Hoe plaats ik extra knoppen
Hoe plaats ik extra knoppen
Hallo,
Als nieuw lid heb ik misschien een rare vraag. Ik heb net een royal video action arcade kastje gekocht met multi board erin.
Hartstikke leuk natuurlijk om al die oude games voorbij te zien komen maar het ging mij vooral om de street fighter titels.
Echter per speler heb ik maar drie knoppen !
Mijn vraag is dus hoe sluit ik een ( of eigelijk 6 ) knoppen aan ?
Info of tips zijn van harte welkom.
En weet iemand waar ik 6 retro rode knoppen met een lichtje kan vinden, echt jaren 80/90 model. Op ebay zijn ze anders.
Met vriendelijke groet,
Bas
Als nieuw lid heb ik misschien een rare vraag. Ik heb net een royal video action arcade kastje gekocht met multi board erin.
Hartstikke leuk natuurlijk om al die oude games voorbij te zien komen maar het ging mij vooral om de street fighter titels.
Echter per speler heb ik maar drie knoppen !
Mijn vraag is dus hoe sluit ik een ( of eigelijk 6 ) knoppen aan ?
Info of tips zijn van harte welkom.
En weet iemand waar ik 6 retro rode knoppen met een lichtje kan vinden, echt jaren 80/90 model. Op ebay zijn ze anders.
Met vriendelijke groet,
Bas
Re: Hoe plaats ik extra knoppen
Royal Video Action is zo'n mooi lief klein kastje. Heb er eentje gehad, maar weggeruild o.a. om dit probleem. En ja, street fighter II.. kreeg hem er zelfs bij van de vorige eigenaar..
Het originele paneel is vrij hard om door te komen, en je krijgt er nooit mooie ronde gaten in. De originele knoppen zijn ook nog eens klein, dus een klein gat waar geen standaard size buttons in willen.
Het enige wat ik kan verzinnen is een nieuw paneel maken. De oude kan er zo uit. Zou zonde zijn om het paneel te molesteren.
Het originele paneel is vrij hard om door te komen, en je krijgt er nooit mooie ronde gaten in. De originele knoppen zijn ook nog eens klein, dus een klein gat waar geen standaard size buttons in willen.
Het enige wat ik kan verzinnen is een nieuw paneel maken. De oude kan er zo uit. Zou zonde zijn om het paneel te molesteren.

Afhankelijk van de dikte van het paneel kun je een zogenaamde metal sheet hole punch kunnen nemen (even geen idee wat de Nederlandse naam hiervoor is).

Hiermee kun je hele nette scherme ronde gaten maken voor extra buttons. Door de moer aan te draaien druk je het mes in het metaal. Dit is echter alleen bruikbaar tot (uit mijn hoofd gezegd) 3 mm dik metaal.

Hiermee kun je hele nette scherme ronde gaten maken voor extra buttons. Door de moer aan te draaien druk je het mes in het metaal. Dit is echter alleen bruikbaar tot (uit mijn hoofd gezegd) 3 mm dik metaal.
Last edited by Sphere on Wed Dec 04, 2013 12:42, edited 2 times in total.
Ik ben ooit met een dremel bezig geweest op een RV Action paneel, titanium bitje erop etc. Het metaal is bijna 4mm dik, soort alu/staal legering haast.
Die punch gaat daar niet op werken, geen beginnen aan geloof me
Heb hier nog een Royal Video BIG paneel, die zijn ook van staal, maar ietsje dunner (2.5mm?). Daar heb ik uiteindelijk een 2x6 van kunnen maken met heel veel gedremel. Zeker een 2-3 uur per gat nodig gehad. Originele gaten groter gemaakt zodat er standaard happ buttons in konden. Geen leuk werk.
Die punch gaat daar niet op werken, geen beginnen aan geloof me

Heb hier nog een Royal Video BIG paneel, die zijn ook van staal, maar ietsje dunner (2.5mm?). Daar heb ik uiteindelijk een 2x6 van kunnen maken met heel veel gedremel. Zeker een 2-3 uur per gat nodig gehad. Originele gaten groter gemaakt zodat er standaard happ buttons in konden. Geen leuk werk.

handig zo`n ding, had ik eerder moeten weten 

als de combi asure+dremel niet werkt; niet zelf aan beginnen-wordt niks 

Daar kom je echt wel doorheen maar 't kost wat geduld. Ik heb behoorlijk wat CP's van extra gaten voorzien en kan je adviseren een BiMetaal gatenboor te gebruiken zoals deze:

Zolang je maar voor een bimetal versie kiest. Die gaan door metaal als boter. Heb zelf een witte, weet niet of dat een model kenmerkt oid.
Afhankelijk van de diameter knoppen die je kiest kies je de diameter boor en zelf kies ik 'm dan iets te klein (1, hooguit 2 mm) zodat je achteraf met een vijl of een slijp boortje ze iets kan vergroten zodat ie netjes afgewerkt is. Dan weet je ook zeker dat je knop precies past en niet gaat wiebelen.

