[???] Arcade Systems

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
Gungrave

[???] Arcade Systems

Post by Gungrave » Tue Sep 27, 2005 17:57

Hey allemaal,

Ik ben eigenlijk toch nieuwsgierig naar het hele arcade gebeuren, en het lijkt me geweldig om een eigen kast thuis te hebben(Metal Slug blijft een van mn favoriete games in de arcade:)).
Maar hoe werkt het allemaal? Ik zie veel namen als MAME, Naomi, AES, MVS en nog meer dingen waarvan ik geen flauw idee heb hoe en wat.
Kan iemand mij hier een beetje inwijden om het zo maar te noemen? Ik zou graag wat meer willen weten over de verschillende kasten, systemen, games en de prijzen. Als er meer info benodigd is; vertel mij alles maar!
Ik ben erg geinteresseerd, dus geef mij aub even wat info :)

Greetz, Gungrave
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Sep 28, 2005 21:35

Iemand die hier mij wat kan informeren over verschillende systemen, prijzen en kasten etc etc? :)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Sep 28, 2005 22:02

Where to begin....

okey om te beginnen is arcadegaming iets waar je vrij veel moeite in moet stoppen en ook enig geduld mee zult moeten hebben.

Om het heel simpel uit te leggen werkt het als volgt:

Je hebt een apparaat wat ook wel een Supergun wordt genoemd.
Deze supergun is de power toevoer en de aansluiting voor controllers en games. Deze games waren vroeger vaak losse printplaten die je er zo op kon aansluiten, tegenwoordig heb je vaak aparte systemen waar gamen op passen. Dus dan heb je een supergun, met daar aan gekoppelt een soort 'console' van bijv. SNK (MVS) met daarin weer een game.
Image
Supergun van Massystems.com

Deze supergun kun je aansluiten op je tv, of nog beter op een RGB (Red Green Blue) monitor.
Dan bedoelen we niet een pc monitor, maar zo'n grote beeldbuis die je ook in kasten hebt, zoals het plaatje hieronder.
Image
Polostar RGB monitor
Veel arcadegamers zijn op bovenstaande wijze begonnen.
Daarna gingen velen over op een cabinet, om de ultieme arcade experience in huis te halen.
De kast zelf is als het ware de supergun met monitor en sticks.
In deze kast zit een aansluiting (JAMMA) waar je weer de games op kunt aansluiten zoals hierboven besproken.
Ik heb het nu over de kasten die niet dedicated zijn.
Dedicated kasten zijn bijv. Daytona USA, waar je weinig andere games in kunt stoppen dan Daytona, en al helemaal geen Street Fighter.
Image
dedicated Daytona USA 2

De universal cabinet, zoals het plaatje hieronder, zijn naar mijn mening het best. Sommige mensen hebben ook wel eens een Mortal Kombat kast, maar die is voor behalve Mortal Kombat voor weinig andere games te gebruiken. Je kunt er wel alles op aansluiten, maar de button layout is alleen voor MK geschikt dus heb je er weinig aan.
Image
Universal cabinet

In een universal cabinet kun je dus alle systemen aansluiten.
Zo heb ik bovenstaande kast met MVS (Neo Geo Arcade systeem) en Naomi (SEGA's arcade systeem waar o.a. veel DC games van zijn geport). Het voordeel van een cabinet thuis hebben is vrij simpel.
Nergens, ook niet op een Xbox of PS2 zul je de kwaliteit van beeld en gameplay hebben zoals op de arcade.

Dit is een supersimpele uitleg waar nog behoorlijk wat haken en ogen aanvast zitten. Als ik nu even zo snel nadenk zitten er geen grote gaten in dit verhaal, ik heb de lastige termen nog even geprobeerd weg te laten.

