Guys,
Van de week heb ik een set met jamma PCB's gekocht. Je kunt je afvragen of dat slim is omdat ik niet weet wat er in zit maar voor die prijs kon ik het niet laten liggen. Wat ik mij echter afvraag is hoe ik het beste om kan gaan met dit soort onbekende PCB's om te voorkomen dat ik schade aanbreng aan de printplaten. Of zijn dergelijk platen zo solide dat er bijna niets fout kan gaan? Het laatste wat ik wil doen is een mooie game doorbranden omdat ik niet overal aan gedacht zou hebben.
Ik heb geen idee hoe oud ze zijn en wat voor spellen erbij zitten trouwens dus ik moet met alles rekening houden dat zich maar voor kan doen.
Heeft iemand een goed advies?
Groet,
Pieter
Hoe om te gaan met jamma PCB's?
Re: Hoe om te gaan met jamma PCB's?
Controleer per bord eerst of het echt wel een JAMMA PCB is voordat je iets aansluit. Als het een onbekende PCB is, zoek dan op internet naar referenties door bijvoorbeeld op romnummers/chipnummers/etc te zoeken.
Als het een JAMMA PCB is: aansluiten die hap, en kijken wat er gebeurt
PCB's moet je altijd met zorg behandelen, zowel fysiek als qua stroom. Niet met je vingers op chips gaan zitten, PCB beetpakken aan de randen. Statische ontlading van je lichaam kan oplopen tot 35000 volt. De lading (energie) is dan misschien niet groot, maar electronica kan er slecht tegen
.
Als ik PCB's repareer gebruik ik een antistatische mat en een ESD polsband om een mogelijke statische ontlading te beheersen.
Als qua stroomvoorziening. Als je JAMMA harness maar netjes 5v en 12v afgeeft is dat prima.
Als het een JAMMA PCB is: aansluiten die hap, en kijken wat er gebeurt

PCB's moet je altijd met zorg behandelen, zowel fysiek als qua stroom. Niet met je vingers op chips gaan zitten, PCB beetpakken aan de randen. Statische ontlading van je lichaam kan oplopen tot 35000 volt. De lading (energie) is dan misschien niet groot, maar electronica kan er slecht tegen

Als ik PCB's repareer gebruik ik een antistatische mat en een ESD polsband om een mogelijke statische ontlading te beheersen.
Als qua stroomvoorziening. Als je JAMMA harness maar netjes 5v en 12v afgeeft is dat prima.
Interessante stof. Volgende vragen, hoe ontlaad je je eigen lichaam zonder dat je een ESD polsbandje hebt? Is dat een kwestie van de verwarming aanraken?
Als het geen jamma pcb is is het dan een kwestie van het maken of kopen van een harness die wel op jamma aansluit?
Als het geen jamma pcb is is het dan een kwestie van het maken of kopen van een harness die wel op jamma aansluit?
Sphere wrote:Interessante stof. Volgende vragen, hoe ontlaad je je eigen lichaam zonder dat je een ESD polsbandje hebt?
Ik raak altijd de 'aardingspin' van het stopcontact even aan vooraleer ik met elektronica werk....
Aardedraad stopcontact werkt, de CV aanraken (bij het kraantje, niet een geverfd gedeelte) werkt ook prima. Toen ik nog voor een PC-bouw-boer werkte maakten we daar de polsbandjes aan vast.
En draag geen kunststof kleding wanneer je een pcb gaat wisselen, bv een fleece trui of trainingsbroek maar iets van katoen, you'll be fine.
En draag geen kunststof kleding wanneer je een pcb gaat wisselen, bv een fleece trui of trainingsbroek maar iets van katoen, you'll be fine.
Team 15 kHz