Vraagje Jamma pcb en VGA
Vraagje Jamma pcb en VGA
Dag,
ik ben onlangs begonnen met het mij verdiepen in arcade systemen. Ik had nog een ongebruikte monitor liggen en ben zodoende begonnen met een 60-in-1 jamma pcb'tje. Dit was behoorlijk plug&play dus dat ging allemaal naar wens.
Dan begint natuurlijk the hunt naar leuke pcb's en zo kon ik al gauw een van mijn favorieten op de kop tikken; Tekken 3.
Deze geeft echter geen beeld. Nou moest ik er toch even bij stil staan dat deze game meer dan 15 jaar oud is, dus oud en nieuw wat betreft apparatuur wil dan ook nog weleens opspelen.
Mijn ene monitor geeft een D-SUB out of sync melding, de tweede monitor een zwart beeld, en mijn televisie zegt invalid signal.
Klopt het dat mijn conclusie is, dat ik of een CRT monitor zal moeten gebruiken, of een CGA naar VGA converter ertussen zetten, ondanks dat het Tekken 3 board over VGA aansluitingen beschikt ?
Het punt is, en dat zal misschien een beetje gek zijn, ik wil mijn arcades zo "puur" en "simpel" mogelijk bouwen. Er converters tussen gaan zetten voelt teveel als, naja, hobby-handig bezig zijn , maar aan zo'n oude joekel van een crt monitor komen is ook niet alles.
Mocht ik inderdaad een converter nodig hebben, deze zijn niet zo heel makkelijk aan te komen, imho. ArcadeHouse heeft als hun stock klopt de "simpele" uitvoering, en anders deze van ebay. Dus welke zou beter zijn?
ik ben onlangs begonnen met het mij verdiepen in arcade systemen. Ik had nog een ongebruikte monitor liggen en ben zodoende begonnen met een 60-in-1 jamma pcb'tje. Dit was behoorlijk plug&play dus dat ging allemaal naar wens.
Dan begint natuurlijk the hunt naar leuke pcb's en zo kon ik al gauw een van mijn favorieten op de kop tikken; Tekken 3.
Deze geeft echter geen beeld. Nou moest ik er toch even bij stil staan dat deze game meer dan 15 jaar oud is, dus oud en nieuw wat betreft apparatuur wil dan ook nog weleens opspelen.
Mijn ene monitor geeft een D-SUB out of sync melding, de tweede monitor een zwart beeld, en mijn televisie zegt invalid signal.
Klopt het dat mijn conclusie is, dat ik of een CRT monitor zal moeten gebruiken, of een CGA naar VGA converter ertussen zetten, ondanks dat het Tekken 3 board over VGA aansluitingen beschikt ?
Het punt is, en dat zal misschien een beetje gek zijn, ik wil mijn arcades zo "puur" en "simpel" mogelijk bouwen. Er converters tussen gaan zetten voelt teveel als, naja, hobby-handig bezig zijn , maar aan zo'n oude joekel van een crt monitor komen is ook niet alles.
Mocht ik inderdaad een converter nodig hebben, deze zijn niet zo heel makkelijk aan te komen, imho. ArcadeHouse heeft als hun stock klopt de "simpele" uitvoering, en anders deze van ebay. Dus welke zou beter zijn?
Re: Vraagje Jamma pcb en VGA
Ik koop ze op jammaboards.com en ebay
En ze werken prima beste wat je in die prijs klasse kan krijgen
Succes
En ze werken prima beste wat je in die prijs klasse kan krijgen
Succes

Je conclusie klopt. De PCB geeft een videosignaal op 15khz. VGA is 31khz. Je zult in dat geval dus inderdaad een conversie moeten doen.
Maar als je graag dicht bij het origineel wilt blijven: koop een CRT
Maar als je graag dicht bij het origineel wilt blijven: koop een CRT

