Advies mbt Audio versterker arcade cab

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Thu Nov 19, 2015 15:39

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden via Has een Silver Strike Bowling cab gekocht die ik om ga bouwen tot Hyperspin cab. Hier komt nog wel een keer een topic over als ik wat verder ben, maar vooralsnog heb ik niet heel veel tijd om er aan te klussen. Op dit moment heb ik er een nieuw 27 Inch PLS Samsung scherm in hangen, een werkende (maar verouderde) hyperspin setup draaien en een werkend 'template' control panel (Art is nog zwaar in progress :D). Het volgende sub-project wat ik ga oppakken is audio. Na wat speuren op het web zijn er wat mij betreft 3 mogelijke opties:

1. Ik koop een versterkertje zonder volumeregelaar, bouw deze ergens in de kast in en ga het volume configureren middels de IPAC2 (Bijvoorbeeld http://store.accusafe.nl/modules/ta2024-12v-versterker)
2. Ik koop een versterkertje met volumeregelaar, bouw deze ergens in de kast in en maak een opening in de cab zodat ik bij de regelaar kan. (Bijvoorbeeld http://www.arcadewinkel.nl/componenten/geluid/versterkers/versterker-universeel-12v)
3. 2.1 audioset kopen

Optie 3 is wat mij betreft een no go. Ik ben niet heel handig maar dat vind ik voor een cab toch echt not done. Blijven optie 1 en 2 over. Optie 2 is denk ik het meest voor de hand liggend. Moet ik alleen bedenken waar ik deze in de cab wil inbouwen zodat de regelaar aan de buitenkant te bedienen is (en er ook netjes uit ziet). Optie 1 vind ik het overwegen waard. Middels de SHIFT functie kun je het volume ook softwarematig aanpassen. Vraag me ook een beetje af hoe vaak je het volume in de praktijk aanpast.

Mijn vragen aan jullie:

1. Wie heeft er ervaring met volume control via de IPAC2 en wat vind je hier van. Zou je het aanraden?
2. Welke optie zou jij kiezen en heb je tips voor een goede versterker?

NB: Als de links naar webstores niet wenselijk zijn dan hoor ik dat graag!

Alvast dank !
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Psykick » Thu Nov 19, 2015 16:04

Hehe, ik vind juist optie 3 een GO! Dat is verreweg de beste optie. Makkelijk weg te werken, veel voller geluid en ook makkelijker het volume te regelen.
Kijk als je het not done vindt voor een originele cab begrijp ik dat wel, maar dit is juist een moderne cab die al helemaal custom is. De speakertjes kan je heel makkelijk wegwerken achter de speakerroosters of je kan de speakers van de cab zelf gebruiken en aansluiten op het subwoofertje. Dit heb ik zelf vaker gedaan en het resultaat is altijd verbluffend.

Succes!
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Thu Nov 19, 2015 16:17

Ik dacht... Nozomi... Liefhebbers... Optie 3 word ik op afgeschoten. Kom uitgerekend jij met optie 3 aanzetten hahaha, mooi man :D !

Wacht nog even wat andere reacties af, anders ga ik optie 3 ook in de overweging meenemen.
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Akuma2000 » Thu Nov 19, 2015 16:19

- dubbel -
Last edited by Akuma2000 on Thu Nov 19, 2015 16:20, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Akuma2000 » Thu Nov 19, 2015 16:19

Optie 3 idd xD
Gewoon een PC subwoofersetje kopen en op jouw Hyperspin PC aansluiten.
Makkelijker kan niet :)

In mijn Vewlix gebruik ik ook de standaard speakertjes i.c.m. een PC subwoofer, kwestie van 2 draadjes losknippen en aan elkaar knopen.
Image
User avatar
retrocab
Active Level:
Active Level:
Posts: 372
Joined: Fri Jul 26, 2013 09:27
Location: rijen brabant

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by retrocab » Thu Nov 19, 2015 16:47

ja ik zou ook gaan voor optie 3
sterker als ik iets met pc maak beste optie
succes
User avatar
Anunaki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1156
Joined: Sat Nov 03, 2012 16:04
Location: Spijkenisse

Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Anunaki » Thu Nov 19, 2015 18:31

Optie 3 is een nobrainer hier
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Cageman » Thu Nov 19, 2015 21:50

Ja. Optie 3. Recent ook met mijn vewlix gedaan.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Thu Nov 19, 2015 23:07

Ik dacht vloeken in de kerk maar dit is wel heel unaniem :-). Ik had verwacht dat jullie lekker zouden knutselen met allemaal onderdelen. Grappig om te horen dat ik het helemaal mis heb!

Optie 3 is zeker het eenvoudigst. Dan ga ik binnenkort maar is kijken voor een leuk setje. Jullie nog suggesties?

