Dodonpachi en de Aero
Dodonpachi en de Aero
Wederom graag hulp van de technische members. Ik heb Dodonpachi in de Aero zitten, alleen is het beeld ondersteboven. Dat is dus probleem 1. Strikers is wel gewoon direct goed als ik die inplug, vreemd dus. In het menu van DDP kun je volgens mij weinig veranderen. Laatste optie zou zijn scherm van de Aero flippen, maar daar wil ik uiteraard later pas aan beginnen.
Probleem 2 is dat het geluid echt extreem hard staat, en er geen pot op de pcb zit om dit zachter te zetten. Geluid is ook niet te regelen op de Aero zelf. Is hier nog iets op te verzinnen.
Thanks guys!
Probleem 2 is dat het geluid echt extreem hard staat, en er geen pot op de pcb zit om dit zachter te zetten. Geluid is ook niet te regelen op de Aero zelf. Is hier nog iets op te verzinnen.
Thanks guys!
Thanks Henk, super relaxte info. Sukkel die ik ben kon ik natuurlijk de volume pot niet vinden, die is er uiteraard wel gelukkig. Screen is uiteindelijk ook "geflipt" nadat ik een paar keer de normal/invert optie heb gewijzigd. Yes!
Enige is nu nog dat het beeld boven en onder wat golft, dat krijg ik er niet uit met de monitor pots. Iemand een idee wat dat kan zijn?
First; let's dodge some bullets!
Enige is nu nog dat het beeld boven en onder wat golft, dat krijg ik er niet uit met de monitor pots. Iemand een idee wat dat kan zijn?
First; let's dodge some bullets!
- Trailblazer
- Active Level:
Inderdaad vergeten: dank aan Cees voor de goede suggesties. Was inderdaad de H en V hold die iets getweaked moesten worden om beeld te krijgen. Vandaag stad en land afgeweest voor een voltmeter, maar die verkopen ze dus nergens, ook niet meer bij de Kijkshop helaas. Zaterdag dus even langs de bouwmarkt, dan ga ik de boel eens doormeten.
En het golven is echt duidelijk zichtbaar, krijg het met de H en V hold wel een beetje eruit (heeft er dus wel mee te maken), maar zeker niet helemaal. In feite golft bijvoorbeeld de onderkant mee als ik mijn ship van links naar rechts beweeg. Zal eens kijken of ik hiervan een filmpje kan maken.
Thanks zover guys, wel shamefull dat ik zoiets niet zelf kan achterhalen maar goed, daar heb je dan de community als back-up voor, erg relaxed!
En het golven is echt duidelijk zichtbaar, krijg het met de H en V hold wel een beetje eruit (heeft er dus wel mee te maken), maar zeker niet helemaal. In feite golft bijvoorbeeld de onderkant mee als ik mijn ship van links naar rechts beweeg. Zal eens kijken of ik hiervan een filmpje kan maken.
Thanks zover guys, wel shamefull dat ik zoiets niet zelf kan achterhalen maar goed, daar heb je dan de community als back-up voor, erg relaxed!
Hier de link naar een filmpje. Bij Strikers is het trouwens ook een beetje, wel iets minder. Zoals je ziet golft de onderkant van het beeld mee als ik op en neer ga terwijl ik een beam afvuur, terwijl wanneer ik helemaal de fire button niet aanraak er geen golfbeweging ontstaat. Weird huh?
http://s118.photobucket.com/albums/o113 ... V02361.mp4
http://s118.photobucket.com/albums/o113 ... V02361.mp4
Blooming !
Had ik ook met m'n Cute , daar stond contrast wat te hoog.
Draai brightness een tikkie terug op je Aero en het word al een stuk minder of is dan helemaal weg , op je flyback aan de achterkant heb je ook nog 2 pots , een is focus en de ander is screen contrast , de laatste zou je ook wat terug kunnen zetten .
Een tikkie heb ik nog steeds met Batrider maar die heeft dan ook veel van licht naar donker stukken .
Als het witte Cave logo ineens in beeld verschijnt zie je ook je hele scherm ineens wat uitrekken , die brede beam van je schip doet nu op een smal deel van je beeld hetzelfde .
Craig Walker van giz10p zei toen ik mijn Cute chassis liet re-cappen dat het komt door het switchen van je monitor chassis van laag naar hoog ....bla bla ..., of het nou frequentie , voltage , impedantie of wat anders was weet ik niet meer .
Draai brightness een tikkie terug op je Aero en het word al een stuk minder of is dan helemaal weg , op je flyback aan de achterkant heb je ook nog 2 pots , een is focus en de ander is screen contrast , de laatste zou je ook wat terug kunnen zetten .
Een tikkie heb ik nog steeds met Batrider maar die heeft dan ook veel van licht naar donker stukken .
Als het witte Cave logo ineens in beeld verschijnt zie je ook je hele scherm ineens wat uitrekken , die brede beam van je schip doet nu op een smal deel van je beeld hetzelfde .
Craig Walker van giz10p zei toen ik mijn Cute chassis liet re-cappen dat het komt door het switchen van je monitor chassis van laag naar hoog ....bla bla ..., of het nou frequentie , voltage , impedantie of wat anders was weet ik niet meer .
Ja, dat is irritant inderdaad.
