Monitor issue's ( Naomi cab monitor)

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Monitor issue's ( Naomi cab monitor)

Post by ChapDDR » Mon Dec 24, 2012 01:03

Hey,

Ik heb nu al enige tijd een eigen pc naomi cab. Al sinds ik hem heb springt de monitor een keer aan en uit om het half uur. ( Dit gebeurt maximaal 3 x ) Dit gebeurt overigens zo snel dat het bijna niet storend is. Maar sinds kort maakt de monitor ook soms een knetterend geluid de eerste 10~30min na het opstarten.

Weet iemand wat dit is en of ik hier iets aan kan doen? ( En natuurlijk of dit gevaarlijk is. Ik heb zo'n gevoel dat er misschien te veel spanning op de monitor zit?)

Ik weet zelf niet precies welke monitor ik heb maar ik zal na de kerst gelijk even kijken.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
NaomiFreakster

Re: Monitor issue's ( Naomi cab monitor)

Post by NaomiFreakster » Mon Dec 24, 2012 13:26

Chapddr wrote:Hey,

Ik heb nu al enige tijd een eigen pc naomi cab. Al sinds ik hem heb springt de monitor een keer aan en uit om het half uur. ( Dit gebeurt maximaal 3 x ) Dit gebeurt overigens zo snel dat het bijna niet storend is. Maar sinds kort maakt de monitor ook soms een knetterend geluid de eerste 10~30min na het opstarten.

Weet iemand wat dit is en of ik hier iets aan kan doen? ( En natuurlijk of dit gevaarlijk is. Ik heb zo'n gevoel dat er misschien te veel spanning op de monitor zit?)

Ik weet zelf niet precies welke monitor ik heb maar ik zal na de kerst gelijk even kijken.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Lijkt op een kapotte trace ergens..ergens op het hoogfrequent gedeelte (flyback)
Zeker weten doe ik dat niet
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Mon Dec 24, 2012 15:01

Op zich is het probleem nu niet storend maar is het gevaarlijk of kan het erger worden als ik er niks aan doe? Het knettergeluid is ook een beetje zoemend maar het komt echt maar de helft van de keren voor.
NaomiFreakster

Post by NaomiFreakster » Mon Dec 24, 2012 16:19

Chapddr wrote:Op zich is het probleem nu niet storend maar is het gevaarlijk of kan het erger worden als ik er niks aan doe? Het knettergeluid is ook een beetje zoemend maar het komt echt maar de helft van de keren voor.

Knetteren is nooit goed, dat zijn vonken tussen kapotte traces misschien, ik zou eens in een donkere kamer effe goed de achterkant van je monitor in de gaten houden, misschien is de oorzaak van het knetteren met blote ook waarneembaar
Casey120
Active Level:
Active Level:

Post by Casey120 » Mon Dec 24, 2012 19:57

Chapddr wrote:Op zich is het probleem nu niet storend maar is het gevaarlijk of kan het erger worden als ik er niks aan doe? Het knettergeluid is ook een beetje zoemend maar het komt echt maar de helft van de keren voor.

Is het niet de Yoke collar die resoneert ?

Klinkt het zo ? :

http://www.youtube.com/watch?v=1NHiX9-d ... e=youtu.be
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Wed Dec 26, 2012 01:12

Nee het klinkt niet zo sterk en snel. Beetje zacht geknetter alsof je zon knetterstokje hebt opgegeten. ( echt meer als xat knetter geluid wat je hoort als je je hand tegen een statische monitor drukt) Ik herinner me dat er niks ernstig te zien was maar ik haal denk ik na kerst de kap er toch af om schoon te maken. Als er iets te zien valt film ik het wel even
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 04, 2013 13:49

Heb het enorm druk gehad en nog geen tijd ervoor gehad. Ik krijg binnenkort toch een nieuwe marquee en instruction strip. Zodra ik die binnen heb maak ik even een video van het gebuzz.
sjorspion
Active Level:
Active Level:

