Vragen over mijn sega astro city

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
OrangeChimp
Active Level:
Active Level:
Posts: 14
Joined: Wed Jul 06, 2016 15:48

Vragen over mijn sega astro city

Post by OrangeChimp » Tue Nov 29, 2016 21:40

Hello!

Ik ben eindelijk in het bezit gekomen van een Sega New Astro City en ik ben zo blij als een kind :dance:
Had alleen wel wat kleine vragen over dingen die ik niet kan vinden in de handleiding. Ik hoop dat er iemand hier is die mij op weg kan helpen.

Vraag 1
http://i.imgur.com/BCpVRd8r.jpg
Ik wil graag een vierde knop aan de kast koppelen. In het control paneel vond ik één connector aan beide kanten van speler 1 en speler 2. Ik heb geprobeerd deze te koppelen aan de 4e knop en daarna heb ik een stukje draad tussen knop 3 en 4 gelegd als een grond. Dit zorgde ervoor dat de knop wel ging werken, maar hij kreeg dezelfde functie als knop 3. Hard Punch en Hard punch.

Hoe komt dit? En hoe zorg ik ervoor dat hij naar behoren werkt?

Vraag 2
http://i.imgur.com/kk2ipsF.jpg
http://i.imgur.com/TNYm7ipr.jpg

Dit zijn grond wires. Ze zitten alleen vast aan een schroef in de controlpanel maar nergens anders. Ze hangen nu los in de kast. Waar moet ik deze aan vast schroeven? Of is dat niet nodig?

Vraag 3
http://i.imgur.com/uZ4klUd.jpg

Wat zijn dit voor dingen? Ze zitten bij de kabels van speler 2 maar niet speler 1. Ik kan niet achterhalen waarvoor deze gebruikt worden.

Vraag 4
http://i.imgur.com/AWKn28dr.jpg

Er zit een scheur en boorgaten in de zijkant van de kast. De scheur is aan de binnenkant ook te zien helaas. Hoe kan ik dit het beste repareren?

Zo. Heel boekwerk.

Hopelijk kan iemand mij helpen! Ik zou het absoluut waarderen!
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by PascalP » Wed Nov 30, 2016 07:40

Gefeliciteerd met je aankoop, een hoop mooie (knutsel) uren gewenst ;)

Het is lastig inschatten hoe je bekabeling precies in mekaar zit, kan natuurlijk behoorlijk wat geknutseld zijn in de afgelopen 20+ jaren dat de cab oud is, maar dit kan ik aan de hand van je omschrijving/foto's zeggen:

Vraag 1:
Beetje afhankelijk van je bekabeling, hoeveel buttons heb je? Heb je een kick harness?
Button 4 kan namelijk zowel via de Jamma connector zitten als via een extra kick harness
- pin 9 op je 15pin aansluiting (deze gaat naar je Jamma)
- of pin 1 op je 10pin aansluiting (deze gaat naar je kick harness)

Image

Vraag 2:
Deze zitten normaal ergens aan de binnenkant vast inderdaad, dacht uit mijn hoofd ergens aan de voorkant, net voor de voeding zeg maar.
Maakt in principe natuurlijk niet uit waar je ze vast schroeft, als ieder stalen deel maar met mekaar verbonden is.

Vraag 3:
Dit is niet origineel, lijkt erop dat ze deze stekkertje er een keer extra tussen gemaakt hebben voor een aftakking, maar waarom?
Als je de bekabeling netjes in orde wil maken zou ik ze er tussenuit knippen en netjes solderen met een krimpkousje.

Vraag 4:
Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat je het beste aan de gang kan met glasvezel reparatie matten en polyester hars.
Dit dan vanuit de binnenkant doen, van de buitenkant vullen met goede plamuur (2 componenten bijvoorbeeld) en vlak schuren/spuiten.
Betreft de scheur bij je control panel kun je er ook voor kiezen om hier van de binnenkant nog een extra verstevigingsstrip in te maken, verwacht dat dit zal blijven scheuren met alleen reparatie dmv matten.
Hier zijn legio van mogelijkheden op Google te vinden, soortgelijke reparaties zullen ook vaak gedaan worden op boten/caravans etc.

