Plotselinge reset op een PCB

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Re: Plotselinge reset op een PCB

Post by loempiavreter » Thu Aug 25, 2011 07:00

Ik heb als test een goedkopere pcb gebruikt, ik had hem alleen niet aangesloten aan de PCB (want er zou misschien stroom op kunnen staan van interne batterijen? Ik durf gewoon niet te meten als ie aangesloten staat). Deze doet het gewoon goed, maar de voltage komt niet echt overeen met:
3 - 5V
4 - 5V
5 - (-5v)
6 - 12v

Het fluctueerde ergens tussen -1 tot -3 en +1?

Toen probeerde ik het droog (zonder stroom) op de Big Fight PCB en kreeg ik dit:

3 - -166
4 - - 0,01
5 - X (had deze pcb niet)
6 - - 0,02

- 166 kan nooit goed zijn?

Daarna sloot ik hem even aan om te zien of ik hem niet iets verkloot had... en wonderbaarlijk deed ik toen een run en omdat er iemand bij was hadden we het spel uitgespeeld zonder dat is gereset?

Maar toch vetrouw ik het allemaal nog niet helemaal, ik moet hem nog geod meten, maar op een of andere manier durf ik het gewoon niet te meten als ie aangesloten staat.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Thu Aug 25, 2011 09:34

Je moet even uitleggen wat je nu precies hebt gedaan, want ik raak je een beetje kwijt ;-)

Wat bedoel je met meten zonder stroom? Heb je dan op de PCB gemeten die nergens op aangesloten zit? Of alleen op de JAMMA connector van de cab?

Post desnoods een foto van hoe je meet?
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Sun Oct 09, 2011 20:36

Pff wat druk geweest dus ff geen tijd gehad meer om er naar te kijken. Maar kan ik niet anders een keer bij iemand langs komen die mij hiermee wilt helpen?
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sun Oct 09, 2011 21:09

Ja hoor :-)
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Mon Jun 09, 2014 00:11

*Huge bump*

Heb de board pasgeleden naar iemand gestuurd om hem te repareren. Dat is gebeurd, alle problemen voorheen met geluid zijn verholpen.

De reset helaas blijft nog gebeuren. Degene die het had gerepareerd, had er geen last van tijdens het testen zij hij. Hij reset bij mij steeds bij een baas waar hevig wat grafische dingen gebeuren (disco stage, ik geloof dat ik in heden er maar 1x langs ben gekomen zonder reset), zou het daar iets te maken mee hebben?

Iig, die jongen die het heet gerepareerd vraagt of ik de voltage wil meten.

Nou heb ik net bijna een cheapie test PCB verkloot met onkundig gemeet (scherm ging uit, gelukkig deed deze PCB het weer na het testen van een andere PCB). Het is alweer een tijdje geleden voor mij. Is er misschien iemand in de buurt van Oldenzaal of Utrecht? Waar ik een keer langs kan komen met de hele mik mak die me zou willen helpen?

Let me know :mrgreen:
Asure
Active Level:
Active Level:

Post by Asure » Mon Jun 09, 2014 08:58

Tenzij je parkinson hebt is het een kwestie van rood op rood, zwart op zwart. Meter op DC instellen (aan de 1e post op deze page te zien stond ie op AC ipv. DC).

Dit is een basic skill / noodzaak voor iedere arcade gamer dan wel collector.
Teveel 5V en je fikt je pcb's langzaam af.
Te weinig 5V en ze resetten of hebben andere bugs.

Je raakt met de meetpennen geen twee contactjes tegelijk aan, maar eentje per pen. Van meten gaat een pcb niet stuk, wel van kortsluiting.
(De 5V is dusdanig 'laag' dat je hier geen schok van krijgt of doodgaat.)

Je hoeft alleen de +5V te meten, verder niks, 12V boeit even niet.
Dus, game er op zetten, meter instellen op DC, groter dan 5V, zwarte (GND) op pin 1, en rode (meetprobe) op pin 3.

Als je dit allemaal afgerond hebt, dan is de kans groot dat je de supergun wat hoger hebt gezet op de +5V. Dan loopt deze pcb gewoon goed, maar krijgen de kleinere printjes weer wat teveel 5V. Dus je blijft meten en draaien, per pcb. De persoon die dan deze keer bij je langskomt, die zou bij een nieuwe pcb weer langs moeten komen om te meten voor je, etc etc. Dat is geen beginnen aan :)

Ik zie zo vaak dat mensen niet meten dan wel hun 5V goed zetten, en hun dure spullen langzaam om zeep helpen, gewoon zonde. :( (en dan komt het bij mij op de testbank terecht..)
Image
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Post by cthulhu » Mon Jun 09, 2014 09:24

Asure's verhaal samengevat met plaatjes:

Mijn DMM met de juiste instellingen en aansluitingen:
Image

JAMMA Edge met waar de probes moeten komen:
Image

That's all folks!
loempiavreter
Active Level:
Active Level:

Post by loempiavreter » Mon Jun 09, 2014 13:26

Alle voltages kloppen zo ongeveer voor Big Fight.

3 - 4.99V
4 - 5.01V
5 - (-5v)
6 - 11.59v

Speelde net ook een hele game zonder reset. De bazen waar die reset, had hij bij dit potje geen last van, en op de helft deed m'n broertje mee als player 2, geen problemen. Ik snap er niks van :/
Asure
Active Level:
Active Level:

Post by Asure » Mon Jun 09, 2014 13:57

Die 4.99 bij de edge connector is een beetje op 't randje.
Als de pcb langer aanstaat, dan wordt hij warm, en gaat hij ietsje meer stroom gebruiken. Als je componenten hebt die al wat ouder zijn, dan kan dit net te laag zijn, en dan reset de watchdog de game af en toe lijkt me.

Ik zou hem ietsje omhoog zetten, 5.1V bijvoorbeeld max.
Image
Post Reply