Prijzen rijzen de pan uit...

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Prijzen rijzen de pan uit...

Post by ruderudie » Mon Jun 09, 2014 14:35

Ok, ik weet niet of ik de enige ben die het echt bizar vind, maar de laatste maanden is de stijging van prijzen van (retro) games echt niet leuk meer. Momenteel lijkt het bv alsof de halve MVS library mbt prijs aan het verdubbelen is met uitschieters zoals Sengoku 2, SvC en bb Zed Blade waar mensen echt krankzinnige bedragen voor neertellen, 200+ euro. Die games kocht ik een jaar of 5-7 geleden voor 2 tientjes.

Maar ook en vooral console games, zoals (boxed) SFC games en Saturn games zijn echt nauwelijks nog te vinden voor redelijke prijzen, ook hier bijna factor 1,5 eroverheen lijkt het wel. Het voordeel is dat ik veel games heb liggen die nu voor een smak geld de deur uit kunnen, maar het nadeel is dat ik die games niet weg wil doen en dat het 'shoppen' voor games (wat toch een van de leukste onderdelen van de hobby is) op het moment gewoon echt niet leuk meer is. Ik koop in elk geval nog nauwelijks wat, want ik vind alleen maar overpriced shit, hier en daar een board dat leuk geprijsd is maar het lijkt erop dat de retro-gekte een beetje zijn weerslag begint te krijgen op de hobby.

Ervaren jullie dat ook of loop ik te bitchen?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Ken » Mon Jun 09, 2014 15:11

Je hebt gelijk, helemaal erg is de Amerikaanse markt. Daar zijn ze echt helemaal van het padje af. Je oplossing ligt op Yahoo Auctions denk ik?
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Asure » Mon Jun 09, 2014 15:13

Veel mensen moet helaas geforceerd spullen verkopen, maar hebben het geld ook hard nodig.
Dus er gaan geen dingen voor dumpprijzen weg momenteel, ik zie dat zelf ook.
Japan is idd. een uitzondering, maar importheffing ontloop je helaas niet altijd.
Image
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Ken » Mon Jun 09, 2014 15:19

Asure wrote:Veel mensen moet helaas geforceerd spullen verkopen, maar hebben het geld ook hard nodig.
Dus er gaan geen dingen voor dumpprijzen weg momenteel, ik zie dat zelf ook.


Dat lijkt me iets van alle tijden, niet iets wat nu direct aan de hand is....?
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Asure » Mon Jun 09, 2014 15:37

Sinds het begin van de crisis zijn er steeds minder dealtjes te vinden, dat lijkt mij geen toeval.
Image
NeTaXe
Active Level:
Active Level:
Posts: 266
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:56

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by NeTaXe » Mon Jun 09, 2014 16:08

Crisis of geen crisis. Prijzen gaan alleen maar omhoog als mensen het er ook voor neerleggen. En idd het lijkt wel of er een retro-gekte op grote schaal is losgebarsten. Ook de hoeveelheid retro game shops online lijkt als maar te groeien.

Geen goeie zaak als je het mij vraagt. De laatste keer dat ik bv een mooie deal op marktplaats heb gevonden is lang geleden...
The Future Is Now...
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Da Dude » Mon Jun 09, 2014 17:09

Op marktplaats, maar ook op rommelmarkten vragen ze steeds meer voor de zelfde goedbedoelde rotzooi dat er altijd al ligt.
Niet alleen retro games. Alles is opeens geld waard. Zou het aan die pandjeshuis- en auctionshows liggen. Die roepen ook dat ze goud gevonden hebben. terwijl het rommel is.

En dan nog de domste opmerking die ik welleens hoor: ja maar in Amerika is hij .... waard.
Ja daar misschien, maar in Europa niet!

Daarom is mame prima voor mij. ik koop Titanfall wel. Maar ga geen handelaar spekken.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Cageman » Mon Jun 09, 2014 21:10

Ik zie het ook gebeuren. Werkelijk belachelijke bedragen. Misschien komt het ook wel door de toenemende aandacht voor die retro-beurzen. Of misschien denkt iedereen dat het allemaal erg zeldzaam is, en hebben ze er meer voor over.