Dank voor jullie input !
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Cageman » Fri Nov 20, 2015 00:33

Ik ben gewoon de media markt ingelopen en heb een cheapo 2.1 setje van Logitech meegenomen. Het heeft niet zoveel nodig in zo'n kast. Paar tientjes, en je bent klaar.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Fri Nov 20, 2015 10:55

Ben ook wel voorstander van Logitech. Altijd goede ervaring mee gehad en geeft prima geluid. Voor paar tientjes is de z213 (http://www.logitech.com/nl-nl/product/multimedia-speakers-z213) volgens mij wel een mooie optie.

Image
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by cocobolo » Fri Nov 20, 2015 12:17

Ik heb al veel vaker cabs gebouwd en sta net dit weekend op het punt om met mijn Tron-based kast te starten. Ik zal, als daar interesse in is, ook hier wel foto's plaatsen.

Waar je (vind ik) lol van zou hebben is om te kiezen voor een set waarbij de speakers aan de voorkant al vlak zijn. Veel 2.1 speakersets hebben namelijk gebogen frontjes dus dan moet je het hele huis wegslopen, terwijl je anders gewoon de voorkant van je speaker tegen het hout kunt schroeven (*). Aan de buitenkant van je kast plaats je dan een moooi arcade rooster


Ik heb nu een set Creative Gigaworks liggen (de T20, voor 25 euro gekocht op marktplaats, maar de T40 is ook erg goed), die zijn erg goed van geluid vind ik, met van die geweven glasvezel conussen. Ze hebben alleen geen subwoofer maar dat vind ik niet zo erg, ik heb liever goede speakers en geen sub, dan hele simpele speakers met sub. Maar dat is persoonlijk. Dit zijn ze (de T20 links, de T40 met dubbele speakers rechts, maar die kan ik niet goed kwijt):

Image

Ik moet ze nog openmaken om te zien of ik het versterkerdeel kan loshalen en verplaatsen, maar het is denkbaar dat ik ze zodanig plaats (in de "plafondplaat" onder de marquee, dus niet zichtbaar) dat ik de knopjes dan dus door de plaat kan laten steken zonder dat je ze echt ziet.

(*) je haalt de achterkant van het speakerkastje af en schroeft dus door de voorkant-behuizing heen, zo tegen je arcadekast hout aan.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Fri Nov 20, 2015 13:58

Thanks for the tip. Daar had ik al een soort van rekening mee gehouden. De Z213 speakers zijn aan de voorkant vlak, de achterkant is schuin. Ik ga eigenlijk standaard voor een .1 set, heb eigenlijk weinig tot geen ervaring met een .0 set. Ik zou ze eerst moeten horen voordat ik zoiets zou kopen.

Waar mogelijk ga ik vanmiddag, anders morgen langs de winkel om de Z213 te beluisteren. Als het goed klinkt neem ik ze mee. Moet ik nog wel even uitzoeken hoe ik makkelijk achter de schuine plank onder de marquee kom. Dit lijkt de enige plaat te zijn die niet makkelijk te verwijderen is, zie screenshot. Via de ruimte achter de marquee kom ik er wel bij, maar daar is geen ruimte om iets te kunnen schroeven. De oude speakers zitten daar ook nog gemonteerd.

Image
User avatar
Mart
Active Level:
Active Level:
Posts: 498
Joined: Mon Mar 23, 2009 09:21

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Mart » Fri Nov 20, 2015 14:39

Volgens mij staat het hierboven ook al ergens genoemd, maar ik zou voor optie 3 gaan in combinatie met de originele speakers. Wel even checken of het ohmage overeen komt.

Ik koop gewoon een simpele 2.1 set. Knip de goedkope stereo speakertje eraf.
Vervolgens soldeer ik de draden netjes aan de speakers van de cab zelf.
Zet de subwoofer ergens op de bodem van de cab en klaar !

Heb ik bij meerdere cabs gedaan en dat werkt en klinkt uitstekend.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Wed Nov 25, 2015 21:37

Van het weekend de Logitech Z213 gehaald en gister gemonteerd. Heb eerst nog even de originele speakers bekeken maar die waren redelijk ranzig dat ik maar heb besloten om daar geen tijd meer in te stoppen. Deze dus verwijderd en op dezelfde plek aan de achterkant de speakertjes geplaatst.

Klinkt prima en inderdaad een eenvoudige oplossing, thanks guys ! Volgend project is de coin mech... Maak ik nieuw topic voor aan.
User avatar
Machello
Active Level:
Active Level:
Posts: 430
Joined: Wed Sep 17, 2014 21:20
Location: Beuningen

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by Machello » Wed Nov 25, 2015 22:25

Voor de liefhebber hier een filmpje met de cab met het geluid. Moet nog veel gebeuren, maar in ieder geval weer een projectje afgerond. Volgende project is coin mech fixen en control panel lay out bedenken en maken. Enjoy :)

User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: Advies mbt Audio versterker arcade cab

Post by K405 » Thu Nov 26, 2015 21:31

Nice! :)
Post Reply