Neo Geo AES net zo goed als MVS?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Rano
Active Level:
Active Level:
Posts: 588
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:33

Neo Geo AES net zo goed als MVS?

Post by Rano » Sun Sep 18, 2005 21:40

Ik wil heel graag een arcadekast aanschaffen. Ik ben er alleen nog niet uit welk systeem ik wil. Ik zit te twijfelen tussen een Sega Naomi en een Neo Geo MVS.

Ik wil graag weten of Neo Geo spellen op een Neo Geo AES net zo lekker spelen als op een MVS (met de juiste stick en beeldweergave). Want als dat zo is koop ik liever een Neo Geo AES en een Sega Naomi als arcade PCB.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Sun Sep 18, 2005 21:55

Als je goeie sticks hebt zie ik niet in waarom de AES niet net zo goed als een MVS zou spelen. Je mist alleen het gevoel van achter je kast staan dat ik voor geen goud zou willen missen maar met een 80cm beeldbuis kom je vaak al een heel end :)

Tis alleen zo jammer dat de games zo duur zijn voor de AES anders had ik er ook wel 1 aan de verzameling toegevoegd :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Sep 27, 2005 19:43

Het enige verschil tussen AES en MVS is de prijs en de boxart die je bij MVS dus mist. Dat is voor mij de helft van de fun, alsmede het collecten wat je met MVS niet echt hebt omdat alles volop te verkrijgen is.

Tuurlijk heb ik bepaalde games voor zowel AES als MVS, zoals Mark of the Wolves, omdat het gamen achter de cabinet net even wat specialer is dan achter de AES. Aan de andere kant heeft AES natuurlijk weer sentimentele waarde ter grootte van een olifant dus wat nou uiteindelijk mijn voorkeur heeft...lastig.
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Post by Baki » Wed Sep 28, 2005 18:36

Het andere grote voordeel van MVS is dat niet alle MVS games op AES zijn verschenen (Prehistoric Isle bv). Ook de prijs van Kizuna op MVS is voor mij een grote +
Maar het is precies wat Ken zegt, wil je collecten koop dan AES. Wil je veel games spelen voor cheaper dan is MVS the way 2 go.
Ms. NES

Post by Ms. NES » Tue Oct 04, 2005 12:39

Als je toch voor de AES gaat, is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om 'gemodificeerde MVS' carts aan te schaffen. Er zijn genoeg sellers (op Ebay, maar ook op bijv. marktplaats.nl) die inspelen op de hoge prijzen van originele AES carts. Artwork, covers etc worden gekopieërd en een lege AES cart wordt 'gevuld' met de print uit een MVS cart. Resultaat: een bootleg AES cart voor een heel klein prijsje.

Het is natuurlijk logisch dat dit niet echt iets is voor de verzamelaars en persoonlijk zou ik niet zo'n nepper in huis moeten hebben, maar er zijn gamers die dit een uitkomst vinden!
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Sat Oct 08, 2005 19:03

Ik heb een gemodde JAP AES met een aantal games, maar dingen zoals Blazing Star moet ik in een MVS 4-slot in een cab hebben.
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Tue Oct 11, 2005 20:22

Tsjah, als je je een Naomi en een AES zou kunnen veroorloven (en dus niet alleen de systemen maar ook de games) zou ik voor die optie gaan. Voor mij persoonlijk gaat het meer om de ervaring dan het verzamelen, dus ik heb een Jamma kast staan met een Neo Geo MVS moederboard erbij. Games heb je al heel goedkoop, de meeste maximaal oplopend tot circa 100 euro. En bij AES games is dat toch behoorlijk anders zoals je waarschijnlijk wel weet.

Overigens kun je ook een chip in je MVS moederboard plaatsen waardoor je alle functies van de AES krijgt met je MVS spellen (dus pauzeren, moeilijker/makkelijker zettenen dergelijken) kunt verkrijgen. Ik heb de chip hier al een tijdje liggen, maar heb nog geen tijd gevonden om de chip op het moederboard te plaatsen. Schijnt erg goed te werken though.

En tsjah, als je geld hebt voor een Naomi kast en er ook nog genoeg spellen bij kunt kopen moet je dit absoluut doen.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Oct 11, 2005 20:39

De meeste Naomi games zijn eigenlijk best prima te betalen.
Het grootste probleem met Naomi is alleen dat je meteen de complete set wilt en dat kan nog steeds enigzins in de papieren lopen, zeker met shipping erbij.
Maar als je eenmaal Border Down speelt zoals het bedoeld is, you will know where that extra money went!
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Thu Nov 10, 2005 17:36

Ken wrote:Het enige verschil tussen AES en MVS is de prijs en de boxart die je bij MVS dus mist. Dat is voor mij de helft van de fun,


Die boxart is dan wel niet origineel maar ik heb perfecte shockboxes met inserts thuis voor al mijn mvs games. En dat is inderdaad hetgene dat het net ff extra maakt, een kast vol met vette art en dozen :)
Qua MVS kun je (tenzij je echt voor originele art gaat) dus zowel een goeie prijs als artwork scoren wat het voor een hoop mensen heel inetressant maakt voor mij zeker daar ik echt het geld voor aes games niet (over) heb helaas
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Nov 10, 2005 20:38

Ik vind shockboxes alleen leuk als je een serie compleet hebt en de zijkanten zoals boeken een plaatje maken.
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Fri Nov 11, 2005 17:05

Ken wrote:Ik vind shockboxes alleen leuk als je een serie compleet hebt en de zijkanten zoals boeken een plaatje maken.


Daar zijn maar 2 series geloof ik van gemaakt, de hele KOF en volgens mij ook de FF serie.

Maar daar heb je gelijk in dat ziet er dik uit. Maar uiteindelijk zien ze er precies zo uit als de AES dozen. zal wel ff fotowtje shieten van me boxen. heb net een mooie nieuwe plank in de keuken voor me games hehehe
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
sharp

Post by sharp » Tue Nov 15, 2005 22:51

Je kunt natuurlijk een goede kast kopen met jamma en dan er wisselend een Naomi (met Jamma adapter) en MVS indien, kunt eventueel ook nog er soms een CPS2/F3/Atomiswave/Kaneko Super Nova/ST-V/IGM in doen gezien ook deze systemen een aantal klassiekers hebben.
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Wed Nov 16, 2005 09:28

RoOd wrote:
Ken wrote:Ik vind shockboxes alleen leuk als je een serie compleet hebt en de zijkanten zoals boeken een plaatje maken.


Daar zijn maar 2 series geloof ik van gemaakt, de hele KOF en volgens mij ook de FF serie.


Van Samurai Shodown 1 tot en met 4 heb je ze ook.
Post Reply