Het begrip 'stage lopen' in Japan bestaat eigenlijk niet. Je werkt ergens of niet en zeker voor Europeanen is het zeer moeilijk ergens aan de bak te komen in de vorm van een stage. Tel daar nog eens bij op dat het ook zeer waarschijnlijk is dat je dan totaal geen werk krijgt. De enige mogelijkheid voor een succesvolle stage is een bedrijf te vinden waar je door iemand anders wordt geintroduceerd. Onderschat niet hoe extreem lastig het is voor Japanners zelf al om aan een baan te komen. Slechts een keer per jaar worden mensen aangenomen vanaf de universiteiten.
Ik zou even een mailtje sturen naar de Nederlandse Ambassade in Tokyo. Als het goed is staat het mailadres van Rob Stroeks op de site. Ik heb met hun samen gevoetbalt in Tokyo elke dinsdag en wellicht dat zij iets weten. Wat ook erg belangrijk is, is je visum. Er bestaat wel zoiets als een stagevisum, omdat het verkrijgen van een werkvisum onmogelijk is. Het is namelijk zeer tijdrovend voor de bedrijven zelf vanwege de bureaucratie die daar omheen zit. Zorg dat je visum in orde is, en ik zou zeker geen genoegen nemen met de afspraak dat je op reisvisum gaat en na drie maanden even het land in en uit gaat, die truuk kennen ze onderhand wel en er wordt veel gecontroleerd bij bedrijven. Je wilt toch niet hebben dat je ergens op een bedrijf wordt gecontroleerd zonder het juiste visum, je het land wordt uitgezet en nooit meer mag terugkomen? Het is geen Nederland, het is geen 'kom maar binnen met je knecht' mentaliteit.
Voor een redelijk indicatie van huisvesting is Sakura House wellicht een goede optie.
Dit bedrijf verhuurd alleen aan buitenlanders, check
www.sakura-house.com
Het is natuurlijk leuk om zo dicht mogelijk bij de Yamanote trein lijn te zitten, maar iets verder weg is wellicht wat saaier maar wel goedkoper. Mocht je nog meer vragen hebben gooi maar neer hier.