Succes ermee en aan de hand van je foto's kan ik je ook vele schoonmaakuren toewensen 8)
Tip voor schoonmaken, ga na de Wibra en koop een paar bussen Dasty!
ImageImage
User avatar
OrangeChimp
Active Level:
Active Level:
Posts: 14
Joined: Wed Jul 06, 2016 15:48

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by OrangeChimp » Wed Nov 30, 2016 10:11

PascalP wrote:Gefeliciteerd met je aankoop, een hoop mooie (knutsel) uren gewenst ;)

Vraag 1:
Beetje afhankelijk van je bekabeling, hoeveel buttons heb je? Heb je een kick harness?
Button 4 kan namelijk zowel via de Jamma connector zitten als via een extra kick harness
- pin 9 op je 15pin aansluiting (deze gaat naar je Jamma)
- of pin 1 op je 10pin aansluiting (deze gaat naar je kick harness)

Image


Topper! Dank voor al je info!

Kan ik dit soort AMP female plugjes overal vinden? Of moet ik online gaan zoeken?
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by PascalP » Wed Nov 30, 2016 10:25

Ze zijn redelijk lastig te vinden, ik heb ze wel eens online besteld bij Giz10p;
http://www.giz10p.co.uk/cabinet-parts/c ... at_51.html

Ze zijn wel niet heel goedkoop, dus misschien is het eenvoudiger/goedkoper om ze compleet geassembleerd te kopen bij AGS
Deze 2x;
http://triplemoonstar.brinkster.net/the ... ockid=2037

Deze 1x;
http://triplemoonstar.brinkster.net/the ... ockid=1471
ImageImage
User avatar
OrangeChimp
Active Level:
Active Level:
Posts: 14
Joined: Wed Jul 06, 2016 15:48

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by OrangeChimp » Wed Nov 30, 2016 14:20

PascalP wrote:Ze zijn redelijk lastig te vinden, ik heb ze wel eens online besteld bij Giz10p;
http://www.giz10p.co.uk/cabinet-parts/c ... at_51.html

Ze zijn wel niet heel goedkoop, dus misschien is het eenvoudiger/goedkoper om ze compleet geassembleerd te kopen bij AGS
Deze 2x;
http://triplemoonstar.brinkster.net/the ... ockid=2037

Deze 1x;
http://triplemoonstar.brinkster.net/the ... ockid=1471


Yes! Thanks! Ik ga eerst eens kijken of ik een alternatief kan vinden. Vindt het een beetje zonde om deze kabels te bestellen terwijl ik maar 1 knop wil toevoegen. Daarnaast heb ik geen spellen die meer dan 4 gebruiken op dit moment. Misschien kan ik gewoon direct de kabel op elkaar vast solderen zonder gebruik te maken van die plug.

Aan de andere kant...alles nieuw is natuurlijk wel fancy... :whistle:

Is er trouwens een mogelijkheid om de PANEL PLATE 2L4B ergens vandaan te toveren? Ik kan de mijne zien vanaf buiten af en er zit behoorlijk veel roest. Een vervanging van de overlay en plexi is dus waarschijnlijk niet voldoende.
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by PascalP » Wed Nov 30, 2016 15:17

In dat geval kan je natuurlijk wel vast kijken of er of de betreffende pin 9 wel al een kabeltje zit waar je een stekker aan kan maken om aan je button 4 aan te sluiten.

Repro panels zijn regelmatig wel te koop te vinden, maar misschien heeft iemand nog wel wat liggen, beste is dan ook om een gevraagd advertentie te plaatsen :)
ImageImage
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by Asure » Sun Dec 04, 2016 17:53

Re
Vraag 3
De originele Astro's hebben een joystick met 2 schuifcontactjes per dipswitch.
Ik zie op je foto een enkele 5-pins connector naar je stick gaan. Er zit dus een niet-originele stick in maar dat geeft niet.
De arcade waar hij stond heeft ooit de stick(s) vervangen, en dit nieuwe kabeltje er bij ingespliced.

Misschien kan ik gewoon direct de kabel op elkaar vast solderen zonder gebruik te maken van die plug


NEIN dat is heiligschennis (ik ben nogal anal wat dat betreft en heb dus alles origineel tot de slotjes en interne connectors aan toe.

Je koopt 1 pin en die kan in je connector er bij. P1 en P2 Shot 4 zit bij de astro's op de jamma edge al, en in de connectors 1 en 2 (links en midden) oo k al. Je moet dus inderdaad, GROUND aftappen van de bestaande ground loop, en 2 draadjes (1x 1P shot 4, 1x 2P shot 4) naar de beide connectors krijgen. Je kan ze er zo bij in drukken. Moet je wel ff de pin hebben die er in moet.

De connectors zijn AMP UP connectors met male/female pins.

Alles kun je hier kopen:
Arcadeinvaders linkje
Van stekkers tot pins (laatste pagina)

Als je slim bent (of zo'n neuroot als mij..)
Vanaf de knop 3 draadjes. Twee op de input, eentje uiteraard GND vanaf de betreffende knop (dus 3 draden per knop.)
De twee op de input: Eentje gaat naar de normale P1 (9) connector, en eentje naar de kick/aux connector(1).
Op pin 5 en pin 10 van de KICK/AUX zit GND dus die kun je daar vanaf tappen.

