Repair Log

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Mon Jun 25, 2012 16:28

Update na wat lange periode van stilte:

Nemesis PCB voor ckong
PCB miste één kleur, en was onstabiel. Bij licht buigen van de onderste PCB deed hij het. Daarnaast werken coin1 en coin2 niet.

Na veel gezoek ontdekt dat er een defecte transistor in de videoversterking zat. na vervanging waren de kleuren terug. Toen met een vergrootglas de PCB bekeken, en (hoe simpel kan het soms zijn) een half afgebroken pootje van een Konami IC ontdekt. Stukje Kynar om de fout te overbruggen, en de PCB draait als een zonnetje. Coin problemen zijn er nog niet uit, de PCB staat nu op freeplay.

Image
goatboy

Re: Repair Log

Post by goatboy » Mon Jun 25, 2012 16:32

Geweldig Arjan! Je hebt een topper gered. (bedoel natuurljk de pcb)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Mon Jun 25, 2012 22:37

Nemesis is één van mijn all-time favorieten. Wat een extreem gave game vind ik dat. Dank voor je compliment ;-)

Een paar dagen geleden nog een Naomi 2 hersteld van Psykick. Die gaf helemaal geen beeld meer door een paar opgeblazen componenten in de video-output.

Het zijn SMT componenten (zener diodes); ik heb ze vervangen met exemplaren van een parts/scrap board.
Image
De twee zener diodes die ik heb vervangen zie je in het midden van de foto (genomen ná vervanging. Het zijn de twee iets grotere zwarte componentjes met 5 pinnen). De rechter zit wat slordig; dit kwam doordat de traces waarop hij rust beschadigd waren. Die wilde er niet echt goed op :-). De linker-diode wilde wel keurig op zijn plek blijven liggen.

Die dingen zijn 1.1mm x 2mm 'groot', en kunnen echt alleen met een heteluchtbout en SMT pasta worden ge(de)soldeerd.

Na wat testen bleek de rechterdiode nog problemen te geven (geen rood), daar heb ik achteraf nog een beschadigde trace moeten omleiden. Gelukkig weer een Naomi 2 gered van de dood :-)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Repair Log

Post by Psykick » Mon Jun 25, 2012 23:34

Scheelt weer een slordige €100,- en een Naomi 2 voor in de sched! Klasse weer Arjan ;)
ckong

Re: Repair Log

Post by ckong » Wed Jun 27, 2012 21:35

goatboy wrote:Geweldig Arjan! Je hebt een topper gered. (bedoel natuurljk de pcb)


Inderdaad geweldig. Super bedankt man, en ga a.u.b. niet verder zoeken naar het coin probleem. De game werkt gewoon op freeplay en zo zal ik hem ook wel gebruiken. En jij hebt er al genoeg tijd ingestopt.

Geniet nog maar even van het spelletje.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Wed Jun 27, 2012 21:39

Geen dank, Erik. Ik zal ervoor zorgen dat hij weer in je bezit komt als je in het NGC bent binnenkort :-)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Thu Sep 06, 2012 21:54

Donpachi PCB voor goatboy
Weer een Cave/Atlus PCB :-) Deze had last van ontbreken van een hele grafisch 'laag'. Testje gedaan met verwijderen van game/graphic eprom, en board bleek precies hetzelfde te doen als mét de eprom erop. Daarna met een logic probe gekeken of er wel een poging werd gedaan de eprom te lezen. Nee dus.. gekeken waar de traces naartoe lopen; bleek een custom surface-mounted IC te zijn. Gokje genomen om deze opnieuw even te solderen (hete lucht), en dat bleek het probleem te zijn. PCB doet het weer zoals het hoort!

Image
goatboy

Re: Repair Log

Post by goatboy » Fri Sep 07, 2012 07:32

Echt geweldig Arjan! Super blij mee en vooral omdat het om een 1st gen Cave game gaat. Toch wel weer grappig dat het antwoord simpeler was dan je dacht, Top!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Repair Log

Post by Da Dude » Fri Sep 07, 2012 07:49

respect Arjan. je krijgt het toch weer voor elkaar.
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: Repair Log

Post by Beatmaster-P » Fri Sep 07, 2012 09:29

Arjan: Lord of the Boards
OIIIIIIIO
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Repair Log

Post by Jinxz » Fri Sep 07, 2012 09:45

goeie shit!
OMG Nemesis... dat is een beest van een game!
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Sun Oct 07, 2012 22:10

De Donpachi PCB van goatboy weigerde opnieuw goed te werken nadat hij terug was gestuurd. Een paar dagen later lag hij dus weer bij mij thuis ;-)

Poging 2 tot reparatie is (weer ;-)) geslaagd. Nu wat grondiger aangepakt, en het resultaat vastgelegd voor het nageslacht.



Voor degenen die PCB's/anders bij mij hebben liggen: nee, ik ben jullie niet vergeten. Ik doe dit voor de hobby, en heb daarnaast een druk leven. Iedereen die iets naar me toestuurt weet dat het een tijd kan duren voordat ik er aan kan beginnen. Weet ook dat ik echt mijn best doe om het goed te regelen en alles zo snel als ik kan op te pakken.

