Candy cabs zijn plastic bakken! (niet mijn woorden)

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
ckong

Candy cabs zijn plastic bakken! (niet mijn woorden)

Post by ckong » Wed Nov 18, 2009 20:06

Ik was afgelopen weekend op een soort van privé arcade party, in Duitsland. En daar werd ik geconfronteerd met een hele rij dedicated woody cabs. En ik weet dat praten over woody’s hier gelijk staat aan vloeken in de kerk (iets dat wat mij betreft best toegestaan is), maar om in één ruimte een zooi cabs te zien die aan de basis van het arcade gamen hebben gestaan, is toch wel indrukwekkend. En alle games stonden op freeplay. Voor het eerst van mijn leven heb ik op dedicated cabs als Asteroids, Disc of Tron, Space Invaders, Galaxian, Robotron, Asteroids deLuxe, Joust, Zaxxon, PacMan, Scramble, Centipede en anderen gespeeld. Toch wel erg leuk.

Maar er werd wel denigrerend over Candy cabs gesproken (“die plastic bakken, zonder karakter”, nou ja zeg :roll: ). Ik heb geprobeerd daar zo goed mogelijk tegen in te gaan (onder andere door te zeggen dat er ook metalen Candy cabs zijn, tja), maar dat had weinig zin. Het blijkt wel dat de arcade scene vaak erg éénkennig is, of je bent een echte dedicated woody fanaat, zoals velen op jamma+, of je ligt ’s-Nachts opwindend te dromen van een Japans cabje met een prachtige SHMUP. Voor mij persoonlijk geldt dat ik ze allebei een zekere charme vindt hebben, het is heerlijk om een lekkere Cave knaller op mijn NAC te spelen, maar een rondje Centipede op een dedicated cab is toch ook wel gaaf. Ik denk dat het grote verschil is dat een dedicated woody liefhebber vooral geïnteresseerd is in de historie van de kast en van de game, terwijl de japanse arcadeliefhebber meer gericht is op het spelen van de game zelf.

Overigens wel lachen: op een gegeven moment werd er een Minicute binnen gereden, vond iedereen toch wel een geinig ding.

Wie heeft daar een uitgesproken mening over?

Oh ja, hier een paar pics

Image

Image

Image

Image

Image

Image
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Wed Nov 18, 2009 20:13

Ik heb me altijd kostelijk vermaakt met woody's, ik wist niet beter.
Toen ik een japanse cab kreeg kwam ik er achter wat ik in mijn vroegere jaren heb gemist. Meestal waren woody's uitgerust met klotesticks en kutknoppen. Hoeveel Street Fighter 2 kasten ik wel heb gespeeld met alleen 3 knoppen.. Of die lelijke ronde 3in1 knoppen. Nee , ik deel de mening dat het bij de jap. cabs gaat om speelbaarheid, goede sticks, knoppen. En ik vind ze gewoon erg tof om te zien.
Alhoewel ik dan zo'n dedicated pacman of donkey kong kast ook heel tof vind om te zien.
almighty

Post by almighty » Wed Nov 18, 2009 20:30

Leuke pics!

Iedereen zo z'n smaak toch :wink:
Stel je eens voor dat je in bezit bent van een echte 'Pac-Man' cab en je gaat daar ineens vrolijk een andere game op spelen (pengo) dat is dus echt geen gezicht.
Bij een dedicated cab ben je zo gebonden aan 1 game per kast en dat is voor mij gewoon een groot -punt.
Ook zien de meeste games er gewoon niet uit en je kunt vaak gewoon net zo goed een testbeeld aanzetten voor dezelfde graphic's :wink:
Voor mij zijn er echt maar een paar games die ik nog eens speel en daar is Pengo er eentje van.
Denk wel dat een woody meer karakter heeft maar op uitstraling verliest hij in mijn ogen dik van een candy cab.
Pinballs/flipperkasten loop ik zowiezo al voorbij, daar heb ik helemaal niks mee.

Als ik ooit een dedicated cab zou kopen dan zal dat zeker zonder enige twijfel 'Pengo' zijn!
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Nov 18, 2009 20:42

Inderdaad wel mooi, zo'n verzameling classics bij elkaar.

Een woody met een candy vergelijken is best lastig. Het is wat Pooyan ook al zegt: verschillende werelden.

