Arcade leek vraag

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Arcade leek vraag

Post by P-Nut » Fri Oct 14, 2011 23:15

Hallo allemaal dit is mijn eerste post hier op nozomi!

Ik ben altijd fan geweest van arcade games met name de Streetfighter reeks en heb niet zo heel lang geleden een arcade stick gemaakt. Toen ik deze had gemaakt smaakte het naar meer en ben al een tijdje aan het rondkijken naar een japanse arcade cabinet. Ik vind de Naomi Universal/netcity/new netcity heel erg mooi en de New Astro City.

Ik ben vandaag bij iemand op bezoek geweest om te kijken naar een Naomi Universal (naomi 2) maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik bijvoorbeeld een scherm moet beoordelen. (ik had beetje idee dat het scherm beetje dof was en niet echt vibrant qua colours). Misschien beetje blurry? Betekend dat het scherm zn best tijd heeft gehad of dat ik de verkeerde verwachtingen van een scherm heb? Ik ben natuurlijk scherpte van LCD schermen gewend geraakt en vind het moeilijk in te schatten wat een autentiek scherm voor uitstraling moet hebben en hoe ik de kwaliteit beoordeel. Hebben jullie daar misschien wat tips voor?

De verkoper wou er 550euro voor hebben maar de voorste poot ontbrak het gene wat mij eigenlijk tegen hield om hem te kopen. Voor de rest was het hier en daar een schroef die beetje was verroest. Het cabinet heeft schade aan de zijkanten (pijlers) de stickers die moeten worden vervangen. Verder was het vooral te zien dat hij verkleurd was. Ik heb hier een topic gelezen welke materialen je nodig hebt en hoe je het best een cabinet opnieuw kan witten/spuiten. (ik had het idee dat 550euro wel erg veel geld was maar hier kan ik mij natuurlijk in vergissen)

Ik wil graag een mame systeem maken (heb nog een oude laptop met een vga aansluiting waar ik niks meer mee doe). Heeft het uberhaupt nut om nog gebruik te maken van de naomi 2 die er in zit? Als ik deze besluit niet te gebruiken zou ik die dan eventueel kunnen verkopen? Wat leverd dat minimaal dan op?

Als jullie mijn vragen kunnen beantwoorden of een duwtje de goede richting willen geven welk materiaal een must read is zou ik daar erg dankbaar voor zijn.

Grtz,


Paul
ckong

Re: Arcade leek vraag

Post by ckong » Sat Oct 15, 2011 09:40

Hallo Paul,

welkom hier.

Weinig ervaring en kennis, dus veel vragen. :D Ha, zo is iedereen begonnen. Bereid je voor op een leerzame periode wat arcade gamen betreft. Ook een leuke periode.

Eerste tip: wees niet ongeduldig. Je hebt nu je oog op een Naomi Universal laten vallen (upright neem ik aan), maar stel eerst voor jezelf vast wat je precies wilt. Je moet geen angst hebben om deze cab aan je voorbij te laten gaan, er is namelijk meer dan keuze en aanbod zat. Trouwens, € 550 was een paar jaar geleden nog een goede prijs voor een Naomi upright, maar nu niet meer, veel te duur.

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het beeldscherm het belangrijkste aspect is, dat moet gewoon naar je zin zijn, vervanging van een beeldscherm is namelijk erg duur, over het algemeen.

En bij een beeldscherm moet je o.a. letten op:
- 15Khz en/of 31 Khz (of tri-sync). Wil je highres gamen, dan moet je monitor in ieder geval 31K aan kunnen, maar bedenk dat verreweg het grootste aanbod arcade games 15K is. Ook Mame emulatie moet je eigenlijk op 15K doen.
- Let op screenburn (Naomi's zijn berucht daarom), ofwel, zie je inbrandingen in het scherm?
- Hoe zijn de kleuren? Blurry? helder? Veel mensen vinden dit lastig en hebben vaak de monitor niet goed afgesteld. Dus soms lijkt een monitor slechte kleuren en/of onscherp te zijn, maar door wat aanpassingen aan de focus, screen voltage en brightness kan dat compleet anders worden, en dus wel degelijk goed zijn. Ofwel: keur een monitor niet direct af op wat je in eerste instantie ziet.
- Hoe is de convergentie van het scherm, goed vast te stellen met een rasterpatroon. In tegenstelling tot het vorige punt is convergentie een lastiger issue. Gedeeltelijk kun je convergentieproblemen wel oplossen via pots op het chassis, maar meestal krijg je het niet helemaal goed.