Je kunt inderdaad even de instelling op de flyback proberen. Let wel, dit is geen contrast-instelling, maar een regeling van de spanning op de CRT. Te hoog is erg ongezond voor je monitor. Dus inderdaad een goed idee om het wat omlaag te brengen. Als je daarmee contract of brightness verliest moet je dat corrigeren met de contrast en brightness pots op het chassis van de monitor.
Moet goed komen..!
Je kunt inderdaad even de instelling op de flyback proberen. Let wel, dit is geen contrast-instelling, maar een regeling van de spanning op de CRT. Te hoog is erg ongezond voor je monitor. Dus inderdaad een goed idee om het wat omlaag te brengen. Als je daarmee contract of brightness verliest moet je dat corrigeren met de contrast en brightness pots op het chassis van de monitor.
Moet goed komen..!
Casey120 wrote:Blooming !
idd, dit verhaal in combinatie met een zwakke (lees=minder goed gestabiliseerde) voeding veroorzaakt dit gedrag al snel. Bij hoog contrast wordt de HSize al snel wat groter (in dit geval verticaal omdat de monitor is getate).
Hoe 'droger' het beeld wordt ingesteld, des te minder last heb je van dit effect.
Stappen gemaakt vandaag hehehehe: schroeven uit de achterplaat gekregen, meteen ff geswitches naar full screen, goed afgesteld, dus nu alleen de waves er nog uit krijgen. Raar op de Aero is de h-size, raar inbus schroefje dus ik durfde hem eerst niet goed door te schroeven. Toch maar gedaan en het beeld is goed nu.
Voltage blijkt 5.10 te zijn, weet niet of die waves daardoor veroorzaakt kunnen worden. Zit nu dus naar de achterzijde van de flyback te kijken, maar uiteraard ben ik ook schijterig om daar aan te zitten aangezien Henk vertelde dat het met spanning van de monitor te maken heeft. Ik wil wel alles leren dus wie kan me nog iets specifieker zeggen hoe ik nu het beste te werk kan gaan met proberen de waves weg te krijgen met de focus en contrast pots, en hoe ik in de tussentijd de spanning kan meten zodat ik weet dat alles goed gaat?
Voltage blijkt 5.10 te zijn, weet niet of die waves daardoor veroorzaakt kunnen worden. Zit nu dus naar de achterzijde van de flyback te kijken, maar uiteraard ben ik ook schijterig om daar aan te zitten aangezien Henk vertelde dat het met spanning van de monitor te maken heeft. Ik wil wel alles leren dus wie kan me nog iets specifieker zeggen hoe ik nu het beste te werk kan gaan met proberen de waves weg te krijgen met de focus en contrast pots, en hoe ik in de tussentijd de spanning kan meten zodat ik weet dat alles goed gaat?
Als je van de A.O. Wiki ff de Aero manual PDF download zie je op pagina 12 dat pot 21 en 22 op de flyback Focus en screen is .
Als je er recht op kijkt is het links screen en rechts focus .
Geef de screen pot een klein tikkie terug en kijk terwijl je afsteld met een spiegel voor je monitor of hij iets donkerder word , als DDP er in zit kan je gelijk zien of het wave verhaal minder word , blijf wel uit de buurt van de anode ( rubber zuignap op de beeldbuis ) en raak ook het nekbord niet aan maar daar kom je eigenlijk niet bij in de buurt .
Aan de voorkant kan je eventueel met brightness hem weer wat compenseren .
Ik heb alleen focus een keer scherp gesteld met behulp van een grote spiegel .
Als je er recht op kijkt is het links screen en rechts focus .
Geef de screen pot een klein tikkie terug en kijk terwijl je afsteld met een spiegel voor je monitor of hij iets donkerder word , als DDP er in zit kan je gelijk zien of het wave verhaal minder word , blijf wel uit de buurt van de anode ( rubber zuignap op de beeldbuis ) en raak ook het nekbord niet aan maar daar kom je eigenlijk niet bij in de buurt .
Aan de voorkant kan je eventueel met brightness hem weer wat compenseren .
Ik heb alleen focus een keer scherp gesteld met behulp van een grote spiegel .
Ik heb het nog eens op AO nagevraagd, en grantspain had het over deingen die ik zelf niet echt kan bevatten:
You could try turning down the contrast
if its a nanao chassis then change the electrolitic capacitor 10uf 250v on the neck card
Later zegt hij dat je dit zeker niet moet doen als je geen soldeerskills of monitorkennis hebt, dus het proberen van contrast bijstellen ed. zijn mijn laatste mogelijkheden. Ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen wat Grantspain hier precies bedoelt.
You could try turning down the contrast
if its a nanao chassis then change the electrolitic capacitor 10uf 250v on the neck card
Later zegt hij dat je dit zeker niet moet doen als je geen soldeerskills of monitorkennis hebt, dus het proberen van contrast bijstellen ed. zijn mijn laatste mogelijkheden. Ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen wat Grantspain hier precies bedoelt.
ruderudie wrote:You could try turning down the contrast
Zoals eerder besproken zullen contrast en SCREEN wijzigingen zullen zeker iets helpen. Het beeld wordt minder vel/droger.
De condensator zal dan wel vaker stuk gaan of in waarde verlopen. Lijkt me eenvoudig te vervangen.