In December verkocht ik een Vewlix C cab aan iemand in Europa. Iemand die graag alles origineel wilt hebben.
Ik verkocht 'm met korting, stuurde hem de cab toe en hij was 'over the moon'.
Vervolgens kreeg ik de vraag of ik de zwarte masks (dunne bezel) die boven en onder het scherm zitten kon aankomen aangezien degene die in z'n cab zaten waren verkleurd. in diezelfde mail liet hij me weten dat het verder geen probleem was.
Helaas kon ik ze niet aankomen via mijn kanaal maar bood direct aan om ze te refurbishen. ik had op dat moment namelijk niet de mogelijkheid om ze te swappen omdat alle C cabs waren verkocht.
Vervolgens bleek er iets niet helemaal goed te zijn met het geluid van de cab. Er zat een lichte kraak in het geluid over één kant van de speakers. Dat trok ik me erg aan en bood hem om naast de refurbish van de masks een nieuwe amplifier te sturen om het daarmee op te lossen.
Hij wou niet dat ik z'n masks opknapte omdat hij liever alles origineel wou hebben.
Het blijkt ondertussen dat hij voor honderden (!) euros zonder het te bespreken, 2 nieuwe stripjes metaal (NOS masks) uit Japan heeft laten invliegen en nog eens een dergelijk bedrag aan BTW en douane kosten heeft betaald. Ik verbaasde me dat hij zo ver zou willen gaan terwijl hij gewoon 6 maanden garantie heeft bij mij.
Nu is het zo dat hij wil dat ik voor de kosten opdraai. Niet het gehele bedrag ondertussen meer maar in mijn ogen is iedere cent 1 teveel aangezien hij gewoon garantie heeft en dus het recht op die zwarte masks van mij. Dat terwijl hij een refurbished cab kocht en achteraf dus ook boos zou zijn geworden als ik 'm refurbished had.
Ik heb hem dus aangeboden om de masks te refurbishen en ondertussen (omdat ik nu een C op voorraad heb) zelfs zijn oude masks om te ruilen voor 2 nieuwe waar ik niet aan heb gezeten.
Hij weigert en wilt hoog en laag dat ik de kosten betaal voor zijn impulsaankoop.
Mijn aanbod is nu refurbish of swap voor vervangende masks, betalen voor de retourzending, betalen voor mijn zending naar hem, een nieuwe speaker (omdat hij van mening is dat het geluidsprobleem in de speaker zit), had 'm nogsteeds aangeboden een nieuwe Amp te sturen en als bonus een 1:12 scale model Vewlix als teken van good will. Plus ik stuur mijn onderdelen voordat hij zijn onderdelen stuurt zodat hij maar 1 keer aan z'n cab hoeft te sleutelen.
Nu is de situatie ge-escaleerd tot aan de admin en die deelt de mening van de koper dat ik moet opdraaien voor de impulsaankoop van de NOS parts en zoniet een negatieve rating verdien.
----einde neutraal verhaal

Het gaat mij ondertussen niet meer om het geld (100 euro ofzo als symbolisch bedrag) maar het idee dat je wordt geconfronteerd met dergelijke praktijken van zelfrecht wat dan ook nog eens wordt vergoelijkt door een admin. Al was het 1 euro dan weigerde ik uit puur principe nog om te betalen.
Sterker nog, de klant heeft nog geld van me tegoed voor te annuleren van een 500GB harddisk met SSF4 die hij reeds ontving maar wenst te cancelen. De game was een bootleg wat ik helaas niet wist, ik bood m'n excuses aan en wil hem een full refund geven op de game. Hij vindt het teveel werk om de schijf terug te sturen dus ik vergoed hem alsnog het verschil tussen de aankoop en de waarde van de HDD. Nu het blijkbaar gaat om geld, bood ik 'm nog eens aan om ook de HDD naar me terug te sturen zodat ik meer geld kan refunden.
Het gaat me dus niet om het geld maar wel om de noemer 'NOS masks refund'.
Als iemand iets verkoopt op een forum hoort hij zich aan bepaalde regels te houden. Datzelfde hoort ook te gelden voor kopers. Garantie handel je af als garantie en ga je niet op deze manier tewerk.
Ik kan je niet goed genoeg uitdrukken hoe deze situatie aan me knaagt en het huilen staat me letterlijk nader dan de lach. Ik riskeer m'n reputatie op 't forum en zou me nog sneller terug trekken uit fora dan hierin mee te gaan.
Oh, en ik heb Ken en Da Dude nog wat tegoed