ARpiCADE

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Wed Feb 05, 2020 18:16

Sp33dFr34k wrote:
Wed Feb 05, 2020 11:49
Jammer dat je ook issues hebt, dat is wel heel iets anders als wat ik had. Doen je buttons het wel allemaal? Zie dat je inmiddels contact heb via discord, hoop dat ie kan helpen. Mijne is inmiddels retour en wacht op een nieuwe.
We hebben elkaar al gevonden op Discord! ;-)

Ja ik heb ook issues, maar ergens verbaast me het niet ik had issues met eigenlijk alle distributies die ik heb geprobeerd. Al ging "Thingy" redelijk goed op de PI2JAMMA alleen de menu's zijn heel onvriendelijk.
Of ik een "faulty" PI heb is nog een interessante om uit te zoeken, al denk ik het niet.
Mijn vermoedde is dat de PI niet een correct RGB signaal uitstuurt volgens de "oldschool" norm, als je al van een norm kan spreken in die tijd.

Als ik het RGB signaal vergelijk op het scherm dat uit de PI komt of dat uit een Amiga, Neo Geo MVS, SNES, Arcade PCB komt is het nogal een verschil.
De PI geeft gewoon issues (het beeld loopt, het beeld stuitert, er zit een enorme offset in, het beeld golft, pixels die heen en weer gaan).

Ik ben heel benieuwd of de ARpiCADE wat men pretendeert dummy proof te zijn of dat ook zo is? -hij is in transit vanuit Australië-
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: ARpiCADE

Post by Asure » Thu Feb 06, 2020 13:16

Wierd. Bij mij werkt de RGB-Pi (Jamma) dus gewoon perfect (Pi3B) op twee verschillende types MS9, een PFX en zo'n C64 "1702 maar eigenlijk MSX model in het zwart met Scart" Philips monitor VS0080. BeoVision MX 4K, en ook via scart op moderne 1080p tv's van LG, Samsung en Sony (Scart via een cheapass supergun..)

Dat enkele knoppen niks doen klopt: Je moet die pads doorsnijden voor de P1/P2B5/B6, default Jamma zijn die gewoon ground.

Heb je ooit als eens een andere Pi geprobeerd want misschien valt je output buiten de tolerantie ofzo?
Dit is haast het enige wat overblijft, behalve voeding natuurlijk.
Image
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Thu Feb 06, 2020 13:29

Ik heb een nieuwe rgb-pi gekregen, alle buttons werken nu.

Wel heb ik grafische issues op mijn MS9... het zijn meer glitches, niet zozeer gerelateerd aan sync issues lijkt het. Gebruik jij de standaard image van de website Asure, of heb je custom timings gebruikt?

Inmiddels heb ik een nieuwe 3B+ besteld om dat idd uit te sluiten, to be continued.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Thu Feb 06, 2020 13:42

Asure wrote:
Thu Feb 06, 2020 13:16
Wierd. Bij mij werkt de RGB-Pi (Jamma) dus gewoon perfect (Pi3B) op twee verschillende types MS9, een PFX en zo'n C64 "1702 maar eigenlijk MSX model in het zwart met Scart" Philips monitor VS0080. BeoVision MX 4K, en ook via scart op moderne 1080p tv's van LG, Samsung en Sony (Scart via een cheapass supergun..)
Ik weet nog niet precies wat het probleem is. Dat mensen verschillende issues hebben met de PI is overduidelijk.
Zelf heb ik een PI3 en een PI2 geprobeerd die dezelfde issues geven. Sp33dFr34k heeft een PI3B+ geprobeerd.

De maker van de PI-RGB (aTg) vertelde dat hij veel PI's is tegen gekomen waarbij de VSYNC niet werkt over GPIO.
aTg wrote:
I see a lot of Pi's with damaged gpios
and are make me sic searching the issue on the cable or on the os
in your case don't have V sync pulse, is very clear
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: ARpiCADE

Post by Asure » Thu Feb 06, 2020 14:11

Ik kan haast ook niet anders dan die richting op denken, alhoewel jij meerdere Pi's gebruikt hebt.

Het kan goed zijn dat bepaalde webshops gewoon hun RMA pi's niet testen op defecten op de GPIO en deze weer opnieuw verkopen. Of dat klanten die dingen gewoon retour sturen en geld terug, waarbij niet gezegd wordt dat ze hebben zitten spelen met 24V. Maar ja ik wil geen aannames doen.

