Aero City - Horizontal width adjustment

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
ckong

Aero City - Horizontal width adjustment

Post by ckong » Sat Apr 10, 2010 22:44

Net als een aantal anderen hier ben ik sinds deze week de gelukkige eigenaar van een minty Aero City. aangezien ik de cab vooral voor SHMUP's ga gebruiken heb ik de monitor getate.

Het beeld van de monitor is prachtig, scherp en kleurrijk. Ik had in eerste instantie wel veel last van 'jitter' (veel kleine wave lijnen) in het beeld, maar ik heb ontdekt dat dat veroorzaakt werd door een rare storing doordat de aarddraad met de PSU was verbonden (vastgeklemd via één van de vier schroeven). Nadat ik die verbinding had losgemaakt (de aarddraad is nu niet verbonden met de PSU) was de 'jitter' helemaal verdwenen. :D Het beeld is nu perfect stabiel. Oh ja, de PSU spuugde ook -5,2V uit!! Dat kan dodelijk zijn voor je game PCB's en ik heb het dan ook snel teruggebracht naar -5,01V.

Maar nu mijn 'probleempje' en vraag: ik heb een aantal SHMUP's gespeeld, maar elke game heeft boven en onder een niet benutte beeldruimte over van enkele centimeters, de ene game wat meer of minder dan de andere game. het verstellen van de horizontal width coil heeft niet of nauwelijks effect. Ik zag op de foto's van Matthijs (Puzzle Bobble 4) dat dit op zijn Aero ook het geval is (bij hem uiteraard links en rechts).

Vraag (aan degenen die al wat langer een Aero hebben): hoe kan de beeldbreedte aangepast worden? En heeft iemand toevallig een (PDF) manual en schema's van het monitor chassis.
Matthijs

Post by Matthijs » Sun Apr 11, 2010 06:24

Klopt, Ik heb er ook last van en wilde ook nog een topic erover posten. Heb helaas zelf geen idee waar het aan ligt. :(
almighty

Post by almighty » Sun Apr 11, 2010 07:02

Op het chasssis kun je dat regelen.Even het stekkertje omwisselen.
Hoop dat dit helpt:
Image
ckong

Post by ckong » Sun Apr 11, 2010 10:08

Bedoel je het éénpolige stekkertje aan de oranje draad (zie foto)? Moet die 1 positie naar links, naar het pinnetje dat er naast zit?

Image

Heeft het verstellen van de horizontal width coil daarna meer effect? Je hebt immers altijd games die je naar je schermbreedte moet schalen.
almighty

Post by almighty » Sun Apr 11, 2010 11:07

Als het goed is wel Erik, maar zal dat nog even voor je nakijken op mijn Chassis.
Laat het je nog even weten.
ckong

Post by ckong » Sun Apr 11, 2010 13:05

Laat maar Marc, ik heb de stekkers al verwisseld (wat kan er eigenlijk fout gaan), en inderdaad, nu heb ik wel volledig beeld. Bedankt voor je oplossing. :lol:

Maar waarom zou deze switch er eigenlijk zitten? Iedereen wil toch altijd volledig beeld?
goatboy

Post by goatboy » Sun Apr 11, 2010 13:45

PAL / NTSC? PAL heeft meer scanlines. Gokje want cabs waren voor toch voor EU markt bedoelt?
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Tue Apr 13, 2010 16:02

Op mijn voedingen zijn de voltages correct maar idd goed om dat ff door te meten Erik.

Dat pcbeetje bij de voeding daar rechts van .... enig idee wat ie doet? Op de aero die hier al stond zat dat pcbeetje niet ......

Cheers @ Marc voor de stekker op chassis tip!
Team 15 kHz
ckong

Post by ckong » Tue Apr 13, 2010 16:11

Dat PCB-tje kun je wegknikkeren, is voor een DM muntproever ..... die er niet in zit. :) PCB-tje is dus overbodig.
Matthijs

Post by Matthijs » Tue Apr 20, 2010 17:50

Hmmm, Ik heb net een poging gedaan het oranje kabeltje te vinden maar zonder succes. Kan iemand aangeven waar op de chassis dat ding zit?

Image

Ik kon geen overkomsten zien met de foto van Pooyan... :(
Last edited by Matthijs on Tue Apr 20, 2010 18:01, edited 1 time in total.
almighty

Post by almighty » Tue Apr 20, 2010 17:52

Maak anders ff een foto van bovenaf (chassis), is nu lastig te bepalen welke kabel het is.
Matthijs

Post by Matthijs » Tue Apr 20, 2010 18:01

almighty wrote:Maak anders ff een foto van bovenaf (chassis), is nu lastig te bepalen welke kabel het is.

Is goed, zal het direct even doen!

EDIT:

Poeh, valt niet mee om een beetje redelijke foto ervan te maken. Ik hoop dat het hier beter in te zien is:

Image
Last edited by Matthijs on Tue Apr 20, 2010 18:25, edited 1 time in total.
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Tue Apr 20, 2010 18:02

Ik denk dat ie op die foto ook niet te zien is.
Dat ijzeren torentje links onder op de foto daar zit ie achter.

