FFB: centering the steering wheel

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
michelze
Active Level:
Active Level:
Posts: 124
Joined: Sat Aug 06, 2011 19:53
Location: Esch Brabant

FFB: centering the steering wheel

Post by michelze » Sat Oct 12, 2013 13:17

Even in het engels om het evt elders ook te kunnen posten.

I want to make my FFB on the F355 self centering.
What I mean is that you get a kind of spring loaded tension to force the steering wheel to go to the center position. I've done this before with a Indy 500. That was kind of easy, In the test settings you could adjust the FFB and do some test, and with that I could figure out what the binary code was from the CPU -> Drive board.
Knowing that I made a connector, when I put an other game in it (Sega Rally) I runned without real FFB but ! There was FFB on the wheel to center it.
That was much better that no FFB at all.

Right now I got the same issue. I want to make my F355 self centering when I play other games in it.
I did some test (Measuring) but did not find out yet what it should be. And the test settings in the Menu don't help either. With that I'm a bit carefull not damaging a component on the print. On internet there not much to find about the 838-13843 print. Thats sad.
And I also do not know if the type of system can handle continuesly powering the Transistors .....
(But in the middle there's no current flowing so that should be no problem.

And I did lost all my settings with the Indy 500 drive board. It seams to be a bit the same with the four 7-seg displays and the binairy wiring, but its still hard to find out with this little knowledge.

I will continue, but if anybody have information please let me know.

Cheers !!
User avatar
michelze
Active Level:
Active Level:
Posts: 124
Joined: Sat Aug 06, 2011 19:53
Location: Esch Brabant

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by michelze » Sat Oct 12, 2013 13:47

On the Indy during the race, the bin. outputs where set cyclic I think while it switches rapidly.
When I watch the F355 its also switches rapidly, in game play.
In test right now you can set the power to stop, force left / force right.
Its the second 7seg display which is in charge and the right four wires of connector
The left four wires are for the first display

Stop = 00 bin: xxxx.0000
Left = Eb bin: xxxx.1011
Right= E3 bin: xxxx.0011
[ x: I did not measure but for E it should be 1110 ]

Connector closest to the 7seg displays..

I found the old Indy 500 notitions. Im further right now. Not to the desired stage but close .. :D
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Beatmaster-P » Sat Oct 12, 2013 17:10

Michel,

wat ik zo lees ben je (met alle respect) naar Belgie aan het reizen via Beijing..

je wil dus enigszins ffb zonder schokken maar alleen het centering effect,
om andere games, een beetje playable te maken op de f355 cab..

met een Naomi/Chihiro servo bord kun je gewoon officiele FFb hebben op andere games,
(zo ook met een Lind FFb servo bord voor Lind/Ring systemen).. zonder bizarre herbedrading etc.

dat zag je als het goed is in mn Sega JVS racecab topic..
OIIIIIIIO
User avatar
michelze
Active Level:
Active Level:
Posts: 124
Joined: Sat Aug 06, 2011 19:53
Location: Esch Brabant

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by michelze » Sat Oct 12, 2013 19:25

Thanks for the reply.

Ik heb er Wangang Midnight Max Tune in zitten. Namco praat niet met Sega ....
Het enige wat ik wil is centering effect. Net nog zitten testen, maar geen gewenst resultaat.
Bij de Indy kwamen er 7 bits uit. (eerste vier voor de Force, tweede "vier" voor de richting)
Force van 0 -> max : 0,8,9,A,B,C,D,E,F
"RICHTING":
Centring 3F (3 dus x011) x011 1111
LEFT 6F (6 dus x110) x110 1111
RIGHT 5F (5 dus x101) x101 1111

Waar moet ik de uitgaande 8 bit naar het printje op zetten voor zelf centering ???
Of zijn er nog andere haken en ogen. Er is bijzonder weinig te vinden over deze print, Heb al veel uit kunnen lezen maar nog geen instelling voor zelf centring te hebben all the time ....... :|
Last edited by michelze on Sun Oct 13, 2013 12:39, edited 1 time in total.
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Beatmaster-P » Sun Oct 13, 2013 08:51

op die fiets, tja Namco met 2 i/o's en een i/o sec pic is niet echt te koppelen, nee

let wel; die moeite zou je dan alleen doen voor een 1p Wangan MT en evt MarioKart
(waarvan MK niet echt ffb nodig heeft), de rest van Sega games kunnen wel volledige FFB krijgen.

