Arcade minds: geeft uw mening!

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Arcade minds: geeft uw mening!

Post by ruderudie » Mon Jan 03, 2011 22:10

Naar aanleiding van het verkooptopic van Marc en zijn keuze alles wat arcade is de deur uit te doen, ben ik benieuwd hoe het bij alle andere members op dit moment staat met de "liefde" voor arcade!

Zelf ben ik nog volop enthousiast, zit arcade echt in het bloed van kleins af aan(veel meer dan console gaming) en blijf ik de magie van gamen op een cab nog steeds voelen als ik op 20 centimeter afstand naar een 26" scherm zit te staren terwijl de speakers in mijn oren krijsen. En al is dat tegenwoordig misschien maar een uurtje per week als ik niet meer tijd heb, het blijft toch geweldig om al die vette oldskool games te spelen op de manier waarop het ooit bedoeld was. Console gamen kan daar gewoon nooit aan tippen; toen niet, nu niet en in de toekomst ook niet. Dat heeft niet zo zeer te maken met de kwaliteit van games, maar met de hele beleving die wij hebben met arcade games en cabs.

Daarnaast hebben we ook nog deze community die steeds uitbreid met nieuwe enthousiastelingen, zijn we een 'rare breed' mafkezen met een hele bijzondere hobby en hebben we daarnaast allemaal een andere afkomst en andere leeftijdscategorie. Ook dat is best bijzonder en die community is ook deel van de hele hobby, evenals het kloten aan cabs, lullen over games en hardware etc etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat zijn in elk geval my 2 cents.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Mon Jan 03, 2011 23:58

Goed punt Rudie! Ik denk dat de meeste mensen op dit forum nog steeds gek op Arcade zijn of worden, omdat ze denk ik een verleden ermee hebben. De reden dat Marc er snel afstand van kan doen is, zoals hij zelf al aangeeft, dat hij er geen verleden mee heeft, dus ook geen herinneringen. Niets mis mee, maar hij heeft het gewoon met zijn console liefde.

Voor mij is gamen een hele dikke rode draad door mijn leven. Vanaf Atari, commodore, 8-bit NES / Master System, naar 16 bit Nintendo / Sega, naar Neo Geo home ( hemelse ervaring destijds ), naar Playstation, naar Dreamcast en ondertussen altijd wel wat Arcade.
Maar ik denk dat mijn grote Arcade liefde toch wel zijn roots in de Neo Geo heeft liggen en daarna de Naomi games die ook nog eens werden geport naar de Dreamcast 8)
Het is bij mij dus echt het gamen in al zijn glorie, zelfs nu nog de nieuwste games.
Wat wel een heel belangrijk element in het gamen bij mij is dat ik "Arcade" omschrijf als pick up and play games. Dan maakt het niet uit echt wat het is, retro of next gen, als het maar lekker snel, vol actie en niet al te veel sim is, want daar heb ik gewoon de tijd niet meer voor met een gezin en alledaagse bezigheden. Dus voor mij is Arcade gamen niet alleen gebonden aan cabs, maar een soort overkoepelend genre! Lekker Arcady :wink:

Al met al zit het ondertussen in mijn DNA strings ingeprent en ik zal er cker mee sterven :twisted:
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Jan 04, 2011 00:18

Het is nu ruim 6 jaar geleden dat ik m'n eerste Japanse cab in huis kreeg en heb er sindsdien altijd minimaal een gehad. De keren dat ik in een opvlieging zei: waarom pleur ik niet gewoon alles de deur uit heeft maar met een ding te maken en dat zijn de prioriteiten die je stelt naarmate je ouder wordt en je persoonlijke situatie veranderd. Negen van de tien keer heeft het toch te maken met je omgeving.

Niet eens zo zeer iemand die zegt dat je het weg moet doen, maar het feit dat je nu eenmaal soms je geld aan belangrijkere dingen kunt besteden, zeker als je geen geldboom in de tuin hebt staan. Ik heb vorig jaar besloten alle echt dure dingen de deur uit te doen, omdat ik het mezelf eigenlijk gewoon niet kan en wil veroorloven iets in huis te hebben wat je voor 1/10 van de prijs op een console kunt spelen. Nu richt ik me meer op de wat goedkopere dingen om de collectie levend te houden, minstens zo leuk.

