Nieuw met Arcade in eigen huis?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Nieuw met Arcade in eigen huis?

Post by Ken » Thu Jan 18, 2007 15:56

Ik wil weten wie van jullie graag iets met arcade thuis zou willen doen, maar hier niet aan begint om de simpele reden dat je er niets van weet en het allemaal erg moeilijk in elkaar lijkt te steken.

Als er nou mensen zijn die dit graag willen weten zou er natuurlijk een tutorial op de site kunnen komen of alle vragen in deze topic gesteld worden. Dus ben je nieuw met arcade gaming thuis en je wilt er meer van weten reageer dan even.
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Post by ZeMMiK » Fri Jan 19, 2007 19:49

ik twijfel nog erg omdat ik vaak snel uitgekeken ben op sommige games en dan staat die kast er maar te staan. Stel dat ik een kast wil met ik noem maar als voorbeeld: Galaga'88 en Streetfighter III 3rd Strike.
Moet ik dan 2 verschillende moederborden kopen? en zorgen dat je op de kast kan switchen tussen deze 2 systemen?
Wat voor beeldbuizen zitten er in de candy sit downs?
Moet je er meestal een 110v --> naar 220v bijkopen. Wat kost dat?
Als je er geen geld in gooit, hoe krijg je dan credits? moet je die knop zelf erop maken??
Hoeveel van die verschillende systemen kun je in zo'n cabinet kwijt?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Jan 20, 2007 03:12

ZeMMiK wrote:ik twijfel nog erg omdat ik vaak snel uitgekeken ben op sommige games en dan staat die kast er maar te staan. Stel dat ik een kast wil met ik noem maar als voorbeeld: Galaga'88 en Streetfighter III 3rd Strike. Moet ik dan 2 verschillende moederborden kopen? en zorgen dat je op de kast kan switchen tussen deze 2 systemen??


Ik zal een Japanse sit down even als voorbeeld nemen.
In deze kast zit een JAMMA connector. Hier zijn vrijwel alle arcade games op aan te sluiten. Als we het even simpel houden en denken aan bijv. de Neo MVS moederboard en CPS2 van Capcom, dan kun je gewoon die aansluiten op die JAMMA connector. Je gooit Super Street Fighter 2X op CPS2 op de JAMMA Connector en als je een Neo game wilt spelen sluit je de MVS aan op de JAMMA connector.

In het geval van 3rd Strike hebben we het over een CPS3 board. Dat is een printplaat die je aansluit op de JAMMA connector (met bijbehorend cd rom system). Als je de game zat bent kun je deze gewoon loskoppelen. Vroeger had je de zogenaamde dedicated kasten waar echt maar een game in kon, zoals Space invaders, pac man etc. Na het introduceren van de JAMMA Connector kon op een kast dus alles worden aangesloten.


ZeMMiK wrote:Wat voor beeldbuizen zitten er in de candy sit downs?
Moet je er meestal een 110v --> naar 220v bijkopen. Wat kost dat?
Als je er geen geld in gooit, hoe krijg je dan credits? moet je die knop zelf erop maken??Hoeveel van die verschillende systemen kun je in zo'n cabinet kwijt?


Er zitten meestal Nanao monitoren in, maar dit doet er helemaal niet toe op dit moment. De meeste Japanse cabinets zijn uitgerust met een 15-24khz monitor. Daar kun je alles op spelen. Systemen als Naomi en Atomiswave zijn eigenlijk gemaakt voor VGA, dus daar zou je een 31khz monitor voor moeten hebben om het maximale eruit te halen, of een trisync 15-24-31 khz monitor.

