Help plexiglas boren :P

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Help plexiglas boren :P

Post by P-Nut » Mon Aug 10, 2015 08:15

Hoi,

Ik ben de laatste tijd bezig met het maken van bartop arcades echter is er 1 onderdeel dat vaker fout dan goed gaat, namelijk plexiglas voorzien van gaten waar joystick en 30mm buttons inkomen.

afgelopen week is voor mij zeer onproductief verlopen waarbij er 3 plexiglas platen die ik op maat had besteld :(

De platen waren zowel 2 als 3 mm dik spanningsvrij.

De plexiglasplaat was gesamwitched tussen 2 mdf platen en vastgeklemd met lijm steunen.

Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een kolomboor zodat ik precies van bovenaf recht boor.
De rotatie was ook de juiste kant met de zaagsnede.

dit is de boor die ik heb gebruikt. Helaas 3 gesneufelde plexiglas platen.
http://www.bol.com/nl/p/piranha-platte- ... 010730263/

Gelukkig heb ik wel geleerd grotere plexiglasplaten op maat te snijden/breken.

Graag hoor ik of er iemand tips en tricks heeft om dit wel goed te doen :E

Mvg,

Paul
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Help plexiglas boren :P

Post by Jinxz » Mon Aug 10, 2015 09:23

Hey Paul. Ik heb in de loop der tijd honderden plexi platen en duizenden 30mm gaten erin geboord.
Iets wat ik altijd doe is een kleiner gat in het midden boren. Dit omdat ik een ronde gateboor gebruik en wellicht haalt dit ook wat spanning van het verdere boren af.

Een ander trucje dat ik heb geleerd is om plexi vanaf beide kanten te boren. Eerst je boor gebruiken om een lichte groef te boren, daarna het plexi om te draaien en de andere kant uit te boren. Zodoende eindig je in het midden van het plexi en heb je een beter eindresultaat.

Mocht je van plan zijn om dit vaker te doen dan raad ik je sterk aan om een ronde gaten boor te kopen. Die verdeeld de druk over de gehele cirkel. Kies dan een bi-metal omdat plexi je boor behoorlijk zal slijten.
voorbeeld: https://www.ecotools.nl/uploads/webshop/f16bddd275721ad3fa6101b44e1b3848.jpg?w=324&h=346&algo=fill

Boren moet zowiezo op een hele lage druk en redelijk lage snelheid. Afhankelijk van het soort plexi zal het smelten of snijden.

Een ander ding maar nu misschien niet echt van toepassing; relugiere boortjes bevatten uiteraard altijd een groef maar kijk altijd of je er eentje kan vinden met zo min mogelijk geultjes etc. die duwen en trekken aan het plexi en kunnen het ook gemakkelijk breken. Ik vond er ooit eentje als center van een gatenboor en zoals je op de foto kunt zien het de middelste boor geen enkele extra groef buiten de boorgroef.
Image
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Help plexiglas boren :P

Post by P-Nut » Mon Aug 10, 2015 10:30

Bedankt voor je snelle reply, Jinxs hier heb ik echt wat aan! :)

Ik hoop zo een goede methode toe te kunnen passen :D

boor jij direct op het plexiglas of sandwich jij het tussen 2 platen?

Mvg,

Paul
User avatar
Anunaki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1156
Joined: Sat Nov 03, 2012 16:04
Location: Spijkenisse

Re: Help plexiglas boren :P

Post by Anunaki » Mon Aug 10, 2015 10:57

ik ga het ook meteen zelf testen, thx voor de tip
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Help plexiglas boren :P

Post by Jinxz » Mon Aug 10, 2015 11:18

Graag gedaan.

P-Nut wrote:boor jij direct op het plexiglas of sandwich jij het tussen 2 platen?


Ik boor direct op het plexi. Sterker nog, ik probeer de onderkant (van de plek waar ik het gat boor) ook vrij te laten. Het materiaal dat ik gebruik is 6mm dik dus ik kan me wel indenken dat wanneer ik 2-3mm dik materiaal zou gebruiken dat ik de onderkant wel in z'n geheel op iets zou laten rusten.
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Help plexiglas boren :P

Post by P-Nut » Wed Aug 12, 2015 09:59

Ik heb wat tools besteld bij ecotools.nl

ze verkopen alleen de maat 29mm en 32mm bij de bouwmarkten.
(hier kwam ik achter nadat ik 2 gamma's en een praxis had bezocht :P).

Zodra ik een plexiglas heb geboord zal ik de resultaten in dit topic tonen ;)
davidgilmour
Active Level:
Active Level:
Posts: 11
Joined: Wed May 06, 2015 21:44

Help plexiglas boren :P

Post by davidgilmour » Sun Aug 16, 2015 05:53

Dit schijnt ook goed te werken: http://www.ebay.com/itm/301223529363?_t ... EBIDX%3AIT

Kijk vanaf 5:45 --> http://youtu.be/rCSz1bWK_Ug


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply