Monitor gezeik

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Monitor gezeik

Post by Muf » Wed Jun 01, 2016 21:51

Hey dudes,

Eind 2014 koop ik een Blast City. Halverwege de rit krijg ik een telefoontje dat de monitor het niet doet. Naja, draai ik om, of halen we wat van de prijs af. Ik neem het risico dat het wel een chassis probleem zal zijn wat te fixen is, en besluit door te rijden en af te dingen. Verder hele mooie kast, cosmetisch prima in orde.

Eenmaal thuis aangesloten blijkt de nek gebroken. Naja, caveat emptor enzo. Ik zoek een buis. Vind in Noord-Duitsland een losse Toshiba buis (uit een Grundig TV) die precies is wat ik wil, en geen burn in heeft (de originele buis had een Street Fighter-achtige health balk ingebrand). Voor de prijs van een kratje bier + de rit ernaartoe. Gelukkig heb ik vrienden met een auto van de zaak: gratis benzine.

Aangesloten op het MS2930 chassis, *zap*. Op dat moment weet ik niet wat er aan de hand is, is er iets met het chassis, of was de buis rot. "Het Internet" is het collectief eens dat de buis dan wel niet goed zal zijn geweest. Ik weet er de ballen niet van dus ze weten het vast beter dan ik.

Grofweg een half jaar later (een maand geleden) vind ik een MS2932 in Italië. Niet wat ik zoek, maar compleet met chassis en werkende buis. De buis is hetzelfde type in alle MS293x modellen, dus er is de mogelijkheid tot een chassis swap. Eerst aangesloten op mijn laptop, prima beeld (alleen nogal kleurrijk want de degauss is niet aangesloten).

Ik informeer op Arcade Otaku of er risico is in het aansluiten van een onbekend chassis (lees: mogelijk defect) aan een geverifiëerd werkende buis. Grantspain, die iets van 20 of 30 jaar ervaring heeft met monitor reparaties, zegt "highly unlikely". Hij is nogal kort van stof, en als ik vraag of het niet slimmer is om het nekbord van de MS2932 (waarvan ik weet dat ie werkt) te laten zitten, en alleen de rest van het chassis te swappen, reageert hij nonchalant met "entire chassis should match perfectly with the yoke".

Samen met mijn pa swappen we het chassis, en het lijkt om te beginnen in orde. Alleen verticale collapse. Ik lees online dat het verticale IC vervangen moet worden. We vervangen het verticale IC in het MS2930 chassis met het verticale IC uit het MS2932 chassis, want ik weet dat die heeft gewerkt. Monitor aan. Moment of truth. Ik heb welgeteld 10 seconden beeld, maar veel te fel. Daarna slaat het chassis af. Ok, waarschijnlijk staat de screen pot te hoog. Ik draai de screen pot helemaal naar links, en zet het scherm weer aan. *zap*. Buis dood.

Postmortem van Grantspain: "possibly something with the neckcard causing this". Ja, leuk. Had ik met m'n boerenverstand dus toch dat nekbord lekker moeten laten zitten. Naja, ik krijg gratis advies, dus als er iets misgaat kan ik moeilijk vingertje gaan lopen wijzen. Sowieso schijnt dit blijkbaar een heel zelfdzaam probleem te zijn. Niemand zag het aankomen.

Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed sterk dat wat het chassis met deze buis heeft gedaan, dus ook met die andere (Grundig TV) buis zal hebben gedaan. Het MS2930 chassis vertrouw ik dus niet meer. Het verticale IC kan weer terug.

Ik post met hulp van een Franse vriend van me een advertentie op Neo-Arcadia. Het lijkt erop dat in Frankrijk er meer losse monitoren te vinden zijn, omdat er nogal een verzamelaarscultuur heerst en cabinets uit elkaar gesloopt worden voor onderdelen (om zo van 2 kasten met mankementen 1 kast te maken die perfect mooi is, plus een berg reserve onderdelen). Ik ben het niet zo eens met de ethiek van zulke praktijken, maar laat ik er maar mijn voordeel mee doen.