Ik doe al heel lang niet meer mee met retrogaming aankopen. Ik heb nog één en ander liggen, maar dat hou ik ook wel vast. Geen superwaardevolle dingen, maar voor mij wel ;)
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Jinxz » Mon Jun 09, 2014 21:39

Ik vind het geen slechte ontwikkeling. Wat ik pas bagger vind is wanneer games ondergewaardeerd worden en voor een appel en een ei te koop liggen. Laat retro maar weer lekker opkomen en de prijzen omhoog knallen.
'T is gelijk ook een dikke drol op de troep die tegenwoordig uit komt en zich spel wil noemen. Retro is leuker en meer waard IMHO.
User avatar
Marcosan30
Active Level:
Active Level:
Posts: 1254
Joined: Sat Apr 28, 2012 17:52
Location: Steenwijk (Nederland)

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Marcosan30 » Mon Jun 09, 2014 22:15

Jinxz wrote:Ik vind het geen slechte ontwikkeling. Wat ik pas bagger vind is wanneer games ondergewaardeerd worden en voor een appel en een ei te koop liggen. Laat retro maar weer lekker opkomen en de prijzen omhoog knallen.
'T is gelijk ook een dikke drol op de troep die tegenwoordig uit komt en zich spel wil noemen. Retro is leuker en meer waard IMHO.


Hello Mr. Salesman,

Doe mij toch maar ondergewaardeerd en voor een appel en een ei :wink:
Kan ik mooi veel mooie retrogames spelen :mrgreen:
Image
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Ken » Mon Jun 09, 2014 22:32

Dat games duurder zouden zijn geworden door de crisis is echt een load of crap. Blijkbaar een simpel geval van vraag en aanbod, wellicht veroorzaakt doordat er op de huidige consoles geen ruk te spelen is momenteel en men op zoek gaat naar the good old days?
stevuns
Active Level:
Active Level:
Posts: 506
Joined: Thu Jul 28, 2011 20:57

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by stevuns » Mon Jun 09, 2014 22:50

Prijzen zijn dan wel omhoog gegaan,maar zie dat veel games daardoor onverkocht blijven...
Komen steeds meer gamehandelaren die denken zo snel geld te verdienen.
Deze kopen een berg games op en zetten deze te koop voor te hoge prijzen en de particulieren volgen.
User avatar
Ratson
Active Level:
Active Level:
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 18, 2009 14:48
Location: Dordrecht

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Ratson » Tue Jun 10, 2014 07:26

Ken wrote:Dat games duurder zouden zijn geworden door de crisis is echt een load of crap. Blijkbaar een simpel geval van vraag en aanbod, wellicht veroorzaakt doordat er op de huidige consoles geen ruk te spelen is momenteel en men op zoek gaat naar the good old days?


Mee eens, heb mijn beste steals voor de crisis gedaan.
Speel zelf op skyrim na bijna alleen retro.
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by DAY » Tue Jun 10, 2014 09:40

Komt volgens mij door het handelaargedrag van mensen. Dit komt deels wel door de crisis, want iedereen wil wel wat extra's verdienen nu.

Ik maak mij er niet meer druk over. Speel lekker op Mame,Virtual Console, Xbox Arcade en dergelijke. Makkelijk en goedkoop en geen handelaartjes!
Keep on Dreaming
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Cageman » Tue Jun 10, 2014 09:54

Iedereen die tijdens de crisis in loondienst is gebleven heeft volgens mij niet zo heel veel last gehad, wel?
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by beau » Tue Jun 10, 2014 09:59

Nergens last van gehad
:D
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by ElPancho » Tue Jun 10, 2014 10:00

Zolang je niet tankt, rookt, drank koopt of eet is het best te doen idd.
Team 15 kHz
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by beau » Tue Jun 10, 2014 10:03

Eten doe ik niet echt :wink:
Roken doe ik allang niet meer dat is pas echt zonde
Tanken doet mijn vrouw :mrgreen:
:D
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by DAY » Tue Jun 10, 2014 10:15

Cageman wrote:Iedereen die tijdens de crisis in loondienst is gebleven heeft volgens mij niet zo heel veel last gehad, wel?


Wat Elpancho aangeeft is inderdaad allemaal duurder geworden. Hoofdzakelijk door accijnzen en belastingen. Oh, en vergeet natuurlijk ook de zorg niet.

Daarnaast zijn er wel heel veel mensen werkloos geworden/geweest.
beau wrote:Eten doe ik niet echt :wink:
Roken doe ik allang niet meer dat is pas echt zonde
Tanken doet mijn vrouw :mrgreen:


Goed bezig!
Keep on Dreaming
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by ElPancho » Tue Jun 10, 2014 10:27

Alleen tanken en eten doe ik (voorlopig) nog in Nederland. Voor de rest worden alleen Duitsland en Luxemburg wijzer van mijn bad habits.

