2 weken Tokyo

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Feb 13, 2007 15:48

Alleen als je naar Kyoto wilt zou het zin hebben, ik ben er echter geen voorstander van. Je hebt geen reserved seats en een Suica card (oplaadbare kaart) is veel handiger in Tokyo zelf.
niels

Post by niels » Tue Feb 13, 2007 17:22

Ken, wat bazel je nu? Je predikt continu dat je dit of dat niet met een railpass kan, terwijl ik al minimaal 3 keer gepost heb wat de mogelijkheden WEL zijn.
Kom op man, kijk een keer op http://www.japanrailpass.net

NATUURLIJK kun je stoelen reserveren.
Ik doe dat meestal voor 3 treinen achter elkaar omdat ik af en toe niet weet welke van de drie ik wil nemen als het om een andere dag gaat.

Ik weet dat je een hekel aan een Japan Railpass hebt, maar dat komt volgens mij meer omdat je geen idee hebt wat je er mee kunt dan om iets anders.

Nogmaals, Muzzle,

Denk je er aan om een dagje naar Kyoto of Nara te gaan en eventueel een dagje naar Osaka, dan is het al goedkoper een Railpass voor een week te nemen. Daar naast neem je natuurlijk ook de Suica kaart, zoals ken al aangaf.

Wil je echt alleen 2 weken in Tokyo rondhangen of misschien in Kamakura kijken? Swa, dan heb je genoeg aan je Suica. Maar, wil je vriendin wel 2 weken lang gameshop in/uit of de zelfde straten rondlopen?

Wil je niet een keer romantisch op Miyajima rondhangen?
Retourtje Miyajima 36,700 yen

Japan Railpass 1 week: 28,300 yen...

Stel je doet alleen een dagje Nara, want dat moet je eigenlijk wel zien, al is het alleen maar om de loslopende herten te aaien...
27.700 yen...

Op 600 yen na de prijs van je Railpass...
Daar naast moet je nog van Ueno naar Tokyo... 320 yen retour...
En in eens kost dan nog 6 dagen Tokyo treinen je maar 280 yen...

Ja, tuurlijk, neem vooral alleen een Suica als je maar 1 reisje buiten Tokyo gaat maken... Mijn geld is het niet.

Retourtje Ueno -> Osaka: 27,320 yen...
6 dagen Tokyo met de trein: 5000 yen
Do the math...
Muzzle

Post by Muzzle » Tue Feb 13, 2007 17:51

niels wrote:Ken, wat bazel je nu? Je predikt continu dat je dit of dat niet met een railpass kan, terwijl ik al minimaal 3 keer gepost heb wat de mogelijkheden WEL zijn.
Kom op man, kijk een keer op http://www.japanrailpass.net

NATUURLIJK kun je stoelen reserveren.
Ik doe dat meestal voor 3 treinen achter elkaar omdat ik af en toe niet weet welke van de drie ik wil nemen als het om een andere dag gaat.

Ik weet dat je een hekel aan een Japan Railpass hebt, maar dat komt volgens mij meer omdat je geen idee hebt wat je er mee kunt dan om iets anders.

Nogmaals, Muzzle,

Denk je er aan om een dagje naar Kyoto of Nara te gaan en eventueel een dagje naar Osaka, dan is het al goedkoper een Railpass voor een week te nemen. Daar naast neem je natuurlijk ook de Suica kaart, zoals ken al aangaf.

Wil je echt alleen 2 weken in Tokyo rondhangen of misschien in Kamakura kijken? Swa, dan heb je genoeg aan je Suica. Maar, wil je vriendin wel 2 weken lang gameshop in/uit of de zelfde straten rondlopen?

Wil je niet een keer romantisch op Miyajima rondhangen?
Retourtje Miyajima 36,700 yen

Stel je doet alleen een dagje Nara, want dat moet je eigenlijk wel zien, al is het alleen maar om de loslopende herten te aaien...
27.700 yen...

