Keuze voor candy cab..?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Keuze voor candy cab..?

Post by Cageman » Sat Aug 08, 2009 21:22

Er zijn intussen aardig wat mensen die een candy in bezit hebben, of er eentje hebben gehad. Wat zijn de ervaringen? Welke cab is nou echt 'the one', en welke moet je echt ontwijken?

Ik wil voor het einde van het jaar een candy op m'n zolder hebben staan, alleen welke... :roll:
ckong

Post by ckong » Sat Aug 08, 2009 22:06

Dat ligt er helemaal aan wat je ermee wilt doen. Zoals: wil je Naomi er op spelen (31 Khz), of ben je meer iemand van de jamma boards (15 Khz), wil je er een PC op aanslujiten? consoles? Alleen horizontaal, of vertikaal, of beide? Wil je staand gamen (Universal upright) of zittend?

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de New Astro City, vanwege de geweldige monitor, maar ook vanwege het uiterlijk. En meestal redelijk geprijsd. Anderen vinden de Egret 2 vanwege het draaimechanisme, of de Egret 3 (tri-sync) weer fantastisch. En Goatboy is helemaal verliefd op zijn Blast City.

En als je een cab hebt gevonden, kijk dan vooral naar de conditie van de monitor. Alle overige delen zijn vrij makkelijk te vervangen of te verfraaien (likje verf), bij de monitor is dat al moeilijker, en vooral prijzig.
SD5k

Post by SD5k » Sat Aug 08, 2009 22:19

Ik wil dit topic niet kapen, maar ik ben ook aan het rondkijken voor een cab, dus ik vul pooyan's vragen even in:
- Naomi / Jamma / Dreamcast / PS2 / PS3
- horizontaal en verticaal (liefst met een draaimechanisme)
- staand of zittend maakt niet uit
- 2 x 6 knops
- =<800 euro

Ik ben me er van bewust dat bovenstaande eisen misschien iets teveel van het goede zijn, maar ik wil graag weten wat er het dichtst in de buurt komt.

Qua ontwerp ben ik erg van de Blast City en NAC gecharmeerd.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sat Aug 08, 2009 23:25

Zit op ongeveer dezelfde lijn, maar iets specifieker:
    In mijn woody draai ik NAOMI, MVS en JAMMA (cab zelf aangepast om dat te kunnen doen). Datzelfde ga ik met de candy doen

    Geen consoles, geen PC. Alleen origineel arcade spul

    sit-down

    taten moet kunnen; niet erg als dat wat meer moeite kost

Ik ben vooral op zoek naar een cab met een goede monitor.
Over smaak valt te twisten, maar ik vind NAC, SNK Super Neo 29, Konami Windy wel mooie cabs..
almighty

Post by almighty » Sun Aug 09, 2009 06:10

NAC blijft na mijn idee de beste keuze en volgens mij ben jij ook een echte sega freak Cageman :roll:
Zit gewoon een geweldig scherm in (Nanao) en de cab is gewoon makkelijk in gebruik.Hij is makkelijk uit elkaar te halen en ook weer makkelijk in elkaar te zetten, ook zijn er genoeg onderdelen te vinden (yahoo) en kunt hem ook nog try-syncen (voor Naomi).
Super Neo 29 (nog) niet gezien maar een Windy is ook een vette cab, wel jammer (in mijn ogen een nadeel) is dat het chassis niet aan een frame vastzit achter/onder het scherm, maar boven het coin gedeelte in de cab.Taten is goed te doen (2 man, dit i.v.m draaden die vastzitten aan het scherm/chassis).
Wil je het scherm eruit hebben dan zul je hem eerst moeten ontladen etc.
Al veel cabs gezien, maar ik blijf de NAC toch wel het mooiste vinden.
SD5k

Post by SD5k » Sun Aug 09, 2009 09:52

Een ge-tri-syncte NAC klinkt als een goede optie, is dit zelf te doen? En hoe sluit je dan je Naomi moederbord aan, daar heb je toch een JVS harness voor nodig?
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sun Aug 09, 2009 10:07

Naomi sluit je aan dmv een Capcom (of sega maar dat is niet de beste keus) io als je een cab hebt met standaard jamma aansluiting.

