Zero Team PCB (Seibu Kaihatsu) Suicide fix

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
goatboy

Zero Team PCB (Seibu Kaihatsu) Suicide fix

Post by goatboy » Wed Jan 05, 2011 10:54

Hallo allemaal,

Ik had een tijdje geleden een Zero Team PCB van Seibu Kaihatsu gescored op marktplaats. Helemaal blij maar kwam er helaas achter dat het board al overleden was. Dit board heeft dus een suicide batterij. Als deze batterij leeg is zijn de graphics voor een groot gedeelte aan gort.

De hardware is gelijk aan Raiden II dus niet geëmuleerd in Mame. Er was bijna geen info over dit board te vinden behalve op deze site incl. een link naar de te vervangen roms. Tot nu toe kon niemand deze fix bevestigen dus bij deze.

(Zoek op pagina naar Seibu):
http://www.arcadecollecting.com/dead/dead.html

Heb de 4 roms laten branden bij http://www.hobbyroms.com Geweldige service! Alles 4 roms incl. verzenden vanuit Canada kostte maar USD 35,-

Goed, De 4 nieuwe eproms plaatsen, batterij verwijderen d.m.v. een stekkertje te unpluggen en de tie-rip door te snijden, Simpel.

Foto's:

Deze 4 eproms moet je vervangen.
Image

Voor: (Suicided PCB)
Image

Na: (Gfx weer helemaal intact. 4 nieuwe eproms geplaatst)
Image

PCB voor de fix:
Image

PCB na de fix, battery verwijderd en 4 nieuwe roms:
Image
Last edited by goatboy on Wed Aug 15, 2012 15:04, edited 1 time in total.
Casey120
Active Level:
Active Level:

Post by Casey120 » Wed Jan 05, 2011 13:46

Geen batterij is wel beter dan , werkt dus als een soort CPS2 Phoenix rom , de beveiliging word omzeild ?

Ik moet binnenkort twee batterijen vervangen , die van EspGaluda en DoDonpachi Doj , het schijnt dat ze kunnen lekken waarna het zuur je bord opvreet , Doj krijg ik binnekort opgestuurd en Galuda heb ik van Ken dus wanneer en of ze zijn vervangen is onzeker !
Beter maar doen voor de veiligheid , de levensduur van zo'n batterij is blijkbaar rond de 5 jaar .
goatboy

Post by goatboy » Wed Jan 05, 2011 13:59

De originele roms van het ZT board zijn encrypted en hebben de batterij nodig om dit in stand te houden. Net zoals CP2 denk ik. ZT is ook de enige game op deze hardware die dit geintje uithaald, Raiden 2 en DX hebben dat niet. Toendertijd gedaan om bootlegging te voorkomen.

Anyhoe, De nieuw geplaatste roms hebben geen encryptie tabel meer nodig. Er bestaat ook een 'New Zero Team' board maar loopt op mindere hardware om waarschijnlijk kosten te besparen. Dat wil je dus niet. :)

Bij PGM PCB's kan inderdaad de batterij gaan lekken als ie leeg is en het board aantasten. De batterij is dus ook niet echt nodig want PGM slaat de scores toch niet op. Tis alleen maar voor de klok en bios settings denk ik.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Wed Jan 05, 2011 16:05

Vette shit Henk, dat is nog eens dedication ;)
Leuk altijd als dit soort dingen gewoon lukken en je hem voor de eerste keer aanzet en gewoon ziet dat het werkt. Is een soort overwinningsgevoel, heerlijk :wink:
goatboy

Post by goatboy » Wed Jan 05, 2011 21:43

Tnx Hasan. :) Was ook blij verrast dat ie weer werkte. Ben blij dat ik dit board heb kunnen redden want je ziet ze niet zoveel eigenlijk. Allemaal gedumpt waarschijnlijk toen ze de geest gaven. Tis nog een leuke game ook.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sat Mar 12, 2011 10:34

Is de board nu helemaal af van de Suicide battery? Of kan die weer doodgaan?

Zero Team is één van de games die ik moet hebben om mijn belt scroll collectie te completeren. New Zero Team heeft de volgorde van de stages niet goed (waardoor het er klungelig uitziet dat je character selection screen, de 4 characters op een motor zitten en dan de eerste stage niet de stage is dat ze met de motor binnenkomen... maar de derde).

Is het vervangen moeilijk? Ik ben zelf nogal een leek als het gaat om electronica (tie rip doorsnijden klinkt alsof dat goed fout gaat bij mij, als ik al weet wat een tie rip is).
goatboy

Post by goatboy » Sat Mar 12, 2011 12:49

loempiavreter wrote:Is de board nu helemaal af van de Suicide battery? Of kan die weer doodgaan?

Zero Team is één van de games die ik moet hebben om mijn belt scroll collectie te completeren. New Zero Team heeft de volgorde van de stages niet goed (waardoor het er klungelig uitziet dat je character selection screen, de 4 characters op een motor zitten en dan de eerste stage niet de stage is dat ze met de motor binnenkomen... maar de derde).

Is het vervangen moeilijk? Ik ben zelf nogal een leek als het gaat om electronica (tie rip doorsnijden klinkt alsof dat goed fout gaat bij mij, als ik al weet wat een tie rip is).

Als je deze 4 roms vervangt dan zal dit board nooit meer sterven om deze reden. De 4 roms laat je gewoon door iemand branden die de equipment heeft. De roms zijn op socket dus je kunt de eproms er zo voorzichtig af wippen. Dit was een erg makkelijke fix zonder solderen en dergelijke.

Een tie-rip is gewoon een plastic bandje waarmee de batterij aan het board vast zit. :wink:

Heb inmiddels de pcb al verkocht en kwam er later achter dat deze game best wel zeldzaam is in deze originele vorm, Tja.
Mildoe
Active Level:
Active Level:

Post by Mildoe » Sun Mar 13, 2011 02:15

Ik snap een ding niet,

Waarom is die board verrot als de batterij leeg is?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
goatboy

Post by goatboy » Sun Mar 13, 2011 11:15

Mildoe wrote:Ik snap een ding niet,

Waarom is die board verrot als de batterij leeg is?

Alleen de graphics zijn kapot eigenlijk. De originele roms hebben een encryptietabel nodig die gevoedt wordt door een batterij. Zonder de batterij zijn de gfx kapot en dus suicided. Een soort bootleg beveiliging van Seibu toendertijd. Dus plaats je simpel gfx roms die deze tabel niet nodig hebben en het werkt weer als nieuw.
Post Reply