Aero beeldschermprobleem

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Aero beeldschermprobleem

Post by ruderudie » Tue Sep 17, 2013 19:48

Net even te Final Fighten, toen opeens het beeld in de scenes na een stage helemaal ' blurry' werd. Aan het begin van de volgende stage werd het weer scherp. Dat gebeurde zo een keer of 3, totdat het beeld na het wazig worden helemaal niet meer scherp werd. Kut. Ook andere games getest, allemaal wazig beeld. Hier een voorbeeldje:

Image

http://s118.photobucket.com/user/ruderu ... 7.mp4.html

Wie weet wat het is? Zelf geen flauw idee, heb uiteraard al wat aan alle beeldschermafstellingen zitten kloten maar dat schiet natuurlijk niks op. Hoop dat het in elk geval iets is dat fixable is, moet haast wel.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Re: Aero beeldschermprobleem

Post by Cageman » Tue Sep 17, 2013 21:54

Hmm.. ben geen monitor-expert.. maar als hele beeld uniform minder scherp/scherper wordt..? Lijkt me dan te wijzen naar de flyback. Focus wordt gestuurd door de flyback. Anders slechte connectie van flyback circuit naar het neckboard. Misschien neckboard even goed aandrukken.
retrocab
Active Level:
Active Level:

Post by retrocab » Wed Sep 18, 2013 06:41

hoi ja ik zou ook kijken naar de hoogspannings trafo (pas wel op de kabel met hoogspanning altijd ontladenals je eraan werkt)

succes
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 07:33

Zal vanavond eens kijken, weet nog van de vorige keer dat de schroeven in de achterplaat gaar waren dus dat wordt nog een uitdaging. Zal wel wat foto's maken als ikhem eenmaal open heb, misschien valt jullie iets op.
Anunaki
Active Level:
Active Level:

Post by Anunaki » Wed Sep 18, 2013 07:42

vervang dan meteen de schroeven;)
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 08:11

Denk dat ik dan eerst maar eens een dedicated schroevendraaier van een goed merk ga halen in mijn pauze. Iemand op dit moment een idee welke Torx maat de schroeven van een Aero zijn?
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Wed Sep 18, 2013 08:16

Nou er zijn 2 plastic stelschroeven op de hoogspanningstrafo. Eentje is "screen" (contrast) en de ander is "focus"
Het lijkt erop dat beide ineens niet meer kloppen. Het draaien aan die schroeven zal het probleem waarschijnlijk wel verhelpen, maar hoe ineens het scherm zo off is, is me een raadsel eigenlijk. Lijkt me meer aan de hand.

Je hoeft hem trouwens niet te ontladen, dat zou gekkenwerk zijn. Dan moet je hem ontladen, wat hem uitzetten betekend en dan stellen en dan weer aanzetten om te kijken of je mss wel niet de andere kant op had moeten draaien. Dus gewoon een kleine schroevendraaier pakken en heel voorzichtig naar links en naar rechts draaien totdat je resultaat ziet en ik zou beginnen met de focus. Dit alles als het scherm gewoon aan staat en natuurlijk moet je uitkijken met andere dingen aanraken.

Succes!
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Wed Sep 18, 2013 08:18

ruderudie wrote:Denk dat ik dan eerst maar eens een dedicated schroevendraaier van een goed merk ga halen in mijn pauze. Iemand op dit moment een idee welke Torx maat de schroeven van een Aero zijn?

Als het torx is moet je gewoon zo'n setje verboden bitjes halen bij de Hubo of zo. Kost niet gek veel. Sega kennende moet je wel een Torx bitje hebben met een gaatje erin, de normale hebben ze sowieso nooit gebruikt.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Sep 18, 2013 08:19

ruderudie wrote:Denk dat ik dan eerst maar eens een dedicated schroevendraaier van een goed merk ga halen in mijn pauze. Iemand op dit moment een idee welke Torx maat de schroeven van een Aero zijn?

Hmm.. nee.. zal in ieder geval security Torx zijn (met dat pinnetje in het midden), en ik gok 4 of 6mm?

Ik heb een bitsetje gekocht voor weinig bij de praxis waar alle maten inzitten.

Psykick wrote:Nou er zijn 2 plastic stelschroeven op de hoogspanningstrafo. Eentje is "screen" (contrast) en de ander is "focus"
Het lijkt erop dat beide ineens niet meer kloppen. Het draaien aan die schroeven zal het probleem waarschijnlijk wel verhelpen, maar hoe ineens het scherm zo off is, is me een raadsel eigenlijk. Lijkt me meer aan de hand.