Post by sjorspion » Fri Jan 04, 2013 23:52

Hmm zou er toch mee opletten, meestal klopt zo iets niet en richt je me doorspelen/ aan hebben meer schade aan..:S
Last edited by sjorspion on Sun Jan 06, 2013 17:15, edited 1 time in total.
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sat Jan 05, 2013 09:07

Ja ik let er al erg mee op maar wat ik raar vind, is dat het alleen het eerste half uur na het opstarten is. Ik heb al eens met de lichten uit naar binnen gekeken en het enigste wat ik zag branden was een groen lampje. Maar ik ga er binnenkort dieper op in. Het uitvallen en weer aangaan van het beeldscherm lijkt nu wel steeds minder te worden.
polderarcade
Active Level:
Active Level:

Post by polderarcade » Sun Jan 06, 2013 16:28

eerste waar ik eens naar zou kijken is de hv cup boven op de monitor
veel stof er omheen lichtvochtig?
keer goed schoon maken cup beetje rondschuifen zodat hij weer goed sluit. PAS OP hoogspaning
dit heb ik al een paar keer gehad bij diverse kasten
zeg niet dat dit het geval is maar zou kunnen
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Tue Jan 08, 2013 12:06

ik heb nog steeds geen tijd ervoor gehad. ik ga hem zaterdag uit elkaar halen.

maar er is weer een nieuw probleem. heel soms als er bv hard een knop word ingedrukt is er een hele dunne lijn die een soort van graphic glitch heeft. het ziet er een beetje uit alsof net daar geen vsynch is. moeilijk uit te leggen. maar dit is redelijk random. als je met de kast wiebelt of een klapje geeft gebeurt het maar soms. dit kan juist misschien komen door het vuil zoals jij zei?

ik maak in ieder geval fotos en videos van alles. ik zet heb nu ook zo min mogelijk aan om schade te verkomen
DLX

Post by DLX » Tue Jan 08, 2013 12:11

Pas je wel op :)
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Tue Jan 08, 2013 22:09

Ja ik ga nog eerst niks aanraken van de monitor zelf. Gewoon kap eraf halen en inspecteren wanneer die aan en uit staat en er dan foto's en video's van maken voor jullie gezien ik liever niet gewoon ermee wat ga klooien.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Tue Jan 08, 2013 23:26

Het is intussen meer dan twee weken geleden dat je dit probleem meldde, en nog steeds geen video/foto..? Haal die kap er nou ff af, joh ;-)
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Wed Jan 09, 2013 11:03

I know. ( druk druk druk en gescheiden ouders zijn niet altijd handig )

Maar moet ik ergens precies opletten of juist duidelijk foto's van maken behalve wat de monitor weergeeft als die raar doet en foto's van de achterkant van de monitor.

En dan kan ik gelijk de convergence ofzoiets fixen die mijn monitor heeft. ( Bovenste en onderste paar cm zijn niet goed afgesteld.)
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Thu Jan 10, 2013 19:06

Goed nieuws en slecht nieuws.

Goede nieuws: Ik leef nog. Slechte nieuws: Ik ben niet veel opgeschoten.

Ik heb een stuk of 20+ foto's gemaakt van de monitor en ik krijg ze vanavond binnen. Ik zal ze dan gelijk posten maar voor nu even de informatie :)

Nadat ik de kap eraf had gehaald, heb ik heel lang moeten zoeken om het model van de monitor te herkennen. Het blijkt een hantarex ct29 ev/3 te zijn (31khz). ( Er zaten ook thomson en videolux stickers op. )
Er zaten maar 6 knoppen aan de achterkant van de monitor. ( +, -, <-, ->, enterlogo en een knop wat het beeld veel helderder maakte met een omega logo en 75 ernaast )

Ik heb maar een foto op het internet ervan kunnen vinden: http://www.medi-gmbh.com/images/Chassis ... t29ev3.jpg

Alleen de helderheidknop deed iets en dus heb ik het hele internet afgezocht voor instructies of een handleiding voor deze monitor zonder succes. Ik heb met de andere knoppen lang wat geprobeerd maar er gebeurde niks. Het enigste waar ik achtergekomen ben is dat je (niet zeker) een soort van afstandbediening nodig hebt om alles aan te passen zoals helderheid en scherpte. Ook komt dit model misschien uit een videowall serie maar dat is ook niet zeker.