Het is en blijft naar mijn mening geen wijze keuze helemaal te stoppen met een bepaalde tak van sport. Ik heb altijd van alles een beetje gedaan en dat is voor mij nog steeds de way to go.
almighty

Post by almighty » Tue Jan 04, 2011 07:01

Wil hier toch nog even wat kwijt :wink:

Arcade is dus zeker iets waar ik veel liefde voor heb, bedoel vroeger liep ik voor een paar guldens naar Pac-Land om heerlijk een paar potjes Streetfighter, DD, Simpsons en Turtles etc. te spelen
Dus een paar jaar geleden was ik ook erg blij met m'n eerste cab en weet nog goed dat ik begonnen was met die minder mooie ''OK Baby'' en moest dus ook snel een echte candy cab hebben.
Heb na mijn mening ook veel liefde gestoken in mijn cabs en er echt veel aan gedaan wat zeker zijn vruchten heeft afgeworpen voor andere leden.

Ik ben mijn cabs ook nog niet kwijt en zie dat ook nog niet snel gebeuren aangezien de meeste leden hier al een cab hebben staan.
Zal er eentje weer naar boven moeten tillen en laat de andere dan maar op mijn slaapkamer staan en wacht geduldig af.
Zeker geen geldkwestie maar meer ruimtegebrek en ga/en wil ze niet voor spotprijzen wegdoen want dan weet ik dat ik daar wel enorm spijt van ga krijgen.

Cheers. :)
Peet1979

Post by Peet1979 » Tue Jan 04, 2011 08:54

almighty wrote:
Ik ben mijn cabs ook nog niet kwijt en zie dat ook nog niet snel gebeuren aangezien de meeste leden hier al een cab hebben staan.
Zal er eentje weer naar boven moeten tillen en laat de andere dan maar op mijn slaapkamer staan en wacht geduldig af.
Zeker geen geldkwestie maar meer ruimtegebrek en ga/en wil ze niet voor spotprijzen wegdoen want dan weet ik dat ik daar wel enorm spijt van ga krijgen.

Cheers. :)


Ik bespeur hier al enige twijfel / draaiing naar de cabs toch maar te houden :D Misschien maar een goed idee ook? Je weet immers nooit of in de toekomst het virus weer toeslaat en dan is het handig dat je de cabs nog eens op kan zoeken en eventueel weer monteren. Zal ik zeker doen. Ik heb het zelf ook te vaak meegemaakt; verkopen en later spijt...en spijt achteraf is behoorlijk klote !
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Tue Jan 04, 2011 14:36

Mooi topic!

Tja.. hmm.. mijn verslingering aan games en arcade gaat heel ver terug. Begonnen met een Audiosonic console toen ik klein was. Echte liefde kreeg ik toch in de arcade met Afterburner en Thunderblade. Later van mijn zuurverdiende geld een Sega Master System gekocht, en uiteindelijk alle moderne consoles uit Japan laten komen (PS1, PS2, Dreamcast, etc, etc).

Ik heb ook van die tijden dat ik denk: "hmm.. zal ik het gewoon allemaal verkopen", maar ik hou me altijd in. Ik zit nu veel meer (zoals Ken aangeeft) op het aanpassen van de hobby; je verkoopt eens wat om weer eens iets nieuws te kunnen doen.

Heb mijn eerste cab een jaar of 10 geleden gekocht (woody), en heb deze nog steeds. Door Nozomi verslingerd geraakt aan Candy's.. de woody gaat binnenkort wel in de verkoop, denk ik. Neeeeeeed more space :-)!

Kroon op mijn huidige collectie is toch wel m'n Afterburner Climax cab. Maar ook deze zal over niet al te lange tijd weer plaats gaan maken voor iets anders. Gewoonweg omdat het een dure machine is, en ik de game intussen goed ken. Tijd voor iets anders.. :-) Volgende dedicated cab zal een driver worden, denk ik.