Ja, dat denk ik ook. Ik gok op probleem met focuskabel (naar neckboard), of droge soldeerverbinding van de flyback. Flyback kan ook kapot zijn, trouwens.. maar eerst maar eens de basics checken. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je tegen de flyback aanduwt; of het probleem dan verergert/verbetert.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 08:39

Thanks voor de heldere uitleg, ik ga zeker even checken vanavond. Zal wel wat in-actie foto's posten voor het geval ik er toch niet in slaag het beeld weer scherp te krijgen. Wel vreemd, kast is nog maar 30 jaar oud en vertoont nu al kuren :)!

Heb zelf ook die torx setjes liggen, maar dat is het model inbussleutel en daarmee mol ik vaak de schroeven. Anders rijd ik vanavond even snel met een schroef in de hand naar de bouwmarkt
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Sep 18, 2013 08:52

ruderudie wrote:Heb zelf ook die torx setjes liggen, maar dat is het model inbussleutel en daarmee mol ik vaak de schroeven. Anders rijd ik vanavond even snel met een schroef in de hand naar de bouwmarkt

torx is geen inbus ;-)

Security Torx heeft een stervorm, met een pin in het midden. Het boutje ziet er zó uit:
Image

En het bitje dus zo:
Image
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 09:06

Yes weet ik hehehe, maar die torx set van mij is in de vorm van een L vormig inbussleuteltje. Ik moet gewoon een schroevedraaier hebben waarmee ik wat kracht kan zetten. Met gat in het midden, dat is meestal de moeilijlheid. Maar gaat lukken, desnoods sloop ik al die schroeven eruit!
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Sep 18, 2013 09:12

Ahh.. nu snap ik het. Haha!

Nou, ik ben benieuwd naar je verslag :D
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 09:51

Ga ik doen. Ben zeker gezien de leeftijd en staat van mij huisdier toch niet van plan al
Afscheid van hem te nemen, dus ik hoop niet dat het iets is waardoor de monitor dalijk het loodje gaat leggen. Zou mooi zijn als ik over een jaar of 20 zijn 50e verjaardag nog kan vieren.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 19:02

Net de Aero van de muur getrokken, wat blijkt: ik heb de torx schroeven al een keer vervangen door kruiskoppen. Halleluja, scheelt weer een uur frustratie. Aero aan gezet en: beeld gewoon weer strak... "gelukkig" duurde dat maar een minuut, daarna werd het weer helemaal wazig.

Achterplaat eruit, en dan zie je wel weer dat deze cab bijna nieuw is. Althans bijna nooit gebruikt in 30 jaar. En nee ik heb hem nog nooit schoongemaakt :) :

Image

Image

Bovenste is focus, onder is brightness:
Image

Uiteindelijk een beetje lopen kloten met de focus en brightness. Het is echt micro-milimeter werk en als je het beeld niet kunt zien is het nogal lastig om hem goed af te stellen. Daarom even een spiegel gepakt zodat ik van achter de cab toch het beeld kon zien veranderen. Later hielp mijn vriendin even mee, al dacht die dat de brightness goed stond als het beeld eruit zag als een spaarlamp, dus daar had ik ook niet echt veel aan hehehe.

Via de focus button kreeg ik het beeld al snel weer scherp:
Image

Focus is nu wel bijna volledig 'open', dus ik hoop dat het probleem zich niet meer voordoet. Meer bijstellen zit er niet echt in. Het is wel vreemd dat het ineens onstaan is, ik heb de cab niet verplaatst namelijk, sloeg gewoon zomaar in. Alles kan kapot natuurlijk, maar nu maar hopen dat ie het nog lang uithoudt op focus standje maximaal. Aero power!

Jongens bedankt weer!
Asure
Active Level:
Active Level:

Post by Asure » Wed Sep 18, 2013 19:53

Loopt dit via een upscaler? Hij ziet 'r niet echt scherp uit zoals ik hem op 15Khz ken. (Heb eentje wekenlang op de testplank hier gehad vanwege romhacks/repairs enzovoorts..)
Image
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Sep 18, 2013 20:08

Upscaler? Nee zal wel aan de foto liggen, hij is nu wel gewoon scherp. Scherper wordt ie in elk geval zeker niet :).
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Mon Nov 11, 2013 15:25

Update: inmiddels is mijn beeld weer waziger geworden. Meer focus zit er niet in, die staat volledig open. Nu begint ook nog eens de brightness moeilijk te doen, beeld gaat van licht naar donker. Ik weet het nu ook niet meer helaas. iemand toevallig nog een idee, zin om een keer te komen kijken of iemand kent die alles van monitoren weet?
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Mon Nov 11, 2013 20:40

Jouw monitor chassis heeft denk ik een setje nieuwe condensatoren nodig.. ook wel 'cap kit' genoemd.
Post Reply