Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Asure » Fri Jan 02, 2015 22:20

Sega Moonwalker onder andere.


Dat is slecht nieuws want dat zou gewoon moeten werken.
Heb je op pin 14, parts side van je jamma connector een draadje zitten dat de kast in loopt? Deze games vereisen dat de video ground is aangesloten.

Ze vereisen daarnaast dat zowel de +5V op zowel parts/solder side van de pcb aanwezig is, anders pakken ze geen inputs en geen credits. (De opto's op de pcb zijn op de onderste +5V geisoleerd aangesloten.)

Anders even een foto van de boven- en onderkant van je stekker maken, dan kan ik het zo zien. Misschien is er ooit door de operator een andere stekker/kabelboom/monitor ingezet, en heeft hij de video gnd niet aangesloten.
Image
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Thu Jan 08, 2015 11:55

Asure wrote:Dat is slecht nieuws want dat zou gewoon moeten werken.
Heb je op pin 14, parts side van je jamma connector een draadje zitten dat de kast in loopt? Deze games vereisen dat de video ground is aangesloten.

Ze vereisen daarnaast dat zowel de +5V op zowel parts/solder side van de pcb aanwezig is, anders pakken ze geen inputs en geen credits. (De opto's op de pcb zijn op de onderste +5V geisoleerd aangesloten.)

Anders even een foto van de boven- en onderkant van je stekker maken, dan kan ik het zo zien. Misschien is er ooit door de operator een andere stekker/kabelboom/monitor ingezet, en heeft hij de video gnd niet aangesloten.


Dit zijn foto’s van de jamma connector, kun je hier zien wat je bedoelt?

Image
Image

Inmiddels een nieuwe voeding geplaatst, hieronder de waarden.
De V-adjust potmeter draait wel maar voltage veranderd niet...

Image

3 = staat niet stil, blijft bewegen tussen 3,8 en 4,2
4 = staat niet stil, blijft bewegen tussen 3,8 en 4,2
5 = -0

Dit zijn nu de waarden met de vorige voeding (de V-adjust verdraait want stond op 5,28):

Image

3 = 5,04
4 = 5,04
5 = 0

Het probleem dat de een PCB het wel doet en de meeste niet is nog steeds van toepassing, dit zie je dan:

Image
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Psykick » Thu Jan 08, 2015 13:09

V-Hold en H-Hold op het breakout board of chassis aan draaien.

Als het goed is is het dan in orde :)
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by joeks » Thu Jan 08, 2015 13:52

Psykick wrote:V-Hold en H-Hold op het breakout board of chassis aan draaien.

Als het goed is is het dan in orde :)


Zou mooi zijn als het daarmee opgelost is Marcel :)
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Jinxz » Thu Jan 08, 2015 14:12

Dat zou geniaal zijn. Klinkt inderdaad aannemelijk.
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Thu Jan 08, 2015 14:15

Thanks, gaan we proberen! Verklaart nog niet de rook uit de voeding en die verwarrende of ontbrekende voltages op bepaalde jamma pinnen lijkt mij. Nog even verder speuren...
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Thu Jan 08, 2015 15:00

Psykick wrote:V-Hold en H-Hold op het breakout board of chassis aan draaien.

Als het goed is is het dan in orde :)


De derde links naast de witte stekker is HH15, bedoel je die? Deze is wel dicht gekit en kom je moeilijk bij.
Vertical hold zie ik niet.

Image
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Psykick » Thu Jan 08, 2015 15:13

Ja, daar kan je aan draaien. Ietsje druk gebruiken, knakt ie vaak los. Wees altijd voorzichtig!
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Sun Jan 11, 2015 15:17

Psykick wrote:Ja, daar kan je aan draaien. Ietsje druk gebruiken, knakt ie vaak los. Wees altijd voorzichtig!


De HH15 gedraaid en het beeld reageert wel iets maar het beeld blijft hetzelfde, voor alle duidelijkheid het beeld rolt niet.