Weer uit Italië krijg ik reactie, en weer is het niet de monitor die ik zoek, namelijk nog een MS2932. Wel helemaal burn free, en voor een zacht prijsje. Ik ben wanhopig genoeg om te reageren. De verzendkosten komen hoger uit dan geschat, maar als ik suggereer om bij UPS een prijsopgaaf te vragen in plaats van DHL stelt hij voor om het verschil in kosten te delen. Schappelijk genoeg dus ik accepteer. Ik vraag om een tracking code, die ik "tomorrow or monday" zou krijgen. Ik krijg geen tracking code.

Vandaag staat er een DHL meneer aan de deur. Het pakket is lichter dan verwacht, maar 30 kilo volgens de vrachtbrief. Een MS2932 zou 40 kilo moeten wegen (plus pallet). Het blijkt alleen een buis te zijn, geen complete monitor. Naja, geen probleem, ik heb nog een MS2932 chassis wat in theorie nog zou moeten werken.

Het frame lijnt niet uit met de chassis tray, dus de oren van het oude frame wat ik nog had liggen moet over, anders past het niet. Samen met mijn pa sluiten we de boel weer aan. Het beeld werkt, maar weer verticale collapse. Bij het terugsolderen van het IC zal wel een pootje slecht contact maken of iets dergelijks. Ik besluit het voor vandaag voor gezien te houden, en de monitor in mijn kast te hangen (want daar staat ie niet zo in de weg).

Hmm, die buis ziet er wel heel bol uit. En ja hoor. De bezel past niet. Wat blijkt: dit is wel een Toshiba buis, maar deze hoort bij een Nanao MS9-29, niet een MS2932. De sticker op het frame zegt wel degelijk "MS2932", maar de buis is dus ooit in een ander frame gezet. Nu ben ik er wel even klaar mee eigenlijk. Anderhalf jaar ellende, en nog steeds geen eind in zicht. Maar eens kijken wat de verkoper te zeggen heeft; waarschijnlijk had hij zelf niet in de gaten dat de buis verkeerd was. Ik ben wel teleurgesteld in zijn slechte communicatie, taalbarrière be damned.

:think:
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Monitor gezeik

Post by Jinxz » Wed Jun 01, 2016 23:15

Damn dat is inderdaad een boel shit waar je niet op zit te wachten. Maar je doet er goed aan om het hier op het forum te posten. Ik denk dat er hier wel wat schermen/chassis rondzwerven.
Had je de Blast van een dealer gekocht of een particulier? (no names needed)
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: Monitor gezeik

Post by Muf » Wed Jun 01, 2016 23:53

Particulier. Hij was ooit verzamelaar, en had meerdere kasten, maar 2 kinderen die grotere slaapkamers wilden hadden zijn hobby teruggedreven tot 1 kast op zolder, die uiteindelijk ook weg moest.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Monitor gezeik

Post by Cageman » Thu Jun 02, 2016 00:12

Holy crap, wat een relaas. Ik heb helaas dezelfde ervaring met gasten als grantspain (Ken Westerfield is ook zo'n stugge. Dat is die gast die SEGA PCB's repareert).

Het probleem met die Blast City monitoren is dat ze moeilijk te vinden zijn, zoals je zelf aan den lijve hebt ondervonden.. Je kunt niet meer doen dan geduldig blijven rondzoeken, en wachten tot je een werkende monitor+chassis te pakken krijgt.

Hopelijk kom je er met de verkoper van de MS9 nog uit; wel een naaistreek als je het mij vraagt, want een MS9 buis is toch echt wel heel anders dan een MS2930/2932.. Kleine moeite om dat even goed te checken voordat je een doos van 30/40 kilo verscheept.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: Monitor gezeik

Post by Muf » Thu Jun 02, 2016 01:37

...Iemand een burn free MS9 buis kopen? :lol:
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Monitor gezeik

Post by sombetzki » Thu Jun 02, 2016 07:48

Damn, wat een ellende. Ik voel met je mee, wat een geouwehoer man. Wel respect dat je al anderhalf jaar volhoud om die kast te fixen. Genoeg anderen hadden hem allang weggedaan. Hoop dat je eruit gaat komen!
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: Monitor gezeik

