Arcade voeding, vraag i.v.m. voltage drop op afstand
Arcade voeding, vraag i.v.m. voltage drop op afstand
Beste Nozomi gebruikers,
Ik heb mijn eigen videocab in ontwikkeling en gebruik op dit moment deze voeding: Xin Xing 015A, dit is een goedkope no name voeding uit China. In principe werkt deze perfect. Echter ik heb nu de jammakabel moeten verlengen om de pcb's te kunnen voeden. Ik merk alleen dat bepaalde arcade pcb's nu niet meer lekker werken, veel storingen en kleine glitches, alles blijft wel speelbaar.
Nu heb ik er nog wel enige verstand van, dus na het doormeten op bepaalde punten, dichtbij en veraf, merk ik dat de 5 volt spanning, van dichtbij de voeding ongeveer 6.11v is en op het verste punt hou ik nog maar 4.7v over. De jamma kabel is met een meter verlengd en waarschijnlijk ligt het aan de afstand en de weerstand van de bedrading. Maar ik zie graag dat aan het einde van de jammakabel de spanning nog steeds 'hoog' is.
Nu ben ik benieuwd welke voeding jullie gebruiken voor je arcade kast en welke jullie mij wellicht aanraden om alsnog die afstand te kunnen overbruggen. De voeding die ik nu gebruik is van chinese makelij, dus je kan je afvragen hoe 'kwalitatief' deze voeding is. Volgens de sticker geeft de voeding de volgende waarden:
+5 - 15A
+12 - 2.5A
-5 - 1A
Ben benieuwd naar jullie suggesties!
Ik heb mijn eigen videocab in ontwikkeling en gebruik op dit moment deze voeding: Xin Xing 015A, dit is een goedkope no name voeding uit China. In principe werkt deze perfect. Echter ik heb nu de jammakabel moeten verlengen om de pcb's te kunnen voeden. Ik merk alleen dat bepaalde arcade pcb's nu niet meer lekker werken, veel storingen en kleine glitches, alles blijft wel speelbaar.
Nu heb ik er nog wel enige verstand van, dus na het doormeten op bepaalde punten, dichtbij en veraf, merk ik dat de 5 volt spanning, van dichtbij de voeding ongeveer 6.11v is en op het verste punt hou ik nog maar 4.7v over. De jamma kabel is met een meter verlengd en waarschijnlijk ligt het aan de afstand en de weerstand van de bedrading. Maar ik zie graag dat aan het einde van de jammakabel de spanning nog steeds 'hoog' is.
Nu ben ik benieuwd welke voeding jullie gebruiken voor je arcade kast en welke jullie mij wellicht aanraden om alsnog die afstand te kunnen overbruggen. De voeding die ik nu gebruik is van chinese makelij, dus je kan je afvragen hoe 'kwalitatief' deze voeding is. Volgens de sticker geeft de voeding de volgende waarden:
+5 - 15A
+12 - 2.5A
-5 - 1A
Ben benieuwd naar jullie suggesties!
Re: Arcade voeding, vraag i.v.m. voltage drop op afstand
1. Wat is de weerstand v/d kabel?
2. Wat is de efficiency van de voeding?
Kwam laatst mijn schoolboekje tegen, stond toch echt op, meten is weten..
..
Nee maar serieus, een stukje kabel van een meter dat boeit niet zo veel.
(Snelle rekensom, 3mm dik stuk koperdraad van 1 meter lang is slechts 0.3 ohm bij kamertemp.)
Of het moet echt een gigantische shitvoeding zijn die al op zijn laatste pootjes draait etc.
Of je hebt verkeerde bedrading gebruikt. Wie weet.
Doe eens foto's posten van je verlengkabel/adapter stukje, gaan we vanaf daar verder.
2. Wat is de efficiency van de voeding?
Kwam laatst mijn schoolboekje tegen, stond toch echt op, meten is weten..

..
Nee maar serieus, een stukje kabel van een meter dat boeit niet zo veel.
(Snelle rekensom, 3mm dik stuk koperdraad van 1 meter lang is slechts 0.3 ohm bij kamertemp.)
Of het moet echt een gigantische shitvoeding zijn die al op zijn laatste pootjes draait etc.
Of je hebt verkeerde bedrading gebruikt. Wie weet.
Doe eens foto's posten van je verlengkabel/adapter stukje, gaan we vanaf daar verder.