Zelf ben ik echt opgegroeid in een periode waarin de speelhal helemaal vol stond met woody's. Ik heb zelf ook al een hele tijd een woody (niet dedicated), en dat ding brengt toch echt wel een gevoel van nostalgie bij me teweeg. Ik draai daar graag de MVS in.

Binnenkort staat daar een mint gemaakte NAC naast, en dat vind ik gewoon een heel geil ding. Gelikte shooter erin, en spelen maar. Geen nostalgie, puur plezier :-)
goatboy

Post by goatboy » Wed Nov 18, 2009 20:46

Geweldig zeg al die woodies en pinballs. Maar Japanse Candies is toch meer hardcore en stoerder wat games en looks betreft.

En aan dat puberaal jongens club geneuzel doe ik niet mee. Mocht een woodie freak het tegendeel beweren dan ram ik gewoon z'n kop door het scherm. :P :D
ne0

Post by ne0 » Wed Nov 18, 2009 20:48

Voor mij gaat er niks boven dedicated woodies met classics. Ik heb echter weinig tot geen ruimte en heb op het moment ook een beetje andere prioriteiten. Ik vind het echter altijd wel wat sneu als het woodie publiek (de KLOV mensen) candies af gaan zeiken, en omgekeerd net zo goed. Gun iedereen zn lol, en wees blij dat de mensen lekker aan het (arcade) gamen zijn al is het niet in jouw straatje.
dexx
Active Level:
Active Level:

Post by dexx » Wed Nov 18, 2009 20:51

ja, wat een herinneringen :roll:

als kind zag ik die kasten altijd staan, mocht natuurlijk niet spelen van m,n ouders... en je moest 18 jaar zijn, 18 JAAR!!! voor PACMAN?!?!?!.. :shock:
nah... het lag natuurlijk aan die verrekte gokkasten. :evil:

en ik vertel ook maar eerlijk.. ik heb 1 WOODY en 1 NAC, heb ook al 1 woody de deur uit gedaan, ding stond stof te happen :P

maarre ja, ik vind het leuk om deze classics te zien.
ckong

Post by ckong » Wed Nov 18, 2009 22:27

goatboy wrote: ..... En aan dat puberaal jongens club geneuzel doe ik niet mee. Mocht een woodie freak het tegendeel beweren dan ram ik gewoon z'n kop door het scherm. :P :D

LOL

Ik ben het grotendeels ook wel met Almighty eens, veel oude games is gewoon pure shit. En dan is het wel zonde om die in een dedicated cab te hebben, kan de ruimte wel beter gebruiken. Maar de echte klassiekers hebben wel degelijk karakter én uitstraling.

Voor mij persoonlijk is het wel lastig om straks een goede cohesie te vinden in mijn gameroom, met zowel een aantal candy cabs waarop 'schreeuwerige' :wink: games draaien, als ook een plekje voor een aantal classic cabs (DK, Centipede, .... ). Zoals Elpancho al zei, dat wordt nog een heel dilemma. Misschien moet ik wel twee ruimten inrichten (ja hoor, en dat gaat zomaar zeker?)
Peet1979

Post by Peet1979 » Wed Nov 18, 2009 22:36

@Pooyan,

Zag vorige week bij BNN `Nu we er toch zijn` dat Lochem bij de miljonairssteden in Nederland hoort, dus qua centen moet jij je die twee gamerooms wel kunnen veroorloven!?

Maak je gewoon een `woody` room en een `candy` room! 8)
ckong

Post by ckong » Thu Nov 19, 2009 00:26

Peet1979 wrote:... Maak je gewoon een `woody` room en een `candy` room! 8)

Klinkt goed, maar daar zal hier thuis niet iedereen blij mee zijn. Dan helpt zelfs een extra paar laarzen of zo niet, vrees ik. :roll:
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Thu Nov 19, 2009 07:03

pooyan wrote:Klinkt goed, daar zal hier thuis iedereen blij mee zijn. Dan helpt een cabrio het beste :D

Fixed
Team 15 kHz
ckong

Post by ckong » Thu Nov 19, 2009 08:42

ElPancho wrote:
pooyan wrote:Klinkt goed, daar zal hier thuis iedereen blij mee zijn. Dan helpt een cabrio het beste :D

Fixed

Hahahahaha
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Nov 19, 2009 22:55

Zelf zeker niks tegen woodies, vooral de art en dergelijke maakt het vaak toch aardig. Ik denk wel dat het vooral met weemoed te maken heeft, zeker niet met praktisch nut.