Het enige wat je nodig hebt om een Japanse cabinet aan te sluiten is een stroomconvertor van een paar tientjes of je gooit een Nederlandse voeding in de kast als je handig bent. In de kast zit een knop waar je op kan drukken om een credit te krijgen. Ik heb meestal maar 1 systeem in de cabinet tegelijk, omdat het anders snel druk kan worden en arcade blijft toch wel stuff die je met enig respect moet behandelen om niet naar de klote te laten gaan.
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Wed Jan 24, 2007 13:52

Ken wrote:
ZeMMiK wrote:Wat voor beeldbuizen zitten er in de candy sit downs?
Moet je er meestal een 110v --> naar 220v bijkopen. Wat kost dat?
Als je er geen geld in gooit, hoe krijg je dan credits? moet je die knop zelf erop maken??Hoeveel van die verschillende systemen kun je in zo'n cabinet kwijt?


Er zitten meestal Nanao monitoren in, maar dit doet er helemaal niet toe op dit moment. De meeste Japanse cabinets zijn uitgerust met een 15-24khz monitor. Daar kun je alles op spelen. Systemen als Naomi en Atomiswave zijn eigenlijk gemaakt voor VGA, dus daar zou je een 31khz monitor voor moeten hebben om het maximale eruit te halen, of een trisync 15-24-31 khz monitor.

Het enige wat je nodig hebt om een Japanse cabinet aan te sluiten is een stroomconvertor van een paar tientjes of je gooit een Nederlandse voeding in de kast als je handig bent. In de kast zit een knop waar je op kan drukken om een credit te krijgen. Ik heb meestal maar 1 systeem in de cabinet tegelijk, omdat het anders snel druk kan worden en arcade blijft toch wel stuff die je met enig respect moet behandelen om niet naar de klote te laten gaan.


Wat credits betreft zijn er meerdere mogelijkheden.
Allereerst kan je bijna elke pcb op freeplay zetten, waardoor je dus geen coin triggers hoeft aan te roepen. Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf een knop maken voor credits. En als je echt bijdehand bent dan sluit je de credit knop aan op de Player 1 start knop. Wat er dan gebeurt als je daarop drukt is dat de eerste keer er een credit in wordt gestopt en de tweede keer dat je erop drukt nog een credit en start! Dit kan in sommige situaties best irritant zijn.
Ook wil ik iedereen aanraden om krokodillebekjes aan te schaffen om zo dit soort dingen eenvoudig te verwezenlijken.
Ik denk dat op dit forum genoeg mensen met arcade kennis zitten.
En als je twijfelt omdat je snel uitgekeken raakt...
Tja dat heb je ook met spelcomputer games toch?
De enige verschillen zijn dat pcb's meestal duurder zijn. Maar aan de andere kant krijg je waar voor je geld en worden ze elk jaar meer waard (als ze het blijven doen) Dus gewoon doorhandelen op ebay of hier op deze forum zou ik zeggen. Ik denk dat alle arcade owners tijden hebben getwijfeld. Maar het is echt vet. Een arcade kast in je huis; priceless. Je moet wel een soldeer ijzer in huis hebben, maar solderen is net zo makkelijk als kleien en met arcade shit zijn de contactjes altijd groot, dus is het niet zo'n precies werk. Het moet wel goed gebeuren, maar je hebt geen vergrootglas nodig.
Ken, tof dat je deze topic gemaakt hebt.
ne0

Post by ne0 » Wed Jan 24, 2007 19:43

Hou er wel rekening mee dat er op de CPS III borden (zoals SF III) een batterij zit. Als deze batterij leeg is dan is je game dood en kan je hem niet meer fixen. Je kan de batterij (laten) vervangen als deze nog niet leeg is maar dit is tricky om te doen. Voor een niet heel erg up-to-date pagina waar nog meer over bordjes op staat die suicide plegen:

http://www.arcadecollecting.com/dead/dead.html

Voor mensen die geinteresseerd zijn om zelf een supergun oid te maken vind ik dit een hele goede site:

http://www.chadsarcade.co.uk/oldsite/Su ... nIndex.htm

PS iemand nog enig idee waar je een beetje cheap een leuk candy cabje kan halen in NL of niet ver daar buiten?
ne0

Post by ne0 » Wed Jan 24, 2007 19:49

ZeMMiK wrote:ik twijfel nog erg omdat ik vaak snel uitgekeken ben op sommige games en dan staat die kast er maar te staan. Stel dat ik een kast wil met ik noem maar als voorbeeld: Galaga'88 en Streetfighter III 3rd Strike.
Moet ik dan 2 verschillende moederborden kopen? en zorgen dat je op de kast kan switchen tussen deze 2 systemen?


