13 Oktober 2005 (SUZUKA!!)
Op dit moment ben ik net terug gekomen van mijn zogenaamde 'mid-term' exam voor het belangrijkste vak, spoken Japanese. Ik heb er best een goed gevoel over. Gisteren had ik mijn mondeling Japans en morgen heb ik nog een Japanese mid-term voor reading and writing en dan zitten alle Japanse mid-terms er op. Op naar de business mid-terms dan maar, jottem :S. Uiteraard wordt er wel eerst weekend geviert!
Over weekend gesproken, afgelopen weekend was het weekend dat de formule 1 Japan aandeed. Zo'n beetje twee jaar heb ik er naar uitgekeken om daar heen te gaan! Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover. Het was een van de beste weekenden die ik ooit heb gehad. De sfeer, het geluid, de drukte, de race. Het was allemaal ongelovelijk en onvergetelijk.
Vorige week zaterdag had ik samen met Mariko en Eriko de route uitgestippeld. Het leek erop dat ik er in ongeveer 2,5 uur wel zou zijn. In de praktijk duurt het toch iets langer, maar veel doet het niet toe.
Vrijdag 7 oktober was het zover, het begin van het F1 weekend! Raymond stond om 7.30 klaar om te vertrekken. Ondanks dat ik een goed schema had blijft het Japanse treinsysteem elke keer dat je naar een nieuwe plaats gaat een puzzel. Maar goed, na minstens 10 Japanners lastig te hebben gevallen met half Japanse en half Engelse zinnen zat ik voor 100% goed. Eenmaal op de Kintetsu lijn moest ik een aardig stukje, bijna twee uur. Hierbij kon ik voor het eerst een wat meer traditioneel Japans landschap zien, met veel rijstvelden, kleine dorpjes, bergen en vooral veel bos. Erg mooi om doorheen te reizen met de trein.
Hierna moest ik overstappen en daarna was ik binnen een half uurtje op mijn eindbestemming! Shiroko station! Ik liep het station uit en wist gelijk dat ik goed zat. WELCOME IN SUZUKA! Woohoo!
Eenmaal op het circuit keek ik mijn ogen uit. Ik weet hoe trots een groep is en hoe goed sommige Nederlanders Zandvoort vinden. Vergeleken met Suzuka is Zandvoort niet meer dan een veredelde zandbak. Bij aankomst deed het hele gebeuren in eerste instantie meer aan als een six-flags achtig park dan als een circuit. De achtbaan en het gigantische reuzenrad, iets waar ze nogal dol op zijn in Japan, vielen gelijk op. Ik wou echter zo snel mogelijk mijn plek opzoeken. Die bleek lekker dichtbij te zijn en makkelijk te vinden. Na een uurtje gewacht te hebben begon de 2e vrije training en kwamen de eerste auto's gelijk naar buiten, nu het nog droog was. Het geluid van de F1 auto's was echt ongelovelijk, vooral de knallen bij het terugschakelen . Aan het eind van de sessie begon het zachtjes te regenen en kwamen alleen de Saubers nog naar buiten. Met een grote grijns vertrok ik met de gedachte dat er nog mooie dingen zouden komen dit weekend.
Op zaterdag kwamen die dingen echter niet. De kwalificatie was interessant maar sjees wat een pokkeweer was het. Tijdens het begin van de kwalificatie was het nog droog, iets wat ik van mijn tas en inhoud al niet meer kon zeggen. Zo'n 10 minuten voor het eind begon het echter zo te hozen dat ik zelfs met 8 paraplu's niet droog had kunnen blijven. Je begrijpt dat het met slechts een parapluutje ook niet lukte! Erger kon die zaterdag het niet, de McLarens op de laatste rij, een jas die afgeeft op je mooiste broek en je thuis kan weggooien, een nat pak en in de bus een Japanner die zijn verkoudheid met je probeert te delen. Op straat begonnen zich al kleine riviertjes te ontwikkelen en waren de Japanners druk met zandzakken in de weer. Het enige mooie moment van de dag was de kwalificatie van Takuma Sato, de normaal zo ingetogen Japanners gingen helemaal los, mooi om te zien .
Zondag was ik alle ellende van de zaterdag allang weer vergeten. De zon scheen volop en het was superlekker weer. De hele trein zat vol met F1 supporters. De sfeer zat er dus al goed in. Het viel me op dat het vooral Takuma Sato, Honda, Toyota en McLaren (en in het bijzonder Raikkonen) is wat de klok slaat. De Japanners stelden me wederom niet teleur haha. Wederom op het circuit aangekomen was het een gekkenhuis! De drukte was enorm. Gelukkig kon ik als Gaijin overal overheen kijken haha. Ik was nogal te vroeg. Na wat Katsukarei weggespoeld te hebben met bier was het tijd voor de drivers parade. Hier had ik me meer van voorgesteld, toch een leuk zoethoudertje tijdens het wachten.
Om 2 uur was het zover. De race begon. De herrie tijdens de opwarmronde was ongelovelijk. Vlak voor me neus werden de V10 blokjes stuk voor stuk nog ff de 19.000 toeren ingejaagd . Bij de eerste doorkomst was het gelijk raak. Montoya parkeert recht voor mijn neus met zo'n 240 km/h zijn McLaren vol in de banden. Helaas staat het NET niet op mijn camera. Anders hadden we een bijzonder mooi filmpje gehad. De toegetakelde McLaren werd bij ons vak geparkeerd en ik heb van zo ongeveer een meter een aantal foto's van het wrak kunnen maken. De race was onwijs gaaf. Ik heb kunnen zien dat Takuma Sato de Toyota van Jarno Trulli eraf beukte. Daarnaast waren er ook mooie inhaalacties van vooral Raikkonen en Alonso. Ook het verdedigende rijden van Schumacher was mooi om te zien. Het hoogtepunt was het eind van race. Ik zag Raikkonen zienderoog dichterbij komen bij Fisichella. Toen hij Fisichella notebene in de laaste ronde inhaalde, op zeer spectaculaire wijze ging de beer los. Iedereen ging helemaal uit zijn dak en op de tribune werd een aardig feest gebouwd. Het applaus voor Raikkonen in de uitloopronde was oorverdovend, en terecht! Hij bewees maar weer eens wie de beste rijder van het veld is! Dit was zeker weten het mooiste evenement waar ik ooit geweest was. Ik zal het nooit vergeten. Tevreden keerde tomaatje terug naar het seminarhouse .