En zo zijn er nog tal van andere aandachtspunten waar je aandacht aan moet schenken voordat je wat koopt.

Lees hier maar eens diverse topics door, dan kom je al heel wat meer te weten. Ook op arcadeotaku vind je heel veel goede informatie, de meesten van ons zijn daar ook regelmatig te vinden.

Last but not least, als het goed is heeft rklok (Ronnie, in Apeldoorn) binnenkort weer een geweldige collectie cabs in de verkoop. Neem contact met hem op en ga tegen die tijd daar eens kijken. als ik het goed heb is rklok van plan om tegen die tijd ook een kleine meet te organiseren (we willen namelijk allemaal kwijlend tussen die cabs rondlopen, Ronnie) en dan kun je een aantal van ons ontmoeten en natuurlijk de oren van het hoofd vragen.

En ik denk dat deze thread ook nog wel meer nuttige info zal opleveren.

Nog kort even mijn persoonlijke voorkeur: New Astro City rules!! :D
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Arcade leek vraag

Post by P-Nut » Sat Oct 15, 2011 18:31

Thnc Ckong :) hopelijk leer ik zo wat meer idd :) ik zal nu eens arcadeotaku eens bekijken :D

ik zie dat als leek moeilijk is om te kunnen beoordelen of een scherm potentieel heeft om heel mooi te zijn en dit met ervaring moet komen :P iets wat ik helaas niet hebt. Ik ben benieuwd naar de bijeenkomst van Ronnie. www.rklok.com had ik inmiddels al gevonden ;)
jiggymf

Re: Arcade leek vraag

Post by jiggymf » Sat Oct 15, 2011 18:34

Als je niet precies weet wat je koopt, zou ik ZEER zeker contact opnemen met Rklok.
Kost misschien wat meer, maar dan heb je ook wat. Geen gelazer, geen troep, gewoon goed en eerlijk spul.
Verder zijn er legio mensen hier die je aan een fatsoenlijke cabinet kunnen helpen voor hele eerlijke prijzen, van liefhebbers, voor liefhebbers.
Houd er ook rekening mee dat Naomi's toch al zeker wat oudere kasten zijn. Ik zou me helemaal geen zorgen maken als je ergens een klepje mist of een schroefje, daar kom je echt wel weer aan.
Let vooral op de wat grotere vlakken, is de omlijsting om de monitor nog netjes, is het control panel netjes en niet vol met brandgaten etc. Dat zijn de wat duurdere dingen om te vervangen. Je kan veel beter een stikje of een knopje hebben wat niet werkt dan zoiets.

Waarom wil je specifiek een Naomi Universal?
Ik ben ook zo begonnen, inmiddels is het eigenlijk de minste cab die ik heb staan.
Kijk ook eens naar een New Astro City of een Blast City, of een chopped Naomi / Net City?
Persoonlijk ben ik helemaal fan van de Blast City sinds ik er een heb, wat een superkast is dat.
Afhankelijk van waar je vandaan komt is er altijd wel iemand van dit forum die in de buurt woont, die wat cabs heeft staan, zodat je in ieder geval eens kan kijken wat je leuke cabs vindt en wat er allemaal te halen valt.
Vervolgens kan je dan op zoek naar dat cabinet, en dan kunnen mensen je hier echt wel helpen.

