukje voorlezen. En er waren een aantal kinderen, die wisten niet waar ze waren en dus niet oplette. Zij kregen geen straf.
Ik was aan de beurt. Ik las 2 regels naar boven op, en ik kreeg meteen het strafwerk dat ik deze hele songtekst in het Nederlands de volgende les moest inleveren. Báh...
GWAR

Post by GWAR » Tue Oct 04, 2005 08:51

Hahahahaha, ik had er zo eentje op de basisschool, die prikte altijd met het krijtje in zijn hol op zijn groene ribbroek (walgelijke kleding). Alleen had ie t zelf niet door hahaha!!

Mooie witte plek op je reet haha. En ja hoor zo'n echte vierkante engelse Dennis Taylor-bril.

Een maatje van me heeft een keer "of all things" een duikbril naar ze harses gegooid haha.

Wat een volk....die leraren. Gemaakt en opgeleid om GEZIEKT te worden haha.

Een zekere Ien zal nog wel nachtmerries van ons hebbe Ken, ouwe sneeuwbal!!
Gameholic

Post by Gameholic » Tue Oct 04, 2005 09:26

Mooi verhaal Ken... dit deed me meteen weer terug denken aan de basisschool en de middelbare school :x IEK! Wat ben ik blij dat die tijd achter de rug is.

Docenten zijn hoe dan ook een volk apart. Kledij heeft totaal geen hoge prioriteit, hun levens zijn oer en oersaai en partijen zoals SP en Groenlinks staan hoog in het vaandel! Generaliseren gaat niet altijd op maar voor dit soort types gaat het vaak wel op :)
Mittens666

Post by Mittens666 » Tue Oct 04, 2005 19:14

GWAR wrote:Hahahahaha, ik had er zo eentje op de basisschool, die prikte altijd met het krijtje in zijn hol op zijn groene ribbroek (walgelijke kleding). Alleen had ie t zelf niet door hahaha!!

Mooie witte plek op je reet haha. En ja hoor zo'n echte vierkante engelse Dennis Taylor-bril.

Een maatje van me heeft een keer "of all things" een duikbril naar ze harses gegooid haha.

Wat een volk....die leraren. Gemaakt en opgeleid om GEZIEKT te worden haha.

Een zekere Ien zal nog wel nachtmerries van ons hebbe Ken, ouwe sneeuwbal!!



Jij doelt oa op keimpema?? :P
GWAR

Post by GWAR » Wed Oct 05, 2005 08:51

JA, die Keimpema, wat een vuile idioot zeg!!
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Oct 05, 2005 09:07

Zoals jullie misschien wel merken is de leraar in dit artikel een samensmelting van bepaalde figuren die jullie kennen.
Waarschijnlijk kan iedereen zich wel herkennen in deze leraar, want ze zijn allemaal hetzelfde. Tuig.
Mittens666

Post by Mittens666 » Wed Oct 05, 2005 18:30

hahaha ik had zo'n leraar op het mbo dat was Keimpema de 2e
Post Reply