Minpunten: Groot, log, zwaar, vormgeving is vaak niet al te esthetisch, de schermen zijn standaard veel te klein voor games na 1990, slechte controls, snel beschadigd, niet te demonteren, niet onderhoudsvriendelijk.

Plus: Dedicated cabs, art, header marquees die vaak erg cool zijn, en eeeehh.... dat was het wel denk ik.

Toch zijn ze cool, maar vaak toch voor 80's gamers aantrekkelijker dan voor mensen zoals ik, die voornamelijk voor 90's games gaan.
Trailblazer
Active Level:
Active Level:

Post by Trailblazer » Fri Nov 20, 2009 08:47

Gents, kennen jullie het spookje van de woody cab-knutselaar dan niet? Volgens mij gaat het zo:

Er was eens een knutselaar die veel Pong speelde op zijn thuis tv'tje. Het was eind 70 er jaren - begin 80'ties en hij zat elke dag met zijn joystick op de bank voor de TV. Damn, dacht ie toen, dat moet toch anders kunnen. Ik zit hier voor mn TV en dat ding heeft nooit de hoogte die ideaal is om dit klote Pong nu eindelijk eens een hak te zetten. Daarnaast pleurde de joystick regelmatig uit zn hand aangezien het ergonomische design in die jaren nog niet erg doordacht was.

Gefrustreerd als ie was ging ie kijken naar een oplossing om eea praktisch te maken. Hij zette zn tv daarom in een houten kast met planken zodat deze op ideale hoogte stond. Verder plakte hij zn joystick vast met dubbelzijdige tape zodat deze niet meer los te wrikken viel. Het spelen van Pong ging nu stukken beter (highscore na highscore) en de knutselaar ging zijn idee verder uitwerken.

De boekenkast werd aan stukken gezaagd en allles werd opnieuw gebouwd in een ideale Pong opstelling. En daarmee was de eerste woody geboren. Zijn vrienden waren weg van deze woody en wilden er zelf ook een. Zo werd de woody geperfectioneerd, waarna de knutselaar en zijn vrienden het idee verkochten aan een producent. Ze leefden nog lang, rijk en gelukkig.
All your base are belong to us and I will kill your dicks! Thank you Mario, would you kindly? Well the cake is a lie and btw, our princess is in another castle!
ne0

Post by ne0 » Fri Nov 20, 2009 09:12

ruderudie wrote:niet onderhoudsvriendelijk.

Hmm dat ligt er aan. Bij de woodies die ik gehad heb kon zowat de hele backpanel eraf waardoor je zo bij de pcb, monitor, psu etc kon. Zat nog allemaal netjes overzichtelijk gemonteerd ook. Joysticks waren over het algemeen ook dik in orde.
Ratson
Active Level:
Active Level:

Post by Ratson » Fri Nov 20, 2009 19:35

trailblazer800 wrote:Gents, kennen jullie het spookje van de woody cab-knutselaar dan niet? Volgens mij gaat het zo:

Er was eens een knutselaar die veel Pong speelde op zijn thuis tv'tje. Het was eind 70 er jaren - begin 80'ties en hij zat elke dag met zijn joystick op de bank voor de TV. Damn, dacht ie toen, dat moet toch anders kunnen. Ik zit hier voor mn TV en dat ding heeft nooit de hoogte die ideaal is om dit klote Pong nu eindelijk eens een hak te zetten. Daarnaast pleurde de joystick regelmatig uit zn hand aangezien het ergonomische design in die jaren nog niet erg doordacht was.

Gefrustreerd als ie was ging ie kijken naar een oplossing om eea praktisch te maken. Hij zette zn tv daarom in een houten kast met planken zodat deze op ideale hoogte stond. Verder plakte hij zn joystick vast met dubbelzijdige tape zodat deze niet meer los te wrikken viel. Het spelen van Pong ging nu stukken beter (highscore na highscore) en de knutselaar ging zijn idee verder uitwerken.

