Chassis repareren?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Chassis repareren?

Post by arjen » Fri Jan 15, 2021 14:01

Hallo Allemaal,

Ik ben Arjen en ben ook actief op Button-Bashers. Maar ik dacht voor mijn vraag plost oja Nazomi. Gelukkig bestond mijn account nog ;)

Ik heb van de week deze mooi ogende MasterPlay kast met MVS gekocht:

Image

Ik heb de kast een halve dag in de kamer laten acclimatiseren en in de avond heb ik samen met mijn zoon Prehistoric Isle 2 nog uitgespeeld en daarna Bubble Bobble een potje.

Dan nu het slechte nieuws

In de hoeken versprong het scherm al wat zo nu en dan en was een bolling te zien.

Maar na zo'n 45 minuten zag ik het scherm naar binnen in een paar seconden kleiner worden en vloog deze uit. Sinds dien ook niet meer aan te krijgen.

Wat er gebeurd is dat ik getik hoor op de print rechts boven in de hoek:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8kkrQWl3MAo[/youtube]

even met wat meer licht:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=K7zi63LpC3o[/youtube]

De monitor die er in zit in een Moniteur VNS 2200.

In elk geval ben ik wel vrij zeker dat het probleem in het Chassis zit. Maar nu komt die waar kunnen we dit nog laten repareren of welke andere opties heb ik?

Ik heb de locale reparateurs al geprobeerd maar zij durven het liever niet aan.
Is er daarom niet een adres waar je wellicht het chassis los heen kan sturen?

Ik zie dat de vraag vaker gesteld wordt? Maar heeft iemand hier een geschikt adres of weet iemand hier iemand die dit kan. Natuurlijk tegen betaling.

Een compleet andere actie zou zijn om zo'n universele chassis te bestellen van ali express. Ik ben wel een beetje technisch maar dit is wel iets wat waarschijnlijk behoorlijk wat research van mij gaat vragen.

Zijn er op het forum mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik hoop dat jullie nog slimme ideeën hebben. Een LCD zie ik liever niet als oplossing maar loop ik zo langzamerhand wel een beetje uit op een doodspoor.
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Chassis repareren?

Post by Asure » Sat Jan 16, 2021 14:29

Hoi,

Sinds 2013 lurker? Foei. :)

Dat is een n style frans kastje met VNS2000 en waarschijnlijk 25" er in. Alles Frans fabrikaat, inclusief het chassis.

http://www.andysarcade.de/data/coinop/v ... ns2000.pdf

Deze zijn veel verkocht en je kan er af en toe een chassis voor vinden op Ebay. Hier in NL weinig tot geen crt reparatie, beter op de Franse forums rondkijken, schema zit in de manual achterin. Geklik is vaak de spanning die niet opkomt (lijntrafo/lopt/flyback)
Als je scherm 'kleiner' wordt dan komt er geen spanning meer op de buis en is de kans groot dat het de flyback is. Die doet hoogspanning maken, en als je niets van electronica weet, dan zou ik daar niet mee gaan lopen pielen. 20-30K volt doet dodelijk zeer.

Googlen levert mij op dat ene 'gc339' nog wel eens repareerde
https://www.gamoover.net/Forums/index.p ... cs;start=0

Anders moet je Gunblade / Grantspain eens proberen te vinden op jammaplus of arcade otaku forums, die zit in Engeland.

Cheapo oplossing is de 'televisie er in prop' actie, scoor een goedkope tv van Marktplaats, zelfde size, en je monteert die in de kast.

De monitor is het duurste item in je hele kast, dus ik leef met je mee, zonde geld. LCD is overigens ook vloeken in de kerk hier.

Suc6!

Buis werkt misschien ook op universal chassis maar daarvoor moet je de yoke even doormeten.
https://www.diyretroarcade.com/products ... -27-29-crt

Code: Select all

1. Your vertical ohms must be 6-12 ohms (typically yellow and green wire coming from yoke). If yours are not in this range this chassis will not work for you.

