MAME, wat heb ik nodig.

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
almighty

MAME, wat heb ik nodig.

Post by almighty » Sun Jan 25, 2009 19:38

Aangezien ik m'n multi ook verkocht heb en eigenlijk geen trek heb in nog een multi pcb met games die ik nooit speel zit ik er aan te denken om zelf misschien een aan de slag te gaan.
Waarvan ik weet wat ik nodig heb is:

-J-PAC
Image
-ArcadeVGA ( is dit nodig of?)
Image
-pc (aan welke eisen moet deze voeldoen en wat moet er in zitten)

En welke mame is nu eigenlijk het beste om mee te beginnen want ik draai nu momenteel met MAME32 0.90u1, maar er zijn zoveel verschillende emulators dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
En heb je nu eigenlijk altijd een muis+toetsenboard bij de hand in of rond de cab, want die multi pcb starten vanzelf op.
Kan er op deze manier nu wel een goed geluidsetje op aansluiten want via de J-PAC gaat geen geluid.(toch?)

Wie kan mij een beetje op weg helpen want als ik google kom ik echt teveel tegen en de 1 zegt dat dit weer goed is en de ander dat.
Heb nog weinig ervaring en alleen hier op de pc wat draaien maar wil het wel netjes op m'n cab hebben draaien.
Anders toch maar weer een multi....
ckong

Re: MAME, wat heb ik nodig.

Post by ckong » Sun Jan 25, 2009 20:34

[

-J-PAC

Deze heb je inderdaad nodig (of je moet een vrij ingewikkelde toetsenbord hack willen uitvoeren). Met de Jpac is het een fluitje van een cent om je buttons te configureren voor Mame commando's. bovendien bevat de Jpac een VGA aansluiting en een video amplifier, zodat je Video signaal via de Jpac doorgesluisd wordt naar je monitor. Kortom een must have.

-ArcadeVGA ( is dit nodig of?)

Is niet beslist nodig, maar wel de makkelijkste oplossing. Helaas ook behoorlijk duur. Een alternatief is de software utility soft15Khz. Dit vereist wel een beetje kennis op het gebied van video tweaken, maar het is ook de goedkoopste oplossing. Er is nog een andere mogelijkheid, maar daar weet Psykick meer over te vertellen.

-pc (aan welke eisen moet deze voeldoen en wat moet er in zitten)

Dit ligt een beetje aan wat je wilt. Ik heb zelf een mame pc gemaakt met een 1800 Athlon processor, 512 mb intern geheugen en een 60 GB HD. Daar past alles op wat ik hebben wil, inclusief gamevideos en een hoop console emulatie software (MD, PCE, NEoGeo CD, Sega CD, Nes, SNES, Atari2600, N64 etc). CPS3 emu software draait daar ook prima op.

En welke mame is nu eigenlijk het beste om mee te beginnen want ik draai nu momenteel met MAME32 0.90u1, maar er zijn zoveel verschillende emulators dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Er zijn inderdaad veel smaken. Ik gebruik zelf mameplus32 (momenteel v 0.118) omdat die high score saves ondersteunt. Dat doet de officiele Mame versie vanaf 0.99 niet meer. Maar er zijn nog veel meer smaken.

En heb je nu eigenlijk altijd een muis+toetsenboard bij de hand in of rond de cab, want die multi pcb starten vanzelf op.

Is niet nodig. Je kunt de cab gewoon via een pushbutton opstarten en afsluiten (zeker als je XP hebt draaien)

Kan er op deze manier nu wel een goed geluidsetje op aansluiten want via de J-PAC gaat geen geluid.(toch?)

Jazeker, gewoon via de geluidskaart in je pc of je geluidsconnector op het PC moederboard.

Eén van de belangrijkste zaken heb je niet genoemd, en dat is de grafische schil (frontend). Het moet er natuurlijk wel allemaal gelikt uit zien en het liefst wil je windows niet zien. Ik gebruik 3dArcade, maar Mala is ook erg populair. De Mame PCBtjes van Xenepp hebben ook Mala (wat ik er waarschijnlijk weer af gooi ten faveure van 3DArcade).

Kortom, voordat je Mame en andere console emulatoren goed hebt draaien op een cab zul je je wel in het één en ander moeten verdiepen. Veel info is te vinden op de website van ultimarc.

Succes er mee, en als je meer wilt weten moet je het maar vragen :lol:
almighty

Post by almighty » Sun Jan 25, 2009 21:26

Nog best wel pittig dus en moet er wel even tijd voor maken.
Had Xenepp een pm'tje gestuurd en het schijnt dat hij nog een keertje deze actie doet.
Also I've had a lot of people ask about another run so I've decided to do one more for those guys then call it a day. By the time the PCBs and parts arrive I should have this run in the bag. Price this time round is £170 since my motherboard supplier can't get them at cost anymore Still cheaper/faster/more games than the 1000 in 1 boards though!