Dit is trouwens bij de Sega PCB Cotton Fantastic Night Dreams. Sega Moonwalker doet het inmiddels maar vraag me niet hoe, deze had vergelijkbare kwalen echter was er ineens spontaan beeld. Als ik een Psykio PCB aansluit doet deze het wel direct. Het blijft vreemd want al deze PCB's heb ik in meerdere cabs gebruikt en altijd zonder problemen.

Ik ben benieuwd of "Asure" nog iets opmerkelijks kan zien aan de jamma aansluiting.
Dat voltages volg ik ook nog niet helemaal.
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Mon Jan 12, 2015 11:16

De Psykio PCB heeft nu ook dit rare beeld dus blijft niet stabiel en niet speelbaar...
Denk dat ik toch ook op zoek moet naar de V-Hold, iemand een idee waar deze te vinden is in een NAC?
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Jinxz » Mon Jan 12, 2015 11:27

MarsMan wrote:De Psykio PCB heeft nu ook dit rare beeld dus blijft niet stabiel en niet speelbaar...
Denk dat ik toch ook op zoek moet naar de V-Hold, iemand een idee waar deze te vinden is in een NAC?


Ik heb 'm niet woord voor woord gechecked maar hier is de manual : http://wiki.arcadeotaku.com/images/9/96/Sega_New_Astro_City_Manual.pdf
Volgens mij staat de juiste info vanaf pagina 17.

Hope it helps.
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Asure » Mon Jan 12, 2015 14:45

Jamma aansluiting ziet er perfect uit.
Hier is niks aan gehacked of gemod, ik begrijp nu ook de opmerking niet meer dat er aan de zijkanten gezaagd is. Misschien is de connector wat ingesleten, maar dit is normaal.

De video GND zie ik gewoon zitten, dus daar zit het probleem niet. Afwijkende sync is het ook niet.
Die Cotton zou gewoon goed moeten draaien. Draait hij momenteel wel goed in een andere kast?

Nieuwe voeding: Die waardes zijn erg raar, er zou een stabiele waarde op te meten moeten zijn.
Kan zijn dat deze voeding zonder load niet stabiel is, en dat kan geen kwaad.
Je moet dan meten onder belasting (dus met een pcb aangesloten.)

Electronica is onderhevig aan een goeie aanvoer van stroom, dus als er te weinig volt op de +5 staat dan gaat je sync en rgb signaal ook mee lopen.

Cotton heeft een System 16->Jamma adapter er tussen lijkt me.
Doe daar eens een foto van! Die adapter mist de Video GND wire dat kan niet anders.
Image
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Mon Jan 12, 2015 16:13

Thanks, ik ga weer verder met meten etc.

Asure wrote:Cotton heeft een System 16->Jamma adapter er tussen lijkt me.
Doe daar eens een foto van! Die adapter mist de Video GND wire dat kan niet anders.


Ik heb geen andere cab meer om te testen maar deze PCB en ook de andere PCB's hebben het altijd gedaan in meerdere cabs zonder problemen. Dit zegt natuurlijk niet alles maar het rare beeld doet zich met meerdere jamma PCB's voor zoals aangegeven. Af en toe komt het beeld goed door maar meerendeels niet (bij Cotton helemaal nooit).

Dit is de aansluiting van Cotton:
Image
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Psykick » Mon Jan 12, 2015 16:27

Er kan volgens mij nog maar 1 ding overblijven en dat is dat de syncs niet kloppen. Check even de volgende link http://arcadecontrols.com/BBBB/sync.html

Het antwoord moet daartussen staan. Gewoon proberen met splitten en combinen van syncs. Succes!
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Asure » Mon Jan 12, 2015 16:42

Foto is duidelijk.

Zoals je kunt zien mist de video ground op de adapter. Pin 14 van links geteld zit geen draadje.

Dit is een bekend probleem met MS8 / MS9 monitoren in de Astro's en Sega System 8/16 pcb's.