2. Your horizontal ohms must be over 1.3 ohms (typically red and blue wires). If your monitor does not meet this requirement then you can add in 5 to 10 watt 1 ohm resistor in series to the circuit to increase the ohms over 1.3.
https://www.youtube.com/watch?v=GmFMJoJaYc8

Merk op dat dit chassis een 110V ISO trafo nodig heeft.

Ik kan je er verder niet mee helpen, te weinig tijd en geen zin. Bij deze hobby ben je vaak niet alleen verzamelaar maar ook onderhoudsman van je eigen zaken.
Image
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Sun Jan 17, 2021 13:44

Hey Asure,

Dank voor al je info. Hoe ik zo lang zonder post op dit forum ben wezen hangen weet ik ook niet. Ik ben normaal wel heel erg spraakzaam ;) Ik denk dat ik in 2013 vooral lid ben geweest omdat ik toen ook al op zoek was naar een mooie kast. Toen heb ik nooit de knoop door gehakt.

Ik heb gister de hudige chassis met buis naar een TV reparateur in Groningen gebracht. Ik ga hem de link van jou nog even doorsturen.

De Universal Chassis vind ik wel te spannend nu ik er meer over gelezen heb. Ik denk dat ik daar niet ga uitkomen. En inderdaad een LCD. Dat matched nooit mooi de resolutie van een MVS laat staan de response tijden volgens mij.

En het is inderdaad die VNS2000. Ik heb ook exact die service manual hier liggen. Het is de 20" variant die er in zit.

Maar ik vind de buis + chassie swap voor een oude CRT TV vind wel een heel goed idee! Maar waar moet ik dan op letten.

In het huidige chassis gaat nu een input connector rvb+synchro. Dit is een blue, green, red, ground + syncrho V+h:

Image

Krijg ik dat makkelijk in een willekeurige scart TV?
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Sun Jan 17, 2021 17:41

Volgens mij is dit wel een ideale oplossing:

https://www.amazon.nl/Mcbazel-Arcade-Co ... 0089&psc=1
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Chassis repareren?

Post by Asure » Mon Jan 18, 2021 12:43

RGB kan je nagenoeg rechtstreeks op een TV met scart zetten en dat werkt prima.
http://notinmame.blogspot.com/2011/08/j ... scart.html

Kwestie van een tv scoren, behuizing er om weg en hem in de houden draaitafel hangen.
Ik neem aan dat je de twee klemmen al ontdekt had en de 'kap' omhoog kan doen etc?
https://servimg.com/image_preview.php?i=455&u=11704808

De 'reparateur' in Groningen verdient eenvoudig want zoals ik al schreef, je Lijntrafo is bijna zeker kapot, dit is een niet-vervangbaar element voor dit type chassis. De ideale oplossing is de tv, af en toe op marktplaats komt er vanalles voorbij. Ik heb een oude daewoo staan (20A5T / A48xx?) voor noodgevallen.

Hier nog een heel topic in het Frans over deze Nstyl / Masterplay / New Games. Zeker weten dat er een 20" buis in zit en geen 25"? (A51xxxx of A59xxx) Wat is de aanduiding op de beeldbuis (meestal iets als A68LKJUpp120 ofzo).

Ik had er zelf een videocolor A59 beeldbuis in, die zijn dus 25" (A59EAS13x01)
Aangezien elke beeldbuis andere bevestiging heeft zul je wel even moeten posten wat er nu in zit. (Makkelijk te zien vanaf de achterkant.)

P.s. je locatie ontbreekt, ik zit ook in het Noorden.
Image
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Mon Jan 18, 2021 15:07

Ja ik zag je banner. All. Loactie toegevoegd. Ik woon ook zelf in Groningen.

Ik heb de TV naar TOP TV gebracht. https://toptvgroningen.nl/ Ze zijn wel heel schappelijk ook eerder daar een subwoover laten repareren. In dit geval wouden ze ook eerst nog geen onderzoekkosten rekenen. Dus dat vond ik erg netjes.