Op 600 yen na de prijs van je Railpass...
Daar naast moet je nog van Ueno naar Tokyo... 320 yen retour...
En in eens kost dan nog 6 dagen Tokyo treinen je maar 280 yen...

Ja, tuurlijk, neem vooral alleen een Suica als je maar 1 reisje buiten Tokyo gaat maken... Mijn geld is het niet.

Retourtje Ueno -> Osaka: 27,320 yen...
6 dagen Tokyo met de trein: 5000 yen
Do the math...

Niels,

Ik val absoluut de functionaliteit van de Japan Railpass niet aan, begrijp me aub niet verkeerd ok :-).

Ik ken Japan niet zo goed als jij dus ik weet niet wat er allemaal buiten Tokyo te doen is.

Ik ga mijn vriendin uiteraard niet elke dag meeslepen naar gameshops ;-). We gaan ook naar tempels, we willen naar het Ghibli museum etc.

Ik vind deze reactie van jou juist fijn, want loslopende herten aaien klinkt bijvoorbeeld geweldig. Ook zou mijn vriendin graag in het oude Geisha district van Kyoto willen kijken.

Begrijp dus aub goed, dat ik alleen maar wil weten wat er allemaal te doen is buiten Tokyo zodat we een goed besluit kunnen nemen.

Wat is Miyayima precies? En Nara? Zou je er wat meer over kunnen vertellen, over wat volgens jou must sees zijn buiten Tokyo, waar we dus een Railpass voor aan zouden kunnen schaffen. En hoe lang zijn deze reistijden ongeveer?

Ik heb je ook weer gemaild trouwens, maar ik hoop dat je op deze vragen ook even wil reageren.

Bedankt!
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Feb 13, 2007 18:41

Ik wist niet dat je kon reserveren met de JRP. Maar goed dan nog is het gewoon irritant dat je alleen het station in en uit kan door dat ding te laten zien bij de man die aan het loket zit. Als je eenmaal gewend bent gewoon de Suica over de lezer te halen is dat gewoon onpractisch.
niels

Post by niels » Thu Feb 15, 2007 17:24

Ik had een hele lange repy aan Muzzle met een boel interesse punten.
Helaas wilde het forum die niet eten. Kreeg een php probleem.
Heb de door Ken genoemde persoon hierover een PM gestuurd.
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:

Post by ZeMMiK » Fri Feb 16, 2007 14:50

De tip van Ken aan mij tijdens mijn trip was, zorg dat je in het weekend in TKO bent...tering wat is dat gaaf, iedereen is zo relaxed dan, in de winkelgebieden is het autovrij en tering wat lekker.
Ik ben een grote Trance/Dance fan en dan kan je je lol op in YoYoGi park...

Image
Image
de clubscene is trouwens zeer hot daar op het moment..
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Feb 26, 2007 12:12

Is er nog een officieel bedrag voor het invoeren van spullen? Dat tot 250 euro sowieso officieel mag bijvoorbeeld?

Dit gaat dan vooral om games. Dingen als kleding zijn toch wel gewoon op te vouwen op een manier dat het niet meer nieuw lijkt.
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Mon Feb 26, 2007 17:18

Zover ik weet is het tot 175 Euro toegstaan om in te voeren, zonder belasting af te dragen. Maar moet nog ff opzoeken, want ik meen me ook te herinneren op de site van Schiphol dat als je meer dan 1 artikel hebt wat samen 175 Euro maakt je ineens geen belasting hoeft af te dragen...... Maar zal dat voor de zekerheid even nakijken.

(EDIT: Heb even @ de site van Schiphol gekeken, er stond het volgende:

Naast de gelimiteerde invoer van drank, parfum en tabak geldt voor de andere artikelen dat u deze (gezamenlijk) tot een bedrag van EUR 175,- belastingvrij in Nederland kunt invoeren.

Artikelen met een waarde van meer dan EUR 175,- worden voor het gehele aankoopbedrag belast.

Koopt u meerdere artikelen die gezamenlijk het bedrag van EUR 175,- overschrijden dan betaalt u belasting over het aankoopbedrag van het goedkoopste artikel.)

