J-pac aansluiten + power Supply?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

J-pac aansluiten + power Supply?

Post by sjorspion » Sat Mar 03, 2012 19:54

Dag Allen,

Krijg volgende week mijn J-pac v3 binnen. :mrgreen:
En nu was ik een beetje aan het googlen over het aansluiten etc.
Nou kwam ik een aantal dingen tegen over de J-pac en het aansluiten daarvan wanneer je een power-supply hebt:

Ultra-marc: raadzaam om je power supply niet aan te sluiten/los te halen, ivm 12v die je Jpac molt als je hem verkeerd aan sluit.

MAAR mijn monitor krijgt stroom via mijn Power supply.
dus ik dacht dan sluit ik gewoon de +5v & 12v vanuit het Harness niet aan op de power supply.

MAAR toen las ik weer, dat sommige power supply kapot kunnen gaan als ze geen 'load' hebben...
erg verwarrend... :shock:

Toen ook wat rond gegoogled.
En zoals ik hier zie, dat zie ik niet terug in mijn Arcade Kast.
Image

Even snel de situatie (betreffende stroom ;)) in mijn kast:
Image
(oh ja dat blokje met schuine strepen op het plaatje, is gewoon de buis waar de draden doorheen naar beneden in de kast gaan!)
(het extra stopcontact/schakelaar/lampje kun je negeren :P)

Kan iemand me een advies geven? :|
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by sjorspion » Sun Mar 04, 2012 11:42

Niemand..........? :cry:
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by Cageman » Sun Mar 04, 2012 14:41

Topic verplaatst
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by sjorspion » Sun Mar 04, 2012 16:18

Cageman wrote:Topic verplaatst

Oh, sorry dacht dat hij wel hoorde bij faq :oops:
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by Psykick » Sun Mar 04, 2012 17:35

Ik begrijp het niet helemaal, een j-pac aansluiten is echt niet zo moeilijk. Ja als je de Jamma connector andersom op je J-pac zet kan ie idd kapot, maar ja als je dat al niet kan is het mss niet zo verstandig om aan deze hele operatie te beginnen, met alle respect.

Gewoon ervan uit gaan dat je dat goed doet is het self explanatory, ps/2 of usb kabel gaat naar je pc, daar heb je winipac geinstalleerd om je knoppen te testen en in te stellen. Het beeld sluit je aan via de J-pac ook, maar dan moet je pc wel 15kHz uitgeven als signaal, want de j-pac doet geen scan conversie. Sommige monitoren hebben zelf dat extra 5v blokje nodig omdat het anders een te zwak signaal is.

Enz. enz. echt niet al te moeilijk, even goed logisch checken voordat je aan de hele operatie begint ;)

Succes!
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by sjorspion » Sun Mar 04, 2012 23:08

@Psykick: Kijk, ik kom er waarschijnlijk wel uit... dat is het probleem ook niet. :roll:

De reden waarom ik deze topic dus maakte was dus ook niet over hoe de knoppen en een 15khz beeldscherm moet aansluiten.
Maar hoe degene die een J-pac gebruiken, hun 12v/5v lijnen los koppelen of niet.
Aangezien de J-Pac wel die connector op de printplaat heeft, maar die zijn niet verbonden.
Dus zegt ultra-marc; maakt maar los voor het geval dat je het verkeerd aansluit.
Snap ik, want je hebt die 12v niet nodig voor de J-pac, en dus verklein je de kans dat MOCHT je hem verkeerd aansluiten dat je 12v door de knoppen heen jaagt. En dus je J-pac molt.

Maar mijn vraag gaat dus verder, namelijk.
Wat doet je voeding, als hij wel aan is. (voor de power voor mijn monitor)
maar niet zijn 12v/5v kwijt kan, aangezien de J-pac er niks meer doet.

Toen ben ik gaan googlen en kwam dus allerlei verhalen tegen over power supply die kapot gaan als ze geen spanning kunnen leveren en toch aan zijn.
Er waren zelf een paar forums die aangaven dat je die dan maar op een andere PCB moest aansluiten ofzo..
in ieder geval de meest rare oplossingen.

Dus: voor de zekerheid is het toch fijn om een forum te hebben waarmee je tips kunt vragen aan mensen die waarschijnlijk zoiets al gedaan hebben?
Lijkt me geen slecht idee om die dan raad te plegen, dan kunnen wel elkaar helpen en verkleint het de kans op fouten. 8)
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by Psykick » Mon Mar 05, 2012 00:21

@Sjorspion

Duidelijk verhaal! Ik heb in het verleden heel veel met J-Pac en I-Pac zitten kloten, maar dit soort threads of problematiek ben ik niet tegengekomen, dus vandaar mijn reactie. Ik zou toch hoe dan ook de aansluiting gewoon goed erop zetten, zodat je als je dan een keer weer een JAMMA game erop zet je niet hoeft te pielen, maar als het nooit meer ergens voor hoeft te dienen dan alleen J-Pac kan je de 12v gewoon loskoppelen van de voeding. Succes!