Ik heb de diagonaal opgemeten met een meetlint. Als ik de buis weer heb kijk ik op de achterkant. Ik had inderdaad de buis zelf er al uit gehaald en is een TV er in wel een hele makkelijke switch inderdaad. Ik had niet door dat je zo makkelijk de Jamma omzet naar Scart! Dat is wel super zeg! Dank voor tip.

Jammer dat de kringlopen dicht zijn want voor lockdown zag ik daar regelmatig nog wel een 4:3 CRT staan.

Kun je de link nog even delen bij:
Hier nog een heel topic in het Frans over deze Nstyl / Masterplay / New Games. Zeker weten dat er een 20" buis in zit en geen 25"? (A51xxxx of A59xxx) Wat is de aanduiding op de beeldbuis (meestal iets als A68LKJUpp120 ofzo).

Je ondersteuning wordt erg gewaardeerd Asure!
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Chassis repareren?

Post by Asure » Mon Jan 18, 2021 15:33

Check:
https://www.gamoover.net/Forums/index.php?topic=20066.0

De zoekcombo VNS nstyl new games depannage restore levert nog allerlei dingen op.
Ik heb dit type kast vroeger gehad maar tegenwoordig is alles candy bij mij. (Voorheen 2x Royal Video Big, en 1x Masterplay.)

Ik denk als je 20" zegt je dan een A51 buis bedoelt. Die oren op de hoeken komen bijna 99% overeen met A48.
De buis hangt als het goed is in een metalen frame op een draaischijf, dat frame moet wel passen op een evt. donor t.v.
Zoals ik aangaf heb ik evt een A48 daewoo hier die ik niet meer nodig heb. (Alle candies die ik heb gebruiken een 29" scherm.)
Image
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Mon Jan 18, 2021 15:53

Dank. Ik wacht even af wat ik van de reparateur hoor. Ik zou in elk geval het even noemen van de line trafo. Ik weet dan ook even om exact welk type het gaat en mocht jij die A48 daewoo niet als reserve willen houden is dat een oplossing.
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Thu Jan 21, 2021 20:31

Nieuwe update. De buis + Chassis is terug. Hij was wel degelijk gerepareerd met beschikbare op voorraad onderdelen. Maar dit waren onderdelen die waarschijnlijk als bijeffect defect waren.

Asure zij al dat de trafo defect was. Want het scherm doet het ongeveer een minuut en dan gebeurt hetzelfde. Gaat razend snel shrinken naar het midden. Ik doe hem dan snel uit maar klinkt al niet meer te redden.

Dus opzoek naar een Beeldbuis inderdaad.

Ik was ook al wat bezig met de scart kabel. Het viel mij toen op dat de Arcade voeding nog wat hoog is. Namelijk +5 is tikt net niet 6v aan. en +12 is net iets meer dan 13 volt. Is dat nog iets om mij zorgen over te maken? En zou ik die toch wat naar beneden moeten draaien? Los van het beeld speelt het board perfect.

Het scherm is een A51EAT01X02 dus inderdaad een kleiner variant en 20 inch.
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Chassis repareren?

Post by cthulhu » Fri Jan 22, 2021 14:26

Over het voltage van die voeding, is dat terwijl er een PCB of Mobo op de kast aangesloten is? Zo ja, dan zou ik zeker het voltage bijstellen tot hij ongeveer 5V is. Te hoog is nooit goed i.v.m. slijtage van onderdelen op de PCB.
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Fri Jan 22, 2021 17:50

Ja inderdaad gemeten wanneer alles aan is cthulhu. Er was alleen geen beeldbuis op de voeding en MVS mobo aangesloten. Vandaar dat ik even twijfel dat de voeding misschien toch niet helemaal belast is.

Wat ik me ook nog afvroeg is of je de spanning gewoon kunt bij stellen terwijl de mobo is aangesloten op de voeding?
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Chassis repareren?