Waarom dat tweede draadje;
De kick/aux connector onder het CP loopt naar beneden via de kabelboom, en ligt daar [url=los onderin je cab achter de pcb deur ergens :)
Links hier bij de japanse sticker met rode letters:
Image

Je koopt een paar 10 pins connectors daar bij, die kun je dan weer op bijv. een cps-1 of cps-2 of mortal kombat type stekker laten verlopen.
Dan is alles plug-en play voor whatever 6-knops game je er ook wil inhangen.
Ik heb zelf een kerstboom/rattennestjekabel met 1x 10-pins amp, die uitloopt naar CPS1, CPS2/3, Midway a/b/c types :)
(uiteraard moet je dan wel knop 5 en 6 ook ff aansluiten met 3 draadjes en GND tap, maar dat snapte je vast al lang.)
Image
User avatar
OrangeChimp
Active Level:
Active Level:
Posts: 14
Joined: Wed Jul 06, 2016 15:48

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by OrangeChimp » Thu Dec 08, 2016 20:50

Confusing allemaal hahahah

Ik heb het advies gevolgd en de originele kabels gekocht via triplemoonstar.brinkster.net. Dus 2x 1player kabel en 1x extra knoppen.

Probleem is nu alleen dat onderin ik niks heb om te connecten. Ik weet niet hoe ik nu voor bijvoorbeeld Neo Geo MVS de 4e knop erbij kan doen. Of stel dat ik ooit een computer erin wil gaan donderen dan weet ik ook niet zo goed hoe ik dat moet gaan aanpakken.

God damn zo confusing :vomit:
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by Asure » Sat Dec 10, 2016 11:42

Dit komt niet goed zo. De 2x looms had je niet nodig. Je was er al bijna.

Simpele oplossing
Voor Neo-Geo (alleen button 4 toevoegen) had je nodig:
2x pin om in de bestaande connector van je kast te drukken. (in pin 9 van je bestaande loom)
Optioneel: nog 2x pin om in de extra kick connector te drukken.

Foto's zeggen meer dan woorden. Ze zijn klikbaar voor grotere versies.

Image

Overzicht: Ik heb rood en blauw gebruikt. Rood is P1 shot 4. Blauw is P2 shot 4. Zoals je ziet de extra connector rechts heeft die draadjes ook.

Image

Vanaf P1 shot 4 knop lopen er dus twee (rode) draadjes, één dubbel gecrimpte connector.
Een rood draadje naar de P1 connector, pin 9 (rechtsonder op de linkse (wit) connector)
Andere rode draadje naar extra connector, pin 1 (rechtsboven op de meest rechtse connector)

Image

Idem vanaf P2 shot 4, ook twee (blauwe) draadjes, één dubbel gecrimpte connector.
Een een blauw draadje naar de P2 connector, pin 9 (rechtsonder op de middelste (oranje achtige) connector)
Andere blauwe draadje naar extra connector, pin 1 (rechts, onder de rode op de meest rechtse connector)

Image

Hebben we alleen nog GND nodig. Ik heb bij P1 shot 3 de WITTE connector wat omhoog geschoven.
Daarna blote kabel in het gaatje van het koperen contactje geknoopt. En de witte connector die houdt het geheel op zijn plek.
Niet gesoldeerd dus. Dit werkt prima.
Ik heb een bestaande ground loop (met zwarte draad/connectors) gebruikt en deze op de 5/6/7 knoppen als ground gebruikt.
Sega gebruikt WIT als ground in alle kasten die ik tegen gekomen ben. Beetje verwarrend maar maakt niet uit.

Ik gebruik hier dus buttons 5/6 niet in deze kast, maar als het moet, heb ik er alvast een ground loop op, en de connector klaar staan.

Je hebt een PM van mij btw :)
Image
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by Cageman » Thu Dec 15, 2016 16:28

Fantastische uitleg en guidance van Asure. Kudos daarvoor!

Nu nog iets er mee doen, OrangeChimp: hoe gaat het intussen met de aanpassingen?
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by Jinxz » Sun Dec 18, 2016 23:28

Ja een :text-bravo: voor de hulp goes a long way :wink:
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: Vragen over mijn sega astro city

Post by PascalP » Mon Dec 19, 2016 10:40

Met deze uitgebreide (grafische) omschrijving van Asure moet het zeker goed gaan komen ja!

Succes met je project!
ImageImage
Post Reply