ARpiCADE

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: ARpiCADE

Post by Muf » Mon Mar 09, 2020 18:41

Het type HDMI naar VGA adapter dat de RasperryJAMMA gebruikt is compleet lag free. DVI en HDMI zijn feitelijk een digitale representatie van VGA (met TMDS pairs 1 2 en 3 respectievelijk R, G en B, en data zoals audio wordt verstopt in de blanking periode), dus omzetten naar VGA is zo simpel als een DACje die direct de digitale waveform omzet in een analoge; zonder lag dus.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Mon Mar 09, 2020 19:41

raycade wrote:
Tue Mar 03, 2020 16:34
waiwainl wrote:
Sun Mar 01, 2020 15:47
Geen ervaring met de ARpiCADE (gaat ook niet gebeuren gezien de route via HDMI).
Dat is best een boute uitspraak die je hier maakt.

Het lijkt alsof je hier doelt op een vertraging op HDMI die er niet zou zijn op GPIO of iets dergelijks als ik het juist interpreteer.
HDMI vertraging maak ik me geen zorgen om; dat is op zich een snel protocol. Vaker zijn de LCD schermen de vertragende factor.
Is meer de upscaling/downscaling wat er evt. gebeurt. Vaak moet de emulator dan een niet native game resolutie aanbieden aan de framebuffer , wat pixel artifacts geeft.

Veel games zijn bijv. 256 x 224 terwijl de ARpiCADE begint met 240p. Wellicht dat hun documentatie niet op orde is en dat ze dat soort dingen wel supporten. Maar ik kon het niet vinden :wink:

Hoeft verder geen issue te zijn als je het zelf niet opmerkt natuurlijk. En dat het gewoon werkt zonder morren is ook heel belangrijk.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Tue Mar 10, 2020 20:52

Interessant. Bij mij begint de rgb-pi Jamma ook kuren te krijgen. Ik zie nu dat PI3+ of PI3 hetzelfde gedrag vertoont.
Echter ze doen het allebei als ik een Kingston SD kaart gebruik waar ik nog geen roms op heb staan. Terwijl de samsung SD waar wel roms op staan wel gewoon boot (gezien de lampjes), maar geen beeld en geluid geeft.

Ik gebruik nu de Kingston SD kaart + USB stick en dat werkt nu weer goed.

Wazig dat het nu ineens gebeurt...
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Mon Jul 06, 2020 10:49

@Waiwainl:
Heb je iets veranderd aan je config? auto updates aan staan oid?

Ik moet zeggen mijn ARpiCADE config draait stabiel en werkt altijd zonder gedoe.
Zit er nog steeds regelmatig even achter.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Wed Jul 08, 2020 11:23

Eigenlijk nooit ge-update. Er zit nu een echte PCB in, dus heb’m al even niet gebruikt :)
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Mon Aug 17, 2020 10:39

in de categorie andere opties kwam ik dit tegen: VGA666RGBS https://www.retrorgb.com/vga666rgbs-by- ... store.html
vraag is natuurlijk, zou dat werken in je cab als je die aansluitingen op je jamma adapter plugged?
ziet er wel estetisch mooi uit vind ik en 68 dollar incl shipping valt me nog mee.
kon er nog weinig over vinden, zal verder zoeken nog.

wordt gemaakt door een dude uit korea die die dingen allemaal met de hand in elkaar soldeerd :-P
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Mon Aug 17, 2020 10:54

Dat is toch totaal niet nuttig voor een cab? Een VGA666 kost geen drol (€3 ofzo?) en doet hetzelfde. Uiteindelijk moet je toch van de GPIO pins van de Pi naar RGBs van je jamma. Ik heb zelf een tussenconnector gemaakt in mijn NAC met VGA aansluiting, die hang ik aan een VGA666, klaar. Je kunt natuurlijk ook gewoon van je VGA connector naar een jamma passthrough gaan oid.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Mon Aug 17, 2020 12:33

ik dacht dat dit ding dus ook nog wat anders deed dan alleen maar een paar pins voorzien van een mooie rca ...
uiteindelijk heb ik dus geen vga in mn cab en dacht dat zoiets als dit ook een correct signaal eruit knalde maar ik moet me dus wat verder inlezen :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Mon Aug 17, 2020 13:58

Voor zover ik het begrijp is het inderdaad niet meer dan dat, voor CRT TV's natuurlijk wel handig mits je composiet of component gebruikt. De rgbpi scart oplossing is netter daarvoor imo.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Tue Aug 18, 2020 12:43

en als we het overde arpicade hebben, dan is die 170 dollar wel de moeite waard? vind het nogal aan de prijs voor een "adaptertje" (misschien zeg ik hele domme dingen nu).
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Thu Aug 20, 2020 10:48

Het is op mijn Candycab's een mooie oplossing die werkt als een zonnetje.
En ik ben niet de enige die dat beaamt, maar heb meerdere arcade liefhebbers gesproken uit de UK die dat beamen.

