Wat is wijsheid (scherm)

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Wat is wijsheid (scherm)

Post by Xtincthed » Sun Jan 03, 2010 18:46

ik zit met een dilemma.. en ik hoop dat jullie met ervaring en kennis (die ik niet heb) kunnen helpen met het oplossen van mijn probleem :)

Image

Image

Image


op foto 1 zie je de binnenkant van mijn mvs, de achterkant van het scherm
op foto 2 zie je het uit een andere hoek
en op foto 3 zie je de voorkant ophanging van het scherm

- zonder het eruit halen van het scherm is de kast niet naar boven te krijgen
- als ik het scherm loshaal is de kans erg groot dat ik de lamp beschadig omdat hij puur op de ophanging van de kast rust

wat kan ik het beste doen..

de beeldbuis "losmaken" van de electronica door een aantal draden door te knippen.. en later aan elkaar te maken (vind ik riskant omdat ik niet alle draden goed kan beoordelen)

is er een andere manier om het scherm er heelhuids, vervoerbaar en terugplaatsbaar uit te halen?
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Sun Jan 03, 2010 18:49

het enige wat trouwens kapot MOET bij het loshalen van de tv.. is een aardingsdraad die vast zit op het framewerk van de tv en de tv zelf.. is dat een groot probleem?
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Sun Jan 03, 2010 18:55

Ik zou sowieso niets doorknippen, lijkt mij niet nodig. Je kan de kleine printplaat achter de beeldbuis als het goed is voorzichtig lostrekken van de buis (bij het lichtblauwe ringetje / voetje op de foto). Dan kan je het chassis (complete printplaatgedeelte van de monitor) en de buis los van elkaar demonteren. Lijkt mij de beste optie.

Succes!
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Sun Jan 03, 2010 18:57

Oh in het geval dat het om slechts 1 aardedraad gaat, zou ik die wel eventueel doorknippen / losschroeven en later weer aansluiten (niet vergeten!).
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Sun Jan 03, 2010 19:04

joeks wrote:Ik zou sowieso niets doorknippen, lijkt mij niet nodig. Je kan de kleine printplaat achter de beeldbuis als het goed is voorzichtig lostrekken van de buis (bij het lichtblauwe ringetje / voetje op de foto). Dan kan je het chassis (complete printplaatgedeelte van de monitor) en de buis los van elkaar demonteren. Lijkt mij de beste optie.

Succes!


als ik dat doe zit de tv nog steeds vast aan de printplaat met die draden die iets verder aan de beeldbuis vastzitten (links van het blauwe ringetje)
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
ckong

Post by ckong » Sun Jan 03, 2010 19:20

Als je de monitor en het chassis niet in één geheel uit de cab kunt halen moet je het chassis eerst demonteren. Stap 1 is het ontladen van de monitor (de pins onder de suction cup). Lees voordat je dat doet eerst de tuts op internet zodat je precies weet hoe dat moet. Dit kan namelijk een gevaarlijk klusje zijn vanwege de hoge spanning. Stap 2: als het goed is zijn diverse kabels en dergelijke via stekkertjes aan het monitor chassis verbonden. Je kunt de stekkers gewoon losmaken (maak eerst foto's zodat je weet hoe alles zit). Het neckboard kun je ook gewoon lostrekken door het in één beweging recht naar achteren te trekken (niet wiebelen, dan beschadig je mogelijk de pins van de monitor neck). Als het goed is heb je het chassis nu helemaal vrijgemaakt en kun je het losschroeven en uit het monitorchassis verwijderen.. Vervolgens schroef je de monitor los (4 schroeven op de hoeken van het monitorframe). Done. :D

Wat bedoel je trouwens met 'lamp'?

Al
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Sun Jan 03, 2010 19:33

ik heb nu dankzij de tip van het blauwe ringetje de electronica zo goed als los van het scherm

er zijn nog twee draden die naar het scherm toe lopen, eentje naar midden boven op (te zien op foto 1, de rode draad die naar boven gaat, is dat de suction cup waar je het over had?)
en een zwarte die naar de linkerkant van het scherm gaat

verder is het helemaal los.. volgende week ga ik de vier schroeven aan de voorkant verwijderen, haal ik het scherm er uit terwijl iemand met de electronica volgt

ik las te laat dat je niet mag wiebelen met die neckboard.. maar volgens mij heb ik niets beschadigd..
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
goatboy

Post by goatboy » Sun Jan 03, 2010 20:07

HALLO! Ik lees nergens dat je de beeldbuis hebt ontladen. Denk dat dit wel nodig is bij schermen van voor 1994. Of heb je dat inmiddels al gedaan? Niet vergeten hoor voordat je met je vingers aan de suction cup gaat morrelen.