Post by RoOd » Thu Jun 02, 2016 08:10

Hoop echt dat je snel een oplossing vind. Het klinkt gewoon zo kut als je een cab hebt staan die het gewoon niet doet. De juiste monitor komt zeker wel voorbij, geduld wordt vaak wel beloond :-)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Monitor gezeik

Post by Akuma2000 » Thu Jun 02, 2016 08:11

Je kan eventueel een LCD scherm in modden :)
Image
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Monitor gezeik

Post by Da Dude » Thu Jun 02, 2016 09:12

Wat enorm klote man. Blasts zijn prachtdingen. Maar dit gekloot met een scherm, wens je niemand toe.
Misschien dat iemand hier je kan helpen.
Kan er niet een scherm uit een cheape naomi halen? Die komen nog welleens voorbij.
Dat zou al schelen.
IMO is een Blast met een New Net City scherm toch wel het beste van 2 werelden
Zoals de NAC in het gamecenter. Een NAC met een NNC scherm. :D

Als ik dit lees, weet ik ook waarom ik altijd een beetje bang was dat het scherm defect zou raken. Toen ik mijn NNC had. Was dat ook een doom scenario waar ik dan niks aan kon doen. Ik heb gewoon de rust en de know-how niet.

Ik bezit nu een Vewlix, wat buiten dat het prachtdingen zijn, voor mij een geruststelling is. Dat als het scherm kapot gaat. Deze altijd nog via Chris te vervangen is door een ander. :-) 4k 3D tegen die tijd :mrgreen:
User avatar
Milspex
Active Level:
Active Level:
Posts: 702
Joined: Tue Aug 27, 2013 21:40
Location: Eindhoven

Re: Monitor gezeik

Post by Milspex » Thu Jun 02, 2016 09:57

Sjeezes wat een ellende.

Maar in ieder geval de groeten van een mede-eindhovenaar. Nu zijn we met zn tweeen :D
User avatar
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:
Posts: 202
Joined: Tue Mar 20, 2012 22:57

Re: Monitor gezeik

Post by MarioSanchez » Thu Jun 02, 2016 10:30

Hoop ellende Muf. Sterkte maar je zit hier wel goed denk ik.
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Monitor gezeik

Post by K405 » Thu Jun 02, 2016 13:01

Zwaar bout :(

Heb zelf ook een Blastcity met een ietwat gare MS2930S kleine convergence problemen in de hoeken en een beetje last van hourglass.
Ik heb al wat jaren ervaring met electronica, audio/video en zend- en ontvangapparatuur echter beeldbuizen/monitoren is een compleet andere 'tak van sport'. Ik ben echt huiverig om maar ergens aantezitten bij een beeldbuis. Ik snap ook die hele capkit rage niet. Ik zie vaak posts van mensen die zomaar besluiten om alle elco's te gaan vervangen. If it ain't broken don't try to fix it.

Dacht zelf een mooie oplossing te hebben om een Sony KV-E2961D van marktplaats optepikken voor een tientje. Maar helaas pindakaas van de beelddiagonaal klopt geen ene kl*te. Toshiba 29" != Sony 29"

Image

Kun je anders niet beter gewoon een 'nieuwe' Blastcity kopen bij Ronnie? Of een LCD monitor er in hangen met een scanline generator?
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Monitor gezeik

Post by sombetzki » Thu Jun 02, 2016 13:04

Kun jullie anders gewoon niet zeggen dat er een LCD in moet?
Je gooit toch ook geen cornflakes in je bier?
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Monitor gezeik

Post by Akuma2000 » Thu Jun 02, 2016 13:13

Van mij hoeft het niet allemaal persé origineel te blijven.
Als je het goed doet, naar mijn idee een mooie oplossing, zoals hier dit voorbeeld van Chris:
viewtopic.php?f=11&t=6409
Image
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Monitor gezeik

Post by K405 » Thu Jun 02, 2016 13:28

sombetzki wrote:Kun jullie anders gewoon niet zeggen dat er een LCD in moet?
Je gooit toch ook geen cornflakes in je bier?


