Naomi of Dreamcast?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
mustbeDreaming
Active Level:
Active Level:
Posts: 139
Joined: Mon Sep 08, 2008 11:06

Naomi of Dreamcast?

Post by mustbeDreaming » Tue Sep 23, 2008 13:56

Er zijn op de naomi een aantal spellen die ik graag zou willen spelen..
Maar de dreamcast heeft ook veel van deze spellen.

Heeft het nog een voordeel om een naomi + i/o converter te kopen, naast dat het "echter" is dan via de dreamcast spelen?

Want het scheelt natuurlijk een berg geld om de dreamcast route te gaan :)

Ik denk aan spellen als cvs2, mvc2, ikagura, etc.
goatboy

Post by goatboy » Tue Sep 23, 2008 14:21

Denk dat het Naomi systeem iets meer geheugen ter beschikking heeft dan een Dreamcast console. Vooral bij Crazy Taxi kon je dat goed zien. De Dreamcast versie had bijvoorbeeld veel texture/polygon popping in de achtergrond . Oftewel je zag de achtergrond in de verte opbouwen. Dit had je bij de arcade versie namelijk niet. Bij Ikaruga is voor zover ik weet geen verschil behalve de beeldscherm opties.

Zie zelf ook wel een Naomi systeem zitten maar weet niet of het de prijs wel rechtvaardigd. Maar als je een freak bent zoals bijna iedereen hier dan moet je het gewoon doen vindt ik. :)

Hetzelfde verhaal geld bijvoorbeeld ook bij een multi pcb. Een multi pcb is prima als je geen perfecte emulatie van iedere game verwacht (tis wel top hoor) Je kunt iedere pcb los aanschaffen maar dit gaat je wel geld kosten en dan moet je jezelf afvragen of dat het allemaal wel waard is.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 14:31

goatboy wrote:
Hetzelfde verhaal geld bijvoorbeeld ook bij een multi pcb. Een multi pcb is prima als je geen perfecte emulatie van iedere game verwacht (tis wel top hoor) Je kunt iedere pcb los aanschaffen maar dit gaat je wel geld kosten en dan moet je jezelf afvragen of dat het allemaal wel waard is.


Helemaal mee eens. Ik heb graag een ruime selectie van games tot mijn beschikking, en als dat via emulatie moet, so be it. En je zegt het zelf al dat de emulatie in de meetse gevallen nagenoeg perfect is. Bovendien, de echt oude PCB's vind je vaak niet eens meer.

Er zijn natuurlijk een aantal games die je wel 'gewoon' origineel moet hebben, vind ik, en daar koop ik dan ook PCB's of cartridges van.

Wat betreft Naomi en Dreamcast: ik heb zelf geen Naomi boards, en ik kan dus geen vergelijking maken, maar mijn op de Astro aangesloten DC speelt de shooters en andere games die ik graag speel, zoals soul Caliber, perfect af.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Tue Sep 23, 2008 14:54

Ik zou alleen een Naomi setup nemen als dat de vaste setup in je Cab blijft en je hebt een 31HZ compatible screen. Anders is het de moeite niet voor wat je er voor betaald in vergelijking met de DC vind ik.

Als je vaak games swapt in 1 cab is de Naomi een stuk minder handig dan een DC, zeker gezien de beperkte ruimte in de astro en de omvang van een complete Naomi-setup.

Echt extreem duur is het trouwens niet meer, bv $370 voor een complete CvsS2 set bij EXC, dat is dus inclusief GD rom en IO.
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Tue Sep 23, 2008 14:55

Lijkt me simpel. Haal alleen naomi als je games wilt spelen die niet geport zijn of slecht geport zijn. dreamcast games zijn allemaal vrijwel perfect geport. her en der zal er wat meer pop up zijn of een lagere resolutie texture ofzo. zou je bijna niet op moeten vallen en wat crazy taxi betreft zou je dan ook een stuur moeten hebben en zo'n verschil lijkt het me nou ook weer niet.
mustbeDreaming
Active Level:
Active Level:
Posts: 139
Joined: Mon Sep 08, 2008 11:06

Post by mustbeDreaming » Tue Sep 23, 2008 18:00

Duidelijk allemaal :)

Is de capcom i/o ook nog voor iets anders te gebruiken dan de naomi?