Nog enkele termen waar je naar vroeg:

AES is de Neo Geo Home System
MVS is de Neo Geo Arcade System
De cartridges zien er hetzelfde uit maar zijn niet compatible.
Alleen met een hele dure convertor kun je MVS games spelen op een home system. MVS games zijn bijna allemaal vele malen goedkoper dan de AES games, waardoor mensen toch soms de investering van zo'n converter (Phantom) doen.

MAME wil ik het liever niet over hebben.
MAME is het spelen van emulators op arcade hardware.
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Sep 28, 2005 22:20

Dankjewel Ken, erg bedankt!
Ik zal het morgen nog eens op mijn gemakje doornemen, en even wat verder opzoeken op het internet.
Dankjewel hiervoor, erg veel informatie met goede plaatjes :)
Gungrave

Post by Gungrave » Thu Sep 29, 2005 06:51

Ik heb het even goed doorgelezen, en snap er nu al een stuk meer van :) Dankjewel!
En nu even over de prijzen, wat zijn ongeveer de gemiddelde prijzen voor games, monitoren, cabinets en superguns?
Dan weet ik ongeveer ik moet hebben, met een marge natuurlijk voor verzendskosten :)

En de games, is dat nog PAL en NTSC enzo, of zijn ze universeel op elk systeem aan te sluiten? Want importeren is wel handig en af en toe goedkoper, maar ik wil niet games met alleen Japanse teksten, aangezien ik die nog niet kan lezen :)
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Thu Sep 29, 2005 12:36

Gungrave wrote:Ik heb het even goed doorgelezen, en snap er nu al een stuk meer van :) Dankjewel!
En nu even over de prijzen, wat zijn ongeveer de gemiddelde prijzen voor games, monitoren, cabinets en superguns?
Dan weet ik ongeveer ik moet hebben, met een marge natuurlijk voor verzendskosten :)

En de games, is dat nog PAL en NTSC enzo, of zijn ze universeel op elk systeem aan te sluiten? Want importeren is wel handig en af en toe goedkoper, maar ik wil niet games met alleen Japanse teksten, aangezien ik die nog niet kan lezen :)


Prijs indicatie.

Games verschillen heel erg in prijs.
beginnend bij een tientje op ebay tot enkele duizende euro's.
Afhankelijk van hoe nieuw/zeldzaam ze zijn.
Als je op http://www.coinopexpress.com kijkt kan je een beetje een idee krijgen.
Veel spellen zijn in te stellen qua taal.

Kasten zijn over het algemeen vrij goedkoop te krijgen.
beginnend met iets over de 100 euro's voor een houten kast met een 19" scherm en hoe groter het scherm hoe duurder de kast. Dedicated kasten zijn nog vaak duurder (met plaatjes op de kast enzo).
Race spellen met stoel zijn vaak het duurst.
Candy cabs, oftewel de staal met plastic japanse kasten zijn hier in nederland heel zeldzaam en dus worden ze door importkosten erg duur.
ongeveer 600 tot 1000 euro voor zo'n kast 2dehands is vaak de prijs.
Maar het overlaten komen kost bakken geld.

De Monitoren zijn varierend in prijs op basis van resolutie en grootte.
De standaard monitor (15 MHz) is de kwaliteit van een gewone TV.
Deze zijn 2dehands tot 25" nog redelijk te krijgen.
Daarboven word het al erg moeilijk en prijzig.
Hoge resolutie monitoren zijn ook moeilijk te krijgen en zijn ook erg duur.
Ook hier is de prijs afhankelijk van grootte .
2d fighting rules
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Sep 29, 2005 17:20

Ik ben zelf niet echt een fan van coinopexpress, voor iets realistischere lijsten kun je denk ik het best op www.arcaderick.com kijken op het gebied van Neo Geo op www.neo-geo.com.

http://www.funtom.com/

http://www.gfront.com/

http://www.try-inc.co.jp/

http://www.mak-jp.com/

Dit zijn enkele sites van winkels die arcade pcb's,cps2,mvs etc. (borden) verkopen.
Post Reply