Als tijdelijke oplossing dan? Dat je nog enigzins plezier van je candycab kan hebben inplaats van compleet vert*fd te zijn over die k*t monitor?

En dan ondertussen toch gewoon naar wat anders op zoek gaan.
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Monitor gezeik

Post by sombetzki » Thu Jun 02, 2016 13:30

Tuurlijk, er zijn uitzonderingen. Chris heeft een hele mooie gemaakt, durf ik niets van te zeggen.
Net als monouchi op AO met zijn HD Egret 3 - http://forum.arcadeotaku.com/viewtopic.php?f=6&t=28846

Neemt niet weg dat dit uitzonderingen blijven en het in de meeste gevallen net niet is...

EDIT;
K405, als tijdelijk kan het natuurlijk altijd.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: Monitor gezeik

Post by Muf » Thu Jun 02, 2016 13:58

Hahaha, cornflakes in je bier. Klinkt niet slecht eigenlijk. Ik heb genoeg superguns en CRT's om games op te spelen, dat is het probleem niet. Ik speel liever op een CRT TV dan een LCD in m'n Blast te hangen. :)
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Monitor gezeik

Post by Akuma2000 » Thu Jun 02, 2016 14:01

In dat geval veel succes met de zoektocht naar de juiste CRT monitor, hoop dat je er snel een vindt.
Erg frustrerend :(
Image
User avatar
retrocab
Active Level:
Active Level:
Posts: 372
Joined: Fri Jul 26, 2013 09:27
Location: rijen brabant

Re: Monitor gezeik

Post by retrocab » Thu Jun 02, 2016 14:45

ja idd gewoon crt er in
moet toch wel te vinden zijn,met een dikke beurs ,dat dan weer wel

succes
Madmax8
Active Level:
Active Level:
Posts: 34
Joined: Sat Sep 22, 2012 00:18

Re: Monitor gezeik

Post by Madmax8 » Thu Jun 16, 2016 13:33

tsja ik wil er toch nog even op reageren hier.
Ik heb in de afgelopen jaren wat crt schermen gerepareerd en wil je mijn ervaring toch even delen.

Volgens mij gaat het in het begin al mis. De orginele CRT van de cabinet is een Toshiba Tube met nummer A68KJU96X ?
Deze is aangesloten op een Chassis van NANAO van het type MS2930. Dit is een tri-sync chassis en kan dus op 15Khz, 25Khz en 31Khz draaien.
Bij dit Chassis hoort een YOKE die achter op je crt is geschoven en convergeance ringen. Deze horen bij je chassis. De YOKE werkt op een bepaalde stroom waarde met weerstand waarde. Ik probeer het makkelijk uit te leggen :).

Vervolgens koop je in Duitsland een TV van hetzelfde type buis? Heb je dan ook de YOKE gemeten? Als deze teveel afwijkt van je Tri-Sync yoke dan is de kans groot dat je het horizontale/vertical deflection circuit doorfikt.

Vervolgens koop je in italie een MS2932 CRT compleet en werkend.
Je test deze en je ziet dat deze werkt. Vervolgens sluit je hier je MS2930 chassis op aan.
Het chassis van je MS2930 wat wellicht al kapot is van de eerdere tube swap, wat ook blijkt omdat je een horizontale collapse hebt zoals je aangeeft.
Verder is de MS2932 CRT een 31Khz scherm en dus niet tri-sync naar mijn weten.
Ik zou dan altijd de YOKE even na meten. Misschien wel hetzelfde hoor maar om zeker te zijn altijd meten.

