tri-sync chassis in New Astro

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
almighty

tri-sync chassis in New Astro

Post by almighty » Sat Feb 28, 2009 18:18

Ik heb zojuist met Ronnie m'n New Astro voorzien van een tri-sync chassis en heb eigenlijk een vraag of het normaal is dat je niet het volle beeld bij horizontaal krijgt.(dit is alleen bij de Dreamcast)
Als ik m'n 60-1 aansluit dan zijn er geen problemen, maar kan het beeld niet verder meer uitrekken.Moet ik aan iets draaien op het chassis zelf?
Het is niet echt een super probleem en ik mis hooguit 2,5 cm aan beide kanten maar zou leuk zijn als ik dit gewoon kan opvullen.Ik kan draaien totdat ik een ons weeg aan de H-Size (meest rechter), maar krijg het niet opgevuld.
Vertikaal is geen probleem en kan hier zowat een anderhalf scherm mee opvullen.
Image
Image
Het is wel ongeloofelijk strak dat beeld man 8) en ben er uiteraard zeer tevreden mee.
Schrok me trouwens rot de eerste keer toen het scherm aanging.
Bij VGA hoor je een soort klik geluid. (eenmalig)
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Post by ElPancho » Sat Feb 28, 2009 18:36

Strak Almighty !

Succes met het vullen van het beeld, zou niet weten wat het kan zijn.

Je pad is klaar btw. :)
Team 15 kHz
almighty

Post by almighty » Sat Feb 28, 2009 19:35

ElPancho wrote:Strak Almighty !

Succes met het vullen van het beeld, zou niet weten wat het kan zijn.

Je pad is klaar btw. :)

thx, ben er ook erg blij mee en er zijn wel ergere dingen in het leven haha :)
tof man dat de dc hack klaar is :D
ckong

Post by ckong » Sun Mar 01, 2009 09:01

Mooi hè, zo'n tri-sync chassis. Volgende week is die van mij aan de beurt (in mijn eigen werkplaats).
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Sun Mar 01, 2009 09:57

ik las op arcade otaku dat je dan een high voltage capacitor moet vervangen om wel volledige breedte te kunnen krijgen. bij http://www.giz10p.co.uk doen ze dat standaard geloof ik.

dit topic: http://www.arcadeotaku.com/forum/viewto ... f=4&t=1765

ben zelf ook aan het kijken om m'n astro te tri-syncen. nog geen chassis besteld maar zit eraan te komen :)
cotje
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sun Feb 08, 2009 16:29
Contact:

dotpitch

Post by cotje » Sun Mar 01, 2009 09:58

De hsize zou ook nog wel ergens op de print in te stellen zijn. Zoek naar een verticale spoel met daarin een draaibare ferrietkern en verdraai deze een beetje. Anders op zoek naar de chip die het H-circuit afhandeld en kijken of daar tweaks mogelijk zijn.

Snap overigens het hoe/wat/waarom van trisync niet. Jij hebt dus een trisync chassis op een voorheen 15Khz beeldbuis hangen?! Je gaat dan toch nat op de dotpitch? Een 15Khz beeldbuis heeft een dp van minimaal .50. Om VGA/31K resoluties weer te kunnen geven moet je minimaal .28 dp hebben. Andersom, dus VGA .28 beeldbuis voor 15K weergave zou beter zijn.

Hoe ziet de weergave op VGA er dan uit nu?
ckong

Re: dotpitch

Post by ckong » Sun Mar 01, 2009 19:58

cotje wrote:
Hoe ziet de weergave op VGA er dan uit nu?


Zeer strak, heb het zelfde tri-sync chassis in actie gezien bij Psykick. Het is dan echt een genot om daar een DC, een GC of een 360 aan te hangen. Of een PC natuurlijk.

@ almighty, wat is je indruk van 15Khz weergave? Zie je een verschil in scanlines (donkerder, breder?) voor en na het tri-syncen?
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Post by ElPancho » Sun Mar 01, 2009 20:15

Ben ik ook heel benieuwd naar.

Plaatje van de cab in 15 khz actie zou top zijn. :wink:
Team 15 kHz
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Mon Mar 02, 2009 08:28

ja ik zou ook graag wat foto's zien :)
en is het chassis eventueel weer terug te zetten, mocht het om een of andere reden niet zijn wat je ervan verwacht had?
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 08:41

joeks wrote:ja ik zou ook graag wat foto's zien :)
en is het chassis eventueel weer terug te zetten, mocht het om een of andere reden niet zijn wat je ervan verwacht had?