Nog een groot voordeel van de dreamcast is dat je dan ook geen CPS3 SF3 3rd strike hoeft te kopen.. als deze ook arcade-perfect is.
almighty

Post by almighty » Tue Sep 23, 2008 18:10

Orgineel boven alles maar iedereen heeft zo z'n grenzen, toch?

Zelf gewoon een Dreamcast aangesloten en games als Ikaruga,Trizeal,Under Defeat,etc. spelen prima op m'n dc jamma.
o.k. het is dan geen vga maar 15khz, maar dat is voor geen probleem.
Het ziet er voor mij goed genoeg uit op m'n Astro en zolang je ze niet naast elkaar zet zul je het ook niet weten.
mustbeDreaming
Active Level:
Active Level:
Posts: 139
Joined: Mon Sep 08, 2008 11:06

Post by mustbeDreaming » Tue Sep 23, 2008 19:16

Ben van plan ooit een atomiswave te kopen, dus het VGA gedeelte zit wel goed :)

En wie weet dat het allemaal ooit wel origineel in mijn kastje hangt..dromen kan..
Laat ik eerst maar eens een cab kopen voordat ik te ver vooruit plan(!)
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Wed Sep 24, 2008 07:20

almighty wrote:o.k. het is dan geen vga maar 15khz, maar dat is voor geen probleem.
Het ziet er voor mij goed genoeg uit op m'n Astro en zolang je ze niet naast elkaar zet zul je het ook niet weten.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben al een verloren ziel. Als het interlaced is, krijg ik stuiptrekkingen :lol:
ne0

Post by ne0 » Wed Sep 24, 2008 08:45

mustbeDreaming wrote:Nog een groot voordeel van de dreamcast is dat je dan ook geen CPS3 SF3 3rd strike hoeft te kopen.. als deze ook arcade-perfect is.


Als je arcade perfect wil zet dan een mame doos neer, want die CPS3 emulatie is echt perfect.
mustbeDreaming
Active Level:
Active Level:
Posts: 139
Joined: Mon Sep 08, 2008 11:06

Post by mustbeDreaming » Wed Sep 24, 2008 08:49

ne0 wrote:
mustbeDreaming wrote:Nog een groot voordeel van de dreamcast is dat je dan ook geen CPS3 SF3 3rd strike hoeft te kopen.. als deze ook arcade-perfect is.


Als je arcade perfect wil zet dan een mame doos neer, want die CPS3 emulatie is echt perfect.


De laatste keer dat ik had gekeken was cps3 nog niet helemaal goed geemuleerd. Had het al wel gespeeld via mame en dat ging aardig.. maar de cps3 driver heeft nog aardig wat todo punten.
ne0

Post by ne0 » Wed Sep 24, 2008 17:07

Tja och het blijft een beetje een persoonlijke mening natuurlijk. Zelf vind ik hem goed zat; zo side by side zie ik weinig verschil tussen CPS3 en de geemuleerde versie. De meeste todo points in de driver zijn niet gerelateerd aan hoe het spel eruit ziet. Voor de purist zal mame waarschijnlijk nooit goed genoeg zijn, al is de emulatie 100% en door capcom zelf gecode. Probeer het eens met een nieuwere versie als het lang geleden is dat je het geprobeerd hebt.
ckong

Post by ckong » Thu Sep 25, 2008 12:57

d wrote:
almighty wrote:o.k. het is dan geen vga maar 15khz, maar dat is voor geen probleem.
Het ziet er voor mij goed genoeg uit op m'n Astro en zolang je ze niet naast elkaar zet zul je het ook niet weten.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben al een verloren ziel. Als het interlaced is, krijg ik stuiptrekkingen :lol:


Interessant artikel voor je : http://scanlines.hazard-city.de/
Post Reply