Wat ik zou doen is de yoke meten van de originele tube die je bij je cabinet hebt gekregen.
Vervolgens de beste tube pakken van je MS2932 of Grundig tv en daar ook de yoke van doormeten.
Als deze verschillend zijn een yoke swap doen, ervan uitgaande dat beide tubes hetzelfde type nummer A68KJU96X hebben.
Je chassis van de MS2930 moet nagekeken worden.
Als je HOT doorfikt is mijn ervaring dat er vaak veel meer doorfikt. Ook je chassis zal een reparatie moeten ondergaan ben ik bang.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: Monitor gezeik

Post by Muf » Thu Jun 16, 2016 14:26

Madmax8 wrote:YOKE


Ik heb het een en ander weggelaten uit het verhaal omdat het anders formaatje Silmarillion zou worden. Zo heb ik de eerste monitor (aan het begin van het verhaal) naar een CRT reparateur hier in Eindhoven gebracht. Die kwam tot de conclusie dat de nek gebarsten was, dus dat was een korte affaire. Toen ik later terugkwam met de buis van de Grundig TV moest hij me helaas afwijzen omdat hij op het randje van een burnout zat en dit soort "hobby" dingen er niet bij kon hebben naast zijn gewoonlijke reparatie activiteiten. Wel heeft hij me toen wat advies gegeven over hoe ik het zelf het beste aan kon pakken.

Ik heb geen HV probes, dus dingen als de HOT of flyback doormeten kan ik niet, maar yoke weerstand natuurlijk wel. Alle Nanao MS293x modellen gebruiken hetzelfde type buis, met een yoke waarde van ongeveer 0.4 ohm horizontaal en 7 ohm verticaal. Daar komt bij dat sommige van de Toshiba's een extra 0 in het typenummer hebben wat aangeeft dat de yoke aan de buis gelijmd zit en niet dient losgemaakt te worden.

Ik had o zo graag het allemaal in de handen van experts gelaten, maar heb veel afwijzingen, geen gehoor, of kortaffe reacties gehad. Dus maar met eigen beperkte kennis aan moeten kutten, met het eerder beschreven resultaat. Gelukkig nu net via via in contact gekomen met een reparateur die én interesse toont, en ook nog eens een sluitend verhaal heeft over wat er waarschijnlijk aan de hand is. Dus ik ben voorlopig onder de pannen, alleen moet ik nu nog een buis vinden waar mijn Blast bezel wel overheen past. Heb ook nog niet de moed gehad om een uitgebreid rapport te schrijven aan mijn lieftallige Italiaanse verkoper die me met kat in zak opgescheept heeft. Zo kwam ik er een tijdje terug ook nog achter dat er een lange diepe kras op het scherm zit. "Perfect condition", uhuh.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Monitor gezeik

Post by Cageman » Fri Jun 17, 2016 14:53

Waarschijnlijk overbodig om nog aan te geven, maar hou er bij meten van de yoke rekening mee dat DC weerstand (multimeter) geen accurate weergave geeft van de impedantie (op basis van AC, en varierend per frequentie) van de yoke. Voor zover mijn kennis reikt is de impedantie van de yoke afgestemd op het chassis. Meten van impedantie van een yoke kan niet met een standaard multimeter.
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: Monitor gezeik

Post by Wombat » Sun Jun 26, 2016 15:19

Ouch, ik voel je frustratie mr. muf! Heb zelf m'n NAC's bijna 2 jaar uit de running gehad i.v.m. monitor problemen en dankzij deze fantastische community en (in mijn geval) met name Psykick's hulp heb ik ze beiden weer in tip top conditie gekregen. Heb een paar keer op het punt gestaan de cabs maar weg te doen en over te stappen naar een LCD cab, maar als ze eenmaal draaien... CRT blijft iets magisch hebben.

Hoop dat je snel een oplossing vind en je blast weer in era weet te herstellen!
S-E-G-A 8)
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: Monitor gezeik

Post by Muf » Sun Jun 26, 2016 15:37

Het plan op het moment is om de twee chassis (2930 en 2932) en de MS9 buis naar een via via kennis die reparateur is te brengen, en dan beide chassis weer in complete working order te brengen (als dat mogelijk is), en dan het MS2932 chassis met de MS9 buis te paren en die als complete monitor door te verkopen voor iemand die bijv NAOMI of ander 31khz spul in een Astro City wil. Dan weer een hernieuwde zoektocht beginnen voor een correcte buis die in mijn Blast past.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Monitor gezeik

Post by Cageman » Sun Jun 26, 2016 19:55

MS2932 en een MS9 zijn volgens mij niet compatible?
Post Reply