Ja hoor dat is geen probleem, gewoon even voordat je de oude chassis verwijderd een paar fotos maken.
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 09:04

Ook even de 360 getest maar helaas geen beeld, lijkt wel of het juiste signaal niet binnen komt want het scherm reset telkens.
Maar even getest op vga ingang hdtv en ook geen beeld.Ik weet dat het met de resolutie te maken heeft maar kan dat niet zo snel veranderen.

Hier even een 15khz games:(enige die ik heb)
Image
Image
En een close-up van +/- 10 cm:
Image
Hier een paar shots van de Dreamcast via VGA:(bijna geen scanlines en echt super straks
Image
+/- 10 cm afstand:
Image
Ik neem aan dat je ook gewoon aan de draaipots kunt draaien op het chassis zelf?
Waar ik een vierkantje omheen heb gezet maakt het beeld groter.
Image
Beeld is er bij mij zeker beter,scherper,kleurrijker etc. geworden.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Mon Mar 02, 2009 09:43

Marc als je de 360 wilt aansluiten met 640X480 moet je hem aansluiten, aanzetten en zodra hij aangaat op je controller RB, LB en Y tegelijk ingedrukt houden. Zo wordt het videosignaal gereset en staat ie op het laagste uitgangssignaal van de betreffende kabel die je hebt aangesloten, in dit geval bij VGA is dat 640X480. Succes!
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 11:07

Psykick wrote:Marc als je de 360 wilt aansluiten met 640X480 moet je hem aansluiten, aanzetten en zodra hij aangaat op je controller RB, LB en Y tegelijk ingedrukt houden. Zo wordt het videosignaal gereset en staat ie op het laagste uitgangssignaal van de betreffende kabel die je hebt aangesloten, in dit geval bij VGA is dat 640X480. Succes!

thx, en bij mij was het Y ingedrukt houden+right trigger :)

Heftig!!! 8)
Image
Image
Image
ook bij de 360 niet helemaal vol beeld, weet jij misschien hoe ik dit kan fixen Hassan?
Mis hier aan beide kanten 1,5 cm.(gelukkig minder als bij de Dreamcast)

De dasbord zelf (text etc.) is wel wat minder scherp op de Astro en kan niet tippen aan HDTV.
Maar de games zelf zien er super uit!
Maar ik vindt dat in het algemeen de HDTV toch wel iets beter beeld geeft, maar dat komt omdat je de resolutie hoger kunt zetten.
Maar je kunt ook volgens mij nog een hoop tweaken op het chassis zelf etc.
Maar SFIV op een cab speelt natuurlijk veel gaver achter een cab dan op een hdtv 8) .
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Mon Mar 02, 2009 12:10

ziet er erg goed uit! vanavond toch maar eens serieus shoppen voor een nieuw chassis.
ckong

Post by ckong » Mon Mar 02, 2009 12:41

[quote="almighty]...... Maar ik vindt dat in het algemeen de HDTV toch wel iets beter beeld geeft, maar dat komt omdat je de resolutie hoger kunt zetten.
Maar je kunt ook volgens mij nog een hoop tweaken op het chassis zelf etc.
Maar SFIV op een cab speelt natuurlijk veel gaver achter een cab dan op een hdtv 8) .[/quote]

Het is en blijft uiteraard 640 x 480, dus zo mooi als HD wordt het nooit. Maar ik ben het met je eens dat het er geweldig uit ziet.

Misschien is de verhouding 3/4 ook de oorzaak van de zwarte balkjes links en rechts. Immers DC VGA op een CAB is ook 640/480.

Marc, je maakt mooi scherpe foto's, zou je misschien ook nog wat pics kunnen posten van een testgrid, zowel 15Khz als 3i Khz? Ik ben vooral benieuwd of er compressie is aan de zijkanten.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Mon Mar 02, 2009 13:21

Wat betreft balken aan de zijknat moet je eens spelen met H Hold en H Size, soms kan het als je H Hold naar een bepaalde kant draait het beeld ook iets groter wordt of verschuift zodat je dat weer met Size kan compenseren. Het was idd Y en right trigger, maar als je de linker erbij inhoudt werkt het ook hehe...