Ik heb letterlijk maanden gestopt in het werkend proberen te krijgen van PI2JAMMA en RGB-PI en je loopt alleen maar te kloten met al die linux distro's en config files met DPI en HDMI timings. Die linux distro's zijn echt een zooitje in mijn ogen.
De ene heeft een brom in het geluid, de ander geeft een verkeerde RGB sync of krijg je image distortion, of de kleuren zijn niet goed en weer een andere daarvan doen buttons het niet en ga zo maar door. Ik heb alles wel meegemaakt met die oplossingen. Ik heb zo'n 6 linux distro's geprobeerd op PI2Jamma.

Tot ik de ARpiCADE kocht... BOEM werken out-of-the-box (zoals het hoort).
Ook deze heeft een Linux distro, maar ik hoef daar niet echt in.

Aansluiten en werken, ik hoefde niet eens de VHOLD aan te raken. Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt met de PI oplossingen.

Ik zit zelfs in dubio om nog zo'n ARpICADE te gaan halen (dan heb ik verticaal en horizontaal zonder te hoeven wisselen).
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Thu Aug 20, 2020 10:54

Bij RGBPI OS is het probleem de RGBPI zelf, ik kreeg daarmee ook geen stabiele sync (zonder sync cleaner). Ding omzeilen via een VGA666 en het werkt feilloos. Ik vind het persoonlijk wel de beste tot nu toe qua OS.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Thu Aug 20, 2020 10:55

Hier nog twee video's die ik heb gemaakt van de ARpiCADE op de Egret II:

https://vimeo.com/390171371

https://vimeo.com/390187104
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Mon Aug 24, 2020 20:59

Ziet er leuk uit dat OS, beter dan RGBPI OS, maar vindt hem nog wel duur (RaspberryJamma).

Overigens werkt de RGBPI prima, geen VGA666 nodig bij mij.

Wel goed om te zien dat iedereen nu tevreden is met de oplossingen.
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Mon Aug 24, 2020 21:51

Ik vind die rgbpi zelf maar een knommelding, maargoed misschien maken ze nog eens een nieuwe revisie.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Tue Aug 25, 2020 13:23

User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Tue Aug 25, 2020 20:28

Je zou het alleen al willen voor hoe het eruit ziet waiwainl 😁

Eindelijk een raspberry pi in mn cab aan de praat, zo lang aan het kloten geweest met die gbs-8100 maar eindelijk gelukt.
De blijheid was even onbeschrijfelijk, nu de rest van de dingen erop klikken en rammen op die knoppen 🤩
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Tue Aug 25, 2020 23:07

RoOd wrote:
Tue Aug 25, 2020 20:28
Je zou het alleen al willen voor hoe het eruit ziet waiwainl 😁

Eindelijk een raspberry pi in mn cab aan de praat, zo lang aan het kloten geweest met die gbs-8100 maar eindelijk gelukt.
De blijheid was even onbeschrijfelijk, nu de rest van de dingen erop klikken en rammen op die knoppen 🤩
Wat heb je nu uiteindelijk gekocht? En wat heeft een scaler ermee te maken? :P
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Wed Aug 26, 2020 21:52

Nou ik had ooit zoveel ideeen om vanalles in mn cab te laten draaien maar te weinig tijd en geld om er echt serieus wat mee te doen dus had een el cheapo 8100 op de kop getikt en nu eindelijk eens tijd om dat ding aan de praat te krijgen :-)
Dus lekker weer eens zitten solderen en heerlijk overal rondneuzen en info ophalen.
Lekker tweaken en vooral: gamen!
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Firehawk
Active Level:
Active Level:
Posts: 23
Joined: Sun Jan 15, 2012 20:39

Re: ARpiCADE

Post by Firehawk » Wed Sep 23, 2020 15:39

Vaker met Sp33dFreak over gehad wat te nemen. Las over de pi2jamma maar dat raadde hij mij af.
Dit topic gelezen omdat de Arpicade wel goed zou zijn.
Contact met de verkoper opgenomen via mail want is zo niet te bestellen. Verkoper is zeer behulpzaam en helpt je op weg.
Is nu dan besteld en komt vanuit Australië. Product + verzenden + 4% fee van Paypal €117,55 voor betaald.

De Arpicade is onderweg dus nog even wachten. Hoop zoals raycade zegt dat het echt goed werkt, ben benieuwd.
PI4 ondersteuning zit nog in beta en kwa emulators is hij nog wat beperkter. Dus ga voor nu even nog voor de 3b+.
Zijn laatste releases staan niet op zijn homepage maar op zijn forum: https://arpicade.com/forums/viewforum.php?f=12
Post Reply