Arcade Special uit 2005

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Arcade Special uit 2005

Post by Ken » Wed Jul 29, 2009 22:11

Ik vond deze oude special op m'n laptop die ik heb geschreven voor de Gamepro in 2005. Inderdaad, 2005. Toch leuk om weer even te lezen, ook hoe je er 4 jaar geleden tegenover stond zo en misschien aardig om eens te lezen als je niet zo bekend bent met het hele arcade gebeuren.

JAPAN ARCADE SPECIAL

Door de jaren heen zijn arcadehallen in Nederland vrijwel compleet verdwenen.
Waar vroeger in Scheveningen nog Daytona USA stond te pronken staan nu gokkasten. De weg die bedrijven als Hommerson daarmee zijn ingeslagen lijkt helaas onomkeerbaar. Er is natuurlijk zwaar geïnvesteerd in die gokkasten en er wordt flink aan verdiend.
In Japan kreeg men ook steeds meer last van Pachinko en ook het feit dat games vrijwel zonder verschil ook in de huiskamer konden worden gespeeld droeg aan die neergang bij.
Om niet overmeesterd te worden door gokkasten als in het Westen sloegen vooral Sega en Taito de afgelopen jaar de handen ineen om de arcadehal terug op de kaart te brengen.

Arcade grootmachten als Capcom, SNK, SEGA, Konami en Taito hebben met afwisselend succes van alles geprobeerd om de concurrentie met de huiskamer en de Pachinko gokhallen te bestrijden.
Op grote arcadebeurzen als de Jamma beurs en de AOU Expo werden steeds vaker bizarre arcadekasten aangekondigd om de gamer maar dat te bieden wat in de kleine Japanse huiskamer niet mogelijk is.
Zo zie je in Japan mensen schaamteloos met sambaballen, mengpanelen, gitaren en complete drumstellen tekeer gaan. Door deze ontwikkelingen zijn arcadehallen nog diverser geworden en door het succes ervan nog groter.
Vooral Konami wist deze nieuwe formule succesvol te benutten met games als Dance Dance Revolution, Pop’n Music, Drummania en Guitarfreaks.
Na een drukke dag op kantoor zie je mensen met shotguns zombies neerknallen in House of the Dead 3 en wanen mensen zich even Rambo met het reusachtige kanon van Wartran Troopers.
Shooting games met iets minder kaliber zijn de uitstekende Ghost Squad en Virtua Cop 3.

Old school

Door de uitbreiding van arcadehallen in de afgelopen jaren is er ook in de grote arcadehallen weer ruimte voor old school games.
In Japan is het altijd mogelijk geweest om oude arcadegames te spelen, alleen waren deze niet meer te vinden in de grote hallen zoals Club SEGA.
Als je nu echter de Taito Tower in Akihabara binnenwandelt zie je een complete verdieping met alleen maar 2d shooting games.
De oudere shooters als Gradius en R-Type staan broederlijk naast de nieuwere als Espgaluda, Psyvariar 2 en Ikaruga.
Het zijn echter vooral de grotere ‘dedicated cabinets’ die aan populariteit hebben gewonnen.
Zo was F-Zero AX heel populair en staan racegames als Initial Special D al maanden op dezelfde plek.
Japanners zijn gek op alles wat met robots te maken heeft en fabrikanten spelen hier op in door grote Gundam DX, Zoids en Virtual On kasten op de markt te brengen.
Deze kasten zijn aan elkaar gelinkt en avonden lang zijn groepen vrienden met elkaar in gevecht.

Battle Opera

Een alsmaar terugkerend fenomeen in de Japanse arcadehal zijn de 2d fighting games die nog steeds ongekend populair zijn.
Na al die jaren staat er op zaterdagavond nog een rij voor de Guilty Gear en Street Fighter kasten. Dit genre heeft op een arcadekast nou eenmaal de gameplay die men op een console nooit zal kunnen evenaren.
Daarbij komt natuurlijk dat door thuis tegen de computer te spelen men nooit veel beter zal worden. De competitiedrift met games is groot en men speelt op een niveau waar een Nederlander nooit van zal kunnen winnen, hoe lang ook je het spel al op een console speelt. In iedere arcade hangt een lijst met high scores en zoekt men steeds een nieuwe uitdaging bij een spel.
Zo zie je meisjes Border Down uitspelen zonder een keer dood te gaan en was te aanschouwen hoe een hardcore shooting fan Shikigami no Shiro uitspeelde door zijn portemonnee op de 2-player schietknop te leggen en met twee vliegtuigen tegelijk het spel uitspeelde.

De Blast City kasten in Club Sega en Egret 3 kasten van Taito zijn gemaakt voor 2d fighting games en ook al zijn er sticks te koop in de winkel, het zal nooit hetzelfde zijn.
Een nieuwe 2d fighting kast is onlangs door Sammy in de arcadehal neergezet.
In deze kast zit het Atomiswave board dat vorig jaar de MVS hardware van SNK heeft vervangen en voortaan zal dienen als board waar de nieuwe 2d fighting games van SNK en Sammy op zullen worden ontwikkeld. De eerste noemenswaardige game die hiervan gebruik maakt is King of Fighters NeoWave en binnenkort zal er ook de ultieme SNK fighting game op worden uitgebracht, Neo Geo Battle Colliseum.

Arcade network

Waar ook in menige arcadehal een hele verdieping aan gewijd is, zijn de UFO grijparm machines. Stelletjes proberen allerlei beren, speelgoed en zelfs Nintendo zakdoekjes uit de machines te vissen. Het is niet echt het soort kasten waar Gamepro op zit te wachten, maar het is altijd nog beter dan een rij gokkasten.

Iedere maand verschijnt er in Japan het Arcadia magazine wat speciaal gericht op de arcade industrie. Tevens komen er ieder jaar dvd’s uit met onlangs gehouden toernooien waar duizenden gamers het tegen elkaar opnemen in onder andere Capcom vs SNK, Guilty Gear XX Reload en Virtua Fighter 4. Dit zijn de Super Battle Opera dvd’s, een waardige aanschaf voor importerende fightingfans.
Bedrijven maken ook steeds meer gebruik van nieuwe technologie, zoals hele netwerken en persoonlijke kaarten die men in kasten kan steken om data bij te houden.
Die ontwikkeling zien we onder andere bij het schitterende Tekken 5, waarmee Namco eindelijk weer de goede weg lijkt ingeslagen na twee mindere delen.
Wat ook opvalt is hoe oude en nieuwe games bij elkaar in dezelfde ruimte staan en ook evenveel worden gebruikt.
Zo staat er naast de nieuwe King of Fighters NeoWave een Last Blade 2 en vindt je de nieuwste Capcom Fighting Jam naast Super Street Fighter 2.
Het gaat dus niet om graphics, het gaat om gameplay.
Arcadehallen zijn in Japan een stukje cultuurgoed waar we in Nederland best jaloers op mogen zijn.
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Thu Jul 30, 2009 20:02

Heb die Gamepro nog, leuke specials stonden er altijd wel in.
User avatar
Drifter
Active Level:
Active Level:
Posts: 162
Joined: Sun Apr 26, 2009 21:04
Location: KORTENHOEF
Contact:

Post by Drifter » Fri Jul 31, 2009 07:13

Erg leuk om te lezen! Ik wil daar ooit zeker nog een keer naar toe. :)
Post Reply