veel moeite voor weinig ffect imo..
OIIIIIIIO
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Cageman » Sun Oct 13, 2013 11:44

Hi Michel,

De Indy cab gebruikt een normale DC motor met potmeters voor de positie. Een F355 stuurwiel heeft een stappenmotor met een optische encoder op de as. Die encoder informatie wordt door het driveboard gebruikt om de positie, richting en snelheid van het stuurwiel te meten. De interface naar het driveboard is een MIDI interface (een vorm van seriele communicatie, dus :-)). Je zult moeten meten wat er voor data over die MIDI interface gaat om te bepalen hoe de vork in de steel zit; of heb je dat ook gedaan..?

Hoe heb je het toen met de Indy gedaan? Heb je er electronica tussengezet om die center positie te forceren?

Ik snap nog niet helemaal wat je in gedachte hebt om dit te realiseren. Ben wel erg benieuwd. Dit kan voor iedereen een leuke leerzame ervaring zijn.
User avatar
michelze
Active Level:
Active Level:
Posts: 124
Joined: Sat Aug 06, 2011 19:53
Location: Esch Brabant

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by michelze » Sun Oct 13, 2013 12:37

Thanks for the reply.
Dat van die stappenmotor is wel interessant. Ik had al in de gaten dat het anders werkte. Het is maar de vraag of ik het krijg hoe ik het wil hebben. En dat is: (zelfde als mijn I500)

Een "blindstekkertje" of hoe jehet noemen wil met een vast patroon I/O.
Nu weet ik niet meer of ik de 5V moest doorzetten, of de ground, maar uiteindelijk had ik voor de I500 een stekker die ik op de connector van het I/O bordje zette. (Normaal zit hier de Tx transmitted I/O op vanuit de CPU).
Wat ik uit mijn oude notities kan terug vinden is dat ik bit 7 ... 0 alsvolg aansloot:
x011 1111 (laatse bitje 7 deed niet mee) Dan kreeg je de vetste centering die je je maar kon voorstellen. Heavy elastiek om het zo maar even uit te drukken.
Dat rijdt een stuk beter dan een stuurwiel met geen enkele FFB.

Ik kan natuurlijk ook de mechanische oplossing toepassen, een ouderwetse veer zoals de Crazy Taxi Upright, maar ik geef de voorkeur aan een stekkertje.

Heb al veel geprobeerd, de FFB kan erg sterk zijn heb ik al gemerkt. Maar ik heb er een zwaar hoofd in of het ook echt kan.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Psykick » Sun Oct 13, 2013 12:42

Succes! Ben heel benieuwd.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Cageman » Sun Oct 13, 2013 12:57

Oh, ok.. je had voor de Indy de 5V (of ground) gewoon aangesloten op een aantal pinnen waardoor het driveboard een continue binaire input uitleest die het stuurwiel centreerde?

Dat gaat met je huidige MIDI interface naar het driveboard toe niet werken, omdat het een serieel protocol is. Het is wel erg leuk om uit te pluizen wat er over die interface gebeurt, en eens te kijken of dat te ontcijferen valt..

Een logic analyzer gaat dan wel handig zijn. Met een beetje geluk is het daadwerkelijk een MIDI protocol-implementatie (want waarom noemt SEGA het anders een MIDI Interface Board), en hoef je alleen uit te zoeken welke logica er wordt uitgewisseld (dat zal dan weer niet de MIDI standaard volgen, gok ik zo. Wat heb je aan een 'note on' en 'note off' bij een stuurwiel :mrgreen:).
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Beatmaster-P » Sun Oct 13, 2013 16:07

Volgens mij heb je 2 keuzes Ar,

Of je ontcijfert het centre signaal en levert deze via een controller met midi out direct aan de Chihiro,
of je aard idd het centreer signaal op het 838-12912 bord (welke volgens mij geen midi
is omdat midi 5 din is) maar ik kan ernaast zitten.