Dus wat ik dan wel jammer vind is dat je een aanname plaatst (Ancona 1084 werkt niet, dus werkt Astro/ms9 ook niet.) die ik al eerder ontkracht heb :). Bij mij werkt het ding perfect.

@Sp33dfreak: Ik heb niks gewijzigd aan de settings. Ik heb hem aan mijn PFX gehangen en deze monitor digitaal op '0' gezet qua center/hamp/vamp settings. Daarna de Pi ook op 0 gezet en het zaakje zo centraal mogelijk gemaakt. Daarna met hamp/vamp het beeld wat vullender op de game setting. Je hebt altijd een beetje overscan.

Wat voor glitches heb je pcies dan, kan je het op foto / video krijgen? Welke game(s) heb je die glitches?

Enige wat ik heb ik dat 24Khz games er wat apart uitzien (Voorbeeld NARC) en verticaal natuurlijk op horizontaal dat schaalt nog steeds.
Image
omarrr
Active Level:
Active Level:
Posts: 4
Joined: Fri Apr 22, 2016 21:40
Location: Amsterdam

Re: ARpiCADE

Post by omarrr » Thu Feb 06, 2020 16:58

Asure wrote:
Thu Feb 06, 2020 14:11
@Sp33dfreak: Ik heb niks gewijzigd aan de settings. Ik heb hem aan mijn PFX gehangen en deze monitor digitaal op '0' gezet qua center/hamp/vamp settings.
Heb vandaag een PI-RGB besteld voor in een atomiswave met een PFX, ben benieuwd :D
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Thu Feb 06, 2020 17:51

Ik zal eens een video maken als ik weer thuis ben, ik had het eerst maar bij een paar games maar nu lijken alle games het te doen. Ook zoiets vaags... misschien moet ik eens met de holds spelen. Hoe zet je de Pi zelf op 0?
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Thu Feb 06, 2020 19:00

Een verslag van de resultaten van de RGB-PI in korte videos (helaas toont Nozomi geen previews van imgur).

Ancona monitor (1084S) met RGB-PI JAMMA/SCART
--> RGB-PI JAMMA via SUPERGUN aangesloten --> Beeld springt --> Joystick en alle 4 buttons werken wel
--> RGB-PI SCART geeft dezelfde issues.
--> Default settings van RGB-PI OS
https://imgur.com/gallery/dwaaiuI


Egret II met WeiYa 29" met RGB-PI JAMMA
--> Zelfde effect als de Ancona monitor (1084s)
https://imgur.com/gallery/xsWo2gj


Egret II met WeiYa 29" met RGB-PI JAMMA
--> "Springen" opgelost met Trinitron Fix "enabled" (deze instelling werkte niet op Ancona monitor)
https://imgur.com/gallery/BOqwT42


Egret II met WeiYa 29" met RGB-PI JAMMA
--> VHOLD bijgeregeld beeld staat --> maar nu werkt button 2 niet
De Jamma-edge opnieuw aangesloten "reseat" helaas geen verschil, button 2 blijft hoe dan ook niet werken, de rest joystick en andere 3 buttons werken wel.
https://imgur.com/gallery/0uHbdA6


Daarnaast nog getest op op een BEOVISION MX4200 (geen video van gemaakt), via de RGB-PI SCART kabel --> helaas het is dusndanig overscan dat heel veel buiten het beeld valt.


Tot nu toe kan ik nog niet staan te juichen over deze RGB-PI JAMMA oplossing. Zeer gevoelig en nog steeds geen werkbare oplossing.
Sp33dFr34k kan hier ook het e.e.a. over vertellen.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Thu Feb 06, 2020 23:01

Heb ook een rgbpi jamma besteld. Benieuwd.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Fri Feb 07, 2020 16:04

Welcome to the club... heb alleen geen te hoge verwachtingen hiervan. Ik ben deels weer terug geswitcht naar PI2JAMMA met Thingy OS.
RGB-PI OS is een heel gevoelige distributie.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Sat Feb 08, 2020 17:42

Image

Vandaag is ie dan eindelijk gearriveerd de "ARpiCADE" (Raspberry2Jamma) uit Australië. Man man wat een TOP apparaat is is dit!
Ik was zo verbaast dat ik helemaal niets hoef in te stellen alles is in 1x goed. Geen VHold afstellingen "gaan en lopen"!
De kleuren zijn ook helder en niet flets of blurry zoals ik bij andere distributies heb meegemaakt.