Bedankt voor de replies.
Aan een CRT komen zal niet zo gauw lukken voor zover ik zie, al is het maar om de pcb's te testen.
Is jammaboards.com de beste plek voor een VGA converter? Ik bestel liever niet uit Amerika vanwege invoerkosten en vaak gaat er toch wel zo'n 1 maand, soms 2 overheen voordat het binnen is.
Het model op Arcadehouse lijkt mij een oud model voorzover ik er verstand van heb, en die ebay verkoper voelt niet helemaal veilig aan, om een of andere reden.
Aan een CRT komen zal niet zo gauw lukken voor zover ik zie, al is het maar om de pcb's te testen.
Is jammaboards.com de beste plek voor een VGA converter? Ik bestel liever niet uit Amerika vanwege invoerkosten en vaak gaat er toch wel zo'n 1 maand, soms 2 overheen voordat het binnen is.
Het model op Arcadehouse lijkt mij een oud model voorzover ik er verstand van heb, en die ebay verkoper voelt niet helemaal veilig aan, om een of andere reden.
deze moet je hebben jammaboards.com verkoopt ook op ebay
http://www.ebay.nl/itm/GBS-8220-RGB-CGA ... 1c2a3389f3
als het verzonden is duurt het 7 dagen en dan is het wel binnen.
en nooit invoerkosten betaald
http://www.ebay.nl/itm/GBS-8220-RGB-CGA ... 1c2a3389f3
als het verzonden is duurt het 7 dagen en dan is het wel binnen.
en nooit invoerkosten betaald

Nou vooruit, ik moet tenslotte ook een aantal kick harnessen hebben en die zijn ook moeilijk aan te komen, dus jammaboards.com it is.
Gisteren nog een pcb'tje binnen gekomen, ik denk laat ik die even testen wat die doet met mijn VGA monitors ... zit er helemaal geen VGA op! Gelijk maar een stuk of 3 converters inslaan dan maar
Hier trouwens m'n eerste bartop in werking, ik hobby bij op een houtwerkplaats, maar door omstandigheden kon ik daar de afgelopen 2 weken moeizaam aan de slag (zaag stuk), dus ja vooralsnog is dit een beetje balende hobby omdat ik telkens thuis niet verder kan wegens ontbrekende onderdelen ..

Gisteren nog een pcb'tje binnen gekomen, ik denk laat ik die even testen wat die doet met mijn VGA monitors ... zit er helemaal geen VGA op! Gelijk maar een stuk of 3 converters inslaan dan maar

Hier trouwens m'n eerste bartop in werking, ik hobby bij op een houtwerkplaats, maar door omstandigheden kon ik daar de afgelopen 2 weken moeizaam aan de slag (zaag stuk), dus ja vooralsnog is dit een beetje balende hobby omdat ik telkens thuis niet verder kan wegens ontbrekende onderdelen ..

- Dr Doggystyle
- Active Level:
leuke opstelling heb je
wil ik ook nog een keer doen om mn arcade bordjes te testen en zo te spelen.
zo een arcade voeding waar kan je dat kopen ?
wil ik ook nog een keer doen om mn arcade bordjes te testen en zo te spelen.
zo een arcade voeding waar kan je dat kopen ?
hier bv:
http://www.ebay.com/itm/171269180768?ss ... 1423.l2649
en deze is met -5V
http://arcadeforge.net/Supergun-MAK-Str ... l::93.html
http://www.ebay.com/itm/171269180768?ss ... 1423.l2649
en deze is met -5V
http://arcadeforge.net/Supergun-MAK-Str ... l::93.html
Team 15 kHz
- Dr Doggystyle
- Active Level:
Thanks ElPancho
ik heb Mortal Kombat en Tekken PCB's dus dan heb ik die -5v nodig toch ?
ik heb Mortal Kombat en Tekken PCB's dus dan heb ik die -5v nodig toch ?
- Marcosan30
- Active Level:
Ze hebben geprobeerd een lijstje te maken op neo geo (mogelijk is er nog een volledigere source):
http://www.neo-geo.com/forums/showthrea ... without-5v
Voor mijn waren het double dragon en mortal kombat, cps2 heeft -5v nodig voor qsound/stereo geluid.
Probleem is makkelijk op te lossen met een negatron (nee niet megatron
) of een andere psu natuurlijk
http://www.neo-geo.com/forums/showthrea ... without-5v
Voor mijn waren het double dragon en mortal kombat, cps2 heeft -5v nodig voor qsound/stereo geluid.
Probleem is makkelijk op te lossen met een negatron (nee niet megatron