is 6.11v direct uit de voeding of is dat uit de jamma kabel zonder verlenging? Als ik het zo hoor heb je 3 punten om te meten: voeding, einde van de jamma kabel, einde van de verlengde jamma kabel
@ Asure,
Ik zal nog een foto posten, meten is weten inderdaad
.
@ Jinxz,
Ik had inderdaad op alle drie de afstanden gemeten en dit zijn de resultaten:
0 cm: 6.11v
50 cm: 5.5v
100 cm: 4.7v
Overall:
Ik heb nog eens naar mijn bedrading gekeken en ik moet eerlijk bekennen dat niet overal het even dikke normale draad zit, daarbij zitten op die ene 5 volt van de voeding nog meer spullen aangesloten, maar dat mag de pret niet drukken zou ik zeggen.
Wat ik nu probeer is om gewoon 1 kabel van exact dezelfde dikte door te lussen, in 1 x, zonder dat deze ergens wordt onderbroken. En dan ga ik deze op afstand nogmaals meten.
Keep you posted!
Ik zal nog een foto posten, meten is weten inderdaad

@ Jinxz,
Ik had inderdaad op alle drie de afstanden gemeten en dit zijn de resultaten:
0 cm: 6.11v
50 cm: 5.5v
100 cm: 4.7v
Overall:
Ik heb nog eens naar mijn bedrading gekeken en ik moet eerlijk bekennen dat niet overal het even dikke normale draad zit, daarbij zitten op die ene 5 volt van de voeding nog meer spullen aangesloten, maar dat mag de pret niet drukken zou ik zeggen.
Wat ik nu probeer is om gewoon 1 kabel van exact dezelfde dikte door te lussen, in 1 x, zonder dat deze ergens wordt onderbroken. En dan ga ik deze op afstand nogmaals meten.
Keep you posted!
Lijkt me het beste plan inderdaad.
Ziet er idd naar uit dat de kabels het probleem veroorzaken. Succes!
Ziet er idd naar uit dat de kabels het probleem veroorzaken. Succes!
Ramace wrote:Overall:
Ah maar dat drukt de pret wel aardig hoor. 'Die ene' => that's your problem right there..
Gebruik meerdere dikke draden op de +5V en op de GND.
Een goed gewirede jamma connector heeft bijv. het volgende aan draadjes:
2x +5V bovenop van ~1.5MM dikke kabel
2x +5V onderop van ~1.5MM dikke kabel
4x GND bovenop van ~1.5MM dikke kabel
4x GND onderop van ~1.5MM dikke kabel
Het lijkt overkill maar dat is het niet, meerdere pathways verlagen de weerstand aanzienlijk.
Als je gek doet en zo'n koperdraadje is 1K, een slechte draad eens 7K.. dan heb je met 3X1K en 1X7K parallel.. slechts 319 ohm weerstand. (ipv. 10.000 ohm). (Dit is slechts een voorbeeld, zo'n draad heeft nooit 1 of 7KOhm weerstand..)
Maar, als je shitty wires in serie zet, dan wordt de totale weerstand van één zo'n draad al snel hoog.
Zie dit voorbeeld van wiring maar eens.
18AWG voor power wires is ~1.02mm. Zie calculator. Ik gebruik zelf vaak 15awg omdat ik liever zeker weet dat iets perfect werkt

@ Asure & Psykick
Het heeft even geduurd maar...
Het is gelukt, ik heb nu 4 draden (2x 5V em 2x Ground) van een dikkere kabel gesoldeerd, dit betekent dat de voltage drop nu bijna nihil is. Overall gaat de drop nu van 6.11v > 5.9v aan het einde.
Voor het mooie zal ik er nog 2 bij solderen, maar voor nu gaat het al perfect.
Thx voor de hulp en ik heb weer wat geleerd!
@ Moderator, topic kan op slot, thx.
Het heeft even geduurd maar...
Het is gelukt, ik heb nu 4 draden (2x 5V em 2x Ground) van een dikkere kabel gesoldeerd, dit betekent dat de voltage drop nu bijna nihil is. Overall gaat de drop nu van 6.11v > 5.9v aan het einde.
Voor het mooie zal ik er nog 2 bij solderen, maar voor nu gaat het al perfect.
Thx voor de hulp en ik heb weer wat geleerd!
@ Moderator, topic kan op slot, thx.
Nice, goed en gereedschap en gear is het halve werk!
Idd. nice 
De 0.21 die je tikt, dat moet dan haast wel door de de weerstand van evt. onderdelen die aan de voeding hangen komen. Top dat het werkt iig. Enjoy!

De 0.21 die je tikt, dat moet dan haast wel door de de weerstand van evt. onderdelen die aan de voeding hangen komen. Top dat het werkt iig. Enjoy!