Zolang je maar voor een bimetal versie kiest. Die gaan door metaal als boter. Heb zelf een witte, weet niet of dat een model kenmerkt oid.
Afhankelijk van de diameter knoppen die je kiest kies je de diameter boor en zelf kies ik 'm dan iets te klein (1, hooguit 2 mm) zodat je achteraf met een vijl of een slijp boortje ze iets kan vergroten zodat ie netjes afgewerkt is. Dan weet je ook zeker dat je knop precies past en niet gaat wiebelen.
Ja, zo heb ik het ook vaak gedaan. Om te voorkomen dat de boor gaat 'lopen' kun je een stuk hout achter het CP klemmen. De boor blijft dan mooi gecentreerd in het houten plankje. Altijd strakke gaten mee kunnen maken.
Cageman wrote:Ja, zo heb ik het ook vaak gedaan. Om te voorkomen dat de boor gaat 'lopen' kun je een stuk hout achter het CP klemmen. De boor blijft dan mooi gecentreerd in het houten plankje. Altijd strakke gaten mee kunnen maken.
Goeie tip!

Op het centerpunt van het gaatje eens met een doorslag een klein putje slaan kan ook helpen tegen het verlopen van de boor.
Een stappenboor kan je ook gebruiken maar die zijn een stuk duurder dan bv een gatzaag.

@Sphere: De Nederlandse benaming is een gatenpons (dit eventjes terzijde
)
Een stappenboor kan je ook gebruiken maar die zijn een stuk duurder dan bv een gatzaag.
@Sphere: De Nederlandse benaming is een gatenpons (dit eventjes terzijde

We were the first gamers !
Ja, ik sla ook altijd eerst een putje met een pons. Kan ook met een schroevendraaier trouwens. Om ervoor te zorgen dat de boor niet meteen gaat wandelen zodra je gaat boren.
Naast de fysieke gaten moet je de bedrading ook nog regelen; JAMMA heeft geen plek voor 6 buttons; voor games die dat vereisen is vaak een kick-harness nodig (aparte bedrading die rechtstreeks naar de PCB loopt). Hoe dat kick-harness eruit ziet verschilt per platform.
Naast de fysieke gaten moet je de bedrading ook nog regelen; JAMMA heeft geen plek voor 6 buttons; voor games die dat vereisen is vaak een kick-harness nodig (aparte bedrading die rechtstreeks naar de PCB loopt). Hoe dat kick-harness eruit ziet verschilt per platform.
flay wrote:@Sphere: De Nederlandse benaming is een gatenpons (dit eventjes terzijde)
Nederlands of Vlaams?

Sphere wrote:flay wrote:@Sphere: De Nederlandse benaming is een gatenpons (dit eventjes terzijde)
Nederlands of Vlaams?
Daar kan ik niet op antwoorden, wat ik wel weet is dat het geen hollands is

het is volledig off topic maar om de verwarring Holland vs The netherlands uit te leggen is hier een filmpje:
ontopic, ik besef me nu ook dat het topic gestart kan zijn mbt de wiring ipv het maken van de gaten
ontopic, ik besef me nu ook dat het topic gestart kan zijn mbt de wiring ipv het maken van de gaten

Bedankt allemaal voor de tips! Dat stel ik zeer opprijs.
Ik denkt dat ik toch maar een nieuw panel moet gaan maken omdat er erg
Weining ruimte in over blijft. De boxen zitten er namelijk ook nog in.
Ik zal een joystick en button set gaan bestellen en dan eens kijken hoe ik het hebben wil.
Enige ideeen hoe ik de drie extra knoppen aansluit op het board?
Geen idee hoe zo'n kickharnas aangesloten moet worden.

noobs.
Groetjes,
Bas
Ik denkt dat ik toch maar een nieuw panel moet gaan maken omdat er erg
Weining ruimte in over blijft. De boxen zitten er namelijk ook nog in.
Ik zal een joystick en button set gaan bestellen en dan eens kijken hoe ik het hebben wil.
Enige ideeen hoe ik de drie extra knoppen aansluit op het board?
Geen idee hoe zo'n kickharnas aangesloten moet worden.