Denk dat die zwarte draad de degauss coil is.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sun Jan 03, 2010 22:39

Doe inderdaad erg voorzichtig. Ik heb dezelfde Hantarex monitor, en ik kreeg laatst een flinke klap alleen al bij het lostrekken van de connectoren op het chassis. Ik was nog niet eens in de buurt van de suction cup.

ff voor de zekerheid: dit spul kan supergevaarlijk zijn.. werk met 1 hand als je met de electronica aan de gang gaat en de buis is nog geladen. Voorkom dat er een electrisch pad van arm naar arm kan lopen.
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Mon Jan 04, 2010 01:15

bedankt voor de tips over de veiligheid

ik heb inmiddels nagenoeg alles losgekoppeld, maar eigenlijk de beeldbuis nog niet aangeraakt.. heb dus ook geen schok gehad, op één heel klein stootje na op een circuit board

ik lees nu tutorials om hem te ontladen.. maar iedereen heeft het steeds over die "suction cup" maar nergens een foto of uitleg wat dat nou eigenlijk is
als ik hem wil ontladen moet ik een schroevendraaier onder die cup doen.. maar dan moet ik natuurlijk wel eerst weten wat dat is :)
iemand die me dat uit kan leggen?
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
sparky
Active Level:
Active Level:
Posts: 97
Joined: Thu Mar 27, 2008 20:27

Post by sparky » Mon Jan 04, 2010 01:23

de "suction cup" zie ik volgens mij bovenaan op je 1e foto voor de helft staan. Die dikke rode draad loop daar de monitor in en die plek moet je dus hebben om te ontladen. Maar zoals hierboven al vele malen gemeld: WEES VOORZICHTIG!
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Mon Jan 04, 2010 01:31

ik neem aan dat het absoluut noodzakelijk is hem te ontladen voor ik hem uit de kast haal

na het ontladen, kan ik hem eruit halen.. vervoeren.. terugplaatsen, aansluiten en hij werkt weer?
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
ckong

Post by ckong » Mon Jan 04, 2010 07:33

De suction cup is de 'zuignap'. Aan de binnenkant van de zuignap zitten 2 pinnetjes met haakjes. De pinnetjes haken in een gaatje dat in de achterkant van de monitor is gemaakt, ongeveer zo groot als een ouderwets dubbeltje. Door met een schroevendraaier de pinnetjes aan te raken ontlaad je de monitor.

Ik heb voor mijn eerste keer (hèhè) deze twee tuts gevolgd:
http://homearcade.org/BBBB/sb.html
http://www.instantarcade.com/discharge.php

Het is eigenlijk een eitje, en waarschijnlijk merk je niets van het ontladen. Maar je moet het wel effe doen. Safety first.
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Mon Jan 04, 2010 12:47

ik stel het zeer op prijs dat jullie allemaal mijn leven proberen te redden :) een flinke klap op de rikketik is voor niemand leuk

pooyan, die laatste tutorial ziet er het meest logisch uit.. echter die laatste foto lijkt me niet perse nodig? dat verwijderen van de cup?
die draad wilde ik vast laten zitten aan het board, en die dan met het scherm er uit tillen

moet ik het scherm opnieuw ontladen voordat ik hem terugplaats?
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
almighty

Post by almighty » Mon Jan 04, 2010 13:42

Misschien een idee om het met 2 man te doen?
Eentje trekt de crt eruit en de andere houd de 'chassis' vast en volgt, op deze manier hoef je hem niet te ontladen.
Eigenlijk is dat alleen van toepassing als er een ander chassis opkomt of er moet wat ge'fixt worden op het chassis.

chassis = de grote pcb print
neckboard = wat op de tube zit (en deze kun je gewoon rustig laten zitten)

Ga er nu wel even vanuit dat je hem dus NIET ontlaad.
Print kun je rustig vastpakken zolang je niet lekker met je handen bij de condensatoren zit etc.
ckong

Post by ckong » Mon Jan 04, 2010 13:59

Xtincthed wrote:ik stel het zeer op prijs dat jullie allemaal mijn leven proberen te redden :) een flinke klap op de rikketik is voor niemand leuk

pooyan, die laatste tutorial ziet er het meest logisch uit.. echter die laatste foto lijkt me niet perse nodig? dat verwijderen van de cup?
die draad wilde ik vast laten zitten aan het board, en die dan met het scherm er uit tillen

moet ik het scherm opnieuw ontladen voordat ik hem terugplaats?


