Mame pc en arcade monitor

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
OneEye
Active Level:
Active Level:
Posts: 56
Joined: Tue Sep 22, 2009 11:27
Location: Tilburg, Netherlands

Mame pc en arcade monitor

Post by OneEye » Wed Feb 23, 2011 10:19

Hallo allemaal,

ik ben bezig met het bouwen van een mame pc. Heb al erg veel info gegoogled en ben nu bezig met het inrichten van hyperspin.

Heb de machine nu nog aan een vga monitor hangen, maar als ie af is gaat ie natuurlijk in mn NAC. Ik ben van plan soft15Khz gebruiken ipv een acradevga kaart.

Nu zit ik nog met een ding wat me niet helemaal duidelijk is ; hoe kan ik het beste de videokaart aansluiten op mijn tri-synch monitor ?

- mbv een jpac ? ik heb ergens gelezen dat de jpac je monitor beschermt tegen bepaalde resoluties ?

- 'gewoon' met een vgakabel ?

Indien ik een vgakabel gebruik, kan ik dan schade toebrengen aan de monitor, door perongeluk een te hoge resolutie te gebruiken ?

alvast bedankt voor alle input.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Wed Feb 23, 2011 17:53

Hey,

Je monitor zul je ermee nooit beschadigen.
Hooguit zwart beeld, als het te hoog is.
Maar weet je zeker dat je monitor een VGA aansluiting heeft?
Ik heb ook een NAC, maar blijkbaar geen vga.

Hou me ook op de hoogte, gezien ikzelf ook bezig ben met mame in combi met hyperspin. (en wil geen 160,- betalen voor kan en klare set op MP.).

Voor de rest heb ik geen andwoorden voor je sorrie
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Wed Feb 23, 2011 21:12

Ik heb ook een NAC, met een Rodotron chassis (tri-sync). Op het control board van de monitor zit bij mij een schakelaar om de impedantie van het ingangssignaal aan te passen naar VGA.

Ik kan daarmee probleemloos een normaal VGA signaal aansluiten.
User avatar
OneEye
Active Level:
Active Level:
Posts: 56
Joined: Tue Sep 22, 2009 11:27
Location: Tilburg, Netherlands

Post by OneEye » Thu Feb 24, 2011 09:05

Ik heb mn NAC bij Ronnie gekocht en hij is idd getri-syncd, en er zit een vga ingang op. Daarnaast heb ik ook een 25" hantarex polo waar standaard al een vga ingang opzit.

@Cageman:
Bedoel je met een normaal vga signaal 640x480 en 800x600 ?
Geen idee wat een impedantieschakelaar is en of ik die een heb, dat zal ik
eens moeten nakijken.

@Da Dude:
Ik ben nu alleen nog met mame bezig , maar de bedoeling is om nog veel meer emulators toe te voegen aan hyperspin. Ik zal binnenkort wel een hyperspin topic aanzwengelen met de resultaten.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Thu Feb 24, 2011 11:07

Met een normaal VGA signaal doel ik voornamelijk op het signaal zelf: 31khz, 75 Ohm. Een JAMMA bordje geeft een signaal af van 15khz, 24khz, of 31khz, met een impedantie van ongeveer 1K Ohm. Het signaal van een JAMMA bordje is feitelijk sterker dan een normaal VGA signaal.

Op mijn control board van het chassis zit een schakelaar om de ingangs-impedantie aan te passen tussen 75Ohm (VGA) en 1K Ohm. Zie plaatje hieronder ("Video input impedance switch"). Het control board zou in je Control Panel behuizing moeten zitten bij een NAC. Je doet er ook de instellingen op voor een deel van de geometrie (h.pos, v.pos, etc).

Image
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Thu Feb 24, 2011 11:16

Hyperspin is een hele hoop werk en ik ben er nou al echt een flinke tijd mee bezig met constant tweaken en aanpassen, maar ben zo goed als klaar.
Kan wel zeggen dat het logisch is dat mensen op MP er geld voor vragen aangezien het gewoon veel tijd en geld kost om alles werkend te krijgen. Dus alleen voor het geraamte van Hyperspin zonder de roms zou dat eigenlijk voor de tijd die erin gaat zitten al een goede deal zijn.
Alleen wil het wel dat die gast op MP half werk doet, ben zelf bij hem thuis geweest en kan je vertellen dat het een prutser is, mooie verhalen, maar elke keer doet de helft het niet hehehe....
Ik presenteer zeer binnenkort, ben nu andere dingen eerst aan het fixen ;)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Thu Feb 24, 2011 11:52

Kijk aan al 3 mensen aan de Hyperspin.