De boekenkast werd aan stukken gezaagd en allles werd opnieuw gebouwd in een ideale Pong opstelling. En daarmee was de eerste woody geboren. Zijn vrienden waren weg van deze woody en wilden er zelf ook een. Zo werd de woody geperfectioneerd, waarna de knutselaar en zijn vrienden het idee verkochten aan een producent. Ze leefden nog lang, rijk en gelukkig.

Hahaha,erg grappig.
Je vergeet alleen effe dat Pong uit het fantastische jaar 1972 dateert,een ander historisch moment dat jaar was mijn geboorte,het is maar dat je het weet broekie :wink:
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
ckong

Post by ckong » Fri Nov 20, 2009 21:22

[quote="Ratson]Je vergeet alleen effe dat Pong uit het fantastische jaar 1972 dateert,een ander historisch moment dat jaar was mijn geboorte,het is maar dat je het weet broekie :wink:[/quote]

Hm, 1972? Toen kregen mijn broer en ik van onze Pa een Pong TV console game. Let wel, zwart wit TV hè. Maakte voor Pong gelukkig niet uit.
almighty

Post by almighty » Fri Nov 20, 2009 21:25

Ben blij dat ik toen nog niet geboren was :lol:
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Nov 21, 2009 09:09

pooyan wrote:Let wel, zwart wit TV hè. Maakte voor Pong gelukkig niet uit.

:lol:
Last edited by Cageman on Sat Nov 21, 2009 21:30, edited 1 time in total.
Trailblazer
Active Level:
Active Level:

Post by Trailblazer » Sat Nov 21, 2009 10:12

1972; damn toen was ik nog een zaadje (maar anders had ik de woody zeker zelf uitgevonden ;) )

Nee qua retro ben ik meer een eind 80'ties - 90'ties gamert! PC was destijds mn eerste comp (vóór mn Nintendo) en Commander Keen en Prince of Persia (uren k*tten om na een drempeltje, onder een poort door te glijden) waren echt heet destijds. Mijn eerste echte gaming ervaringen (denk ik).

Uit welk jaar stamt de eerste candy eigenlijk?

Ratson wrote:
trailblazer800 wrote:Gents, kennen jullie het spookje van de woody cab-knutselaar dan niet? Volgens mij gaat het zo:

Hahaha,erg grappig.
Je vergeet alleen effe dat Pong uit het fantastische jaar 1972 dateert,een ander historisch moment dat jaar was mijn geboorte,het is maar dat je het weet broekie :wink:
All your base are belong to us and I will kill your dicks! Thank you Mario, would you kindly? Well the cake is a lie and btw, our princess is in another castle!
almighty

Post by almighty » Sat Nov 21, 2009 10:31

trailblazer800 wrote:Uit welk jaar stamt de eerste candy eigenlijk?

Eens even gekeken maar volgens mij rond 1988.
Ken
Active Level:
Active Level:

Re: Candy cabs zijn plastic bakken! (niet mijn woorden)

Post by Ken » Sat Nov 21, 2009 12:00

pooyan wrote:Wie heeft daar een uitgesproken mening over?

Het gaat niet alleen om het uiterlijk, maar ook de speelbaarheid.
De gemiddelde woody heeft gewoon vreselijke controls. Die lelijke onspeelbare plasticen honkbalknuppels als sticks, dat kan gewoon niet meer.

Dit geldt misschien niet voor Pac-man of andere oude troep. Daarom is de liefhebberij voor woody cabs ook alleen gerechtvaardigd als het gaat om de oude games waar ik persoonlijk helemaal niks mee heb. Centipede, pac-man, pong, wat moet je er nog mee. Op het moment dat je een Capcom fighter of enigszins serieuze shmup op zo'n ding moet spelen is het afgelopen met de pret.

En tuurlijk vinden ze allemaal uiteindelijk de Minicute toch wel erg gaaf. Ze weten stiekem zelf namelijk ook wel beter.
rklok
Active Level:
Active Level:

Re: Candy cabs zijn plastic bakken! (niet mijn woorden)

Post by rklok » Sat Nov 21, 2009 17:21

Ze weten stiekem zelf namelijk ook wel beter.

Haha, Ken op dreef! : die laatste zin zet ze ff op hun plaats :):):)
Image
Post Reply