Het is gewoon net als verliefd zijn; soms hoteldebotel, soms even wat minder opgewonden ;-)

Ik ga deze hobby nooit meer verlaten. Het allerleukste aan deze hobby is voor mij trouwens niet het gamen zelf, maar het sleutelen en prutsen aan de cabs en electronica. Heerlijk. Zo ligt de Blast van Ronnie nog steeds in een paar stukken :-) Ik heb alle tijd. Gewoon af en toe even een beetje rommelen, en je vult makkelijk een paar maanden op (want ja, ook een gezin met twee kindjes)
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Tue Jan 04, 2011 18:23

Bij mij is het het andersom. Veel van mijn Neo collectie weg gedaan omdat ik het via mvs ook op mijn Egret 2 kan spelen...cps2 games gekocht, naomi rom en gd-rom, etc. En toen stond die cab daar...en maar staan. Na een paar maanden weinig maar aan gehad. Dus zit ik er al een paar maanden aan te denken alle arcade spul de deur uit te doen en (voor de 3de keer dan) weer Neo op te pakken. Weet nog goed dat ik vorige keer zei nooit meer iets van de Neo weg te doen haha. Gelukkig nog niet alle games verkocht dit keer.

Dit weekend donder ik alles in de sales thread met foto's en later op de bekende sale sites ;)

Het was leuk met de cab maar ben toch echt een console gamer en collector blijkt maar weer.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Jan 04, 2011 19:12

Baki wrote:weer Neo op te pakken.


Dit ga je nooit meer tegenhouden. It will haunt you forever.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Tue Jan 04, 2011 19:32

Jep true that...daarom doe ik de arcade gear ook weg. Kan ik dat geld weer in Neo spul steken ;)
User avatar
Casey120
Active Level:
Active Level:
Posts: 278
Joined: Sun Nov 08, 2009 21:06
Location: Rotjeknor

Post by Casey120 » Tue Jan 04, 2011 19:54

Hoewel ik pas een jaar bezig ben met Arcade heb ik al veel langer een flinke Console en Shmup verzameling aangelegd , daar stop ik af en toe tijdelijk mee om daarna weer verder aan te vullen .

Arcade heeft altijd mijn interesse gehad van het prille begin , ik weet nog haast elke Cab hier uit de buurt halverwege jaren 80 in de meeste kroegen en snackbars want ik ging ze allemaal af met mijn zakgeld , later naar Scheveningen en Amsterdam , zelfs hier in Rotterdam had je meerdere echte Arcade hallen .
Ik speelde toen thuis op een Colecovision en daar kwamen haast perfecte Arcade ports op uit , die heb ik nog ergens liggen met ongeveer 20 games boxed , al mijn latere Console handel heb ik wel weer weggedaan :cry:
Ik had al een paar keer op het punt gestaan om een Supergun aan te schaffen en ook heb ik nog een 2 player Happ panel laten bouwen in de USA met alles er op en er aan , verlichtte buttons en trackbal , spinner en 4 weg stick om een Mame Bartop in elkaar te flanzen , panel kostte een vermogen en net toen ik het hout wou bestellen voor de bartop kwam ik in aaraking met Candy cabs dus die stick staat nog ongebruikt in de doos voor misschien ooit ...projectje :wink:

Ik ben niet zo snel van stoppen en de hele handel de deur uit maar aan de andere kant nemen de meeste Cabs behoorlijk wat ruimte in en ik kan me voorstellen dat 2 van die joekels ongebruikt dan wel erg aanwezig zijn .
Een Cute kan je dan wat makkelijker wegstoppen als zo'n fullsize Cab , die Cute gaat er hier dan ook nooit meer uit , de Aero hopelijk ook niet :!:
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Jan 04, 2011 19:58

Casey120 wrote:die Cute gaat er hier dan ook nooit meer uit , de Aero hopelijk ook niet :!:


Wat wil je er voor hebben? :mrgreen:
User avatar
Casey120
Active Level:
Active Level:
Posts: 278
Joined: Sun Nov 08, 2009 21:06
Location: Rotjeknor

Post by Casey120 » Tue Jan 04, 2011 20:07

De Aero ?

€ 525,- schijnt de gangbare prijs te zijn ( zonder blauwe kruk dan )



Eindelijk weer eens een echte Sega Cab i.p.v. die Taito rommel ?