- Dr Doggystyle
- Active Level:
thx Marcosan30 voor de info
ik scoor wel zo eentje met een -5v erop, mocht ik het dan nodig ben ik er op voorbereid.
ik scoor wel zo eentje met een -5v erop, mocht ik het dan nodig ben ik er op voorbereid.
Team 15 kHz
- Marcosan30
- Active Level:
Dr Doggystyle wrote:thx Marcosan30 voor de info
Your welcome, jij hebt zeker -5v nodig want ik neem aan dat jij mortal kombat 1 tot 9 hebt

Masemium wrote:Nou vooruit, ik moet tenslotte ook een aantal kick harnessen hebben en die zijn ook moeilijk aan te komen, dus jammaboards.com it is.
Valt wel mee. Jammaboards heeft de meeste gewoon te koop en op Ebay zijn er normalitair ook aardig wat te vinden. Je kan ze ook zelf maken, opzoeken welke connectoren je nodig hebt en de pinouts opsnorren...ik ben een tikkeltje een prutser op dat gebied, maar heb al wat harnessjes (of hoe je dat ook in de Nederlansch schrijft) zelf in elkaar geflansd.
Ik heb er zelf ook twee gemaakt een voor nasischijf.
Meteen de rgb bedrading die bij de converter zit er opgesoldeerd
Werkt prima ben wel een tijd bezig geweest.
Meteen de rgb bedrading die bij de converter zit er opgesoldeerd
Werkt prima ben wel een tijd bezig geweest.

Hi,
Binnenkort foto's van mijn bartop arcade, voor nu zie ik dat als ik hem aanzet, m'n voeding een rood lampje doet branden.
Het is een gebruikelijke Wei Ya voeding.
Volgens een manual op internet is dit: "RED LED INDICATOR WHEN VOLTAGE WITHOUT +5V~5.3V. (R / G LED)".
Kan ik hem gewoon aanzetten en dan aan de +5V ADJ draaien totdat ie groen wordt, of moeten hier wiskundige berekeningen aan te pas komen wat het gebruik is en hoeveel die max aankan en of de stroom wel goed is, etc etc.
Binnenkort foto's van mijn bartop arcade, voor nu zie ik dat als ik hem aanzet, m'n voeding een rood lampje doet branden.
Het is een gebruikelijke Wei Ya voeding.
Volgens een manual op internet is dit: "RED LED INDICATOR WHEN VOLTAGE WITHOUT +5V~5.3V. (R / G LED)".
Kan ik hem gewoon aanzetten en dan aan de +5V ADJ draaien totdat ie groen wordt, of moeten hier wiskundige berekeningen aan te pas komen wat het gebruik is en hoeveel die max aankan en of de stroom wel goed is, etc etc.
Een multimeter eraan, en instellen op 5V. Niet aan de knop draaien zonder te zien wat er uit komt, imo 

Heb de knop nog niet op max gedraaid, maar hij hangt tussen de 4 en de 4.8V en de 12V hangt op 11V.
Als ik hem naar 5V zou draaien zou het beter moeten zijn? Wat houdt dat rode lampje eigenlijk in?
Edit: de arcade kast doet het verder wel gewoon, maarja rood lampje = problemen lijkt mij altijd maar.
Als ik hem naar 5V zou draaien zou het beter moeten zijn? Wat houdt dat rode lampje eigenlijk in?
Edit: de arcade kast doet het verder wel gewoon, maarja rood lampje = problemen lijkt mij altijd maar.
Rood lampje op een voeding is vaak gewoon 'aan'.
4-4.8 volt is veel te weinig. Probeer dat echt op 5V te krijgen. PCB's verwachten dat voltage, geen 4V.
4-4.8 volt is veel te weinig. Probeer dat echt op 5V te krijgen. PCB's verwachten dat voltage, geen 4V.