Wat Japan Rail Pass betreft, heb 'm vorig jaar gebruikt tijdens mijn 3 weekse vakantie door Japan, en het leuke is, is dat je juist niet een dag van te voren hoeft te reserveren, werd mij verteld @ reisbureau en in de papieren van VNC Asia Travel. Of zo'n pas geschikt is voor je vakantie is maar net wat je doet, blijf je in Tokyo waarom dan zo'n pas aangezien je veelal met de metro elke wijk kan bezoeken wat je toch moet betalen, de RailPass dekt dat niet. Maar ga je rondreizen zoals ik gedaan heb, tja dan heb je de RailPass er zo uitgehaald.
Muzzle

Post by Muzzle » Sun Mar 25, 2007 13:44

Maar even een update van mijn kant.

Over ongeveer 6 weken vertrekken we en we hebben er uiteraard heel erg veel zin in.

Aan de ene kant is het wel eng/spannend. Want het is voor ons beide de 1e keer dat we buiten Europa komen. Maar aan de andere kant heb ik er wel vertrouwen in dat het gewoon super gaaf wordt.

Ik heb mijn Japans niveau nog wat opgeschroefd zodat ik in ieder geval het dagelijks leven goed kan begrijpen (reservering afhandelen, dingen kopen/bestellen, dingen vragen etc.) en dat ik ook gewoon een normaal sociaal gesprekje met iemand kan hebben.
Dus dat moet goedkomen.

We gaan wel voor een Japan Rail Pass. Omdat we toch een dagje Nara/Kyoto willen, Miyajima etc.

Heeft er iemand nog leuke tips of iets dergelijks? Alles is welkom :). Ik zeg niet dat we het dan ook gaan doen, maar het is altijd leuk om ideeen uit te wisselen natuurlijk ;).
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Tue Mar 27, 2007 17:10

Leuk dat jullie al zo snel op reis gaan, ik moet nog tot augustus wachten :( Anyway, als je Kyoto gaat bezoeken, kan ik je een bezoekje aan de wijk Gion aanraden, waar je een stukje authentiek Kyoto kan zien, en misschien wel 's avonds een geisha of maiko ziet lopen die naar hun werk gaan :wink:

Het Zilverern en Gouden paviljoen is ook een bezoekje meer dan waard, evenaals het Nijôkasteel. De Higashi Hogan-ji tempel vond ik ook heel mooi om te bezichtigen. Het keizerlijk paleis met z'n groot omringde tuin en park is imposant en waar je even wat rust kan zoeken tijdens je verblijf in Kyoto. Dit is wat ik zo even vlug kan bedenken naar aanleiding van mijn reis vorig jaar, heb wel veel meer gezien hoor.

Kyoto is heel goed te doen voor toeristen, overal zijn er wel Engelse maps van Kyoto te krijgen en veel informatie is er ook in 't Engels. Kyoto Station is groot maar heel overzichtelijk, en mocht je daar willen overnachten, kan ik je Kyoto Tower Hotel (tegenover Kyoto station, herkenbaar aan de toren bovenop het hotel) aanraden, heeft comfortabele kamers en relaxte sfeer.

Zal even wat info opzoeken wat ik tijdens mijn bezoek in Kyoto verzameld heb, zal dan weer wat posten mocht je wat meer willen weten over mijn ervaringen in Kyoto.

En over jullie reis an sich, ik vond het vorig jaar ook uberspannend, was ook mijn eerste trip alleen buiten Europa. Maar geloof me, je voelt je daar zo ontzettend snel thuis en op je gemak en vooral welkom. Als je je goed voorbereid, beetje de normen en waarden aldaar weet en je daar aan houdt, en mensen met een glimlach benaderd zijn ze meer dan bereid om je te helpen, ookal is hun Engels nog zo slecht....
Muzzle

Post by Muzzle » Wed Mar 28, 2007 06:04

Kenshiro, bedankt voor je reply.

