Sega Astro City probleem met scherm

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Remco
Active Level:
Active Level:
Posts: 18
Joined: Sat Oct 22, 2005 10:56

Sega Astro City probleem met scherm

Post by Remco » Mon Jan 05, 2015 11:48

Hallo allemaal -- Sinds een paar jaar heb ik een Astro City op kantoor staan. Er wordt regelmatig mee gespeeld (vooral met de borrel) maar normaal staat hij gewoon uit. Sinds kort heb ik een probleem dat het scherm niet meer aan gaat. Muziek werk nog wel gewoon. Ik heb dit geprobeerd met een CPS2 en een MVS board, dus ik neem aan dat het een probleem met het scherm is.

Ik heb de stepdown converter eens losgekoppeld en weer aangesloten, maar het resultaat blijft hetzelfde;
- Zet machine aan
- Scherm maar 1x geluid (statisch geluid)
- Beeld blijft zwart (ook niet donker, maar volledig uit)
- Geluid van de game is hoorbaar.

Bij een tweede keer is ook het statische geluid niet hoorbaar.

Heeft iemand suggesties voor wat ik kan doen, of wellicht is er ergens informatie beschikbaar over wat ik zou kunnen controleren.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega Astro City probleem met scherm

Post by Psykick » Mon Jan 05, 2015 11:56

Het lijkt erop alsof de hoogspanningstrafo kapot is en de monitor gewoon niet start. Je zou eens kunnen kijken of de nek gloeit. Als deze niet gloeit kan je het wel met zekerheid zeggen dat de hoogspanning defect is.
User avatar
Remco
Active Level:
Active Level:
Posts: 18
Joined: Sat Oct 22, 2005 10:56

Re: Sega Astro City probleem met scherm

Post by Remco » Mon Jan 05, 2015 13:03

Cool -- Ga ik vanmiddag even proberen. Mocht dit stuk zijn, is dat nog een beetje te repareren, of kan ik dan op zoek gaan naar een vervanger?
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega Astro City probleem met scherm

Post by Psykick » Mon Jan 05, 2015 13:05

Er zijn gasten die het repareren zoals Grantspain in Engeland, maar in NL zijn er geen echt monteurs meer. Ik heb zelf ondertussen genoeg chassis laten repareren voor dit soort problemen, dus als je er eentje blijkt nodig te hebben of mss een compleet andere MS9 heb ik die liggen.
User avatar
Remco
Active Level:
Active Level:
Posts: 18
Joined: Sat Oct 22, 2005 10:56

Re: Sega Astro City probleem met scherm

Post by Remco » Sat Jan 17, 2015 16:01

Pfff ... drukke week. Nu zit ik op zaterdag middag nog op kantoor om m'n Astro City te fixen :shock:

Goed, wellicht heb ik ge maken met wat ouderdomskwaaltjes, want het probleem lijkt zichzelf verholpen te hebben. Wellicht had het ook te maken met de manier waarop de kast aanzette. De schakelaar op de kast zelf stond altijd aan, en ik zette vervolgens de stepdown converter aan.

Nu heb ik het omgedraaid, stepdownconverter eerst aan, daarna de kast. Ik kreeg daarna gelukkig wel beeld, maar erg rommelig (zie afbeelding).

Image

Ik heb niet aan de calibratie van het scherm gezeten verder. Het maffe is, het effect gaat naar een paar seconden / minuten vanzelf weg. Heb het getest met een MVS, CPS 1 en CPS 2 en uiteindelijk werkten ze allemaal.

Het is wel vervelend, en ik weet niet zeker of dit alsnog betekend dat ik hem binnenkort kan afschrijven ...
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Sega Astro City probleem met scherm

Post by Asure » Sat Jan 17, 2015 18:27

Lijkt dat er iets niet goed contact maakt op het chassis (de print die de monitor aanstuurt.)

Hij is (nog) niet kapot maar werkt dan niet goed zoals je bij koud aanzetten ziet.
Na een tijdje warmt hij op, en maakt het onderdeel weer goed contact, en dan werkt hij weer netjes.

Dit moet je eigenlijk wel oplossen: Monitor ontladen, chassis er uit, en alles opnieuw doorsolderen. Wellicht zie je al vrij snel welk onderdeel 'los' zit.

Image

Hier een voorbeeld van een dergelijk probleem.

Monitor ontladen etc is niet voor beginners, google maar eens op monitor crt discharge.
Image
User avatar
Remco
Active Level:
Active Level:
Posts: 18
Joined: Sat Oct 22, 2005 10:56

Re: Sega Astro City probleem met scherm

Post by Remco » Sat Jan 17, 2015 18:47

Okay, daar ga ik zeker wel wat hulp bij halen inderdaad. Thanks voor de tip, ik heb het wel een aantal keer geprobeerd (uit / aan zetten, paar minuten wachten tussendoor) en het effect bleef kort of lang zichtbaar.

Ik ga het in ieder geval proberen op te lossen :-)
Post Reply