Die kerel op marktplaats beweerd 99%. lelijk als dat niet zo is.

Ik ben zelf ook met het hyperspin geraamte bezig.
Mischien makkelijker om met iedereen 1 geraamte op te bouwen?
ik zit nu op mame 1.39. Ben nu op zoek naar de set van 1.41 voor hyperspin. Deze wil ik dan via een pc 2 jammaboard van smallcab in me kast hangen.

Ik ben erg beniewd naar jullie updates
User avatar
OneEye
Active Level:
Active Level:
Posts: 56
Joined: Tue Sep 22, 2009 11:27
Location: Tilburg, Netherlands

Post by OneEye » Thu Feb 24, 2011 13:37

Ik neem aan dat een pc2jamma iets vergelijkbaars is als een jpac ?

Ik lees nu dat een jpac ook een video signaal versteker heeft. Dat zou dus nodig zijn indien je geen impedantie switch hebt en je vga signaal te zwak is.

Maar ik denk dat je dit probleem helemaal omzeilt als je direct gebruik kan maken van een vga ingang. Dat ga ik dus eerst eens proberen.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Thu Feb 24, 2011 17:12

OneEye wrote:Ik lees nu dat een jpac ook een video signaal versteker heeft. Dat zou dus nodig zijn indien je geen impedantie switch hebt en je vga signaal te zwak is.

Maar ik denk dat je dit probleem helemaal omzeilt als je direct gebruik kan maken van een vga ingang. Dat ga ik dus eerst eens proberen.


Spijker op zijn kop. Beeld te donker/zwak = impedantieswitch omzetten of versterker ertussen (bij geen switch).
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Tue Mar 08, 2011 11:10

Ik wil deze gaan bestellen tussen nu en 2 maanden.
Daarmee kijken of ik een PC aan me NAC kan hangen

JAMMAsd - PC to JAMMA converter
Image

Ik heb nog een kleine pc van Dell die ik bij me TV had, maar niks meer mee doe. Die wil ik ervoor gaan gebruiken met Hyperspin.
Image Image

Die is zo groot als 3 DVD hoesjes op elkaar met Core2duo processor (geen atom sh*t).

Alleen een verzoek aan de mensen hier. Ik krijg een aantal dingen niet lekker draaiend in Hyperspin. Heeft iemand een goeie werkende versie die ik kan overnemen/ruilen???
User avatar
OneEye
Active Level:
Active Level:
Posts: 56
Joined: Tue Sep 22, 2009 11:27
Location: Tilburg, Netherlands

Post by OneEye » Tue Mar 08, 2011 11:49

Op het moment ben ik bezig om mame goed aan de gang te krijgen in hyperspin met alle themes. Ik wil ook zeker nog meer emulators toevoegen maar mn installatie is verre van compleet.
Waar loop je tegen aan ?
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Tue Mar 08, 2011 22:45

Ik krijg sommige dingen niet draaiend.
Zoals dat ik filmpjes in de ene map plak, en werkt, maar in de 2e weer niet.
Dan moet ik gaan prutsen met die theme maker HyperTheme.exe, en daar kom ik niet echt uit.

Grote probleem is denk ik tijd. teveel andere dingen aan me hoofd.

Ik ben nog geeneens met roms bezig, gezien ik eerst dat menu wil laten draaien.
Is alleen al mooi voor game encyclopedy.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Tue Mar 08, 2011 23:05

Begrijp je dat er dan dus mensen zijn die geld daarvoor vragen? Niet rot bedoeld hoor, maar het kost gewoon enorm veel tijd en moeite om het fatsoenlijk draaiend te krijgen, laat staan helemaal afgeconfigureerd. Ik zal het heel binnenkort aanbieden voor een redelijk bedrag en dan moet je maar voor jezelf de beslissing nemen.
Hou er ook rekening mee dat alle filmpjes compleet downloaden, de themes allemaal compleet maken allerlei memberships en verplichte donaties of memberships kosten als je het goed wilt doen.
Succes!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Da Dude » Tue Apr 26, 2011 23:51

Ben jij er nog verder mee gekomen?
mijn Hyperspin draait al aardig.
Maar het toevoegen van extra emu's zoals Amiga krijg ik niet spits.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Psykick » Tue Apr 26, 2011 23:54

Ja teveel going on, maar ik ben eigenlijk al een tijdje klaar, maar moet nog perfectioneren voordat ik het ga aanbieden op MP en zo. Je ziet het wel op 1 mei ;)
retrogamertje