Een tip die ik je zelf wil meegeven, let op convergentie. Wat burn is redelijk normaal (geen burn=hoofdprijs) en vaak helemaal niet te zien tijdens het gamen.
Convergentie echter is heel vervelend, stukken beeld die buiten t display vallen en je kan draaien aan de knoppen wat je wilt, je krijgt het niet meer goed.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Arcade leek vraag

Post by Da Dude » Sat Oct 15, 2011 18:42

Hey,

als noob ben ik er ook in gerold. buiten dan dat ik de arcadehallen vroeger afstruimde.
Ik heb via Ronnie een cab gekocht. De new astro City, en hij verwees me door hierheen. Ik heb eigenlijk via google en Ronnie eerst wat info gekregen over cabs. en later pas verder in verdiept. Toen stond me nac al thuis. Nooit spijt van gehad.

Koop je eerste cab bij een liefhebber of een handelaar die ze hier goed kennen, voordat een miskoop je nieuwe hobby meteen verpest.
Zou zonde zijn
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Arcade leek vraag

Post by P-Nut » Sat Oct 15, 2011 18:53

Dat was dus ook iets wat mij opviel toen ik de naomi aan het bekijken was dat de het beeld buiten de display viel. Ik zag namelijk 'credit 01' bovenaan staan zodat ik het net kon lezen maar grotendeels viel de tekst erbuiten. Neem aan dat dit probleem moeilijker te verhelpen is.

Ik vind de New Astro City ook ontzettend mooi (panel art is mooiste van allemaal vind ik) maar toevallig was de naomi dicht in de buurt dus kon ik er even langs:) (ik dacht dat de naomi minder groot was maar het scherm steekt achter heel ver uit). Ik geloof zelfs dat de dimensies van de New Astro City minder diep en minder breed zijn. Het zou fijn zijn om meerdere verschillende cabs te zien :)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Arcade leek vraag

Post by Ken » Sat Oct 15, 2011 18:54

Mijn ervaring is dat je eerste cabinet vooral om te leren en te wennen is, en je daarna pas iets zult vinden wat helemaal naar je smaak is. Omdat je dan pas weet waar je precies naar op zoek bent. Beetje lastig als je geen enkel referentiekader hebt. Wat dat betreft kan het wel eens handig zijn bij Ronnie te gaan kijken als er een shipment binnen is, dan kun je het een en ander in ieder geval vergelijken.

Zou je jezelf ook nog even in offtopic kunnen voorstellen en kunnen laten weten hoe je hier bent terecht gekomen? Have fun!
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Arcade leek vraag

Post by Ken » Sat Oct 15, 2011 18:56

P-Nut wrote: Ik zag namelijk 'credit 01' bovenaan staan zodat ik het net kon lezen maar grotendeels viel de tekst erbuiten. Neem aan dat dit probleem moeilijker te verhelpen is.


Klopt. Op elke cab kun je erg simpel het beeld van links/rechts en boven/beneden verzetten (en zaken als helderheid, contrast).
Let altijd goed op burn in bij een monitor. Dat betekend dat een spel te lang heeft gedraaid en net als bij een plasma TV bijv. insert coin in het beeld gebrand staat.
jiggymf

Re: Arcade leek vraag

Post by jiggymf » Sat Oct 15, 2011 19:20

Ik zie overigens net pas je opmerkingen over verroeste schroeven en wat art die ontbreekt, kleine lakschades. Wen daar maar aan, als je echt gaat zoeken naar een echte schadevrije cab dan gaat het een heel lastig verhaal worden, en waarschijnlijk ook prijzig.
De meeste mensen restaureren het zelf. Persoonlijk ben ik daar geen fan van, het overspuiten van cabs en alles opnieuw aanbrengen, maar er zijn er zat hier die niet anders doen.
Je kan het ook zo zien, gebruikssporen horen bij de charme van een kast (mits niet te gek).

viewtopic.php?f=7&t=3379
Ne0 heeft een leuke kast te koop, ziet er prima uit en Ne0 kennende zal het technisch allemaal prima in orde zijn.
Geen overbodige kabels of hardware erin, zo klaar om je pc in te hangen en een Mame projectje te beginnen zonder. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Post Reply