Tron based arcadekast(je)

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Tron based arcadekast(je)

Post by cocobolo » Sun Nov 22, 2015 11:02

Hoi

Ik heb al meerdere arcadekasten gebouwd, en sinds een tijdje vind ik het leuk om kasten te bouwen die iets minder fors van formaat zijn. Zie deze Mario Bros kast die ik gebouwd heb en slechts 130cm hoog is en ongeveer 42cm breed. Die kun je nog eens naar boven tillen ;-)

Image

Nu wil ik een vergelijkbare grootte kast bouwen, maar dan een Tron-based thema :-)

De artwork is al klaar :
Image

En nu ben ik begonnen aan het frezen van het control panel. Ik ga kijken of het lukt om 2 verschillende lagen te maken, waarbij de ene blauw verlicht zal worden en de andere rood. Samen zou het dan een 2-color panel moeten worden. Geen idee of het lukt en mooi zal worden maar wie niet waagt.... ;-)

Image

Image

Image

Het zal niet zo snel gaan, maar wordt vervolgd :D
User avatar
retrocab
Active Level:
Active Level:
Posts: 372
Joined: Fri Jul 26, 2013 09:27
Location: rijen brabant

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by retrocab » Sun Nov 22, 2015 11:24

ziet er cool uit ,mooi vakwerk
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Da Dude » Sun Nov 22, 2015 11:53

YES. Bouwproject...altijd leuk. En Tron is gewoon awesome. Dus, blijf updaten!!!
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by K405 » Mon Nov 23, 2015 11:39

:shock: impressive work! cool! 8)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Psykick » Mon Nov 23, 2015 14:56

Wow! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat :D
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Akuma2000 » Mon Nov 23, 2015 18:02

Mooie kasten!
Bouw je die allemaal voor jezelf of voor verkoop?
Image
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cocobolo » Mon Nov 23, 2015 22:10

Zodra ik tijd vind ga ik er een paar bouwen en op Ebay (Duitsland) zetten. Dat zou dan in eerste instantie gaan om het Mario Bros model want ik heb alle onderdelen al binnen voor twee kasten, inclusief de side art enzovoorts. Alles nieuw, ook de monitoren. Oh ja, ik moet wel nog beslissen welke speakerset er in gaat, ik wil het perfect doen en niet het goedkoopste.

Wat de verkoopprijs zou moeten worden weet ik nog niet.
Allereerst zijn er natuurlijk de kosten van al het materiaal en dat tikte toch al flink aan : nieuwe monitor, joysticks / buttons / voeding / (heel) goede speakerset, en dan jamma bekabeling + zo'n "veel-in-1 pcb" er in (horizontaal of verticaal). Oh ja, en de sideart + artwork op bezel/marquee komt er ook nog bij. Ik heb alles al aangeschaft voor 2 kasten (ook de artwork) behalve die 2 speakersets ;-)
Vervolgens heb je de uren die het kost om ze te maken. Ik ga gewoon beginnen en dan goed bijhouden hoeveel uur het is en dan weet ik wat ik minimaal als verkoopprijs nodig heb. Want daar moet dan helaas de btw nog af (ik heb een eigen bedrijfje) en over de winst moet belasting betaald worden :-(
Als ze niet verkocht worden dan is het geen probleem en hou ik ze zelf (1 horizontaal, 1 verticaal ;-) ).

Ik heb de uren bij de vorige keer Mario Bros niet goed bijgehouden maar ik denk toch dat ik er zeker een week over zou doen om er 1 te bouwen. Maar wellicht sneller als ik er meer tegelijk maak, vandaar dat ik gelijk er 2 ga maken.

Ik heb gezien/ervaren dat de oosterburen redelijk bereid zijn om te betalen voor een leuke kast. Ik denk dat Nederland een moeilijker markt is maar wellicht vergis ik me.

De Tron is in ieder geval eerst voor mezelf, joepie ! ;)
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by waiwainl » Mon Nov 23, 2015 22:38

Er is zeker een markt voor.
Helemaal als je er zelf semi-productie van maakt.

Overigens, waarom zitten er 2 sticks zo dicht bij elkaar? Is dat voor graafmachine games? :wink:
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Psykick » Mon Nov 23, 2015 22:58

waiwainl wrote:Er is zeker een markt voor.
Helemaal als je er zelf semi-productie van maakt.

Overigens, waarom zitten er 2 sticks zo dicht bij elkaar? Is dat voor graafmachine games? :wink:


Het is niet mooi, maar zal wel voor 4 way en 8 way games zijn ;)
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cocobolo » Mon Nov 23, 2015 23:03

Haha, ja klopt, de Mario Bros heb ik gemaakt voor een vriendin en ik wilde haar niet aandoen dat ze moest switchen tussen 4-weg en 8-weg door eerst het paneel te openen en een schroevendraaier te pakken ;-) Dus afhankelijk van het spel kiest ze de joystick.

De Mr. Do die er naast staat is al een oudje, die heb ik wel 10 jaar geleden gemaakt, ook voor een vriend. Zelfde verhaal m.b.t joysticks. Die had ik destijds op mame uitgerust maar ik heb hem weer teruggenomen toen hij iets anders wilde.

Ik zou nu de Mario Bros gewoon met 1 joystick uitvoeren :D !
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cthulhu » Tue Nov 24, 2015 09:18

De side art is prachtig en ik ben echt benieuwd hoe het control panel uit gaat pakken...vind hem zoals hij nu is al geweldig.
User avatar
retrocab
Active Level:
Active Level:
Posts: 372
Joined: Fri Jul 26, 2013 09:27
Location: rijen brabant

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by retrocab » Tue Nov 24, 2015 17:45

ja de skills zijn er ben ook benieuwd
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by K405 » Tue Nov 24, 2015 21:45

cocobolo wrote:Haha, ja klopt, de Mario Bros heb ik gemaakt voor een vriendin en ik wilde haar niet aandoen dat ze moest switchen tussen 4-weg en 8-weg door eerst het paneel te openen en een schroevendraaier te pakken ;-) Dus afhankelijk van het spel kiest ze de joystick.


