Astro City Sound probleem

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Astro City Sound probleem

Post by ChapDDR » Sun Jan 12, 2014 17:41

Nou nou, ik heb sinds eergister sound-issue's met mijn Astro City. Toen ik vrijdag Neo Turf Masters ging spelen viel mij op dat het geluid erg zacht was voor hoe ver de volumeknop open stond. Ik heb toen al mijn MVS-carts en mijn ST-V mobo getest en die hadden hetzelfde probleem, het geluid dat de kast produceert is echt maar 1/3 van het oorspronkelijke volume. Daarnaast viel het mij ook op dat er een buzz op de achtergrond te horen is bij mijn MVS 1SLOT. (Maar dit komt misschien doordat je het volume max open draait?)

Nu heb ik er vandaag met mijn pa uitvoerig naar gekeken en toen ik mijn MVS aansloot was het geluid zo zacht (op max volume) dat je met je oor bij de speaker moest houden om wat te kunnen horen. Het geluid bij m'n ST-V board is wel nog hetzelfde gebleven. (Nu ook iets mis met mijn MVS board??)

Wat ik juist raar vind is dat er wel geluid is en het geluid op mijn MVS slechter dan mijn ST-V. Toen ik mijn AC net binnen had was het geluid 100% normaal.

Ik ben nu al een paar dagen bezig geweest met het internet afzoeken maar ik vind nauwelijks informatie over vergelijkbare situaties. Ik ben volgend weekend was weer bij mijn pa en dan loop ik de wiring van mijn harness eens na of die uberhaupt wel klopt. (Na het zien van deze video: http://www.youtube.com/watch?v=UiY2Ph_8u48 )

Misschien ligt het eraan dat de sound amp (zit die in de PSU?) te weinig stroom krijgt? (Ik heb hier totaal geen ervaring mee :/ )

Heeft iemand hier misschien ervaring met dit soort sound-issue's?

Btw: beeld is wel 100% OK.
Last edited by ChapDDR on Mon Jan 13, 2014 18:19, edited 1 time in total.
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Re: Astro City Sound probleem

Post by cthulhu » Sun Jan 12, 2014 18:10

Heb je toevallig de volume pot op de MVS en ST-V ook wat verder opengedraaid?
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sun Jan 12, 2014 18:21

cthulhu wrote:Heb je toevallig de volume pot op de MVS en ST-V ook wat verder opengedraaid?

Ik heb van beide boards de volume pot niet aangeraakt terwijl het geluid wel ineens veel zachter is geworden :/ Ik zal er even naar kijken zodra ik bij mijn pa ben, thanks!
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sun Jan 12, 2014 18:25

Cas,

Ik heb geen idee in wat voor staat het materiaal is waar je het op aansluit maar ik zou eens proberen je connectoren even een keer goed schoon te maken met alcohol. Toen ik mijn MVS kast had gekocht had ik exact hetzelfde probleem en dat was te wijten aan een vieze connector. Harde brom alsof een speaker knijter hard aanstond maar er gewoon geen geluid uitkwam. Hij leek schoon maar toen ik eenmaal aan de slag ging met pure alcohol en en wattenstaaf haalde ik 4 a 5 wattenstaafjes met vuil eraf, maar dan ook gewoon echt vuil he, zwarte meuk. Daarna was het probleem opgelost. Ik "denk" dat je het ook kunt schoonmaken met spiritus en misschien zelfs iets van wodka ofzo. Als het maar snel verdampt zodat het niet kan gaan roesten en zolang er maar geen "meuk" inzet dat achterblijft.

Daarnaast kan je het ook proberen met een gummetje alleen dat werkt goed op de jamma edge in niet in de connector zelf.

