Alweer zo'n zeikerd die komt zeuren over school, de toekomst en van alles en nog wat? Hmm, eigenlijk wel. Anywayz, ik weet dus echt niet wat ik op dit moment moet doen en zou graag advies willen.
Ik zit nu in 4 Atheneum en moet aan het einde van dit jaar een profiel kiezen, wat op zich niet eens zo moeilijk is. Dit zal 100% zeker Economie & Maatschappij worden, daar ligt mijn probleem niet. Het probleem is de vervolgstudie
Aan mijn profiel te zien wil ik dus iets in de economie gaan doen, er zijn alleen verschrikkelijk veel opties! Zelf heb ik al wat weggestreept, maar ik hou er teveel over en weet niet wat ik moet kiezen. Zelf ken ik enkele mensen die 6 Atheneum hebben afgerond en nog steeds niet wisten wat ze wilden doen en dit wil ik zelf niet meemaken, ik wil hierop voorbereid zijn en me daar volledig op richten.
Een ander probleem is het niveau van de vervolgstudie. Ik ben altijd al vastbesloten geweest om Atheneum te doen en mijn Atheneumdiploma ooit op te halen. Laatst heb ik enkele voorlichtingen gehad op school over vervolgstudies en de HBO opleidingen leken mij erg leuk, maar waarom doe ik dan Atheneum denk ik dan bij mezelf?! De gang van zaken verschilt erg bij het HBO en de Universiteit, een goede keuze tussen die twee is dus naar mijn mening erg belangrijk. Het Atheneum zal ik dan voor sommige vakken ook maar net aan redden, dus of de Universiteit nou echt wat voor me is, ik weet het niet.. Maar als ik HBO zou kiezen heb ik deze afgelopen jaren voor niks veel geleerd om het Atheneum te halen en had ik makkelijk HAVO kunnen doen.
Persoonlijk lijkt het mij leuk om later een beroep te hebben met een leidinggevende functie, iets in een bedrijf en evt. wat afwisseling. Zelf dacht ik al gauw aan projectleiders, management ed. maar welke vervolgopleiding hier het beste bij past weet ik niet. Ik heb een lijstje met opleidingen(ik heb de HBO-naam maar even gebruikt) gemaakt die mij leuk leken, en iets in die richting wil ik ook gaan doen.
- Bedrijfseconomie
Commerciële Economie
Commerciële Sporteconomie
International Business and Management Studies
International Financial Management
Trade Management gericht op Azië
De grootste voorkeur gaat uit naar Bedrijfseconomie, Commerciële Economie en Trade Management gericht op Azië. Bij de laatste weet ik niet precies of het wat voor mij is, Japan en Japans ben ik erg in geïnteresseerd maar ik weet niet of het wel helemaal zal werken voor mij. Duits en Frans ben ik namelijk nogal slecht in en de talen zijn toch wel van groot belang bij deze studie. Engels en Nederlands ben ik dan wel weer goed in en deze doe ik ook met veel plezier, ik denk zelf ook dat daar mijn punten liggen; als ik iets met plezier doe, doe ik het vaak een stuk beter en zet ik mij er ook harder voor in, dus misschien zou de taal wel kunnen lukken. Bedrijfseconomie en Commerciële Economie zijn ook twee grote keuzes maar omdat je na je studie je ongeveer nog 40 jaar moet werken wil ik wel een studie kiezen waarbij ik later iets ga doen wat ik leuk vind. De studie kan dan misschien nog zo leuk zijn, het gaat uiteindelijk erom wat je ermee bereikt en daarom doe je het ook.
Kortom; wat moet ik doen!? Ik weet het niet meer, ik kan niet kiezen en zou graag jullie mening willen horen over wat jullie geschikt vinden voor mij aan de hand van mijn opleiding op de middelbare school en de dingen die ik in een beroep wil.
Bedankt