@Michel:
ik moet wel zeggen, dat het idd leuk is meer vd wetenschap is dan voor het uiteindelijke doel,
aangezien je een ubervette F355 twin alleen een centreer ffect wil geven voor 1 titel..

de rest kun je simpelweg met minimale effort officieel midi ffb geven, maar komt nog wel denk ik..
OIIIIIIIO
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Cageman » Sun Oct 13, 2013 16:49

MIDI op een PC heeft inderdaad een DIN-plug als aansluiting, maar qua signalen is het niet meer dan TXD, RXD, Sync, GND en +5/+9V. Ik was even vergeten dat dit 838-12912 is, en weet inderdaad niet of dat MIDI is.. zal wel niet.. was even in de war met 838-14174.. hoewel die twee wel enigszins uitwisselbaar zijn, toch Pas?

Leuk dit! We komen we wel :-)
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Beatmaster-P » Sun Oct 13, 2013 17:09

De 838-12912 is alleen voor F355 en Nascar en alle model 3 ffb games,
is geen midi maar volgens mij iets van een parallel signaal (18 pins oid)
(Let op: die grote oudere variant is gewoon hetzelfde bord)

de 838-14774 is idd midi en slaat het gehele drive board over, vandaar dat je
vrij makkelijk zef kan rewiren..

als je een midi controller hebt, bv met een officieel MiDi kabel,
kun je idd met een analyzer het centreer signaal aanleveren..
OIIIIIIIO
User avatar
michelze
Active Level:
Active Level:
Posts: 124
Joined: Sat Aug 06, 2011 19:53
Location: Esch Brabant

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by michelze » Sun Oct 13, 2013 18:51

Heren, ja ik zie wat verwarring.
De F355 heeft idd een andere setting dan bv. outrun.
Je hebt het Midi Board (837-13844) welke serieel aangestuurd wordt vanuit de CPU.
Hierna zit deze bedraad naar de (838-13843). Wordt dus I/O aangestuurd.
Als laatste zit het power board voor de motor (838-12912). Deze wordt ook via I/O aangestuurd.

Nu is de hamvraag of ik centering berijken kan via een vast I/O patroon wat verstuurd wordt.
En dan kan het naar de aanstuurprint (13843) zelf zijn, of misschien kan het ook wel direct naar het power board zelf.

Veel mensen zullen het niet nodig hebben, maar het kan soms handig zijn. De Sega Rally in de I500 was heel prima te spelen met enkel centering FFB. Ach en we moeten ook wat te prutsen hebben in de Garage, niet ? :?

Ik had het ook beter uit kunnen leggen in het begin. Was wel wat te oppervlakkig in omschrijving en zodoende moeilijk te berijpen :oops:
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by Beatmaster-P » Sun Oct 13, 2013 20:10

hoi Michel,

wellicht schept dit iets van verduidelijking:

- 837-13844 = Sega JVS I/O type 2 : waar alle digi en analoge wiring bijeen komt en vertaald word vanuit usb JVS
- 838-13843 = drive board : deze feedbacked analoge waarden voor het stuur en model 3 servo board
- 838-12912 = model 3 servo motor board maakt van 100v juiste feedback voltages naar stuurmotor

- MiDi = Musical integrated Digital interface : zit in jouw geval in de Chihiro en wordt via cn9 uitgestuurd
- 838-14174 = midi Servo board : voor Chihiro en Naomi 1/2 games, heeft geen drive bord meer nodig
OIIIIIIIO
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: FFB: centering the steering wheel

Post by seba » Wed Oct 23, 2013 22:33

Ik ken niets van de F355 cab, maar als ik hoor hoe de stappenmotor werkt (gelijkaardig aan meeste model 3 cabs) en er een 838-12912 in zit, ben je misschien hier iets mee als de 838-13843 niet al te veel anders is dan een 838-13481:
http://www.gamoover.net/Forums/index.php?topic=21154.96

Daar zijn ze er in geslaagd het stuur te centreren via een arduino op een 838-13481 (zoals in sega rally II en daytona 2):
http://www.pixhotel.fr/sites/default/fi ... mega-5.JPG
Post Reply