Hopelijk helpt het.
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Post by cthulhu » Sun Jan 12, 2014 18:41

Helemaal waar., kan ook een reden zijn. Het beste kan je isopropanol/ isopropylalcohol/ 2-propanol gebruiken, ook rubbing alcohol genoemd volgens mij. Het gaat er vooral bij alcohol om dat het een zo laag mogelijk percentage water bevat (100% ethanol is dus het allerbeste). Zelf gebruik ik het om alle spellen die ik binnen krijg schoon te maken en vaak haal je er inderdaad aardig wat wattenstaafjes zwarte crap af. Gewoon altijd voor gebruik eerst grondig de contactjes schoonmaken.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Jan 12, 2014 19:08

Ik zou je adviseren je probleem even aan de helpdesk van de leverancier voor te leggen. Waar heb je 'm gekocht?
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sun Jan 12, 2014 21:32

Ik zal dat schoonmaken dan ook maar eens proberen! Ik heb thuis schoonmaakalcohol dat ik vaker gebruik voor mijn cartridges als ze niet goed werken :) Ik neem aan dat ik ook gewoon de jamma-harness schoon kan maken hiermee? (Lijkt mij het meest logisch omdat het geluid bij beide mobo's het niet goed doet)

Ik heb ook al contact opgenomen met Ronnie. (Daar heb ik hem ook gekocht) Hopelijk komt het gewoon goed!

Edit: Wat ook zou kunnen is dat het volume van mijn st-v gewoon laag staat op de pcb zelf en de audio op mijn MVS kapot is gegaan.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 17, 2014 16:49

Problemu Solved! (God, ik voel mij zo'n noob nu)

Mijn MVS-board heeft een redelijk losse volumeshuiver en die is denk ik tijdens gebruik omlaag geschoven, waardoor het geluid op z'n laagst stond. Dit verklaart ook waarom het geluid eerst zacht was en daarna bijna niet meer te horen. Hetzelfde geldt ook voor mijn ST-V board, derp :P

Daarnaast de boards opgemeten en de resultaten zijn ook oké. De +5V's zitten bij beide boards tussen de 5.02~5.19V, -5V rond de -4.24~4.35V en de 12V zit gemiddeld rond de 11.97~12.06.

Mag een slotje op!
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Fri Jan 17, 2014 17:14

Ff serieus, was het echt de volumeknop? Sorry Chap, maar jij bent wel echt een noob uit het boekje, het is bij jou nog erger dan Ik dacht haha :mrgreen:

Gevalletje of je stopt de stekker erin :roll: :D
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Fri Jan 17, 2014 17:17

Misschien moeten wij hier een sticky van maken voor mensen met geluidsproblemen?

1) Controleer of de arcade kast wel speakers heeft
2) Controleer of de arcade kast wel stroom heeft
3) Controleer of het volume open staat
4) ...

:lol:

Ach shyt happens... Dit vergeet je nooit meer :lol:
Anunaki
Active Level:
Active Level:

Post by Anunaki » Fri Jan 17, 2014 17:33

lol :mrgreen:

shit happens, als je keer op keer dit soort dingen hebt, dan pas moet je je echt zorgen gaan maken
Jinxz
Active Level:
Active Level:

Post by Jinxz » Fri Jan 17, 2014 18:23

Shit happens. 't gebeurde mij dat ik een 60-in-1 PCB aansloot en ik kreeg de controls niet aan de praat... stick deed niets, knoppen deden niets... Alles doorgemeten, andere Jamma loom aangesloten, ground gecheckt...Bleek dat je eerst 1 coin moest hebben voordat de controls werkte...
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Fri Jan 17, 2014 18:43

Hahahahahahaaaaaa!!!!!
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Fri Jan 17, 2014 19:46

Hahahaha!!! Typisch geval dan weer van simpeler denken :)
Ratson
Active Level:
Active Level:

Post by Ratson » Fri Jan 17, 2014 19:51

Was er niet iemand hier die monitor problemen had met zijn aerocity monitor en er na ongeveer een week achter kwam dat de rgb kabel er niet in zat. Dat kabeltje waar zijn vriendin over zei: Volgens mij is het die, schat.
Nee wijffie, dit is een klus voor mannen. :oops:
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Post by cthulhu » Fri Jan 17, 2014 19:54

Dus toch de volume pots op de MVS en ST-V?