In principe werkt alles dat JAMMA is in een standaard JAMMA cabinet. Het "probleem" is wel dat de JAMMA standaard maar 3 knoppen ondersteunt. Sommige games zoals Capcom games (Streetfighter om maar wat te noemen) gebruiken 6 knoppen en hebben hiervoor een aparte connector nodig (zgn kick harnass). Neo Geo heeft 4 knoppen; de 4e knop zit op een niet-gebruikte connector op de JAMMA edge connector.

Kortom zolang je maar 3 knoppen gebruikt en het bij JAMMA houdt heb je niet zo'n probleem. Wil je games die meer dan 3 knoppen gebruiken dan is dat ook geen probleem mits je die extra knoppen wel op je control panel hebt, en je een handig systeem maakt zodat je alles gewoon in kan pluggen. Wel even over nadenken vantevoren!

Wil je wat meer info dan kan je het beste ff posten. Maar lees ook ff die site hierboven die uitlegt hoe je een supergun maakt, daar staat ook veel goede info op vind ik die wel handig is om te weten, ook al maak je geen supergun.
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Post by ZeMMiK » Fri Jan 26, 2007 16:14

OK ik snap van die jammaconnector, het is dus zaak om je kast te openen en als je een andere game wilt spelen dat je dit zelf omsteekt...
Ik dacht dat je ze in 1 kast kon inbouwen en om kon switchen tussen CPS1 of CPS3 (ik noem maar wat).
ne0

Post by ne0 » Fri Jan 26, 2007 16:35

Je hebt ook printjes om meerdere JAMMA borden tegelijk aan te sluiten en te switchen enzo. Maar dan moet je kast uiteraard ook groot genoeg zijn om alles in kwijt te kunnen :) Ik heb zelf overigens geen ervaring met dit soort oplossingen. Voorbeeldje:

http://www.multigame.com/jamma.html
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Thu Feb 01, 2007 11:07

2 of meer Neo boards gebruiken 5 knoppen. Je hebt ook nog de game switch knop! hehe.
Ik had een tijdje een idee om zelf een soort non-electronische switchboards te maken voor jamma boards d.m.v. een scart switcher, maar die hebben te weinig contactjes. :oops:
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Thu Mar 27, 2008 14:07

Maar als ik dus die cabinet koop via die nieuwe inkoopactie, dan zit daar nog geen moederbord bij? Dan zou ik nog moeten kiezen wat ik erin zou willen steken?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
almighty

Post by almighty » Thu Mar 27, 2008 14:24

Mildoe wrote:Maar als ik dus die cabinet koop via die nieuwe inkoopactie, dan zit daar nog geen moederbord bij? Dan zou ik nog moeten kiezen wat ik erin zou willen steken?

Ja de cab is zonder game (mvs board/pcb/cps/cps2/etc.)
De cab is jamma compatible en dat wil zeggen dat alle spelsystemen die jamma ondersteunen hierop aan te sluiten zijn.
Voordeel is ook dat er meteen 6 knoppen per speler beschikbaar zijn voor games als 'Streetfighter/Mortal Kombat/etc.'
Jamma is standaard 3 knoppen en via de kick-harness(die apart op je pcb zit) sluit je deze aan op je overige knoppen(onderste 3 voor low/med/high kick)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Mar 27, 2008 14:56

Wat mij betreft de meest voor de hand liggende opties voor mensen die een cab bestellen.

