Arcade monitor ontladen?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
ManoRevolver

Arcade monitor ontladen?

Post by ManoRevolver » Wed Aug 30, 2006 23:41

Hoe doe je dat?
Las net dat die shit übergevaarlijk kan zijn.
En hoe komt het dat er zoveel spanning op die monitor blijft staan?
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Thu Aug 31, 2006 08:52

wtf? Ik weet het niet, effe gegoogled, maar waarom wil je een monitor ontladen dan?
Je zei dat je niet zo technisch bent dus ik denk dat dat helemaal niet hoeft, is het niet zo dat je een monitor pas moet ontladen als je monitor echt helemaal gaat openmaken voor reparaties?
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Thu Aug 31, 2006 09:28

http://arcadecontrols.com/arcade_monitors.shtml

daar staat wat meer info, ik heb het volgens mij zelf ook zo gedaan (alweer tijdje geleden)
Wilde bij de verhuizing niet het risico nemen dat me monitor beschadigde dus heb toen me hele kast uit elkaar gehaald.
Een leerzame ervaring en je kast wordt weer lekker schoon. :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Thu Aug 31, 2006 15:15

ROod,
Waarom zou dit dan moeten? Ik snap dat het 'beter' is. Het lijkt me gevaarlijker om daarmee te klooien dan hem gewoon vervoeren. Moet iedereen die een tv heeft hem eerst ontladen? Hoe weet je of je monitor/tv automatisch ontlaadt? waar kan je dat aan zien/merken dan?
Als ik een cabinet bestel van een arcade suplier doen zij dit dan ook allemaal standaard.
Ik heb maandag nog 2 cabs verhuisd en die hebben nogal wat te verduren gehad.
Eentje werkt, die andere moet ik nog testen.
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Thu Aug 31, 2006 19:31

Had het ergens gelezen dat je die monitor moet ontladen als je 'em eruit haal, omdat er altijd spanning op zo'n ding blijft staan?
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Thu Aug 31, 2006 21:04

ManoRevolver wrote:Had het ergens gelezen dat je die monitor moet ontladen als je 'em eruit haal, omdat er altijd spanning op zo'n ding blijft staan?


Ja er blijft zeker spanning op staan en niet zo'n beetje ook. Je zou er goed aan doen een zogenaamd 'polsbandje' aan te schaffen wat je tegen onverwachte elektrische stoten beschermd. Zoek eerst goed uit hoe en wat voordat je eraan begint voorkomen is beter dan genezen.
R-Type

Post by R-Type » Fri Sep 01, 2006 12:35

Monitors kunnen schokken geven van duizenden volts dus ik zou goed uitkijken.
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Post by ZeMMiK » Sun Sep 03, 2006 14:15

Zo´n polsbandje gebruik je om de onderdelen niet te beschadigen door jouw statissche elektriciteit....niet andersom.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Mon Sep 04, 2006 12:58

ZeMMiK wrote:Zo´n polsbandje gebruik je om de onderdelen niet te beschadigen door jouw statissche elektriciteit....niet andersom.


inderdaad daarmee ontlaad je jezelf :)

Het ontladen van je monitor moet je alleen doen als je hem eruit haalt ja, voor vervoer maakt het niks uit als ie erin blijft zitten en of je hem ontlaad of niet.
Toen ik ging verhuizen had ik niet de 2 enorme gasten tot mijn beschikking zoals bij de laatste verhuizing. ik moest dus alles in me eentje naar boven tillen daarom me kast gestripped en in delen naar boven gebracht.

Een oude monitor houd gewoon bakken stroom vast, er zijn echter ook modellen die een ontlaad functie hebben, speciaal knopje zelfs geloof ik.
De mijne had het zeker niet en aangezien ik al 1 keer in mijn leven een flinke stroomstoot van een tv die uitstond heb gehad denk ik wel 2 keer na bij zoiets:)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Post Reply