Back on topic: Zoek nog een paar titels voor de saturn collectie en zag idd dat die prijzen behoorlijk aan het stijgen zijn.

Geen idee van de oorzaak.
Team 15 kHz
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by d » Tue Jun 10, 2014 11:20

De oorzaak is dat (bijna alle) hedendaagse games CRAP zijn.
Dat is puur mijn mening (maar ik ben zeker niet de enige), dit is geen flame bait.
Ik kan nog steeds goede deals op mp vinden en op ebay moet je geduld hebben.
En tjsa als een of andere games veel aandacht op youtube en forums krijgt gaan er nog meer mensen naar zoeken.
Vermijd beurzen en (online web) shops
User avatar
Casey120
Active Level:
Active Level:
Posts: 278
Joined: Sun Nov 08, 2009 21:06
Location: Rotjeknor

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Casey120 » Tue Jun 10, 2014 14:18

Komen volgens mij gewoon steeds meer console retro verzamelaars terwijl het aanbod dan alleen maar minder word .
Populaire low res. Arcade boards is helemaal erg geworden, ook op YHJ wat logisch is want de meeste Arcade hallen in Japan hebben het oude spul nu wel zo'n beetje afgestoten en veel is bij verzamelaars beland terwijl de vraag door nieuwe aanwas blijft, zelfde geld voor de CRT Cabs .
Ik heb verleden jaar mijn enige en laatste bord gekocht (outzone)

....tot gisteren dan :lol:
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by RoOd » Tue Jun 10, 2014 15:56

ben blij dat het anderen ook opvalt :)
Inderdaad blijft de uitbreding van mijn MVS verzameling even hangen daar er echt belachelijke prijzen (soms) gevraagd worden.

Maar met alles is het zo dat je tegenwoordig gewoon goed moet zoeken, als je naar 5 jaar geleden kijkt zijn het aantal plaatsen waar je kunt kopen en verkopen verzoveelvoudigd maar is de hoeveelheid retro niet toegenomen :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by cthulhu » Wed Jun 11, 2014 17:56

Persoonlijk denk ik dat het komt omdat mensen de prijzen op sites als Ebay als realistisch beschouwen. Er is een groot verschil tussen wat iemand ergens voor vraagt en wat het daadwerkelijk waard is. Sinds 2008 zie ik bijvoorbeeld de prijzen van AES spellen gruwelijk hard stijgen en als eerste op Ebay. In 2007 was bijvoorbeeld Blazing Star op de AES rond de 500 Euro en nu kan je er zowat een tweede hypotheek voor afsluiten. Dat verkopers er de hoofdprijs voor vragen wil niet zeggen dat ze er ook echt de vraagprijs voor krijgen...ik zie al een hele tijd een Ketsui op Ebay staan voor $1099,99 ondanks dat alle toebehoren kopieën zijn en het niet de laatste/ meest gewilde revisie is...niet bepaald realistisch. De pest is dat sommige mensen spellen voor dit soort achterlijke onrealistische pijzen kopen, waardoor het voor veel verkopers gerechtvaardigd wordt om de prijzen eens flink op te schroeven.
Ik vind dat alles is te danken aan maloten die teveel uitgeven aan spellen, die een fractie van datgeen zij uitgeven waard zijn. In 2007 had ik in Japan een AES compleet in doos met alle toebehoren gekocht voor omgerekend 80 Euro, terwijl er mensen waren die in Amerika meer dan $400 uitgaven aan zo'n zelfde set en vonden dat ze een koopje hadden...op dit moment vinden diezelfde gasten $1000 een koopje...zucht. Ik denk dat uiteindelijk de prijzen wel weer zullen dalen...er zullen toch wel meer mensen tot de conclusie komen dat dit gewoon waanzin is en stoppen met kopen, waardoor de verkopers met onverkochte spullen blijven zitten...hoop ik dan maar.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Prijzen rijzen de pan uit...

Post by Cageman » Wed Jun 11, 2014 22:49

Kortom: vraag en aanbod. Iemand biedt iets aan. Iemand anders is bereid het voor dat bedrag te kopen. Zo simpel is het. En zolang de groep mensen groeit die die bereidheid hebben, stijgen de prijzen.

Dit is in elke andere verzamelhobby niet anders.
Post Reply