Na bijna 2 maanden verschillende Raspberry PI oplossingen geprobeerd te hebben (zoals eerder vermeld PI2JAMMA en RGB-PI JAMMA & SCART hardware) en verschillende distributies en tig hdmi_timing settings. Al die oplossing gaven zoveel problemen.
Ik heb van alles meegemaakt sync issues, rollende schermen, springende schermen, grafische glitches, golven in het scherm, brom in de audio en knoppen die het niet doen.

Deze kaart blijft voorlopig in de Egret II.

Meer foto's hier:
https://imgur.com/gallery/LgGNahe

Video (+-2.5 min):
https://vimeo.com/390171371
Image
Last edited by raycade on Sun Feb 09, 2020 10:40, edited 2 times in total.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: ARpiCADE

Post by PascalP » Sat Feb 08, 2020 17:54

Wow, klinkt goed!
En het menu is een lange game lijst of is er ook nog wat te customizen zoals folders voor CPS2, MVS, etc.?
ImageImage
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Sun Feb 09, 2020 11:38

Nice, ik zal deze ook eens gaan proberen zodra mn kast weer uit opslag is.

Hebben jullie een Pi 4 gebruikt of alleen de 3?
Weet dat nog niet alles lekker draait op de 4 qua emulatie maar zal niet lang duren toch.
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Tue Feb 11, 2020 17:50

Ik gebruik de PI3 en Sp33dFr34k gebruikt de PI3B+.
Heb wel getest met een PI2 maar die is toch echt te traag.

ARpiCADE gaat PI4 wel ondersteunen, wat ik begreep zijn ze er al mee bezig.
Zelf heb ik geen ervaring met de PI4. Wel zie ik dat die 2x HDMI mini out heeft. Ik vermoed dat daar een converter stekker tussen moet wil je de ARpiCADE kunnen aansluiten.

De ARpiCADE is voor mij zo compleet dat ik het hele PI geconfigureer een beetje vergeten ben en op dit moment aan het "gamen" ben geslagen.
Daar was het immers allemaal om te doen. ;-)

Ik laat over een paar weken wel weten wat de ervaringen zijn geweest.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Tue Feb 11, 2020 20:02

Ik gebruik ook de Pi3b, de b+ krijg ik met geen mogelijkheid werkend met de rgb-pi. Ik vind de interface van rgb-pi wel top, maar het is gewoon imo geen product wat af is. Teveel issues mee nog.

Laat het zeker maar eens weten wat je er dalijk van vindt :)
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Fri Feb 14, 2020 20:32

De pi4 is wel mooi apparaatje, alleen wat issues met warmte dus heb er een fannetje op gezet. Draait er nu 1 op mn bureau alleen seti dus die heeft het zeker nodig 🤣
Heb er nog een paar op kantoor waar we wat dingen mee gaan testen oa voor games.
Las van de week dat ze win10 erop hebben laten draaien. Ook mooi project.

Eerst maar eens alle retro installaties afwachten die het gaan ondersteunen en lekker gaan spelen want daar is het idd zoals je zegt om te doen 👍
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Sat Feb 15, 2020 13:31

Heb nu ook de RGBI-PI binnen. Heb ook een Pi 3B+, ben benieuwd.

Ik lees alleen in de Installation Instructions dat:

5. Put a heatsink on the golden part indicated with the heat symbol :|

Eu, hebben jullie dat al gedaan? Die had ik even gemist, waarom zit er niet gewoon een heatsink op als die nodig is?
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Sat Feb 15, 2020 18:37

Doet ie iets op jouw 3B+? Bij mij doet ie er niets op, 2 nieuwe besteld en krijg er geen beeld mee. 3B's doen het prima.

Dat van die heatsink is wel dom ja. Maarja als je alleen ff speelt valt het wel mee qua warmte. Ik heb heatsinkjes in overvloed dus heb er wel een op gedaan.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Sun Feb 23, 2020 14:01

De 3B+ werkte in 1x prima. No problems.
De 3B ook gewoon.

Enige wat ik gedaan heb is de image op de SD gezet. SD in de Pi. RGB-PI-Jamma op de Pi Header, aan de Jamma, power on en go..

Fantastisch menu. Veel beter dan de PI2JAMMA.
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: ARpiCADE

Post by PascalP » Sun Feb 23, 2020 20:44

@waiwainl, dus voor jou echt plug n play? Geen issues zoals anderen hier op het forum?
ImageImage
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: ARpiCADE

Post by Asure » Mon Feb 24, 2020 16:37

Ik heb ook geen problemen hoor :)
Groot voorstander en dus alleen maar positieve ervaringen mee van mijn kant.

