Wat heb ik allemaal nodig?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
KriLi

Wat heb ik allemaal nodig?

Post by KriLi » Fri Apr 04, 2008 20:03

Stel ik wil volgende games spelen:

HSF2AE, SSF2X, SFZ2, SFZ3 die op CPS-2 draaien
3S, CPS-3
CvS2, Naomi I / II GD Rom

Wat heb ik hiervoor allemaal nodig? is het ook niet dat bvb CvS2 niet kan draaien op een New Astro City omdat NAOMI 31kHz vereist? En is elke cab verkrijgbaar met 6 button layout?

Is het mogelijk op elke cab aan te sluiten op een pc? omdat ik als studentje niet al te veel geld heb en geleidelijk aan games zal aankopen en daarom er MAME zou op willen aansluiten. Ook speel ik via het programma GGPO online SSF2X en 3S en dat zou zeer mooi zijn moest ik het op cab kunnen spelen (kwijl) :)

Ik weet mss veel vragen maar ik ben nog een noobje op dit gebied.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Apr 04, 2008 20:11

Mijn advies met het beginnen van een hobby als deze is om het in het begin simpel te houden. Begin met een MVS board (goedkoop en makkelijk in gebruik) en ga van daaruit verder. CPS2 heeft eigenlijk hetzelfde systeem als een MVS. Moederbord aangesloten op de JAMMA connector met een zogenaamd 'B-board'(de game zelf) erop geklikt. Als je een Capcom fighter wilt spelen zul je een kick harness op je cabinet moeten knallen, die dingen kun je makkelijk vinden en kosten geen fuck.

Capcom vs SNK is wel te spelen op een Astro met 15/24 khz, zoals voor iedere NAOMI titel echter geld is 31khz een stuk mooier (Capcom vs SNK is evt. de enige uitzondering).

In principe kun je op alle cabs een PC met Mame aansluiten.

Op alle cabs kun je een 6 button layout maken. De control panel die erbij zit zal 3 of 6 buttons hebben. Op de foto staat de Astro met een Blast City panel, maar ik vraag me af of dit bij alle cabs zo zal zijn. Je kunt het dus zeer makkelijk vervangen, mocht dit nodig zijn.

Stel gerust je vragen, daar zitten we hier immers voor. 8)
KriLi

Post by KriLi » Fri Apr 04, 2008 20:16

Hoe gaat het dan in zen werk met die MVS, is dit een moederbord waar je de games op aansluit? en het moederbord verbind je dan met de jamma connector?

Welke games kan ik dan spelen met MVS, ook street fighters of is daar specifiek een capcom board voor vereist?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Apr 04, 2008 20:22

MVS is het hardware board van SNK, waarop alle Neo Geo titels kunnen worden afgespeeld (voor een complete lijst zie neo-geo.com).

Je klikt de MVS moederboard in de JAMMA connector die in de cab zit en je klikt de game (MVS carts zijn ongeveer dezelfde maat als Neo Geo home carts) op het moederboard.

Je hebt verschillende Street Fighter games op verschillende formats.
Street Fighter 2 World Warrior is bijv. gewoon losse printplaat die je direct op de JAMMA aansluiting knalt, Super Street Fighter 2X en de Zero series zijn CPS2, Capcom vs SNK is Naomi etc.

De beste is natuurlijk Super SF 2X en Zero series en die zijn gewoon op CPS2 te verkrijgen tegen een fatsoenlijke prijs. CPS2 is zoals gezegd ook een moederbord (je hebt er eigenlijk maar 1 nodig) waar je alle CPS2 games op kunt klikken. Let wel even op de regiokleur, aangezien dit met CPS2 een beetje tricky kan zijn. (JPN is groen, ASIA is grijs, PAL/US is blauw etc.)
KriLi

Post by KriLi » Fri Apr 04, 2008 20:31

Ok heel fel bedankt ik ben toch al wat wijzer ;)

Dus is misschien een New Astro City een goede cab als eerste aankoop qua prijs/kwaliteit? of raad je iets anders aan?

Nu heb ik nog een vraagje die voor later van toeppassing is.
Als referentie heb ik de site Coinopexpress genomen

Als je kijk bij de cabs en dan vergelijk ik de:
Atomiswave SD
Blast City
Egret 3

al deze 3 cabs kunnen 15~31kHz, en de Atomiswave en Egret3 hebben allebei
CGA/EGA/VGA aansluitingen maar hoe komt het dat tussen deze 3 zoveel prijs verschil is? zeker tussen die Atomiswave en Egret 3.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Sat Apr 05, 2008 14:27

DAt heb ik ook nooit begrepen, de egret 3 is exact dezelfde kast als de Atomiswave. Veel mensen kopen dan ook een Atomiswave en bouwen die om (dmv ander cp en header marquee, stickers) naar egret 3. Zo is je cab meteen het dubbele waard. Maar inderdaad vreemd..
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Apr 05, 2008 14:32

De Egret 3 is minder vaak gemaakt dat de Atomiswave cabinet en ook nieuwer. Het gaat puur om het scherm wat er in zit, niet om de kast zelf.

Prijs/kwaliteit minded moet je gewoon gaan voor een Astro of een Egret 2.
Post Reply