Image
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Jan 04, 2011 20:15

Cool, kan ik eindelijk Street Fighter spelen met 3 buttons! Gruweluuuuk!
goatboy

Post by goatboy » Tue Jan 04, 2011 20:20

Goed, Dan schrijf ik ook wel wat. :)

Ik ben nog steeds bijna iedere dag aan het gamen op m'n cabs. 8) Ik heb meestal wel één van de drie cabs aan staan zodat ik direct een ronde kan gamen. M'n vrouw en kinderen vinden het ook allemaal op hun manier wel tof dus. Het was tot nu toe een te gekke ride wat arcade betreft. M'n console experience nu niet meegerekend.

Bijvoorbeeld de aanschaf van je eerste cab, Het schoonmaken en opknappen, Kennis vergaren, Je eerste PCB scoren, Geil! Allemaal spannend en zo wil ik het zo lang mogelijk houden. Als de postbode je weer een pakketje komt brengen met een nieuwe PCB of zo dan wordt je weer zo blij als een kind.

Iedereen heeft denk ik weleens een mindfuck om je verzameling of whatever de deur uit te doen of om te ruilen, ik ook. Heb m'n meeste console spullen verkocht voor arcade funding en er geen seconde spijt van gehad. Andersom is ook goed zolang je maar blijft gamen.

Game on! En laat SHMUPS2 nu maar komen. :twisted: Yeah, Yeah, Yeeaaah! ...ok :oops:
Last edited by goatboy on Tue Jan 04, 2011 21:04, edited 1 time in total.
almighty

Post by almighty » Tue Jan 04, 2011 20:55

goatboy wrote:

Game on! En laat SHMUP2 nu maar komen. :twisted: Yeah, Yeah, Yeeaaah! ...ok :oops:

Dit keer zal ik ook '' hopelijk'' van de party zijn en maak hier al plaats voor de beker :twisted:

Wel zin in Shmups 2 :D
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Tue Jan 04, 2011 21:26

Het is inderdaad zeker waar dat je je hele collectie ook veel beter kunt waarderen als je het echt rustig opbouwt. Als je in een maand 10 games koopt, heb je er wat mij betreft in elk geval echt veel minder gevoel bij. Dus gewoon 1 game kopen, blij zijn en ook echt kapot spelen/ van genieten, daarna weer een andere game kopen. Dat heb ik op het neo forum ook zo vaak gezien, echt collecten om alles maar zo snel mogelijk te hebben, dat gaat altijd mis. Als je alles langzaam ziet groeien heb je ook bij elke game een verhaal en weet je vaak nog precies wanneer je die game hebt aangeschaft en hebt beleeft toen je hem net op de deurmat kreeg.

Persoonlijk verkoop ik zelden iets, simpelweg omdat ik alleen koop wat ik echt wil hebben. Uitzondering is dat ik 2x een neo cd collectie heb opgebouwd en 2x weer verkocht, omdat de console gewoon te kut is om op te spelen, en 1x een kleine AES verzameling die ik heb weggedaan omdat veel games gewoon onrealistisch geprijsd zijn voor mijn smaak, ik ze toch wilde hebben en daarom ge"irriteerd werd van het verzamelen....AES blijft wel altijd trekken en dat heeft waarschijnlijk gewoon alles te maken met het feit dat die shit in mijn kinderjaren het heiligste was wat er bestond, maar wijselijk begin ik er nooit meer aan...hoop ik :).

Ben nu pas echt een beetje bezig de vert cab te voorzien van games, heeft lang stil gestaan en nu is dodonpachi onderweg en krijgt hij eindelijk wat ie verdient: een kneitervette game waarvan ik nu ook al weet dat ik hem zeker niet meer weg zal doen!
almighty

Post by almighty » Wed Jan 05, 2011 06:44

ruderudie wrote:Het is inderdaad zeker waar dat je je hele collectie ook veel beter kunt waarderen als je het echt rustig opbouwt. Als je in een maand 10 games koopt, heb je er wat mij betreft in elk geval echt veel minder gevoel bij. Dus gewoon 1 game kopen, blij zijn en ook echt kapot spelen/ van genieten, daarna weer een andere game kopen.