Volgende build een servostick erin?

https://www.ultimarc.com/servostik.html
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cocobolo » Tue Nov 24, 2015 22:12

K405 wrote:
cocobolo wrote:Haha, ja klopt, de Mario Bros heb ik gemaakt voor een vriendin en ik wilde haar niet aandoen dat ze moest switchen tussen 4-weg en 8-weg door eerst het paneel te openen en een schroevendraaier te pakken ;-) Dus afhankelijk van het spel kiest ze de joystick.


Volgende build een servostick erin?

https://www.ultimarc.com/servostik.html

Ik kwam hem deze week tegen inderdaad, dat is op zich een slimme oplossing :) ! Ik weet niet of het een beetje kwaliteit heeft. Ik vind het ook jammer dat veel van de sticks eigenlijk te kort zijn voor dikkere panelen (ze zijn dus eigenlijk voor metalen panelen). Ik heb op Ebay wel van die 'shaft-extenders' gezien maar ben er nog niet helemaal over uit of dat wat is. Ik heb hier een stuk of 10 sticks liggen (inclusief een paar van die ultimarc 360 sticks) maar eigenlijk zijn ze allemaal wat kort. In de tron kast komt er immers 2 x plexiglas dikte bij.

UPDATE : Ik heb het 2e plexiglas paneel nu ook intussen klaar. Ik zal van de week even een foto maken. Nu heb ik dus 2 lagen en ga ik eens kijken hoe ik de verlichting het beste kan doen. Maar eerst moet ik de randen van het plexiglas polijsten totdat het helemaal helder is. Dat zal hopelijk dit weekend lukken :-) !
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Machello » Wed Nov 25, 2015 09:37

Erg gaaf man, ziet er strak uit! Doe je snel zo'n cab in elkaar zetten, een week... pfffffff :). Had je het artwork al liggen? Bestaande art of zelf gemaakt?
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by ChapDDR » Wed Nov 25, 2015 11:05

Ziet er vet uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Minicabs zijn altijd zo schattig!
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by K405 » Wed Nov 25, 2015 13:44

cocobolo wrote:
K405 wrote:
cocobolo wrote:Haha, ja klopt, de Mario Bros heb ik gemaakt voor een vriendin en ik wilde haar niet aandoen dat ze moest switchen tussen 4-weg en 8-weg door eerst het paneel te openen en een schroevendraaier te pakken ;-) Dus afhankelijk van het spel kiest ze de joystick.


Volgende build een servostick erin?

https://www.ultimarc.com/servostik.html

Ik kwam hem deze week tegen inderdaad, dat is op zich een slimme oplossing :) ! Ik weet niet of het een beetje kwaliteit heeft. Ik vind het ook jammer dat veel van de sticks eigenlijk te kort zijn voor dikkere panelen (ze zijn dus eigenlijk voor metalen panelen).


Ik heb er een in m'n Namco 20 Year Reunion: Ms. Pac-Man/Galaga - Class of 1981 Arcadekast maar ik vind em juist net een tikkie te lang. Originele stick is een Crown en die is ietsjes korter. En het controle paneel is inderdaad van metaal. Ik ben er nog niet aan toegekomen om het servo-gedeelte daadwerkelijk te gebruiken. Ik gebuik em dus in 8-way, buiten het feit dat ik aan de lengte moet wennen doet de stick het zelf uitstekend 10x beter dan die 'gare' zware originele Crown in ieder geval.

Ben benieuwd naar de foto's :) success met de bouw.
User avatar
Péé
Active Level:
Active Level:
Posts: 79
Joined: Tue Nov 17, 2015 20:19

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Péé » Sun Nov 29, 2015 16:49

Dit ziet eruit als professioneel vakwerk, heel mooi!
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cocobolo » Sun Nov 29, 2015 18:54

haha, Dank :)
Ik had dit weekend allemaal verplichtingen helaas, ik heb alleen de 2 zijkanten gefreesd dus dat is nog niet bijzonder spannend om op de foto vast te leggen en te laten zien. Ik hoop eind van de week weer tijd te hebben om wat meters te maken !
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cocobolo » Wed Dec 02, 2015 18:27

Een heel klein beetje nieuws met het tron kastje : de 2 lagen plexiglas zijn klaar maar nog niet verlicht (dus ik weet nog niet of het idee van een 2 kleuren paneel zal lukken) en ik heb ook de blauwe controls binnen. Als ik wil dan kunnen de buttons en trackball verlicht worden. De joystick is niet van dat type (hoewel ik er nog wel 1 heb die wel met led verlichting uitgerust kan worden).

Image
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by sombetzki » Wed Dec 02, 2015 22:08

Wow... dat ziet er vet uit man! Petje af hoor
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Da Dude » Wed Dec 02, 2015 23:48

zoooo, die is mooi man.
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by K405 » Thu Dec 03, 2015 13:27

Strak!
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by Wombat » Fri Dec 04, 2015 21:34

Klasse! Ziet er goed uit man.
S-E-G-A 8)
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Tron based arcadekast(je)

Post by cthulhu » Sat Dec 05, 2015 13:27

Control panel ziet er cool uit met die knoppen, stick en trackball. Ben benieuwd of de verlichting gaat lukken...zal wel stoer zijn.
Post Reply