Zoals ik eerder gepost heb twijfel ik echt aan de kwaliteit van de Pi3 dan wel de leverancier(s) die misschien foute units recyclen.
Er zijn ook een hoop pi clones uit China enzo in omloop. Ik heb alleen maar officieel spul :)
Image
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Mon Feb 24, 2020 18:03

Ik begrijp er niet veel van, heb mijn Pi's van verschillende leveranciers (reichelt en amazon- de officiële geen 3rd party) en daarvan werken beide 3B+ versies niet. Naja, het zal wel. De GUI van de software is inderdaad wel een stuk fijner dan alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Sat Feb 29, 2020 21:32

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je dit op aansluit. Ik lees alleen maar ik heb een PI3 of PI3+ geprobeerd. ??
Er zijn meer parameters zoals wat voor RGB monitor, op een arcade kast via jamma edge of op een super gun? 15khz of 31khz?

Daarnaast ga een kijken in het RGB-PI discored channel. Het is om te huilen hoeveel mensen issues hebben.

Daarnaast had ik issues met de een button. Zegt die gast van RGB-PI ga maar rewiren! Jaa daag ik volg gewoon de jamma pinout standaard.

Totdat ik de ARpiCADE op de jamma edge duwde met dezelfde PI3, alle issues verdwenen.
Ligt dat dan aan de PI...?
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Sun Mar 01, 2020 15:47

raycade wrote:
Sat Feb 29, 2020 21:32
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je dit op aansluit. Ik lees alleen maar ik heb een PI3 of PI3+ geprobeerd. ??
Er zijn meer parameters zoals wat voor RGB monitor, op een arcade kast via jamma edge of op een super gun? 15khz of 31khz?

Daarnaast ga een kijken in het RGB-PI discored channel. Het is om te huilen hoeveel mensen issues hebben.
Ik heb het aangesloten op een normale Jamma wired cab (in dit geval een Konami Windy en een NAC).

Ik heb inmiddels wel dat de PI3+ het soms niet lijkt te doen als ik de cab opnieuw opstart. Hij boot wel (gezien het groene lampje), maar ik krijg geen beeld & geluid. Met de PI3 heb ik dat nog niet gezien.

Voor de performance maakt het niet uit, dus ik heb de PI3 er nu maar in zitten. Zo vaak gaan de cabs niet aan, dan heb ik geen zin in gezeik dat het *soms* niet werkt :mrgreen:

De software is de beste die ik ben tegen gekomen tot nu toe, gewoon heerlijk hoe goed het uitgedacht is.
Uiteraard nog wel wat feature requests, maar zeer tevreden. *werkt gewoon* - dat had ik met de PI2JAMMA dus niet :)

Geen ervaring met de ARpiCADE (gaat ook niet gebeuren gezien de route via HDMI).
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Tue Mar 03, 2020 16:34

waiwainl wrote:
Sun Mar 01, 2020 15:47
Geen ervaring met de ARpiCADE (gaat ook niet gebeuren gezien de route via HDMI).
Dat is best een boute uitspraak die je hier maakt.

Het lijkt alsof je hier doelt op een vertraging op HDMI die er niet zou zijn op GPIO of iets dergelijks als ik het juist interpreteer.

Tot nu toe heb ik geen bewijzen gezien dat de GPIO versus HDMI output een andere performance kent.
Wel begrijp ik dat de GPIO softwarematig aan te sturen is en de HDMI out via hardware verloopt.
Je zou juist zeggen dat de GPIO meer processing nodig heeft dan de HDMI.

Tot het tegendeel bewezen is kan ik eigenlijk niet zoveel met deze uitspraak.
Ik zie in de RPI hardware schema's niet dat de GPIO sneller zou zijn. Ik kan eerder aannemen dat GPIO gevoeliger voor issues is, omdat het beeld in software wordt opgebouwd en de afgestelde timings hierin erg bepalend zijn.

Als ik naar mijn eigen observaties kijk zie ik dat de ARpiCADE een mooi product is dat in mijn geval zonder problemen werkt (zonder instellingen te maken).
Ook op meerdere 15KHZ RGB monitoren getest en getest op Egret II en Atomisewave en een Supergun, daar waar de RGB-PI en PI-2JAMMA op deze monitoren bizarre issues hebben vertoont loopt dit als een zonnetje.

Ondanks het "prachtige" RGB-PI menu. :D
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
Post Reply