Dat veel Japanners slecht Engels spreken vind ik alleen maar leuk eigenlijk. Want dan moet ik wel Japans gebruiken en op die manier zal ik de taal sneller leren. Ik kan in ieder geval al gewoon met iemand praten in het Japans over werk, waar iets is, hobby's etc. etc. etc. op dat niveau is het inmiddels wel. :)
Japans lezen gaat me minder goed af. Ik kan wel hiragana en katakana lezen, maar ik kan nog niet zoveel kanji lezen. Daar ga ik me later op concentreren.

We ontmoeten daar ook een Japanse vriendin die we via internet hebben leren kennen. Met haar oefenen we ook Japans via internet maar zij kan ook goed Engels. Dus mochten we er ECHT niet uitkomen in het Japans dan kunnen we haar altijd bellen/meenemen aangezien zij goed Engels en Japans spreekt.

Kyoto klinkt goed. We zullen daar zeker naartoe gaan. We blijven echter wel gewoon die 2 weken in een appartement in Tokyo slapen, dus we zullen niet ergens anders overnachten (dubbele kosten heb je dan eigenlijk). Maar we willen volgend jaar als het nu bevalt zeker terug naar Japan en dan gaan we ook gewoon een rondreisje doen en op verschillende plaatsen overnachten. Maar voorlopig is dit wel avontuurlijk genoeg ;).

Mijn vriendin is erg geinteresseerd in (echte) geisha, dus we zullen zeker kijken of we daar wat over kunnen vinden in Kyoto. Tokyo had geloof ik ook een geisha district vroeger, maar ik weet niet wat daar van over is en hoe dat precies zit (mijn vriendin weet over dit onderwerp meer dan ik ;)).

Wat ga jij zelf doen in augustus Kenshiro?

En kan je misschien vertellen hoe de Japan Rail Pass precies werkt. Hoe je hem daar moet activeren etc.? Hoe je moet reserveren als je ergens naartoe wil... We gaan die pas binnenkort kopen.

Ik las ook dat je met de Japan Rail Pass niet met de Nozomi shinkansen mag. Is dit een belangrijke shinkansen of kan je zonder de Nozomi ook overal komen?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Mar 28, 2007 12:42

Zonder de Nozomi kun je overal komen, alleen duurt het wat langer.

Er is in Kyoto meer over geisha te vinden dan in Tokyo, er zijn daar ook opvoeringen etc.
Muzzle

Post by Muzzle » Wed Mar 28, 2007 13:51

Ken, bedankt voor de antwoorden :).
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Wed Mar 28, 2007 20:49

Als je net als ik via Narita Airport vliegt, kan je direct na aankomst (en na de formaliteiten) bij een speciaal center je Japan Rail Pass krijgen na inlevering van een voucher die je van het reisburo krijgt, je krijgt dan ook gelijk een treinkaartje voor de eerste beste trein naar Tokyo, aangezien dat ook gedekt wordt door de Japan Rail Pass. Let wel dat het op die dag gelijk in gaat, en dan gedurende de van te voren vastgelegde periode.

Het is inderdaad super handig dat je iemand kent in Tokyo. Ik heb zelf ook veel gehad aan de menen die ik ken, o.a. in Tokyo. Als ik er niet uit kwam was 't even telefoontje via mijn gehuurde mobieltje, wat best prijzig was trouwens... Was ook voor mij superspannend aangezien ik ze nooit eerder had gezien, eigenlijk kwamen we tijd te kort. Maar ja, dit jaar weer naar Japan ;)

Anyways om je vraag te beantwoorden wat ik ga doen in augustus. Nou eigenlijk die vriend van mij zo veel mogelijk van Tokyo laten zien (1 week is not enough maar ja z'n baas wilde niet dat ie langer wegbleef :( ) aangezien dit voor hem z'n eerste reis naar Japan wordt en sowieso buiten Europa. Ja wat mezelf betreft wilde ik al graag weer naar Japan (het begon al te kriebelen toen ik vorig jaar een week terug was whaha) en hoop in Tokyo ook dingen te zien die ik nog niet gezien heb, maar dat komt wel goed denk ik..... Maar volgend jaar wil ik alleen of samen met die vriend van mij 3 weken weer door Japan reizen maar goed dat duurt nog even :D