Je kunt het monitorchassis alleen verwidjeren als je de cup los maakt, anders moet je inderdaad, zoals Almighty zegt, de monitor en het chassis tegelijkertijd verplaatsen. Lijkt me niet handig met twee man een trap op. Advies: cup gewoon losmaken (na het ontladen uiteraard). Als het goed is kun je het rubber van de cup terugvouwen, dan zie je de pinnetjes en kun je ze makkelijk loshaken. NOGMAALS: eerst ontladen. Na het ontladen kun je met je vingertjes overal aanzitten.

Opnieuw ontladen voor plaatsen is niet nodig.
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Mon Jan 04, 2010 14:21

ik was eigenlijk wel van plan om het chassis aan de crt te laten zitten
en dan met twee personen vervoeren..

ik ga hem zowieso ontladen aangezien ik anders bang ben dat er iemand bij het vervoer met zijn vingers op de verkeerde plek komt en een klap krijgt.. dat wil ik niet op mn geweten hebben


de chassis zit met nog één draad vast aan de crt, als ik de suction cup zou losmaken.. ik weet nog niet zeker wat dit is, het loopt naar links op de achterkant van het scherm en verder kon ik het niet zien

op foto 1 is het de draad die uit het chassis naar links diagonaal omhoog loopt richting het scherm

--- nog even voor de absolute zekerheid: welke manier ik ook kies.. het scherm blijft bruikbaar en her-installeerbaar?
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
ckong

Post by ckong » Mon Jan 04, 2010 15:13

Xtincthed wrote:
op foto 1 is het de draad die uit het chassis naar links diagonaal omhoog loopt richting het scherm

--- nog even voor de absolute zekerheid: welke manier ik ook kies.. het scherm blijft bruikbaar en her-installeerbaar?


Dat zou de degauss draad kunnen zijn. Zit die dan niet met een stekkertje vast aan het chassis?

Het scherm blijft absoluut bruikbaar, tenzij je de monitor laat vallen :wink: En pas op dat je de neck van de monitor niet breekt, want dan is het einde oefening voor de monitor.

Succes
almighty

Post by almighty » Mon Jan 04, 2010 15:17

de chassis zit met nog één draad vast aan de crt, als ik de suction cup zou losmaken.. ik weet nog niet zeker wat dit is, het loopt naar links op de achterkant van het scherm en verder kon ik het niet zien

Deze kun je gewoon van het chassis lostrekken, is namelijk voor degauss.(zwarte draad)

--- nog even voor de absolute zekerheid: welke manier ik ook kies.. het scherm blijft bruikbaar en her-installeerbaar?

Als je alles weer netjes aansluit dan hoef je nergens bang voor te zijn.Maar dat is iets wat vanaf hier lastig te zien is.

Gewoon fotos schieten hoe het nu zit en bij aansluiten even je fotos erbij pakken.Als we over 24 uur niks meer van je horen gaan we er vanuit dat het niet gelukt is :wink:
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Mon Jan 04, 2010 15:45

almighty wrote:\Als we over 24 uur niks meer van je horen gaan we er vanuit dat het niet gelukt is :wink:


..en bellen we 112.. :wink:
ckong

Post by ckong » Mon Jan 04, 2010 16:14

Cageman wrote:
almighty wrote:\Als we over 24 uur niks meer van je horen gaan we er vanuit dat het niet gelukt is :wink:


..en bellen we 112.. :wink:


of de Monuta stichting
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Mon Jan 04, 2010 16:28

haha :D

ja ik zag dat hij aan de voorkant aan het chassis zit geschroefd met het scherm, dus die kan ook los
dan is hij nu in theorie LOS! :)

ga hem volgend weekend los halen (staat bij mijn ouders) en dan komt hij de dinsdag daarna in mooie pakketjes naar maastricht (alle glasplaten, stukken hout, marquee etc is er al af)

als hij hier staat is het partytime! allemaal uitgenodigd natuurlijk ;)
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
User avatar
Ratson
Active Level:
Active Level:
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 18, 2009 14:48
Location: Dordrecht

Post by Ratson » Mon Jan 04, 2010 19:31

I'm there Dude :D
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
User avatar
Xtincthed
Active Level:
Active Level:
Posts: 158
Joined: Tue Dec 01, 2009 16:15
Location: Nederland
Contact:

Post by Xtincthed » Mon Jan 04, 2010 20:25

haha :D zelf sjipjes meenemen en schoenen uit!

het is wel in Maastricht :p
Image
- Playstationcollecting.com .. The online Playstation Collecting Community
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Mon Jan 04, 2010 20:29

Schoenen uit? Weet je dat zeker? :wink:
Post Reply