Nou en bedankt he :wink: , dus ik geniet minder van mijn games haha.
Nee ik begrijp wel wat je bedoeld maar vaak koop ik meer tegelijk om de shipping kosten te drukken en zijn de prijzen er ook vaak na.

Wou dat de dagen gewoon wat langer waren want kom gewoon tijd tekort man, heb nog zo veel mooie games liggen waar ik gewoonweg niet aan te kom :(
dexx
Active Level:
Active Level:
Posts: 503
Joined: Thu Aug 06, 2009 15:21

Post by dexx » Wed Jan 05, 2011 12:23

hmmz, mijn arcade tijd heb ik GOED meegemaakt, maar spelen? ho maar :P dat komt meer omdat ik in 1981 geboren ben.. en je moest 18 zijn om die games te doen :cry: maar ik had (heb ik nog steeds) toen al goeie ouders die mij weleens in zo'n hal voor zo'n ding gezet hadden, mijn indruk was altijd.. HOE kan dit er nou zo goed uitzien?? op m'n MSX was het ook niet slecht, neem Bubble Bobble, in de Arcade was die gewoon superieur vanwege z'n Yamaha Adlib synthesizer... daar kon de MSX niet tegen op :shock:.

ik baal er wel van.. in THE 80's je hoeft maar 1 stap te zetten of je bent al in een Arcade hal.. :P en nu :x ...gokkasten@^#(&^@$.......

maar goed, er was ook elk jaar een kermis waar een trailer bij was vol met "classics" die naar het gat kwam waar ik gewoond heb..
ik herinner me deze games nog wel die ik in al die jaren gespeeld heb, dat is inclusief de arcades:
1942
Baby Pacman
Super offroad (iron man blabla)
Ghost & Goblins
Pole Position
Mortal Kombat 2
choplifter
RoadBlasters
Paperboy
Gauntlet
RidgeRAAAAACERRRR!!! :P
Moonpatrol
OUTRUN (oh yeah)

en natuurlijk was ik gelijk DOOD bij de meeste games, tsja.. ik was toen geen PRO :mrgreen:

en later kwamen de muziek games enzo.. enne ik blijf Arcade nog steeds GAAF vinden.
User avatar
Casey120
Active Level:
Active Level:
Posts: 278
Joined: Sun Nov 08, 2009 21:06
Location: Rotjeknor

Post by Casey120 » Wed Jan 05, 2011 13:35

dexx wrote:hmmz, mijn arcade tijd heb ik GOED meegemaakt, maar spelen? ho maar :P dat komt meer omdat ik in 1981 geboren ben.. en je moest 18 zijn om die games te doen :cry:


Nou hier in Rotterdam niet hoor , Snackbars en Cafe's kon je sowieso in lopen als snotaap om te spelen en de Arcade hallen hier hadden , of een afgeschermd deel waar de fruitautomaten stonden met een bord " 18 of ouder " er voor zoals aan de Katshoek en om de hoek bij Binnenwegplein of helemaal geen 18 deel zoals beneden in het Chinese boot restaurant liggend aan de Maashaven , daar was dus alleen Arcade .

Toen ik wat ouder werd en alle kasten hier plots verdwenen ging ik wel eens naar de toen al bekende hal in Scheveningen , ook Amsterdam is veel langer door gegaan , wat daar ooit zat aan Arcade was niet normaal .
dexx
Active Level:
Active Level:
Posts: 503
Joined: Thu Aug 06, 2009 15:21

Post by dexx » Wed Jan 05, 2011 13:40

Casey120 wrote:
dexx wrote:hmmz, mijn arcade tijd heb ik GOED meegemaakt, maar spelen? ho maar :P dat komt meer omdat ik in 1981 geboren ben.. en je moest 18 zijn om die games te doen :cry:


Nou hier in Rotterdam niet hoor , Snackbars en Cafe's kon je sowieso in lopen als snotaap om te spelen en de Arcade hallen hier hadden , of een afgeschermd deel waar de fruitautomaten stonden met een bord " 18 of ouder " er voor zoals aan de Katshoek en om de hoek bij Binnenwegplein of helemaal geen 18 deel zoals beneden in het Chinese boot restaurant liggend aan de Maashaven , daar was dus alleen Arcade .