Post by cthulhu » Fri Jan 22, 2021 18:57

Zolang je weet welke kant opdraaien het voltage hoger of lager maakt en live kan zien hoe snel deze verandert, is het geen probleem. Ikzelf heb op m'n JAMMA connectors een voltagemeter zitten zodat ik altijd snel kan zien hoe hoog deze is en hoe snel hij verandert terwijl ik het voltage afstel, je wilt natuurlijk niet dat het voltage te hoog is of wordt en je wilt dat deze snel afgesteld kan worden (voordat je eventueel je dure spel verprutst...iets wat voor mij heel belangrijk is aangezien ik een aantal belachelijk dure spellen heb).
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Fri Jan 22, 2021 19:15

Check! Dank voor de info.
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Sun Jan 24, 2021 17:29

Er zit nu een prachtige Sony Trinitron in. Test met een Dreamcast:

Image

Heerlijk scherp beeld. Van de week zullen de onderdelen voor de SCART kabel binnen komen.
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Chassis repareren?

Post by Asure » Mon Jan 25, 2021 11:08

Kijk, probleem opgelost :)
Alles past zonder issues? Lijkt alsof hij 'r voor gemaakt is. Mazzel dat de 'kleinere' tv's vaak nog wel te vinden zijn.
Als ik nu een 29" 4:3 voor een candy nodig heb dan is er wel een probleem met het aanbod :)

Als je straks de MVS erop hebt even een uurtje aan laten staan en dan afstellen via service menu met je hsize/h-amp/pos en vsize/v-amp/pos
Verder niet met andere settings spelen in service menu. Uurtje aan laten staan zodat hij mooi warm is, en mvs in test menu / cross hatch erop.
Image
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Mon Jan 25, 2021 11:39

Hij paste net niet verticaal. Kleine modificatie aan de onderkant en ik was klaar.

Ja inderdaad ik het service menu al gevonden. Dank voor de tip van het aan laten staan! Ga ik doen.
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Chassis repareren?

Post by cthulhu » Mon Jan 25, 2021 20:26

Prima oplossing hoor, ziet er goed uit!
Inderdaad MVS op aansluiten en het beeld daarop aanpassen en je bent klaar. Als je alleen een MVS gaat gebruiken en geen andere mobo's of PSB's hoef je daarna niets meer aan te passen aan het beeld.
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Tue Jan 26, 2021 16:18

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd waar dit printje voor diende? Zijn dit switched boven op de MVS BIOS instellingen? Het is een 2 slots MVS:

Image

Er lijkt ook een soort teller op te zitten van gebruik of iets dergenlijks:

Image

Ik was inderdaad wel van plan lange tijd en wellicht altij op de MVS te laten
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Chassis repareren?

Post by Asure » Tue Jan 26, 2021 17:45

Dit is de coin/credit board addon pcb. Deze bepaalt dmv dip switches hoeveel tikken (credits) je krijgt per coin op welk kanaal.
Als het goed is zit er een digitale inworp op die meerdere types munt slikt. Mars of NRI G13 zoiets. Tenminste die zaten er vroeger op :)
Image
User avatar
arjen
Active Level:
Active Level:
Posts: 15
Joined: Sun Jan 27, 2013 19:24
Location: Groningen

Re: Chassis repareren?

Post by arjen » Wed Jan 27, 2021 21:12

Ah precies. Daar hoef ik op dit moment niet zo veel mee dan. Tnx voor de info weer Asure.

Ik ben super blij met het resultaat. De Scart kabel is nu ook klaar en zit er netjes in! Super scherp beeld! Het beeld exact goed krijgen in de service menu blijkt nog niet zo makkelijk. Maar het komt al in de buurt.

Boven in vooral in de linker boven hoek zie ik nog wel het beeld wat verspringen. Is dit de Deggausing kabel die mogelijk niet helemaal goed zit?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3qlAV9hV9dI[/youtube]

Of zit ik er helemaal naast en toch compleet wat anders aan de hand? Niet wereld schokkend vind ik zelf. Tenminste als dit niet erger wordt.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: Chassis repareren?

Post by RoOd » Thu Jan 28, 2021 09:39

als ik jaren geleden dit van mn masterplay kon maken had ik hem nooit weggedaan. heb de binnenkant nog wel liggen...

heel tof opgelost zo en het belangrijkste is dat je weer kunt spelen met player 2 :D
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Post Reply