Ik post straks wel ff een bewerkte foto, dan kan je er een draadje op je adapter bij solderen.
Hij is nu simpelweg niet 100% jamma compatible. (Foei voor diegene die ooit op de jamma edge heeft zitten solderen trouwens snik boehoe.)

Welke pcb's werken nog meer niet, bij je Cotton ligt het aan de video ground, 100% zeker.
Image
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by Asure » Mon Jan 12, 2015 22:22

De witte lijn geeft aan waar je een draadje moet solderen om de ontbrekende video ground te herstellen. Dan werkt deze pcb ook met je Astro en alle andere kasten.

Image

De stippellijn is optioneel, je kan daar ook ground van aftappen.

Daarna de kast afstellen op HH.15 zodat je horizontal hold mooi netjes in het midden hangt.
Als de monitor koud is dan kan dit nog wat verschuiven.
Stel dus eerst af zodat je beeld stabiel is en laat de boel een uurtje opwarmen.
Als de monitor opgewarmd is, stel dan de HH.15 'in het midden' af. Zonder tools is dit wat moeilijk te meten, maar je moet niet 'net' op het randje zitten dat is stil blijft staan.

Psykick wrote:Er kan volgens mij nog maar 1 ding overblijven en dat is dat de syncs niet kloppen. Check even de volgende link http://arcadecontrols.com/BBBB/sync.html
Het antwoord moet daartussen staan. Gewoon proberen met splitten en combinen van syncs. Succes!


Dit is een MS-9, die doen niet zo moeilijk over de input sync, meestal zit de sync van jamma -> hsync aangesloten zoals ook op de foto van Marsman al te zien is. Dit is bij mij exact net zo, en de monitor synct overal op, sega, capcom, snk, midway MK/NBA, psykio, toaplan, Raiden 1/2/dx het loopt allemaal.

Edit: @Marsman: Ik bedenk net dat je ook eenvoudiger weg kan komen: Door draadje #27 van links (#2 van rechts geteld) los te solderen, en te verplaatsen naar plek #14 waar nu niks zit, is het ook opgelost. Als draadje lang genoeg is tenminste.
Image
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Mon Jan 26, 2015 12:59

Weer en stapje verder. Als ik de HH15 verdraai krijg ik inderdaad beeld met een paar PCB's dus het begin is er. Bij het uit en aan zetten van de kast is de sync soms weer weg is en moet je opnieuw instellen.

Andere vraag, ik heb zojuist een Game Elf 619 horizontal Multi-game PCB binnengekregen. Deze geeft geen beeld maar volgens de leverancier zit dat in de jamma wiring can de cab. Pin 27 mag bijvoorbeeld geen ground hebben. Als ik pin 27 echter verwijder heb ik nog steeds geen beeld. Ik heb deze cartridge vorige week in een Taito Egret II van een vriend getest en werkte direct plug and play maar weer niet plug and play in deze NAC. Hieronder het schema van de Game Elf 619, iemand enig idee waarom deze geen beeld geeft in de NAC? Wat kan er anders zitten in de NAC wiring waardoor er helemaal geen beeld komt?

Kwam ook ergens tegen dat je de pin 5 (-5v) niet mag gebruiken bij deze cartridge dus dacht het gevonden te hebben maar ook dan geen beeld...

Game Elf 619 horizontal Multi-game PCB > dit is het juiste schema uit het boekje
Image
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Re: Sega New Astro City is iets mee aan de hand, hulp aub!

Post by MarsMan » Sun Feb 08, 2015 11:04

Issue met de Game elf 619 was dat het voltage te laag was en daardoor kam er volgens mij geen beeld. Het instellen met de horizontal sync zat ook nog steeds dwars maar uiteindelijk wel beeld. De ground bedrading zit bij deze game ook anders en je moet natuurlijk coin-up drukken anders kun je niet spelen.
Post Reply