Wat betreft de geisha's, nou daar vind je idd meer over in Kyoto en dan vooral in de eerder genoemde wijk Gion, waar je in loopt na een hele lange winkelstraat Matsudamachi (als ik me goed herinner...) Deze straat is echt bezaaid met luxe winkels en goeie restaurants, en een paar kleine zijstraatjes leiden ook naar een groot winkelcentrum. Hoop dat je hier iets aan hebt, wat betreft de wijk Gion. Vanaf het Kyoto Tower Hotel was het zoiets van 15 minuten lopen, wat ik dus ook gedaan aangezien het eind mei heel lekker weer was, Op deze manier heb ik op de route naar Gion veel leuke dingen gezien. Heb gedurende m'n week in Kyoto vorig jaar alles lopend gedaan, er was genoeg te zien. En naar mij idee kan je in Kyoto niet zo gauw verdwalen als in Tokyo :D
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Mon Apr 02, 2007 18:21

Je kan Kyoto in 2 dagen zien, zeker als je een beperkte periode hebt is meer dan dat zonde van je tijd. Nara schijnt ook wel aardig te zijn, helaas nog nooit geweest (ligt vlakbij Kyoto).

Misschien leuk om is een kleine guide te maken voor een reis van een week, wat je dan op een dag kan doen. Bijv. 2-3 'activiteiten' of whatever you wanna call it en dan ook dat het een beetje bij elkaar in de buurt ligt zodat je niet teveel tijd kwijt bent aan reizen.
Muzzle

Post by Muzzle » Tue Apr 03, 2007 12:58

@ Kenshiro:

We willen die Japan Rail Pass eigenlijk pas activeren als we er al een week zijn, dit is ook mogelijk neem ik aan?

@ Ken:

Het is inderdaad een goed idee om een goed reisplan te maken anders zitten we meer in de trein dan dat we dingen doen.
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Tue Apr 03, 2007 16:52

Ja, je kan tijdens het boeken van je reis opgeven dat je in een bepaalde week een Japan Rail Pass wil gebruiken, uiteraard wel van te voren opgeven welke dag/datum hij in moet gaan, en welke dag/datum hij niet meer geldig is... Bedenk dus goed van welke dag tot welke dag je 'm echt wil gebruiken. Voor de rest is ie makkelijk in gebruik, je laat 'm 1 keer zien aan de klerk zodat je door het poortje mag (ook je paspoort laten zien) én in de trein, ook weer met je paspoort erbij. Zoals je leest, easy as a-b-c :D

Heel veel dingen zijn op loopafstand, ook van elkaar verwijderd dus dat maakt het wel makkerlijk. Je kan het ook met de metro doen maar omdat je zoveel dingen ziet naar de bezienswaardigheden toe, is het zonde als je de metro gebruikt..... Aan de andere kant is de metro/bus wel makkelijk, scheelt zoeken en kaartlezen danwel verdwalen :wink:
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Apr 04, 2007 00:05

Je kunt je Railpass ook op grote stations activeren bij een groter loket, vergeet dan niet je paspoort mee te nemen voor legitimatie!
Muzzle

Post by Muzzle » Wed Apr 11, 2007 08:23

Bedankt voor de antwoorden.

Nog een paar vraagjes:

- Je kan toch gewoon geld opnemen met je pinpas (uit de muur) in Japan? In Praag bijvoorbeeld kon dit ook met mijn pas, dan kan het in Japan ook toch? Wat kost dit per keer?

- Ik las op een site over Japan dat Nederlandse mobieltjes daar niet werken, is dit zo?

- Ik las op diezelfde site dat het niet normaal is om fooi te geven in restaurants etc. Hoe zit dit precies?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Apr 11, 2007 09:24

Muzzle wrote:Bedankt voor de antwoorden.