Check sega-naomi.com voor alle details. Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat de 3d games op een 31hz monitor er super uit zien, maar de 2d fightinggames vond ik altijd tegenvallen, zeker als je dreamcast op een 100hz monitor gewend bent.

Tri-syncen kunne Pooyan en Almighty je alles over vertellen, maar zoals ik het begrijp is het relatief eenvoudig zelf te doen.
goatboy

Post by goatboy » Sun Aug 09, 2009 10:42

Zelf tri-syncen van een monitor zou ik in de eerste instantie niet gelijk aan beginnen. Niet voor iedereen weggelegd om het chassis te vervangen. Ook het ontladen van het scherm kan er voor sommige erg griezelig uit zien.

Moet zeggen dat Naomi op een NAC in 15KHZ er ook erg vet uit ziet (Vooral shooters). NAC is trouwens 15/24khz maar er zijn niet zoveel 24khz boards die het de moeite waard maken. (bijv. Gamshara, Gradius 4 en sommige Sega boards)

Ben het er roerend mee eens dat de NAC een goede keus is als eerste cab.

- Nanao scherm is ultra scherp zoals Almighty al zei
- Makkelijk demonteerbaar (Egret 2 en 3 zijn niet te demonteren)
- Taten is relatief simpel vergeleken met een AWSD of Egret3.
- Ziet er gewoon tof uit
- Het is een Sega cab :D

Bij een Naomi cart setup of Cave boards heb je minimaal de bruin kleurige Astro voeding nodig want anders crashed je board constant.
SD5k

Post by SD5k » Sun Aug 09, 2009 10:51

Wanneer ik zei dat ik Naomi/PS2/Dreamcast erop wou spelen bedoelde ik sowieso 2D fighters en in mindere mate shmups. Enige 3D games die ik wel zou willen spelen zijn Rival Schools en Radiant Silvergun.

Ik las ergens dat de E2 dezelfde monitor heeft als een NAC, klopt dat?
ckong

Post by ckong » Sun Aug 09, 2009 12:02

ga eens kijken bij rklok in apeldoorn. Hij heeft op dit moment een egret 2 te koop staan en een windy. Die kun je allebei spelend zien in zijn shop (neem zelf een game mee die je goed kent, dan heb je meteen een eerste goede indruk).

Oh ja, rklok heeft ook een aantal NAC's staan, minimaal 4 spelend, waarvan eentje met een tri-sync chassis. Heb de tri-sync cab vorige week gezien en er zit een prachtig plaatje op. Deze cabs zijn volgens mij ook wel te koop.

Bovendien is het zo wie zo leuk om eens bij Ronnie rond te snuffelen.
almighty

Post by almighty » Sun Aug 09, 2009 13:07

Bij Ronnie is alles te koop :)
Egret II, NAC (try-sync versie) , Astro City, Astro City II en een Windy.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sun Aug 09, 2009 15:00

Ik heb zelf maar 1 PCB op 24khz, Virtua Fighter 3. Die speel ik nu af en toe op een IIYama TFT die 24 en 31khz aan kan. Het zelf trisyncen van een chassis heb ik in ieder geval nooit gedaan.. zit nog steeds moed te verzamelen om m'n Hantarex te ontladen voor een vervanging van de condensatoren op het chassis.. :roll:

Naomi heb ik nu op 15khz staan. Goed te weten dat dat nog steeds een strak plaatje kan geven op de NAC.

Ik wist niet dat Ronnie zo veel had staan. Ga er zeker binnenkort eens kijken (ondanks de stevige afstand vanaf Breda :-)). Ben heeel erg benieuwd! Dit wordt mijn eerste candy, en zit elke dag op iets meer hete kolen om er eentje te gaan regelen :-)

Echt briljant dit. En slecht voor je portemonnee. En verslavend.
Last edited by Cageman on Mon Aug 10, 2009 10:43, edited 1 time in total.
ckong

Post by ckong » Sun Aug 09, 2009 20:33

Cageman wrote:.... En verslavend.


Mwah, wat bedoel je? :?
Post Reply