Je kan ook altijd een markering maken aan de bovenkant van je JAMMA connector, zoiets als top side of een sticker met tekst of whatever voor jou herkenbaar is :wink:
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by Cageman » Mon Mar 05, 2012 13:07

Noem me blond, maar de JAMMA edge-connector op de J-PAC is toch gewoon keyed? Zoals je in de JAMMA connector zelf ook een key kunt zetten (je weet wel, zo'n klein wit of zwart schotje op pin 7 zodat je de connector er nooit andersom op kunt zetten).
drdiablos

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by drdiablos » Mon Mar 05, 2012 13:22

Hey Sjors, Ik heb ook een JPAC in m'n kast en niets logekoppeld. Werkt al zo'n anderhalf jaar en ik schuif er ook regelmatig een MVS mobo in ipv MAME pc. Zou inderdaad lastig zijn als je daar de hele tijd de 12v weer voor moet aansluiten. JAMMA conn. per ongeluk andersom aansluiten lijkt me ook sterk/niet mogelijk.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by Psykick » Mon Mar 05, 2012 14:06

Cageman wrote:Noem me blond, maar de JAMMA edge-connector op de J-PAC is toch gewoon keyed? Zoals je in de JAMMA connector zelf ook een key kunt zetten (je weet wel, zo'n klein wit of zwart schotje op pin 7 zodat je de connector er nooit andersom op kunt zetten).


Niet altijd Arjan, ook heel vaak zonder gezien. Wat je wel veel ziet is dat er op de bovenkant "component side" ziet staan en aan de onderkant "solder side" wat natuurlijk logica is.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by Cageman » Mon Mar 05, 2012 14:52

Ja, dat klopt wel, maar de J-PAC connector is altijd keyed. De JAMMA connector inderdaad vaak niet, maar daar kun je zelf een key in zetten :-)
User avatar
S913
Active Level:
Active Level:
Posts: 233
Joined: Tue Apr 28, 2009 18:09
Location: Wil(der)nis

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by S913 » Mon Mar 05, 2012 19:16

Zag dat mijn oude topic gekicked was, maar dat je onderhand ook al een nieuw topic had (sorry, druk op werk en met vakantie, dus lees al een tijdje niet meer regelmatig mee), maar nog even mijn 2 cents (al is die al een paar keer langsgekomen):
Ik heb helemaal niets gedaan met power of wat dan ook voor mijn J-pac. Gewoon pluggen en klaar.
When altering ones mind becomes as easy as programming a computer, what does it mean to be human?
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: J-pac aansluiten + power Supply?

Post by sjorspion » Sun Mar 25, 2012 00:20

Even kleine update....

J-pac werkt, power supply gewoon aangesloten gelaten...
Jamma harness gekeyd voor het geval dat :P

Maar.....op een of andere manier blijft het scherm nog een beetje trillen in 640x480/32
dat lijkt te stoppen/minder te zijn als ik overschakel naar 320x480/32.
Maar dan krijg ik Mala etc niet meer goed in beeld...

Ik heb gekeken naar de pods van de monitor (Kortek SEJ00, volgens mij ALLEEN 15 khz)
Image
en geprobeerd te stellen. (heel voorzichtig...)

(dual mode, Ja ik heb een jumper op de 15khz&31khz van de J-pac.
Image

Zodra soft15hkz erin komt lijkt het probleem te zijn opgelost....
(Wel heb ik bij sommige spellen dat het scherm 1 keer scrollt voor dat hij fixed blijft, maar volgens mij is dat meer een instelling in mame)

Maar op een of andere manier krijg ik het beeld niet fixed in 31khz ..
(lastig uit te leggen, maar misschien maakt dit het wat duidelijker :mrgreen: )



Op mijn nieuwe Jamma Harness zat een plug met 4 draden.
Image
Die paste niet op mijn monitor dus heb ik die eraf gehaald en die van mijn monitor er aangesoldeerd.
Toen viel het me op dat die van mij 5 draden had, waarvan de vorige eigenaar de gele niet had aangesloten op het jamma harness (Dus dat heb ik ook niet gedaan,want zou niet weten waar die zou moeten dan)
Image
Image

Iemand enig idee waar aan het zou kunnen liggen :?:
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
Post Reply