Zit hier nu ook een psu bij en staan hier al games op?
Baal er flink van dat ik niet meteen bij de eerste actie mee deed.
ckong

Post by ckong » Sun Jan 25, 2009 23:07

Niet over nadenken, maar meteen doen. De PCB is inclusief een 40 GB HD, tot de nok gevuld. PSU moet je los kopen, maar die vind je in iedere PC winkel.
almighty

Post by almighty » Sun Jan 25, 2009 23:23

pooyan wrote:Niet over nadenken, maar meteen doen. De PCB is inclusief een 40 GB HD, tot de nok gevuld. PSU moet je los kopen, maar die vind je in iedere PC winkel.
Ga er ook niet over nadenken en zeker kopen.
Knalt hij dat ding meteen vol met games en werkt gewoon hetzelfde als die multi gevallen? Aansluiten, prik erop en gaan met die banaan...
Heb namelijk iets gelezen over het audio gebeuren dat dat vrij slecht is.(was)
Neem aan dat er een mogelijkheid is om een speaker setje hier op aan te sluiten.
almighty

Post by almighty » Wed Feb 04, 2009 09:53

Zojuist betaald en dit is zijn laaste actie, dus heb mooi mazzel.
Iemand hier al z'n mame pcb ontvangen?
goatboy

Post by goatboy » Wed Feb 04, 2009 11:21

Nope, Nog niet ontvangen en ben al helemaal niet meer zo enhousiast eigenlijk als tevoren. (maar da's persoonlijk) Ik zelf ben van de lichting van voor kerstmis (betaald en besteld). En gezien het feit ze alweer over een nieuwe lichting beginnen heb ik hem maar even een pm gestuurd.

update: En inmiddels al antwoord gehad dat ie alles aan het eind van volgende week klaar en verzonden wil hebben. :)
ckong

Post by ckong » Wed Feb 04, 2009 13:09

goatboy wrote:update: En inmiddels al antwoord gehad dat ie alles aan het eind van volgende week klaar en verzonden wil hebben. :)


Dat is goed nieuws. Heb nu lang genoeg gewacht. :)
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Post by Wombat » Wed Feb 04, 2009 13:10

Ik heb er zelf ook één besteld met de 'kerst aktie' echter ga ik hem (waarschijnlijk) meteen weer verkopen. Heb inmiddels een dus 'grote' verzameling arcade games, dat een MAME oplossing overbodig is.
S-E-G-A 8)
goatboy

Post by goatboy » Wed Feb 04, 2009 13:47

Robert wrote:Ik heb er zelf ook één besteld met de 'kerst aktie' echter ga ik hem (waarschijnlijk) meteen weer verkopen. Heb inmiddels een dus 'grote' verzameling arcade games, dat een MAME oplossing overbodig is.


Dat gevoel heb ik dus ook. Originele arcade hard- en software is misschien iets duurder en omslachtiger maar heeft zoveel meerwaarde.

Met mame krijg ik een beetje hetzelfde gevoel als met het downloaden van films en games terwijl je ze toch niet gaat spelen of bekijken.

Alhoewel een multi-pcb voor sommige games wel een erg goede oplossing is. Het leuke aan mame vondt ik wel het 'ontdekken' van games waar ik nog nooit van gehoord had.

Hebben jullie allemaal complete romsets trouwens?
ckong

Post by ckong » Wed Feb 04, 2009 14:54

goatboy wrote:
Hebben jullie allemaal complete romsets trouwens?


Jazeker, van diverse versies. En hoewel ik ook een liefhebber ben van de originele PCB's, met name de golden oldies, ben ik toch erg verknocht aan mijn Mame PC. Zonder Mame had ik tien jaar geleden de scene waarschijnlijk nooit herontdekt, en was ik nu misschien wel een saaie boekenwurm geweest of zo :lol:

Mame heeft voor mij twee grote voordelen: ten eerste biedt het mij de mogelijkheid om mijn favoriete arcade games waarvan ik geen PCB kan vinden (of tegen een redelijke prijs) toch arcade perfect om de cab te spelen. Daarnaast gebruik ik Mame soms om een game uit te proberen voordat ik een besluit neem de originele PCB te kopen. Een mooi voorbeeld daarvan is Dragon Blaze, Mame heeft me lekker gemaakt en nu heb ik de originele PCB.
goatboy

Post by goatboy » Wed Feb 04, 2009 15:03

pooyan wrote:Daarnaast gebruik ik Mame soms om een game uit te proberen voordat ik een besluit neem de originele PCB te kopen. Een mooi voorbeeld daarvan is Dragon Blaze, Mame heeft me lekker gemaakt en nu heb ik de originele PCB.


Deze was je toch van plan weer te verkopen of niet? :)

En uh verschillende romsets, wat bedoel je daarmee???
almighty

Post by almighty » Wed Feb 04, 2009 15:19

Het is gewoon handig en als de port van KI en K2 goed werken dan verkoop ik het orgineel.(meteen de kosten er ruim uit)

Ik ben meer van de orginele games (dreamcast,megadrive,ps2,xbox360,etc.), en om ook nu nog orginele pcb's te kopen gaat mij iets te duur worden.
ckong

Post by ckong » Wed Feb 04, 2009 16:07

goatboy wrote:
pooyan wrote:Daarnaast gebruik ik Mame soms om een game uit te proberen voordat ik een besluit neem de originele PCB te kopen. Een mooi voorbeeld daarvan is Dragon Blaze, Mame heeft me lekker gemaakt en nu heb ik de originele PCB.


Deze was je toch van plan weer te verkopen of niet? :)

En uh verschillende romsets, wat bedoel je daarmee???


ik had gezegd dat ik dragon blaze mogelijk zou verkopen, maar aangezien ik met de andere verkochte games genoeg geld heb ingezameld voor de aakoop van mijn Asian 360, zie ik daar nu vanaf. Bovendien, het is zonde om Dragon blaze te verkopen, het is een topgame.

Met verschillende romsets bedoel ik sets voor diverse mame versies (v0.72, v0,90 en versie 0,118). Om de zoveel tijd een nieuwe set dus, zo blijf ik redelijk up to date met Mame. Dat is nodig omdat de Mame core, drivers en roms regelmatig wijzigen waardoor oudere gamesets niet altijd meer (optimaal) werken.
Post Reply