Project 'Control Panel' | In Progress

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Project 'Control Panel' | In Progress

Post by Machello » Wed Aug 10, 2016 14:37

Update 18 augustus 23:14 | Ik ga de vorderingen van het control panel bijhouden in dit topic.

Ik ben ondertussen wat verder met het opknappen van mijn Arcade Cab. Het control panel staat nu op de planning. Heb samen met een maatje van me artwork gemaakt in Photoshop wat bijna klaar is. Vanuit dit ontwerp hebben we een dxf bestand gemaakt waarmee Akuma2000 twee weken geleden een template van het nieuwe panel heeft kunnen snijden met zijn laser cutter. Dit past perfect en ga dus asap bij hem een op maat gemaakte plaatje bestellen :) .

Om de randen van de artwork sticker weg te werken, wil ik het control panel voorzien van t-molding. Hier heb ik nog wat uitdagingen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken. Het gaat om het volgende… Ik wil gebruik gaan maken van 19 mm t-molding. Overal op internet zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van 18 mm mdf waar een sleuf in wordt gefreesd. De 19 mm t-molding lijkt hier overal netjes aan te sluiten…

Ik ben van plan om het design op een 18 mm mdf plaat te bevestigen (sticker) en daarop een 1 mm PET-G / acrylaat plaat (van Akuma2000) te bevestigen. In de mdf plaat maak ik dan een sleuf voor de t-molding.

Voor mijn gevoel zou de 19 mm t-molding hier netjes op moeten aansluiten. Vermoeden jullie dit ook of gaat dit niet passen, blijft er een randje zichtbaar (gezien het feit zo overal netjes aansluiten op de 18mm) ?

Wellicht hebben jullie nog andere ideeën/ervaring om het control panel mooi strak af te werken?

Als je meer info nodig hebt, of afbeeldingen, let me know. Dan zal ik dit aanleveren.

Het Control Panel op de cab en artwork wat erop komt:

Image
Image
Last edited by Machello on Wed Aug 10, 2016 14:37, edited 2 times in total.
User avatar
Jazsie
Active Level:
Active Level:
Posts: 198
Joined: Sun Jul 13, 2014 23:20
Location: Maastricht

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Jazsie » Wed Aug 10, 2016 21:30

De 19mm T-molding op 18mm plaat moet je ook afsnijden wil je het echt precies hebben... Heb ik tenminste bij mij (T-Molding gekocht bij arcadewinkel.nl)

Verschil is 0,5mm aan ieder kant bij een 18mm plaat en dus zodanig klein dat het in feite niet hoef maar verschil is er wel indien je met je handen er over heen gaat.

Daarnaast doen de meesten nog "fineer/HPL" plaat erop waardoor je dus uit eindelijk ook op 19mm uit komt ;)
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Machello » Thu Aug 11, 2016 13:51

Dat klinkt positief [emoji5]. Ga denk ik ook bij arcadewinkel.nl bestellen. Wel wat andere adressen in het buitenland gevonden maar inclusief verzendkosten kom ik vaak toch hoger uit. Heb je daar ook de schijf frees besteld? Lees bij de recensies dat er een aantal mensen niet heel tevreden over waren, dat het gefreesde gat te breed is...
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Da Dude » Thu Aug 11, 2016 14:08

Arcadewinkel is wel betrouwbaar. Ze zitten bij mij op fietsafstand.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Machello » Thu Aug 11, 2016 14:20

Betrouwbaar is Arno zeker. Al vaker besteld. Alleen reviews op z'n eigen site zijn niet echt positief mbt de schijffrees. Wellicht heb jij er een, of iemand anders hier op het Forum die me er mee kan helpen? Ik woon vlakbij Robin [emoji6]
User avatar
Jazsie
Active Level:
Active Level:
Posts: 198
Joined: Sun Jul 13, 2014 23:20
Location: Maastricht

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Jazsie » Thu Aug 11, 2016 14:46

Ik heb de frees ook bij hem besteld net als de T-Molding.
Probleem is dat de vrees net te breed is, je moet dan toch lijm gebruiken zodat het blijft zitten afhankelijk van de bochten. Of je moet de frees mes gewoon 1mm afslijpen, dan kan je de T-molding goed vast krijgen zonder te lijmen.

Je moet gewoon even op een oud stuk MDF plaat testen, het moet namelijk precies in het midden of in jouw geval een mm naar boven i.v.m. de 1mm plaat die erop komt.

Ik heb de frees gebruikt i.c.m. lijmen en later heb ik 1mm eraf geslepen, beiden methodes werken prima.
De reden om gewoon 1mm af te slijpen is omdat ik geen zin/tijd had om telkens de T-Molding te lijmen :)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Da Dude » Thu Aug 11, 2016 15:59

Zijn die dan niet bij de bouwmarkt te krijgen?
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Machello » Thu Aug 11, 2016 16:35

@Jazsie: ik fix het ook liever zonder de lijm.

@Da Dude: vast wel, vermoed dat die frees ook iets te breed zal zijn. Ben benieuwd of anderen nog ervaring hebben met een dergelijke frees van bv een bouwwinkel. Als iemand zo'n frees heeft en me kan helpen zou helemaal top zijn!
User avatar
Jazsie
Active Level:
Active Level:
Posts: 198
Joined: Sun Jul 13, 2014 23:20
Location: Maastricht

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Jazsie » Thu Aug 11, 2016 18:16

Bij de bouwmarkten zoals de Gamma/Praxis hebben ze die frees niet, hier in het Zuiden iig niet.

Makkelijkst is frees van arcadewinkel en dan gewoon 1mm afslijpen met een tafelslijpmachine.
Of gewoon ouderwets met een ijzeren vijl (maar dan ben je denk ik wel effe bezig met vijlen).

