Hong Kong is een leuk land om in te zijn, maar op een of andere manier krijg ik een gevoel alsof ik stiekem onderdrukt word. Ik ben al vaker hier geweest, maar het blijft mij toch achtervolgen.
Als je zo rondkijkt in Hong Kong, dan zie je overal bordjes hangen. Daarop staan dingen die niet mogen. En dan blijft het niet bij een bord, maar verschillende! En meestal staan op de handelingen die op de borden vermeldt staan een boete. En dat zijn geen kortingsprijzen die erop staan.
Voor het gooien van afval op straat staat een boete van 150 euro. Schrikbarend hoog bedrag, maar het werkt wel. Hong Kong is sinds de invoering van de borden, en de bijbehorende wetgevingen, een stuk schoner geworden. Het zou eigenlijk niet moeten dat de regering je verteld wat je wel en niet mag. Een beetje "common sense" moet een mens toch wel hebben? Je gooit niet zomaar je afval, ook al is het een papiertje, op straat.
Nu zie ik sommige borden en dan denk ik toch van: "Hey, waarom mag dit eigenlijk niet?" De regering heeft een apart segment genaamd Cultural and Leisure Department. Deze mensen zorgen voor de parken en speelpleinen in Hong Kong. Zij hangen borden bij parken op waar je niet mag fietsen, skaten of zelfs een balletje trappen. Gekkigheid!
De borden hebben wel nut. Hong Kong is een stuk schoner geworden. De mensen spugen minder op straat. Geen hondendrollen meer op straat. Iedereen loopt netjes aan de rechterkant in de gangen. Maar hoever wil je nou gereguleerd worden door de regering?
[Live from Hong Kong] This sign tells you no
[Live from Hong Kong] This sign tells you no
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Elke medaille heeft zo zijn keerzijdes. Ze mogen van mij hier in Nederland ook wel eens corrector optreden qua vuil. Jong en oud gooit vaak toch nog op straat. En als je een stuk huisvuil in een publieke prullenbak gooit, mag je al gauw 75,- neerleggen...
Ik weet niet tot hoe erg het is met verbods bordjes als in skaten of hondenuitlaten in HK, maar in Nederlandse openbare plaatsen heb je ze ook wel, behalve van dat balletje trappen.
Verder leuke HK columns Mildoe!
Ik weet niet tot hoe erg het is met verbods bordjes als in skaten of hondenuitlaten in HK, maar in Nederlandse openbare plaatsen heb je ze ook wel, behalve van dat balletje trappen.
Verder leuke HK columns Mildoe!
De bordjes hangen praktisch bij elk park. Maar er zijn dus aparte plekken waar je kan skaten. Aparte plekken waar je balletje kan trappen etc.
Maar feit blijft dat je hier gereguleerd wordt. Overigens komt er nog een leuk stuk aan over de rol van de overheid hier. En verwacht binnenkort een artikel van mij op gamez.nl over de illegale gameshandel in HK
Maar feit blijft dat je hier gereguleerd wordt. Overigens komt er nog een leuk stuk aan over de rol van de overheid hier. En verwacht binnenkort een artikel van mij op gamez.nl over de illegale gameshandel in HK
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"