Toen ik wat ouder werd en alle kasten hier plots verdwenen ging ik wel eens naar de toen al bekende hal in Scheveningen , ook Amsterdam is veel langer door gegaan , wat daar ooit zat aan Arcade was niet normaal .


zucht.. idd, the GOOD TIMES :) de hal in scheef is niet meer zoals het was, de enige oldskool machine is de mspacman/galaga machine :P
User avatar
Casey120
Active Level:
Active Level:
Posts: 278
Joined: Sun Nov 08, 2009 21:06
Location: Rotjeknor

Post by Casey120 » Wed Jan 05, 2011 13:49

Ik heb het gezien afgelopen zomer na er jaren niet te zijn geweest :cry:
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Post by ElPancho » Wed Jan 05, 2011 14:07

1981 het jaar waarin ik 14 werd. (Yes, I'm that old :) )

Het gat waar ik toen woonde (Egmond aan Zee) had zelfs 2 "Amusementshallen" want veel toeristen natuurlijk in de zomer.

Alles is daar wel zo'n beetje voorbij gekomen aan top 80's arcade-games. Erik zou als woodie-liefhebbert helemaal uit z'n plaat zijn gegaan.

Niets maar dan ook helemaal niets gemist aan de rise and fall van gokhallen in Nederland. De verhalen die ik overgehouden heb aan die tijd zijn zo talrijk en bizar dat ik er een boek mee zou kunnen vullen... (mss doe ik dat wel eens .... memoires en bekentenissen van een arcade-80's-addict.....)

Wat meer on topic nu maar ff .... arcade en consoles staan qua gevoel bij mij wat los van elkaar. Tuurlijk het zijn allemaal videogames, maar zoals Dexx ook al aangeeft waren die Arcade-versies veruit superieur aan wat er thuis te beleven viel op de 2600. (Coleco was later de machine die nog het dichstbij kwam. Die staat dan ook nog boxed op zolder).

Bij mij zou het 1, console, het ander, arcade, nooit kunnen vervangen. Ze vullen elkaar aan en geven andere spelbelevingen en geven andere herinneringen.

Rudie heeft ook een punt met dat een game een herinnering (verhaal er omheen) moet hebben. Heeft ie gelijk in. Meestal gaat dat vanzelf.

Alleen net als Marc heb ik ooit mijn SNES verzameling de deur uitgedaan. Heb ze nu ntsc-j terug gekocht. Maar vaak als ik mijn "nieuwe" DK Country speel denk ik: toen ik de PAL-versie haalde -ergens medio jaren 90- zat ik op weg naar de gamesshop in een kettingbotsing met de auto (yes, that old, kweet het :) ).
Zo zijn de verhalen en de games niet verloren gegaan, ook al hoort dat verhaal niet bij de fysieke cartridge die ik nu heb.
Of dat je een PAL saturn haalt voor 1149 gulden en dat Virtua Fighter mijn maten en mij versteld lieten staan van de Arcade-polygoon-ervaring thuis.

Of de PU uitlachen dat ze Mario Kart een mager zesje gaven terwijl iedereen in mijn omgeving aan slaap tekort leed door die game.

Mijn arcadeliefde zit dus diep, heel diep, Hasan verwoord het nog het beste: zit nu in het DNA verzegeld.
Consoles ook prima, maar zit net iets minder in het DNA....

/2 cents
Team 15 kHz
goatboy

Post by goatboy » Wed Jan 05, 2011 14:22

Mooi verwoord Onno. :) Ik ben ook één van de oudjes hier, In 1981 was ik 12 jaar oud. Ik had het geluk dat mijn lokale cafetaria altijd de nieuwste woodies had staan. Heb nieuwe releases meegemaakt van Pacman, Galaxians, Phoenix, Scramble, Joust, Defender, etc. etc. moet je voorstellen! En af en toe de fiets pakken met m'n maatjes op zoek naar andere friettenten of zij nog wat nieuws hadden, Geweldig! Het lijkt ook als de dag van gisteren deze herinneringen.

Arcade gaming had zo'n impact op mij dat ik het hele land afging op zoek naar arcadehallen. Arcade was waarschijnlijk ook vanaf toen al in m'n DNA gegraveerd. Was vooral te vinden in Apeldoorn, Utrecht of Amsterdam. Wat een feest was dat. Deventer waar ik toen woonde had verder geen arcadehal of zo.