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by retrogamertje » Tue Jul 19, 2011 16:57

en bied je ze al aan..?
User avatar
OneEye
Active Level:
Active Level:
Posts: 56
Joined: Tue Sep 22, 2009 11:27
Location: Tilburg, Netherlands

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by OneEye » Tue Nov 01, 2011 12:44

-bump-
heeft er iemand al een complete hyperspin installatie weten te bemachtigen / in de aanbieding?
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by sjorspion » Wed Nov 02, 2011 17:53

OneEye wrote:-bump-
heeft er iemand al een complete hyperspin installatie weten te bemachtigen / in de aanbieding?


compleet niet, maar wel al een flink stuk gevuld :P
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
jiggymf

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by jiggymf » Wed Nov 02, 2011 17:54

OneEye wrote:-bump-
heeft er iemand al een complete hyperspin installatie weten te bemachtigen / in de aanbieding?


stuur psykick eens een pm, die is volgens mij klaar met zn setups maar heeft het heel druk en kan je vast aan iets helpen :)
User avatar
sjorspion
Active Level:
Active Level:
Posts: 330
Joined: Wed Oct 12, 2011 14:11
Location: Gelderland

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by sjorspion » Wed Nov 02, 2011 17:58

jiggymf wrote:
OneEye wrote:-bump-
heeft er iemand al een complete hyperspin installatie weten te bemachtigen / in de aanbieding?


stuur psykick eens een pm, die is volgens mij klaar met zn setups maar heeft het heel druk en kan je vast aan iets helpen :)


mijn hyperspin is momenteel 150 gb groot, maar dat komt ook omdat een groot deel van de roms nog niet gesorteerd is.. maar als ik iemand ergens mee kan helpen.. 8)
"SSSSSSEEEEEEEGAAAAA...."
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Da Dude » Mon Nov 14, 2011 17:36

(noob vraag pas op............)

Mijn hyperspin wil ik gaan testen in me PC.
Maar wat is de simpelste manier om me PC in een NAC te krijgen zonder dat ik me hele panneel moet strippen. En alle knoppen van andere kabels te voorzien.

JAMMAsd - PC to JAMMA converter of een Jpac. (of iets heel anders).

Ik heb nu me P4 met een leuke hyperspin setup.

Me PC is nu een P4 2,8 Ghz, met 2 Gb Geheugen. windows XP gestript.
Direct X moet ik installeren, en verder??? als ik 1 van die jammasd of jpaq gebruik.
Hoe doen jullie dit?
User avatar
Rorsach
Active Level:
Active Level:
Posts: 123
Joined: Mon Oct 24, 2011 21:36
Location: Roosendaal

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Rorsach » Mon Nov 14, 2011 19:02

JPAC is ideaal hiervoor. Gewoon de bestaande Jamma connector hierop aansluiten en de JPAC met USB aansluiten op je PC. Je kan met behulp van de JPAC software elke knop en/of knoppencombinatie programmeren (standaard al gebeurd voor een aantal combinaties zoals P1+P2 = ESC etc.)
De PC kan verder gewoon met de VGA-kabel aangesloten worden op het scherm van de NAC.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Psykick » Mon Nov 14, 2011 20:02

Ik heb nog wel wat van die JAMMA2PC dingen te koop, dus als je er eentje wilt overnemen hoor ik het wel Installatie is erg makkelijk en wat leuk aan deze dingen is dat je ook audio van PC naar kast in een handomdraai kan aansluiten.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Da Dude » Tue Nov 15, 2011 10:17

Mijn NAC heeft geen VGA aansluiting. ooit de bedoeling om dit wel aan te passen.
Maar dan. is een Jpag of de ander dan makkelijker?

@Psykick Wat vraag je voor een jamm2pc? en welke is het?
User avatar
Rorsach
Active Level:
Active Level:
Posts: 123
Joined: Mon Oct 24, 2011 21:36
Location: Roosendaal

Re: Mame pc en arcade monitor

Post by Rorsach » Tue Nov 15, 2011 11:47

Da Dude wrote:Mijn NAC heeft geen VGA aansluiting. ooit de bedoeling om dit wel aan te passen.
Maar dan. is een Jpag of de ander dan makkelijker?


Shit, de NAC heeft geen 31 Khz monitor, helemaal vergeten.

Dan kan je gewoon de JPAC gebruiken, maar dan moet je de grafische kaart softmodden met Soft15Khz. Dit zorgt ervoor dat de PC het juiste signaal doorgeeft. De JPAC controleert dat signaal dan, alvorens het door te geven aan de monitor. Zo heb ik het gedaan met mijn JAMMA woodie.

Ik heb geen ervaring met 24 kHz schermen, misschien dat hier een makkelijker manier voor is.
Post Reply