Ik weet zelf niet hoe ik de convergence moet fixen aangezien ik niks van convergencerings tegen kwam. ( Er was wel iets wat er op leek maar dat was maar een ring met een 4-pin achtige connector aansluiting)

Het buzz/knetter geluid komt van de zuignap of die staaf dat aan de beeldbuis vast zit. ( deflection yoke etc. )

De oorzaak van het eens per half uur aan en uit springen van de monitor is nog onbekend.

Alles was een beetje stoffig maar daar ligt het probleem denk ik niet en voor mijn gevoel lijken alle onderdelen nog gewoon heel. Geen gesmolten/ontplofte/verkleurde/raar uitziende onderdelen gespot. Maar met mijn kennis kan het best zo zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.

ik maak zondag een paar filmpjes over het geluid en de problemen zelf.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 11, 2013 09:16

Heb de foto's pas net ontvangen. Hier zijn ze dan:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Fri Jan 11, 2013 09:51

Is dat de cab die je hebt gekocht van Ne0?

Dat is een cab die bij mij en Pascal vandaan komt. Ik zal er eens over nadenken wat het zou kunnen zijn, kan ook een ground issue zijn namelijk.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 11, 2013 13:42

Jep :)

Het aan en uitgaan van het beeldscherm is er al sinds het begin maar het geknetter begon pas een maand geleden en dat met die screentearing pas overige week. ( Maar nu lijkt de screentearing weer weg te zijn )

En enig idee hoe ik alles zoals helderheid en contrast kan aanpassen?
ckong

Post by ckong » Fri Jan 11, 2013 16:28

Dit is niet de originele monitor/chassis combo, maar een replacement. Op zich niets mis mee, Hantarex maakt goede chassis'. Tenminste, ik heb alleen ervaring met 15K Hantarexen, van een 31K chassis weet ik niet zo veel.

Geef even het type door van het chassis, dat maakt het helpen wat makkelijker. Het typeplaatje vindt je meestal wel ergens op de zijkant van een hantarex chassis.

Voor diverse aanpassingen van het scherm heb je vaak een breakout pcb nodig, maar ik vermoed dat dit een monitor is geweest voor display doelsteliingen, zoals op beurzen, of een videowall. In dat geval zitten de adjustment knoppen vaak op de achterkant van de monitor, zonder breakout pcb.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 11, 2013 17:51

Ja ik heb inderdaad ergens gelezen dat het voor een videowall gebruikt werd. Maar ze zeiden juist dat je een soort van universele remote had voor het bijstellen van de monitors. Die paar knoppen die achter de monitor zitten, doen helemal niks. (Ik denk dat ze voor de audio zijn omdat er naar de audiopoortjes L en R zitten )

Monitor chassis: Oke er waren een paar stickers. Ik heb er even wat foto's van gemaakt voor de duidelijkheid.

Het model kan een van de volgende zijn:
Blauwe sticker:
CT 29 EV/3
63203500
CRT
VID
A68EES038X ( 0 of O )
678

Dan staat er nog op het frame gedrukt: 030403
En op het zwarte stuk UT 844

Tweede foto:
Video
Amplif.
29EV3 FD
TESTED
62005070
ELIM.