1. een X in 1 board met meerdere games zodat je gelijk klaar bent.
2. Een MVS moederboard met een paar MVS titels

Van daaruit kun je verder gaan borduren.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Fri Mar 28, 2008 03:56

dus basicly koop ik dan eigenlijk alleen de behuizing met monitor, boxen en een aansluiting voor moederbord/games?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
almighty

Post by almighty » Fri Mar 28, 2008 04:26

Zo kun je dat eigenlijk wel zien ja.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Fri Mar 28, 2008 11:47

wat is het prijsplaatje dan voor een eventuele moederbord en game?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Fri Mar 28, 2008 12:42

Voor 180$ heb je bij ECL een gamebox met 1000 games. Ik kan je een gamelijst mailen als je wilt
almighty

Post by almighty » Fri Mar 28, 2008 12:52

Dan ben je meteen klaar :)
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Sat Mar 29, 2008 06:01

wat is zo een gamebox dan? Sorry, ben behoorlijk nieuw met cabinets en dat soort stuff....wil het er liefst fighters op spelen of old skool arcade games.....
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
almighty

Post by almighty » Sat Mar 29, 2008 07:06

Mildoe wrote:wat is zo een gamebox dan? Sorry, ben behoorlijk nieuw met cabinets en dat soort stuff....wil het er liefst fighters op spelen of old skool arcade games.....


Dat kun je eigenlijk zien als een multi-pcb met 1000+ games erop.
Gewoon jamma aansluiting met menu waar je keuze hebt uit verschillende games.(streetfighters/double dragon/turtles/final fight en heel veel meer)
Ik heb voor Rudie toen een filmpje op youtube gezet en mischien krijg je nu een beetje een idee wat ik bedoel :wink:
Normaal koop je losse pcb's of cps2 games etc. maar met deze multi pcb ben je eigelijk meteen klaar.
Het is dan wel niet orgineel(mame)maar daar is de prijs dan ook naar.
http://www.youtube.com/watch?v=gbgl3xipWf4
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Sat Mar 29, 2008 13:07

oh nee, dat vind ik echt lelijk.

Ik heb liever dan zeg maar per game iets...hoeveel kosten die oude games dan? Say Double Dragon?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
almighty

Post by almighty » Sat Mar 29, 2008 14:30

verschillend, maar gemiddeld rond de 30 euro.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Sat Mar 29, 2008 18:37

Wel een heel optimistisch gemiddelde, maar kijk eens op www.coinopexpress.com .Als je daar in de sectie pcb's kijkt krijg je meteen een goed overzicht van de boards die er zijn en games verkrijgbaar op die boards.

Misschien goed om te weten; atomiswave en naomi hardware zul je een "monitor upgrade" voor moeten doen als je die wilt draaien in je cab, die kun je in principe niet in een new astro proppen.
Last edited by ruderudie on Sat Mar 29, 2008 18:42, edited 1 time in total.
almighty

Post by almighty » Sat Mar 29, 2008 18:41

ruderudie wrote:Wel een heel optimistisch gemiddelde

Heb ze vaak genoeg voorbij zien komen voor 25 oplopend tot 35 euro(excl.verzendkosten nartuurlijk)
Meer vind ik hem ook zeker niet waard als je naagaat hoeveel DD pcb's in omloop zijn :wink:
Maar deze prijsindicatie was alleen ook voor Double Dragon.
Michaelm

Post by Michaelm » Sat Mar 29, 2008 20:13

Ken wrote:Wat mij betreft de meest voor de hand liggende opties voor mensen die een cab bestellen.

1. een X in 1 board met meerdere games zodat je gelijk klaar bent.
2. Een MVS moederboard met een paar MVS titels


Persoonlijk zou ik liever een aparte PC ombouwen tot MAME machine ipv zo'n alles in 1 moederbord. Dit heb ik dan ook gedaan en heeft meer mogelijkheden dan zo'n moederbord.
Heb je wel weer extra spul nodig om alles aan te kunnen sluiten en je moet zelf wat kabeltjes aan kunnen sluiten. Als je erg a-technisch bent is een moderbord dan misschien wel de betere keuze.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Tue Apr 01, 2008 13:09

monitor upgrade? Betekend dat ik dan eignelijk een andere monitor erin moet zetten?
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Post Reply