Ik zal deze week even een lijstje posten met de dingen die ik heb liggen en de status, zodat iedereen een goed beeld krijgt en weet waar hij aan toe is. Het lijkt wel werk, dit ;-)
DLX

Re: Repair Log

Post by DLX » Mon Oct 08, 2012 07:21

Je levert top werk Arjan! Ben nog steeds zeer blij met mijn RGB mod N64 :P
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Mon Oct 08, 2012 08:33

DLX wrote:Je levert top werk Arjan! Ben nog steeds zeer blij met mijn RGB mod N64 :P

Thanks, en tof om te horen!
User avatar
Ratson
Active Level:
Active Level:
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 18, 2009 14:48
Location: Dordrecht

Re: Repair Log

Post by Ratson » Mon Oct 08, 2012 18:37

DLX wrote:Je levert top werk Arjan! Ben nog steeds zeer blij met mijn RGB mod N64 :P


Helemaal mee eens, zal binnenkort de NGPC met frontlight-mod eens meenemen naar het NGC.
Kan iedereen het gelijk effe zien.
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Repair Log

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 20:14

Zou je mss naar mijn Fantasy Zone pcb kunnen kijken? Krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat :S :(
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Sun Feb 03, 2013 19:17

Voorlopig niet, helaas. Teveel werk liggen op het moment.
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Repair Log

Post by sombetzki » Sun Feb 03, 2013 19:22

Ai, das jammer... Mocht je weer tijd hebben dan mag je me met alle plezier helpen.
(mits ik hem tegen die tijd niet al zelf aan de praat heb gekregen)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Tue May 28, 2013 12:33

Vandaag een Naomi moederbord hersteld. Makkelijke reparatie dit keer: een aantal verbogen pinnen in één van de connectoren waar de cart/DIMM op wordt aangesloten.

Rechtbuigen van de pinnen in de connector is geen doen, vervangen is redelijk simpel; de connectoren zitten niet op het board gesoldeerd, maar geklemd. Iedere individuele pin maakt contact met een 'trough-hole' doordat de pin onderaan een boogje heeft waarmee deze tegen het koper wordt gedrukt.

Dit zijn de onderdelen na verwijdering (10 minuten extreem voorzichtig witte delen loshalen en zwarte deel lostrekken van het moederbord. Het zit goed vast!):
Image

Moederbord na verwijdering:
Image

Ik heb een goede connector van een scrap moederbord gehaald. Terugzetten gaat in de omgekeerde volgorde van het verwijderen (duh). Deze dus ;-):

Zwarte deel met pinnetjes in moederbord friemelen en onderste witte deel van de connector er weer op klikken. Kost je 15 minuten voordat dat gaat, met het grote aantal fragiele pinnen :mrgreen:
Image

Bovenste deel (waar de cart/DIMM inklikt) er weer op schuiven en vastdrukken:
Image

En controleren of alle pinnen inderdaad recht in de behuizing staan:
Image

Leven nummer 2 voor deze Naomi is begonnen :-)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Repair Log

Post by Psykick » Tue May 28, 2013 12:36

Nice Cage! Good job!!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Repair Log

Post by Jinxz » Tue May 28, 2013 13:42

Zeker nice.
Doet me denken aan de tijd dat CPU's nog pootjes hadden en we ze wel eens recht moesten buigen voor klanten die 't hadden verziekt tijdens assemblage ;)
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Repair Log

Post by seba » Wed May 29, 2013 22:47

Super werk hier!
Hoe ga je te werk om de boards te testen/de fout te vinden?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Repair Log

Post by Cageman » Tue Aug 06, 2013 15:28

ok mannen en vrouwen,

Vanaf vandaag stop ik met het repareren/fixen van onderdelen en PCB's. De hoeveelheid werk die er (ongemerkt) is opgestapeld heeft de lol voor mij uit de hobby gehaald. Zeker in combinatie met de projecten in het NGC is het meer op werk gaan lijken dan iets anders.

Ik wil (en moet) de hobby weer op mijn eigen tempo gaan beleven, en wil daarom iedereen die nog werk bij mij heeft liggen vragen even contact met me te zoeken via PM zodat ik je spullen weer netjes terug kan geven/sturen.

Ik heb nog een reparatie lopen voor ruderudie (NAM75 cart), en eentje voor ckong (chassis). Die twee maak ik nog af, de rest moet ik helaas terug gaan sturen.

Voor repairs verwijs ik jullie graag naar Asure (dit forum) of AO.

Excuses als je al langer op iets zit te wachten, maar ik moet nu gewoon echt uit zelfbelang handelen.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Repair Log

Post by Jinxz » Tue Aug 06, 2013 15:59

Cageman wrote:ok mannen en vrouwen,

Vanaf vandaag stop ik met het repareren/fixen van onderdelen en PCB's. De hoeveelheid werk die er (ongemerkt) is opgestapeld heeft de lol voor mij uit de hobby gehaald. Zeker in combinatie met de projecten in het NGC is het meer op werk gaan lijken dan iets anders.

Ik wil (en moet) de hobby weer op mijn eigen tempo gaan beleven, en wil daarom iedereen die nog werk bij mij heeft liggen vragen even contact met me te zoeken via PM zodat ik je spullen weer netjes terug kan geven/sturen.

Ik heb nog een reparatie lopen voor ruderudie (NAM75 cart), en eentje voor ckong (chassis). Die twee maak ik nog af, de rest moet ik helaas terug gaan sturen.

Voor repairs verwijs ik jullie graag naar Asure (dit forum) of AO.

Excuses als je al langer op iets zit te wachten, maar ik moet nu gewoon echt uit zelfbelang handelen.


Geef je helemaal gelijk.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Repair Log

Post by Psykick » Tue Aug 06, 2013 16:28

Hele goede keuze Arjan! En volgens mij kan Alex (Asure) de centen ook goed gebruiken!
Post Reply