high tech de deur uit! (cabinet vraag & antwoord topic)

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

high tech de deur uit! (cabinet vraag & antwoord topic)

Post by ruderudie » Sat Sep 09, 2006 16:53

Ok Ken, het is een goed plan die houten draak eruit te zetten, maar bij de levering van een candy, wat moet ik dan nog aanschaffen om bv. mvs games te spelen? Is dat slechts een 1-slots en zit er al voeding e.d in die kasten of moet ik de hele mikmak er dan weer in zetten? Sorry voor mijn noob-ness maar in deze sferen kun je alleen leren door te vragen ;)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 17:00

In een Japanse sitdown zit een JAMMA connector waar je een MVS mobo (motherboard) op kunt aansluiten. Je hebt behalve de cabinet eigenlijk niets nodig behalve de hardware waar games op wilt gaan spelen of gewoon losse PCB`s. De voeding is een Japanse die je kunt omzetten met een powerconvertor of zoals Psykick heeft gedaan in zijn refurbish topic, hij heeft er nu gewoon een Nederlandse stekker op zitten omdat hij het voltage heeft omgezet. Er is genoeg ruimte in een Neo of Egret voor een Naomi en MVS.
Ik heb zelf een 1 slot en 4 slot maar vind de 1 slot toch wat handiger omdat je dan gewoon meer kwijt kunt. Meestal heb ik maar 1 hardware board in een kast zitten om alles een beetje overzichtelijk te houden en arcade hardware is en blijft toch wat fragiel, zeker de losse PCB`s.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sat Sep 09, 2006 17:06

Ok prima dus dan koop ik gewoon een mvs-boardje en dan kan ik er weer tegenaan. Conclusie: als ik die high tech kwijt kan dan ga ik zeker voor een candy. Ik wil wel proberen dan 2 boards aan te sluiten, mvs is gewoon nostalgie en NAOMI mijn jongensdroom hehe. Ik heb er al weer helemaal zin in, maar kun je me misschien ook de voors en tegens van de neo 29 en de egret toelichten? Op diverse fora zijn zulke discussies moeilijk te vinden, meestal is het van "dit is mijn cab" en de daaropvolgende posts zijn een soort lofzang :). Ik hoor het graag, bedankt voor je snelle reacties, appreciate it!!
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 17:11

Ik denk dat de belangrijkste overweging is welke je het mooist vindt.
Over het algemeen kunnen alle cabs hetzelfde, alleen kan de een het ene wat makkelijker dan de ander. Zo is algemeen bekend dat de hardware van de SEGA cabs erg goed in elkaar zit en dat de Egret 2 weer het makkelijke systeem heeft om een monitor te kunnen draaien naar vertical.

Wel erg belangrijk is wat voor monitor je er in wilt hebben. Als je graag jezelf wilt toeleggen op Naomi is een multisync (15,14,31 khz) aan te raden, omdat je dan Naomi op 31 khz kunt spelen, of te wel VGA. Het verschil tussen Naomi op dual res (15-14) en high res (31 khz) is aanzienlijk.

Heb even de naam van de topic veranderd zodat duidelijk is dat hier alles kan worden gevraagd over sitdown cabs.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sat Sep 09, 2006 17:18

Ok dit heeft dus te maken met wat ik lees over dual-sync en tri-sync neem ik aan. Ik denk dat ik hiervoor dan bij Hasan moet zijn, die zal de specs van de cabs wel weten, ik weet niet of de monitoren voor deze cabs standaard tri-sync zijn? Ik denk dat ik dan de uiterlijke staat en controlpanel als graadmeter neem voor de keuze van de cab mochten de monitoren beide 31 khz zijn.


En Ken wat is het gewicht van de cabs, want ze zijn van metaal toch of abs?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 17:21

Standaard zijn de monitoren van de cabs dual res (15-24).
Je kunt echter vragen of er voor verscheping een high res in kan worden geplaatst en anders bestellen we die ergens anders vandaan gewoon.

Cabs zijn rond de 90-100 kilo. Sommigen zoals de Neo Candy hebben handige handvaten om makkelijk te tillen en de cab rond te kunnen rijden op de wieltjes.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sat Sep 09, 2006 18:15

Ok dus die candy cabs zijn ook nog vrij zwaar. Die monitor ga ik dan wel even uitstellen want 500 dollar extra is me even te veel om in 1 keer uit te geven aan een cab, en wat deze kerel al zegt:

I have a standard res monitor in a super neo 29 cabinet and I think it looks ok. Just never look at a hi res monitor and you wont know what your missing. I made the mistake of hooking mine up to a blast city cabinet that I had already agreed to sell. Now every time I play it on the standard res monitor I know how good it could be on a hi res monitor


Ok, ik ga nog even verder kijken naar gebruikerservaringen met beide cabs, Als ik nog wat tegenkom of vragen heb zal ik ze hier posten.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sat Sep 09, 2006 18:47

www.candycabinetcity.com is mi een zeer goede site met degelijke info dus tot zover even geen vragen meer!
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 19:28

Klopt, check de collection pics op die site ;)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Sun Sep 10, 2006 00:25

Ruder ik zou cker die High Tech ff oppoetsen en dan als Mameproject kast op Marktplaats zetten, er is altijd wel een dwaas voor te vangen. Die MVS lekker zelf houden, dan kan je die in die Candy stoppen en dan rustig gaan sparen voor een Naomi Voor wat betreft de monitoren hoor ik nog wat de meerprijs wordt voor een Trisync monitor, wellicht is dat wel interessant genoeg om die dan maar gelijk erin te knallen. Ik hou je wel op de hoogte daarover. For now get rid of that heap of shit ( no offense )

Hasan
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sun Sep 10, 2006 16:49

hehe ja ik ben al flink aangemoedigd om de kast te lozen tot nu toe dus het gaat steeds beter op me in werken. Ik hoef dan dus alleen het MVS board eruit te halen en los te maken van de Jamma connector, en de rest van de shit laten zitten?? Ik moet dan wel zeker zijn van de doorgang van deze inkoopactie natuurlijk maar ik houd het goed in de gaten. Ik ga proberen hem aan de man te brengen als ik uitsluitsel heb over het slagen van de inkoopactie hasan dus keep me updated!!!
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Mon Sep 18, 2006 14:02

Een intrigerende topic,
ik ben zelf al een tijdje aan het kijken naar de verschillende cabs maar nog nooit echt een goed verhaal gelezen over persoonlijke ervaringen.

In het echt ben ik nooit verder gekomen dan de Candy van Netaxe te zien en te bespelen. Sindsdien wil ik eigenlijk een sitdown hebben.
(bedankt daarvoor Netaxe:) )

Is het verschil echt merkbaar als je een MVS of een H64 aansluit op een Hi Res monitor?
als het zo is is het het overwegen waard, anders hou ik het geld wel in me zak aangezien ik redelijk zeker weet niet naar een ander systeem over te stappen.
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Mon Sep 18, 2006 17:27

RoOd wrote:Is het verschil echt merkbaar als je een MVS of een H64 aansluit op een Hi Res monitor?
als het zo is is het het overwegen waard, anders hou ik het geld wel in me zak aangezien ik redelijk zeker weet niet naar een ander systeem over te stappen.
Het verschil schijnt merkbaar te zijn. Een lo res game op een hi res monitor schijnt er minder mooi uit te zien. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar een hi-res game (NAOMI) op een hi-res monitor ziet er ECHT HEEL VEEL BETER uit op een hi res monitor.
Post Reply