De reden dat ik een console thuis wou hebben was natuurlijk alleen maar om de arcade beleving ook thuis te hebben. Dat viel natuurlijk vet tegen op een woodie Atari 2600. :) (snif)

Kan hier uren over doorgaan en ben ook echt blij dat ik deze videogame ontwikkelingen bewust heb meegemaakt. Vraag me soms af hoe de kids dat tegenwoordig ervaren met al die hightech consoles.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Wed Jan 05, 2011 15:55

goatboy wrote:Vraag me soms af hoe de kids dat tegenwoordig ervaren met al die hightech consoles.


Daar snijd je een goed punt aan Henk en ik kan je vertellen dat zoals de huidige ontwikkeling van Games gaat het ook voor de kleinste gamers onder ons te snel gaat.
Ik heb hier vaak discussies over, ook met onze Gameshop in Den Haag, die al 30 jaar in het vak zit en als eerste de Neo Geo te koop had in Den Haag, mss zelfs Nederland. Hij zegt ook dat als er nu een remake zou komen van de SNES het absoluut een hit zou kunnen zijn, simpelweg omdat het playable is, cartridges zijn en niet al te ingewikkeld is.
Je kan wel zeggen dat we als mensen steeds slimmer worden, geloof me dat wij een heel goed aanpassingsvermogen hebben, maar de ontwikkelingen op computergebied niet bij kunnen benen. Men evolueert niet zo snel als computers, daar gaan generaties overheen.
Wat ik hiermee wil zeggen dat de eenvoud het nu nog altijd wint van complexiteit.
Daarmee bedoel ik niet dat de spellen makkelijker zijn, want ik denk dat ze vroeger juist moeilijker waren, alleen het playmechanisme is vaak te ingewikkeld en je kan zeggen wat je wilt maar al die nieuwe technologiën werken simpelweg NIET!
Weet je hoe vaak ik bij mijn kinderen moet zitten om de kinect weer eens te kalibreren of de Wii mote plat gelegd moet worden, omdat de Wii het weer eens kwijt is. Het is allemaal grappig maar second nature is het nog lang niet.

Op school gebruiken ze ook nog steeds pen en papier om het schrijven te leren en is cker nog niet alles op de computer.
Disney is nog steeds heel slim en brengt om de 7 jaar weer dezelfde film op de markt, omdat er dan weer een nieuwe generatie kinderen is en die vinden het ook weer net zo leuk. Capcom brengt ook weer dezelfde game op de markt met alleen een grafische overhaul, maar mechanism hetzelfde.
Muziekinstrumenten veranderen ook niet om de 5 jaar in andere instrumenten.
Ik kan zo uren doorgaan en bottom line is dat wij niet zo niche zijn dan we denken en iedereen het klassieke gamen leuk vind, alleen de maatschappij heeft voor de mensen bepaald dat het een andere kant op moest en wij zijn alleen maar onszelf gebleven en hebben ons niet geheel door de stroom laten meevoeren AND THEREFORE WE ARE BLESSED!! HALELUJA!! :lol: :lol:
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Wed Jan 05, 2011 16:02

Allemaal helemaal mee eens. Ik was in 1981 7 jaar oud (nu we toch met leeftijden aan het smijten zijn); ook ik heb de arcades in rotterdam en scheveningen veeeel bezocht. En ja, ook snackbars in heel Dordrecht afgestruind. Kan me herinneren veel Golden Axe gespeeld te hebben.

En over dat hebben van een verhaal bij een game: heerlijk. Vooral in de tijd dat er nog geen Internet was en je daadwerkelijk op je fiets naar de stad ging om een game te halen. Later via vrienden games uit Japan over laten komen. Wat nou online; bellen naar Japan om door te geven welke game er gekocht moest worden (en als gift verzonden graag :-)). En met welke game bedoel ik dan zelfs: "doe maar iets met vliegtuigen". Vaak zat games gekregen waar mensen in NL werkelijk nog nooit van hadden gehoord ;-)

Wat een tijden.. word er weer helemaal warm van als ik er aan denk.
Post Reply