Tja, ik had laats dat m'n NAC niet meer aan ging na hem verplaatst te hebben...bleek dat de stekker van het stekkerblok naar het stopcontact er wel in zat, maar de stekker van het stekkerblok naar de NAC niet...kwam ik na een paar minuten pas achter.
Marcosan30
Active Level:
Active Level:

Post by Marcosan30 » Fri Jan 17, 2014 20:16

Oh chapperd heerlijke fijne vent, jij weet nog eens hoe je mensen moet laten lachen :mrgreen: :mrgreen:
Vind het dan wel weer karakter dat je dit uiteindelijk toegeeft, ik denk dat er tal van mensen zijn die hadden gedaan alsof het probleem veel ingewikkelder was om op die manier hun gezicht te redden :D
Image
beau
Active Level:
Active Level:

Post by beau » Fri Jan 17, 2014 20:19

ja man je trekt volle zalen echt :mrgreen:
:D
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 17, 2014 22:15

Nouja, het was de volumePOD :oops: (Voor cthulhu's post wist ik niet dat pcb's die hadden)

Alleen is de volumepod op de st-v redelijk hidden en ik had die van mijn mvs nog nooit aangeraakt. Volgens mij heb ik gewoon een poltergeist in huis die met mijn cab zit te fucken :P

Maar zodra het geluid zacht werd dacht ik al van kut er is weer wat mis met mijn cab. Ik ga wel vaker uit van worstcase-scenario 8)

OH WELL, hij doet het tenminste. Godverdomme wat was ik blij dat het geluid het weer deed, ik was (half) aan het dansen :P

En daarnaast ben ik dus niet de enige met zo'n DERP-actie :roll:
Wombat
Active Level:
Active Level:

Post by Wombat » Fri Jan 17, 2014 23:07

Om je tegemoet te komen, ik heb na de afgelopen nozomi gathering ook een enorme noob move gemaakt. Mijn NAC was geüpgraded met een VGA scherm (thanks has!) en bij thuiskomst vol enthousiasme mijn NAOMI board erin geplaatst. Ik zet de boel aan en krijg raar vertekend en rollend beeld, terwijl @ NGC alles er haarscherp uitzag.. waaa handen in het haar. Uiteindelijk bleek m'n NAOMI op 15khz i.p.v. 31khz te staan.. daaaaaahhhh ;)
S-E-G-A 8)
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sat Jan 18, 2014 13:49

Ik heb pas sinds gister mijn meetkit binnen dus eerder lukte ook niet :P
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sat Jan 18, 2014 15:42

Oké jongens, hier gaan we weer. De monitor van mijn Astro maakt om de +- 6 seconden een zacht tikje. Is dit normaal bij een MS8? Mijn eerste Naomi monitor begon ook zo en dat was uiteindelijk een voltage-leak. Daarnaast lees ik op het internet dat het een teken is van een kapotte flyback (& HOT) maar het beeld doet het gewoon nog bij mij.
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sat Jan 18, 2014 18:07

Cas, check even of je zuignap goed zit, of het metalen prulletje goed in het scherm zit en de zuignap netjes strak op het monitor zit. KIJK IN VREDESNAAM WEL UIT dat je geen stroom krijgt.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Jan 18, 2014 19:00

Inderdaad. Dat is de anode cap. Op de buis staat een zeer hoge restspanning. Ik sleutel vaak aan kasten en monitoren: dit is het enige waar ik enigszins bang voor ben. Nooit aan een monitor werken als je alleen bent. Altijd iemand erbij hebben. Niet met blote handen aan zitten, en bij rommelen met de cap altijd met één hand doen. Andere hand op je rug.

have fun :)
Jinxz
Active Level:
Active Level:

Post by Jinxz » Sat Jan 18, 2014 19:24

En als je nog wat waardevolle spullen hebt; zet me ff in je erfenis :mrgreen:
Post Reply