Groetjes,
Bas
Das toch een xxxin1 multibord? Pinout staat in het boekje, zal ergens op pin 26, 27 en 28 zitten maar kijk het ff na of vertel ff welk multibord het is.
Team 15 kHz
Hoi, helaas zat er geen boekje meer bij.
Het is een games family 1072 (ongeveer ) in 1.
Moeten er dan ergen een apparte aansluiting zitten ?
Het is een games family 1072 (ongeveer ) in 1.
Moeten er dan ergen een apparte aansluiting zitten ?
http://xxxx-in-1.com/viewtopic.php?f=7&t=1055&start=15
http://www.jammaboards.com/store/jamma- ... _rewrite=1
Maar kijk goed welk bord je precies hebt (!)
http://www.jammaboards.com/store/jamma- ... _rewrite=1
Maar kijk goed welk bord je precies hebt (!)
Team 15 kHz
ik weet niet of het helpt, maar beter teveel als helemaal niet.
toen ik mn eerste cab kocht wist ik niks (alleen hoe ik moest spelen
) ik heb veel aan de filmjes van arcade repair tips op youtube gehad. geen idee wat jouw kennisniveau is, maar neus eens tussen de video's, wellicht staat er iets tussen waar je wat aan hebt. In ieder geval buttons aansluiten. met die info is het mij destijds wel gelukt om de 4,5,6 buttons aan te sluiten op het multiboard (als ik het kan, dan kan iedereen het).
http://youtu.be/5TFo7bFhm74
toen ik mn eerste cab kocht wist ik niks (alleen hoe ik moest spelen

http://youtu.be/5TFo7bFhm74

De XXX borden weetr ik nog dat de 5e en 6e button werkte via een kickharnass (bij mij hoefde de 5e niet omdat ik een NAC arcadekast van Sega had)

via smallcab.net te bestellen voor 2,50 ofzo

via smallcab.net te bestellen voor 2,50 ofzo
@Jinxz
Die bimetaal boren zijn alleen voor metaal of ook voor hout te gebruiken?
heb tot groot verdriet avn mijn vrouw van de week een kolomboor gekocht (ik heb geen ruimte maar was een te goeie deal) om gaten voor mn controlpanel te maken maar moet dan wel de juiste hardware erbij hebben

heb tot groot verdriet avn mijn vrouw van de week een kolomboor gekocht (ik heb geen ruimte maar was een te goeie deal) om gaten voor mn controlpanel te maken maar moet dan wel de juiste hardware erbij hebben

RoOd wrote:@Jinxz
Die wil ik wel beantwoorden:
De meeste bi-metaal gatzagen zijn ook geschikt voor hout. Het staat normaal op de verpakking of het geschikt is voor hout/metaal. Als je een gatzaag koopt voor enkel metaal zal die een kleine vertanding hebben. Je zal deze gatzaag niet stuk maken als je daarmee in hout zaagt maar je zal zien dat die direct begint te roken omdat door de kleine vertanding er geen voldoende spaanafvoer is.
Waar je zeker op moet letten bij het boren in metaal is het toerental (staat soms vermeld op de verpakking). Rustig laten draaien en zorgen dat je boor niet te warm wordt.
Je moet ook niet aan het handvat hangen tijdens het boren. Een lichte druk is voldoende

Thanks Flay, daar heb ik zeker wel wat aan!!
kan zo in het handige klustips forum
kan zo in het handige klustips forum

Bedankt allemaal voor de goede tips. Vooral het het stukje op xxxx in 1 is erg goed.
Ik denk dat ik kortere knoppen nodig heb want anderse gaat het denk ik niet passen.
Is dit wat?
http://www.arcadewinkel.nl/drukknoppen/ ... bsf24-rood
Kan niet wachten dat sf2 het goed doet.
Ik denk dat ik kortere knoppen nodig heb want anderse gaat het denk ik niet passen.
Is dit wat?
http://www.arcadewinkel.nl/drukknoppen/ ... bsf24-rood
Kan niet wachten dat sf2 het goed doet.
Basd beter van die draaischroef knoppen