Verder waren er ook nog veel sticker op de beeldbuis zelf, vooral van thomson en videolux. ( Maar die bedoelde je niet he? )

Foto's:

Image

Image

Image
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Fri Jan 11, 2013 18:37

Het is de hantarex CT29 E/V3.

Kloterige is dat hantarex.be een hele lange tijd alle info van de CRT's nog op de website had staan, maar nu niet meer.

Wat gebeurt er als je de 'enter' toets achterop de monitor een tijdje ingedrukt houdt? bv een seconde of 3?

Er zijn inderdaad wel Hantarex remotes; Has of Pas weten daar vast veel meer van dan ik.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 11, 2013 19:10

Inhouden heb ik nog niet geprobeerd. Zal het maandag testen. ( Ik ben pas maandag weer bij mijn vader )
cotje
Active Level:
Active Level:

Post by cotje » Sun Jan 13, 2013 09:38

Ha chap,

Probleem met knetteren en brom moet je bij de hoogspanning zoeken. Maak eerst eens de hoogspanning van de beeldbuis los met een grote lange schroevendraaier die je met een stukje elektriciteitsdraad aan chassis hangt. De lading is er dan al af en niet meer gevaarlijk. Wel eerst netspanning eraf halen natuurlijk :wink: Monteer daarna opnieuw de rode hoogspanningskabel op de beeldbuis en draai die even goed rond voor het betere contact. Verder kun je kijken of er in de hoogspanningstrafo een barst/scheur zit. Dat wil ook nog wel eens geknetter veroorzaken. Vervangen is dan de enige oplossing.

De oorzaak van het eens per half uur aan en uit springen van de monitor lijkt op een hoogspanningsbeveiliging. Kan zijn dat er ooit aan de SCREEN instelling van de trafo is gedraaid. Meestal wel te zien aan de lak die dan verbroken is. Het kan overigens ook een slecht soldeerpunt zijn van het hoogspanningsdeel (trafo/lijntor/H-spoel).

Probleem met afbuiging kun je niet op de PCB of via menu regelen. Wel kan het zo zijn dat er magneetstripjes rondom de beeldbuis spoel er af zijn gevallen of los zitten. Deze bepalen in grote mate de afbuiging. Houd er maar eens een magnetische schroevendraaier in de buurt dan zie je meteen de afbuiging veranderen.

Menu kun je zoals Cage zegt bereiken door return toets enkele seconden ingedrukt te houden. Binnen het (groene/witte) menu zit ook een nog ServiceMenu. Dacht dat ook die kon worden ingeschakeld door de return toets weer enkele seconden in te drukken. Het menu moet dan rood worden.

Heb mijn Monitor-files even bereikbaar gemaakt. Daar staan diverse specsheets en manuals.
http://89.99.104.52/arcade/Hardware/Monitor

Menu:
Image

EV3 specsheets:
http://89.99.104.52/arcade/Hardware/Monitor/CT29-EV3/ctev3.pdf
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sun Jan 13, 2013 16:01

Bedankt voor je reply :) Ik wardeer het.

Ja het geknetter is niet echt storend. Het maakt minder herrie dan de eerste xbox 360's maar omdat het plots kwam maakte ik mij zorgen. Het liefste fix ik mijn monitor zo ver mogelijk maar ik voel me niet comfortabel bij het werken aan stukken waar eerst de spanning vanaf gehaald moet worden. Misschien heeft mijn vader hier wel ervaring mee.

Valt er iets te doen aan het aan en uitvallen behalve een nieuwe monitor kopen? En waar vind ik de 'trafo'?

Ik had ook van te voren onderzoek gedaan naar dat hele convergence gedoe en op een video hadden ze het eerst over die rings die heel makkelijk zijn aan te passen en van die stripjes. Alleen kan ik ze beide niet vinden op mijn monitor :/ ( Is dat met die stripjes overigens ook gevaarlijk i.v.m. hoogspanning? )

Dat van het menu check ik morgen gelijk als ik thuis ben.
Locked