Nog een paar vraagjes:

- Je kan toch gewoon geld opnemen met je pinpas (uit de muur) in Japan? In Praag bijvoorbeeld kon dit ook met mijn pas, dan kan het in Japan ook toch? Wat kost dit per keer?

- Ik las op een site over Japan dat Nederlandse mobieltjes daar niet werken, is dit zo?

- Ik las op diezelfde site dat het niet normaal is om fooi te geven in restaurants etc. Hoe zit dit precies?

- Je kunt met een postbank pinpas kostenloos geld uit de muur halen, maximaal 100.000 yen per dag en ALLEEN bij postkantoren, NIET bij banken.

Nederlandse mobieltjes werken niet in Japan.

Er wordt nergens fooi gegeven, ook niet in restaurants en taxi's. Het wordt als belediging gezien, het is immers niet meer dan normaal dat je fatsoenlijk wordt geholpen. Niet doen dus, zelfs niet dat dubbeltje wisselgeld in de taxi. Ik heb gezien hoe de kassiere een klant achterna rende alsof er moord en brand was, om haar 1 yen wisselgeld te kunnen terug geven.
Muzzle

Post by Muzzle » Wed Apr 11, 2007 11:00

Ik heb een postbank pinpas en mijn vriendin ook, dus dat is prima :).

Met 100.000 yen per dag moet het wel goed zitten haha ;-). Waarin verschillen de geldautomaten bij de postkantoren dan?

Ok, dat onze mobieltjes niet werken is lastig, maar is vast een oplossing voor te vinden.

Dat over die fooi is wel wennen dan. Ik ben blij dat ik dat van te voren weet, want normaal geef ik wel aardig wat fooi (eigenlijk als je het rationeel bekijkt is fooi ook een stom iets, want inderdaad fatsoenlijk geholpen worden zou normaal moeten zijn).

Bedankt weer voor de antwoorden.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Apr 11, 2007 11:27

Met een paar uitzonderingen zijn postkantoren overigens in weekenden gesloten. Als je aankomt kun je op het vliegveld van Narita gelijk pinnen.

Postkantoren kun je herkennen aan de rode T met een liggend streepje erop. Banken accepteren alleen Japanse bakpassen, so forget it.
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Wed Apr 11, 2007 20:57

Wat betreft die mobieltjes, is het ook geen optie om tijdens het shoppen te kijken voor een zo goedkoop mogelijk prepaid telefoontje, wat yens erop en klaar.... Tenminste weet niet of dit zo in de praktijk werkt. Een mobiel huren watik vorig jaar wou doen leek in mijn optiek toen een dure aangelegenheid. Misschien weet Ken daar meer over, als ze al zoiets als PrePaid daar kennen that is :wink:
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Apr 12, 2007 08:15

Die prepaid dingen zijn dacht ik nu volledig verbannen.

Waarom zou je een mobiel nemen, je kan best zonder.
Kenshiro
Active Level:
Active Level:

Post by Kenshiro » Thu Apr 12, 2007 20:51

Ken wrote:Die prepaid dingen zijn dacht ik nu volledig verbannen.

Waarom zou je een mobiel nemen, je kan best zonder.

Klopt ja, ik heb ook tijdens mijn vakantie geen mobiel op zak gehad. Maar omdat Muzzle aangaf dat het lastig is, dat hun mobieltjes niet werken daar, reageerde ik daar even op met een misschien wel briljant idee :D :D :D

Toen ik aankwam @ Narita Airport wilde ik er 1 huren aldaar, dacht dat het soms van pas kan komen aangezien ik daar behoorlijk wat vrienden zou ontmoeten in verschillende plaatsen. Mocht zij of ik een trein missen of zoiets, kan je altijd bellen dacht ik toen, laat liever niemand onnodig wachten. Maar ja het huren bleek best prijzig én kon alleen via credit-card (en die heb ik niet :oops: :D ) dus heb ik dat maar achterwege gelaten.
Post Reply