Het is dat ik wat ver woon, anders kon je die van mij zo lenen :)
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Vraagje mbt afwerking Control Panel

Post by Machello » Thu Aug 18, 2016 10:09

Ik ben nog wat bouwmarkten en speciaalzaken langs geweest maar nergens hebben ze zo'n schijffrees. Daarom gister de schijffrees bij Arno van Arcadewinkel opgehaald. Pet-G plaat van Akuma2000 ook binnen. Die ga ik vandaag gebruiken als mal voor het op maat maken van de 18 mm mdf plaat.

Als we er aan toe komen gaan we ook frezen vandaag en de t-molding bevestigen :) .

Image
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by Machello » Thu Aug 18, 2016 22:14

Onderwerp van het topic aangepast. Ik ga hier de vorderingen bijhouden van mijn control panel project.

Vandaag aan het werk geweest met het op maat maken van de 18 mm mdf plaat. We zijn begonnen met het aftekenen van de pet-g plaat op de mdf plaat. daarna zijn we de gaten gaan boren. Dit leek redelijk eenvoudig en snel te doen. Achteraf zagen we dat een aantal van de gaten niet helemaal recht waren geboord. Hierdoor paste de pet-g plaat niet mooi. Dit hebben we opgelost door de gaten te bewerken met een houtrasp.

Image

Resultaat is dat de pet-g plaat er nu perfect strak op ligt [emoji1].

Vervolgens hebben we gaten voor de bevestiging van de joysticks geboord met voorbereiding voor het verzinken van de koppen. Dit kan dan glad afgewerkt worden voordat de art erop geplakt wordt. Daarna hebben we met een decoupeerzaag de ronding aan de onderkant aangebracht en afgewerkt met een handschuurmachine.

Als laatste hebben we de afmetingen van de joysticks aan de onderkant van het paneel afgetekend. Deze zullen 10 mm ingefreesd worden zodat ze netjes 24 mm boven het paneel uit steken (standaard voor sanwa volgens slagcoin.com)

Helaas was er daarna geen tijd meer. Eindresultaat voor vandaag:

Image

To do:

- Infrezen joysticks
- Infrezen voor t-molding
- Afronden artwork in Photoshop (95% done)
- Bevestigen artwork
- Bevestigen T-molding
- Plaatsen pet-g plaat
- Bevestigen buttons en joysticks
- Aansluiten buttons en joysticks op Ipac

Kan zijn dat ik nog wat vergeet, dat werk ik later wel bij [emoji5].
User avatar
Jazsie
Active Level:
Active Level:
Posts: 198
Joined: Sun Jul 13, 2014 23:20
Location: Maastricht

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by Jazsie » Thu Aug 18, 2016 22:38

Goed op weg!

Houd ons op de hoogte, vindt het interessant!
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by P-Nut » Tue Sep 06, 2016 13:48

Ik heb ook de frees van arcadewinkel.nl en 1mm afslijpen is voor mij niet echt een optie.

Mocht iemand een alternatief hebben voor 12mm tmolding frees hou ik mij aanbevolen.

Lijm gebruiken in combi met tmolding is een geklooi/geknoei zeker als je een scherpe bocht hebt waar je de tmolding op zn plaats wilt houden.

/edit

btw van welk materiaal is de sticker? Plak je deze direct op het mdf of plamuur/schuur je het mdf eerst?
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by Machello » Thu Sep 08, 2016 08:38

Ik ben er nog niet uit op welk materiaal ik de sticker laat drukken. Ik vind het idee van Simply Austin in het volgende filmpje (vanaf 25:47) wel een mooie oplossing. Idee is dat ik dit direct op het mdf bevestig. Dus schoonmaken en plakken... Hier iemand ervaring mee ?

P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by P-Nut » Fri Sep 09, 2016 07:13

Dat is ook de rede waarom ik vraag wat voor sticker je gebruikt. Ik heb met vinylstickers gewerkt met zo'n Carbon Fiber patroon. Echter was direct aanbrengen op mdf niet zo'n succes. Dit was een stuk beter nadat ik het mdf had geschilderd met grond verf en daarna spiegelglad geschuurd met waterschuur papier.
Ik denk dat je met kwalitatieve stickers echter een beter resultaat kan behalen
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by P-Nut » Fri Sep 09, 2016 13:31

P-Nut wrote:Dat is ook de rede waarom ik vraag wat voor sticker je gebruikt. Ik heb met vinylstickers gewerkt met zo'n Carbon Fiber patroon. Echter was direct aanbrengen op mdf niet zo'n succes. Dit was een stuk beter nadat ik het mdf had geschilderd met grond verf en daarna spiegelglad geschuurd met waterschuur papier.
Ik denk dat je met kwalitatieve stickers echter een beter resultaat kan behalen


Zo te zien in bovenstaande video is het MDF gegrond en geschuurd alvorens de sticker wordt geplakt.
/edit zo te zien is dit een lasercut mdf met een coating welk glad is.

direct op mdf gaat voor onevenheden zorgen. Dus ik raad het af direct op het mdf te plakken.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by Machello » Fri Sep 09, 2016 13:50

Dat lijkt mij ook een coating. Wat bedoel je precies met kwalitatieve stickers? Zou het dan wel zo op het mdf kunnen ?

En dank voor de tip vwb plakken op mdf. Als ik voor dit soortig stickers ga, dan ga ik je advies opvolgen.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: Project 'Control Panel' | In Progress

Post by RoOd » Fri Sep 09, 2016 14:09

Mdf lijkt altijd smooth maar is uiteindelijk altijd stoffig en niet recht :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Post Reply