Anyway moet ook ff snel wat pics posten van mijn Neo 29 met nieuwe monitor, een Toshiba Pure Flat met Toshiba Tri Sync chassis wooohhooooo, echt een meesterlijke monitor. Met een on screen display voor instellingen, maar de enige die je nodig hebt is contrast en brightness, omdat elk plaatje die ik tot nu toe heb gezien ( Dreamcast, Xbox 360, JAMMA 15kHz ) perfect mooi in het beeld staat, dat vond ik echt fantastisch, niet meer pielen en draaien enzo.. Ik moet nog MAME aansluiten, dus moet dan nog maar even zien hoe of wat, maar vooralsnog echt super. Het enige is dat ie minimale screenburn heeft die je alleen op spierwitte achtergronden ziet, voor de rest absoluut niet merkbaar, maar ja je moet het er toch bij melden :lol:

Hoe dan ook zien is geloven, maar ja sorry dat ik je topic even heb gekaapt Marc, maar ik moest dat even kwijt ;)

Laat maar weten of het lukt met je scherm, want het is hoe dan ook toch vervelend als je dat permanent blijft houden.
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Post by ElPancho » Mon Mar 02, 2009 17:01

Kan je tri-sync-en eigenlijk zien als een verjongingskuur voor je monitor. Of is dat wat overdreven ?
Omdat de tube zelf gewoon op leeftijd blijft. Zitten er nog meer onderdelen (kleurkanonnen ?) op een monitor die niet vernieuwd worden bij een chasis swap ?

Is het reëel om de levensverwachting vd monitor na de wissel naar boven te schroeven zat ik me af te vragen ........ dus ......

@ psykick: dat verhaal heeft pica's nodig :wink:
Team 15 kHz
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 17:22

pooyan wrote:
Marc, je maakt mooi scherpe foto's, zou je misschien ook nog wat pics kunnen posten van een testgrid, zowel 15Khz als 3i Khz? Ik ben vooral benieuwd of er compressie is aan de zijkanten.

En hoe doe je dat?
Ja in dit soort dingen ben ik nog echt een noob :lol:
goatboy

Post by goatboy » Mon Mar 02, 2009 17:29

Iedere game heeft een crt test.
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 17:29

Psykick: Als ik met H-hold en H-size aan het kloten ben kom ik voor een andere dilema.Als ik het beeld naar rechts schuif dan verdwijnt het beeld gewoon buiten de crt (als het ware naast de cab/scherm), maar als ik naar links ga dan rolt hij als het ware terug het scherm in als ik lang genoeg draai en komt hij uit onder het bestaande scherm (beeld).
Het lijkt als of het probleem ligt bij H-size en kom gewoon een kleine draai tekort.Bij de 360 is dit aan beide kanten wel minder als bij de Dreamcast.
Er moet volgens mij ook een pod op de chassis zelf zijn om het beeld groter te maken maar welke?, en kun je hier gewoon aan draaien zonder de chassis te beschadigen...

Pooyan:Ja dat met 640/480 dacht ik ook al aan.Als je het beeld zou uitrekken kloppen de verhoudingen niet meer.
Last edited by almighty on Mon Mar 02, 2009 17:33, edited 1 time in total.
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 17:30

goatboy wrote:Iedere game heeft een crt test.

o die test, kan ik alleen dus met KI.(15khz)
goatboy

Post by goatboy » Mon Mar 02, 2009 17:33

Op een gegeven moment kun je de pots niet meer verder draaien toch. Bij de focus pots kun je wel een chassis shutdown krijgen als je de voltage te hoog draait.
almighty

Post by almighty » Mon Mar 02, 2009 17:36

Ja ik wil eerst zekerheid hebben voordat ik op het chassis zelf ga lopen kuten, straks maak ik het alleen maar erger.
goatboy

Post by goatboy » Mon Mar 02, 2009 17:38

Gelijk heb je.
ckong

Post by ckong » Mon Mar 02, 2009 18:19

almighty wrote:
goatboy wrote:Iedere game heeft een crt test.

o die test, kan ik alleen dus met KI.(15khz)


voor de 31 Khz test kun je de Nokia monitor test utility downloaden (zeer klein programmaatje), en je kunt dan via je laptop, of pc de test draaien op de cab.

Ben erg benieuwd hoe de testgrids van zowel low res als high res er uit zien. :lol:
Post Reply