Zelf kon ik er lastig bij (grote handen en geen zin in een oplazert) dus ik doe het wanneer ze naar boven gaan en de monitors er toch uit liggen.
Team 15 kHz
Matthijs

Post by Matthijs » Tue Apr 20, 2010 18:31

ElPancho wrote:Ik denk dat ie op die foto ook niet te zien is.
Dat ijzeren torentje links onder op de foto daar zit ie achter.

Zelf kon ik er lastig bij (grote handen en geen zin in een oplazert) dus ik doe het wanneer ze naar boven gaan en de monitors er toch uit liggen.

Ik zat er zelf ook al aan te denken de monitor eruit te halen, maar liever niet natuurlijk. Weet je zeker dat ie achter dat torentje zit? Ik heb gekeken maar kon het echt niet vinden (Ik denk dat het ook ongeveer wel op de 2e foto te zien is). Wat de oplazert betreft, hoe groot is dat risico dat je een schok krijgt? Moet je (naast natuurlijk de stekker eruit doen) de beeldbuis ook nog dischargen oid?
ckong

Post by ckong » Tue Apr 20, 2010 19:14

Je hebt in ieder geval een ander chassis dan ik, dus misschien zit dat kabeltje wel op een andere plek, als het er al is. Misschien is het handiger om het chassis met een spiegeltje te bekijken als je hem niet uit je cab wil halen, dat heb ik ook gedaan, een spiegeltje en een zaklampje.
Last edited by ckong on Tue Apr 20, 2010 19:17, edited 1 time in total.
Matthijs

Post by Matthijs » Tue Apr 20, 2010 19:16

pooyan wrote:Je hebt in ieder geval een ander chassis dan ik, ik kan je helaas niet helpen.

Daar was ik al bang voor... Toch bedankt!

Iemand misschien een idee hoe ik alsnog de horizontal width aan kan passen?
almighty

Post by almighty » Tue Apr 20, 2010 19:38

Dit is een andere chassis, zie namelijk geen kabeltjes achter het torrentje lopen.
De beschrijving die ik heb is voor het chassis van mij (en Pooyan)
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Tue Apr 20, 2010 21:40

Probeer anders craig (giz10p.co.uk) of grantspain (lid op sega-naomi.com). Zij weten veel van monitoren, zo niet alles ;-)
Matthijs

Post by Matthijs » Sun May 16, 2010 13:22

Hm, mijn chassis blijkt een Sanwa PM1736 te zijn. Is er toevallig iemand die ook een Aero van Hasan en Pascal heeft gekocht met een papier aan de binnenkant van het deurtje geplakt van deze chassis? Mijn papier is van een MS8 26 SU, en Google geeft maar 2 resultaten die me niets verder helpen als ik zoek op 'PM1736'.

Of Hasen en/of Pascal, hebben jullie er toevallig nog een staan met een dergelijk papier?

Anders moet ik inderdaad het advies van Cageman maar opvolgen en Craig of Grant maar gaan lastigvallen.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sun May 16, 2010 15:17

Ik zal eens ff kijken Matthijs, tot nu toe bij de cabs die ik heb gezien nadat we dit wisten waren allemaal te doen. Ik zal eens naar de verschillende soorten kijken die we hebben en nader informeren. A.s week weet je meer ;)
Matthijs

Post by Matthijs » Mon May 17, 2010 20:41

Top Hasan, dankje! :D
Matthijs

Post by Matthijs » Sat May 22, 2010 15:32

Hasan, had je toevallig al tijd gehad om te kijken?
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:

Post by Beatmaster-P » Sat May 22, 2010 16:42

Matthijs,

Het is idd erg druk geweest ivm bestellingen en projecten die we af moeten hebben.
(en natuurlijk onze normale jobs die ook gewoon doorgaan)

vnvd heb ik op de planning staan om eea na te lopen mbt jouw vraag!

keep you posted :idea:
OIIIIIIIO
Matthijs

Post by Matthijs » Sat May 22, 2010 17:24

Beatmaster-P wrote:Matthijs,

Het is idd erg druk geweest ivm bestellingen en projecten die we af moeten hebben.
(en natuurlijk onze normale jobs die ook gewoon doorgaan)

vnvd heb ik op de planning staan om eea na te lopen mbt jouw vraag!

keep you posted :idea:

No rush, Pascal. ;) Fingers crossed dat je iets kunt vinden! :D
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:

Post by Beatmaster-P » Sun May 23, 2010 07:01

Mattie,

nog geen "andere" variant Aero chassis tegengekomen, maar...
ik moet nog de andere helft kasten doen, hoor. dus nog genoeg kans.

doe ik vanmiddag.

Toch zou ik graag nog een fotootje willen zoals jouw 2e foto van het chassis,
maar dan echt vanaf de linkerkant (als je achter de Aero staat)

ondanks dat het een ander chassis type is, staat deze wel een kwart slag
gedraaid naar links nml.
OIIIIIIIO
Post Reply